خوشه بندی موضوعی (Topic Clusters) چیست؟

مدیر سایت

از زمانی که محتوا به میدان اصلی نبرد تبدیل شد، کارشناسان سئو و مدیران محتوا به طور مداوم برای افزایش رتبه و بهینه سازی موتور جستجوی خود تلاش می کنند. وب سایتی که نتواند در نتایج برتر در جستجوی مشتری هدف خود ظاهر شود، هیچ شانسی برای موفقیت ندارد. بنابراین، کارشناسان به طور مداوم تلاش می کنند تا موثرترین تکنیک ها را برای افزایش دیده شدن سایت خود بکار ببرند.

 

تاپیک کلاستر

پیش از این، تحقیق کلمات کلیدی تمرکز استراتژی سئو بودند، این در حالی است که هنوز هم از اهمیت زیادی برخوردار است. اخیراً کارشناسان سئو بر روی خوشه های موضوعی برای بهینه سازی تاکید دارند. خوشه های موضوعی یک تکنیک نسبتاً جدید است که در آن محتوا در گروهی از قطعات مرتبط ایجاد می شود که هر کدام را به یک موضوع اصلی پیوند می دهند.

در اصل، مدل خوشه موضوعی یک استراتژی سئو است که به جای کلمات کلیدی بر موضوعات تمرکز می کند تا معماری سایت را بهبود بخشد و با محتوای مرتبط برای خزنده های گوگل در راستای افزایش رتبه وب سایت شما، تلاش می کند.

در این مقاله قصد داریم در مورد مدل تاپیک کلاستر، مزایای آن و نحوه استفاده از ایجاد خوشه های موضوعی برای تقویت وب سایت خود صحبت کنیم. 

خوشه های موضوعی چیست؟

اکثرا سازندگان محتوا انواع کلمات کلیدی طولانی را برای یک موضوع مورد هدف قرار می دهند، که در نهایت به این معنی است که شما مقاله های متعددی را در یک موضوع منتشر می کنید که هر کدام یک کلمه کلیدی دم بلند خاص را هدف قرار می دهند. اگرچه این استراتژی موثر است، اما وب سایت شما را به هم ریخته و مطالب آن را تکراری می کند. علاوه بر این، از محتوایی که شما منتشر می کنید به طور موثر استفاده نمی شود.

اما در مدل خوشه موضوعی، تولیدکنندگان محتوا حوزه‌های محتوایی خود را در یک موضوع کلی تقسیم می‌کنند که به آن ستون نیز می‌گویند، که یک نمای کلی از موضوع را ارائه می‌دهد و مقالات  به آن لینک داده شده اند، صفحات خوشه ای متعددی که هر کدام بر روی کلمات کلیدی خاص تمرکز دارند. همه این صفحات کلاستر مربوط به موضوع اصلی هستند و با همان متن انکرتکست لینک به صفحه ستون داده شده اند.

 

بازاریابی محتوایی خوشه ایی

در مدل خوشه ایی، زمانی که حتی یک صفحه عملکرد خوبی داشته باشد، کل خوشه در رتبه بندی افزایش می یابد. مزیت دیگر این استراتژی این است که رابطه معنایی بین صفحات کلاستر و صفحات ستون به گوگل نشان می دهد که این وب سایت یک مرجع قابل اعتماد در این موضوع است. نوشتن چندین مقاله طولانی در مورد یک موضوع که به دیگر مقالات مرتبط لینک دارند به این معنی است که شما یک منبع معتبر هستید، نه فقط یک وبلاگ آماتور. این مهم، دقیقاً همان چیزی است که گوگل باید بداند تا شما را به بالاترین نقطه در نتایج جستجو برساند. وقتی بداند که محتوای مفیدی را ارسال می کنید که برای خوانندگان‌تان ارزشمند است، مطمئناً به صفحه اول خواهید رفت.

 

مزایای موضوعات خوشه ای

اگر هنوز در مورد مزایای آن متقاعد نشده اید، به مزایای زیر در مورد موضوعات خوشه بندی دقت کنید:

زمان کارآمد

در مدل موضوع خوشه ای، سازنده محتوا در حال تولید مقالات مرتبط با موضوع مشابه است. بنابراین اساساً، شما در حالی که فقط یک بار تحقیق می کنید، چندین قطعه محتوا تولید می کنید. با خوشه‌های موضوعی، در مدت زمانی که برای نوشتن یک مقاله صرف می‌کنید، ۷ قطعه یا بیشتر می‌نویسید!

علاوه بر این، با ادامه نوشتن مطالب مرتبط در مورد موضوع، بیشتر از پیش با آن آشنا می شوید، از این رو سرعت و کیفیت نوشتن شما افزایش می یابد.

ایجاد اعتبار

وقتی محتوای با کیفیت خوب را در چندین جنبه از یک موضوع منتشر می کنید، به کاربران می گویید که منبع اطلاعاتی پیشرو در این زمینه هستید. انتشار یک مقاله در مورد یک موضوع شما را به یک متخصص تبدیل نمی کند، اما زمانی که چندین موضوع را پوشش می دهید، علاقه، درک و تسلط شما در مورد موضوع به وضوح بر دیگران عیان خواهد شد.

بهبود سئو

ما نمی توانیم به اندازه کافی روی این موضوع تاکید کنیم، که تا چه اندازه یک مدل خوشه موضوعی باعث بهبود سئوی سایت شما می شود. به طوری که گوگل سایت شما را رتبه بندی های برتر نشان می دهد. بعبارتی اگر استراتژی خوشه بندی موضوعی به درستی اجرا شود، در تقویت وب سایت ها بسیار مؤثر است.

افزایش میزان دسترسی

وقتی چندین مقاله را با یک کلمه کلیدی خاص منتشر می کنید، شانس خود را برای دستیابی به افراد بیشتر افزایش می دهید. مخاطبان مورد نظر شما ممکن است با استفاده از هزاران کلمه کلیدی مختلف، اطلاعات خاصی را جستجو کنند. بنابراین، نوشتن چندین مقاله که به صفحه ستون لینک دارند، مطمئنا باعث می شود که خواننده شما بدون توجه به کلمات کلیدی که سرچ می کند، بتواند به شما دسترسی داشته باشد.

صفحات خوشه ای را به عنوان مسیرها یا آزادراه هایی به یک ساختمان در نظر بگیرید. هر جاده ترافیک را از ناحیه متفاوتی از شهر برای آن ساختمان به ارمغان می آورد. به طور منطقی، ساختمانی که از چندین نقطه قابل دسترسی باشد، احتمالا بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می کند. به طور مشابه، اگر چندین مسیر برای رسیدن به محتوا داشته باشید، احتمال اینکه افراد بیشتری آن را بخوانند افزایش خواهید داد.

وقتی از خوشه‌های موضوعی استفاده می‌کنید، چشم‌اندازی منظم‌تر به خزنده‌های وب ارائه می‌دهید و به آن‌ها اطلاع می‌دهید که کدام صفحه را اولویت‌بندی کنند. علاوه بر این، از آنجایی که تمام صفحات کلاستر به صفحه ستون  لینک دارند، رتبه بندی یک صفحه به طور خودکار رتبه صفحه دیگر را نیز افزایش می دهد. این امر در استراتژی محتوای قدیمی و از هم گسیخته امکان پذیر نیست.

واقعیت این است که هنگامی که از استراتژی خوشه موضوعات استفاده می کنید، وب سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو  (SERP)  رتبه بالاتری خواهد داشت و ترافیک وب سایت شما افزایش می یابد.

طراحی سایت در جهرم  

آموزش سئو در شیراز با سرفصل‌های اصولی

نحوه ایجاد کلاسترهای موضوعی

مرحله 1: سازماندهی محتوا بر اساس تمرکز موضوع

اولین کاری که باید انجام دهید این است که محتوای موجود خود را بر اساس موضوعات گسترده مرتب کنید. به عنوان مثال، فرض کنید وب سایت شما در حوزه بازاریابی دیجیتال محتوا تولید می کند. بنابراین، شما قبلاً محتوایی منتشر کرده اید که به چندین موضوع گسترده مانند بازاریابی رسانه های اجتماعی، بازاریابی دیجیتال B2B، SEO، بازاریابی محتوایی، بازاریابی ویدیویی و غیره مربوط می شود.

مرحله 2: یک صفحه ستون و لینک سازی حرفه ایی ایجاد کنید

هنگامی که محتوای خود را در هر دسته طبقه بندی کردید، تصمیم بگیرید که آیا به صفحه ستونی نیاز دارید یا خیر. به یاد داشته باشید که یک صفحه ستون شامل یک نمای کلی از موضوع است و همه صفحات به صفحه ستون لینک دارند.

به عنوان مثال، یک صفحه ستونی در بازاریابی رسانه های اجتماعی این مفهوم را به طور گسترده مورد بحث قرار می دهد و انواع مختلف، ابزارها و تاکتیک های آن را برجسته می کند. به طور مشابه، به صفحات خوشه‌ای پیوند می‌خورد که هر کدام چهره متفاوتی از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مانند تبلیغات پولی، بازاریابی وابسته، بازاریابی تأثیرگذار، تجزیه و تحلیل بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و غیره را توضیح می‌دهند.

هنگامی که محتوای خود را به صورت موضوعی مرتب می کنید، به یاد داشته باشید که محور این استراتژی نوشتن در مورد موضوعاتی است که می خواهید بیزنس تان در آنها رقابت کند. به عنوان مثال، اگر در مورد بازاریابی دیجیتال پست می گذارید، باید به موضوعاتی فکر کنید که می خواهید در مورد آن بنویسید. تا شما را به عنوان یک منبع پیشرو برای دیجیتال مارکتینگ معرفی می کند. 

مرحله 3: از استراتژی خوشه موضوعی برای محتوای آینده خود استفاده کنید.

از آنجایی که محتوای موجود خود را بر اساس موضوعات مرتب کرده اید و آن را به صفحه ستونی لینک داده اید، باید این استراتژی را برای محتوای آینده نیز بگنجانید. تمام محتوای جدید ایجاد شده با توجه به استراتژی خوشه موضوعی ایجاد می شود.

شخصیت کاربر و تمرکز موضوع

اگر در شناسایی موضوعاتی که باید روی آن تمرکز کنید مشکل دارید، 5 مشکل اصلی کاربر، بیننده، خریدار خود را در نظر بگیرید. چرا برای کسب اطلاع به سایت شما مراجعه می کنند؟ شما می توانید این اطلاعات را از طریق تحقیقات بازار و تجزیه و تحلیل داده های بدست امده از کاربران جمع آوری کنید. هنگامی که مشکلات را شناسایی کردید، می توانید هر مشکل را در یک حوزه موضوعی گسترده گروه بندی کنید.

برنامه ریزی

هنگامی که موضوع گسترده و دامنه داری را شناسایی کردید، از طریق جستجوی کلمه کلیدی به دسته ها و زیر شاخه ها تقسیم می شود. پس از انجام این کار، می‌توانید ایده‌های محتوایی مرتبط با موضوع فرعی را ترسیم کنید.

تجزیه و تحلیل

هر محتوایی عملکرد خوبی ندارد. پاسخ به هر محتوا را از طریق ابزارهای تحلیلی اندازه گیری کنید و سپس محتوا را برای برآورده کردن انتظارات کاربران خود اصلاح کنید. هرچه محتوای شما مفیدتر باشد، احتمال رتبه بندی آن بیشتر می شود.

محتوا در قالب های چندگانه

نکته فوق العاده دیگر ایجاد محتوا در قالب‌های مختلف است. به عنوان مثال، شما می توانید یک نقطه وبلاگ، یک اینفوگرافیک، یک ویدیو، یک مقاله نحوه کار، و موارد دیگر در مورد یک موضوع ایجاد کنید. انواع فرمت ها مخاطبان بیشتری را جذب می کنند و به خزنده های وب کمک می کنند تا صفحه شما را رتبه بندی کنند.     

 سخن پایانی:

ویکی‌پدیا یک روزه ساخته نشد، برای تبدیل شدن به یک منبع شناخته شده اطلاعاتی در زمینه کاری تان، به صبر و ثبات نیاز دارید. انتظار نداشته باشید که استراتژی خوشه های موضوعی فوراً به نتیجه برسد. تا آن زمان، با سازماندهی محتوا بر اساس موضوعات اصلی و فرعی و لینک دادن آنها به صفحه ستون، بر روی معماری سایت خود تمرکز کنید.

 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.