راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

مدیر سایت

اگر دولت اجازه دهد، شبکه ملی اطلاعات ۶ ماهه راه‌اندازی می‌شود

مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی با تاکید بر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: بخش خصوصی می‌تواند ۶ ماهه این کار را انجام دهد.

 

مهدی صرامی خاطرنشان کرد: در ماده ۴۶ قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده است شبکه ملی اطلاعات را ایجاد و در پایان سال اول برنامه آن را عملیاتی کند یعنی باید دو سال قبل این سیستم راه‌اندازی و به شکل مناسبی خدمات‌دهی می‌کرد ولی دولت همچنان آن را به تعویق انداخته است و در واقع راهبرد بومی توسعه فناوری اطلاعات و فضای مجازی را کنار گذاشته و به آن توجه نکرده و در مسیر قبلی حرکت می‌کند.
صرامی ادامه داد: این مسیر نامناسب موجب می‌شود یک اینترنت بسیار بی‌کیفیت و با قیمت بسیار گزاف و با سرعت پایین و امنیت بسیار شکننده ایجاد شود.وی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: توسعه نسل سوم تلفن همراه باعث گسترش این مسئله در کشور شده و حل آن را مشکل‌تر می‌سازد، در حالی که شبکه ملی اطلاعات بسیار پیشرفته‌ بوده و هرگونه افزایش پهنای باند در قالب آن بسیار فرصت‌ساز است.
صرامی اظهار داشت: نظم موجود در فضای مجازی ما توسط دیگران طراحی شده است که این دیگران می‌تواند دشمن ما باشد، در عین حال متاسفانه در دو دهه گذشته در وزارت ارتباطات رویکرد بومی‌سازی و توجه به ظرفیت‌های داخل کشور وجود نداشته است لذا نظم موجود فضای مجازی ما دقیقا وابسته به دشمن است و توسط دشمن ما ساخته و پرداخته و به اجرا گذاشته شده است.
وی تصریح کرد: متاسفانه دولت برای حفظ تصدی‌گری و حفظ درآمدهای مستقیم خودش همچنان اینترنت بی‌کیفیت را بدون اجازه به حضور فعال بخش خصوصی توسعه داده و هر روز وزیر ارتباطات شخصا ضریب نفوذ اینترنت را در طرح‌های دولتی افزایش می‌دهد.
صرامی افزود: این شائبه ایجاد می‌شود که دولت می‌خواهد درآمد مستقیم و حوزه تصدی‌گری خودش را در این حوزه افزایش دهد که خلاف سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی است لذا همچنان وضع به شکل نامطلوب پیش می‌رود و فقط گستره اینترنت بی‌کیفیت افزایش می‌یابد.
مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی ادامه داد: با این وجود کار بخش خصوصی برای اینکه بتواند در این حوزه فعال شود سخت‌تر می‌شود و فرصت‌های بیشتری برای مهندسان و کاربران داخلی از دست می‌رود.
وی بیان کرد: اگر دولت اجازه دهد شبکه ملی اطلاعات بر پایه طرحی که در شورای عالی فضای مجازی طراحی شده به جریان درآید، با حداقل هزینه توسط بخش خصوصی قابل انجام است چرا که بخش خصوصی منافع خود را به خوبی در این طرح می‌بیند و می‌داند این طرح به صرفه و اقتصادی‌تر است همان‌طور که تجربه کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، چین، روسیه و کره‌ جنوبی این را نشان می‌دهد.
صرامی اضافه کرد: ما معتقدیم شبکه ملی اطلاعات توسط بخش خصوصی قابل پیاده‌سازی است و در زمانی حدود ۶ ماهه می‌شود کاملا عملیاتی شود و در سال اول اجرای شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی کارشناسی ما این است که حداقل ۱۵۰ هزار شغل جدید توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود اما همه اینها به این شرط اتفاق می‌افتد که دولت اجازه دهد بخش خصوصی در چارچوب طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی فعال شود و شبکه ملی اطلاعات را در چارچوب آن طرح به اجرا درآورد و دولت پای خود را از تصدی‌گری اینترنت و توسعه شتابان اینترنت بی‌کیفیت که الان هر روز وزیر ارتباطات یکجا اینترنت بی‌کیفیت موجود را توسعه می‌دهد بیرون بکشد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.