آیا تاکنون فکر کردهاید چگونه گوگل در کسری از ثانیه بهترین نتایج را به سوالات شما ارائه میدهد؟ راز این قدرت شگفتانگیز در الگوریتم گوگل نهفته است؛ الگوریتمهای گوگل مجموعهای از قوانین و فرمولهای پیچیدهای است که هر لحظه بهینهتر و هوشمندانهتر میشود تا مرتبطترین پاسخها را به شما ارائه دهد. گوگل به عنوان همراه همیشگی و بیرقیب در کنار شماست تا در دنیای پیشرفته امروز کار را برای شما راحت کند. از دسترسی سریع به اطلاعات دقیق و قابل اعتماد گرفته تا یافتن پاسخ سوالات روزمره، انجام تحقیقات علمی و خریدهای آنلاین در تمامی این موارد به google احتیاج دارید. اما چرا گوگل منحصر به فرد است؟ چرا همیشه به دنبال ارتقای کیفیت تجربه کاربری و حفظ اعتماد کاربران است؟
در این مقاله، با ما همراه باشید تا به اعماق الگوریتم گوگل نفوذ کنیم و بفهمیم چگونه این غول فناوری با استفاده از هوش مصنوعی (AI) با تکنیکهای پیشرفته، جستجوهای شما را به یک تجربه لذتبخش تبدیل میکند!
الگوریتم گوگل چیست؟
الگوریتم گوگل مجموعهای از قوانین و دستورالعملهاست که موتور جستجوی گوگل با استفاده از آن برای رتبه بندی صفحات وب و نمایش در نتایج جستجو استفاده میکند. وجود این الگوریتم به گوگل کمک میکند تا صفحات وب را بررسی و رتبهبندی کند تا بهترین و مرتبطترین نتایج را به کاربران ارائه دهد. جدیدترین الگوریتم گوگل پیچیده و همیشه در حال تغییر هستند، اما هدف نهایی آنها ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران است.
لیست جدیدترین الگوریتم گوگل 2024
تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه گوگل هر بار که سوالی را تایپ میکنید، بهترین و دقیقترین پاسخ در کسری از ثانیه در اختیار شما قرار میگیرد؟ آیا میدانید چه نیروی جادویی پشت این موتور جستجوی قدرتمند نهفته است؟ پاسخ در یک کلمه خلاصه میشود: الگوریتم گوگل آمادهاید تا سفری هیجانانگیز به دنیای گوگل را آغاز کنید؟ برای مشاهده لیست جدیدترین الگوریتم گوگل 2024 با ما همراه باشید و ببینید چگونه موتور جستجوگر قدرتمند google، میلیاردها صفحه وب را مرتب کرده و بهترین پاسخ را در اختیار شما قرار میدهد.
الگوریتم PageRank
از اولین و معروفترین الگوریتمهای گوگل که توسط لری پیج و سرگئی برین ایجاد شده است. الگوریتمی است که برای رتبه بندی صفحات وب بر اساس تعداد و کیفیت لینکهای ورودی به آنها استفاده میشود. بطور خلاصه الگوریتم PageRank فرض میکند صفحاتی که از صفحات معتبرتر لینک دریافت میکنند خود نیز معتبرتر هستند. در رتبه بندی صفحات به جز PageRank سایر فاکتورها مثل محتوای صفحه، تجربه کاربری و سرعت صفحه نیز نقش دارند.
الگوریتم گوگل پاندا
الگوریتم گوگل پاندا در سال 2011 با هدف کاهش رتبه صفحات وب با محتوای کمکیفیت و تکراری طراحی شده است. الگوریتم پاندا بطور ویژه بر روی کیفیت محتوای صفحات تمرکز دارد تا با محتواهای بی ارزش مبارزه کند. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط Google Panda باید محتواهای یونیک، باکیفیت و ارزشمند برای کاربران تولید کنید و از به کار بردن محتواهای کپی بپرهیزید. همچنین بهینه سازی بیش از حد کلمات کلیدی و استفاده از تکنیکهای سئو سیاه نیز می تواند شما را درگیر جریمه پاندا کند.
الگوریتم گوگل پنگوئن
در سال 2012 الگوریتمی دیگر به نام الگوریتم گوگل پنگوئن شروع به کار کرد. الگوریتم پنگوئن بر روی کیفیت لینک ورودی نظارت دارد و هدف آن مبارزه با لینک اسپم و تقلبی است. Google Penguin به شما کمک میکند با لینک سازی اصولی و بک لینک در نتایج اول جستجو باشید اما اگر از لینک غیرمرتبط و spam استفاده کنید جریمه خواهید شد.
جهت دریافت خدمات سئو سایت در شیراز و دریافت مشاوره سئو بر روی لینک کلیک کنید.
الگوریتم مرغ مگس خوار
از الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 رونمایی شده است. این الگوریتم به بهبود نتایج جستجو بر اساس جستجوی معنایی و درک بهتر قصد کاربر، کمک میکند. Hummingbird از پردازش زبان طبیعی برای درک بهتر کلمات کلیدی، عبارات و زمینه جستجو استفاده میکند. دقت به محتوای کلی صفحه، عناوین، تصاویر و لینکهای داخلی از وظایف مرغ مگس خوار گوگل است. هدف الگوریتم مرغ مگس خوار ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران و کمک به آنها برای یافتن اطلاعاتی است که به دنبال آن هستند.
الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر (Pigeon) که در سال 2014 معرفی شد، بهبود نتایج جستجوی محلی را هدف قرار داده است. الگوریتم کبوتر با ترکیب سیگنالهای محلی و الگوریتمهای سنتی جستجو، نتایج دقیقتری را بر اساس مکان کاربر ارائه میدهد و به سئو لوکال کمک زیادی میکند. اگر به دنبال کسب و کار، خدمات یا اطلاعات در منطقه خود هستید Pigeon به کمک شما میآید و اطلاعات دقیق و کامل را به شما ارائه میدهد. برای بهره مندی از الگوریتم کبوتر گوگل باید موقعیت مکانی وب سایت خود را به طور دقیق در گوگل مای بیزینس ثبت کنید. اطلاعات تماس خود را بروز نگه دارید، از مشتریان خود بخواهید که نظرات خود را در مورد کسب و کار شما به اشتراک بگذارند و در وب سایت خود محتوای مرتبط با منطقه خود تولید کنید.
الگوریتم گورخر
الگوریتم گورخر گوگل، که به آن الگوریتم Google Zebra Algorithm هم میگویند، بر روی امنیت و کیفیت فروشگاههای اینترنتی تمرکز دارد. هدف الگوریتم گورخر گوگل مبارزه با کلاهبرداری، تقلب و فریب کاربران در حین خرید آنلاین است.گورخر باید عواملی مانند امنیت وب سایت، اطلاعات تماس، سیاستهای بازگشت کالا، نظرات کاربران و سابقه فروشنده را بررسی کند. برای اینکه از جریمه گورخر در امان بمانید، باید یک فروشگاه اینترنتی امن و قابل اعتماد ایجاد کنید و اطلاعات تماس و سیاستهای بازگشت کالا را به طور شفاف بیان کنید. بهترین روش استفاده از ssl است.
الگوریتم کافئین
الگوریتم کافئین با هدف افزایش سرعت ایندکس شدن صفحات جدید و ارائه نتایج جستجوی مرتبطتر و بهروزتر به کاربران در سال 2010 به وجود آمد و نحوه فهرستبندی و نمایش صفحات وب را به طور قابل توجهی تغییر داد. کافئین راه را برای الگوریتمهای بعدی گوگل مانند Panda و Penguin هموار کرد تا راحتتر بر کیفیت محتوا و لینکهای ورودی تمرکز کنند.
الگوریتم Page Layout
الگوریتم Page Layout گوگل در سال 2011 برای طراحی و چیدمان صفحات وب معرفی شد تا تجربه کاربری بهتر به کاربران رقم بخورد و در یافتن اطلاعات مهم برای آنها موثر باشد. در Page Layout به عواملی مثل نسبت متن به کد، خوانایی محتوا، ساختار صفحه و استفاده از تصاویر و ویدیوها توجه میشود؛ به همین دلیل صفحات باید به گونهای طراحی شود تا برای کاربران جذاب و آسان باشد.
الگوریتم PayDay Loan
الگوریتم وامهای پرداختی (Payday Loan) گوگل در سال 2013 برای مبارزه با وبسایتهای اسپم و محتوای فریبنده مرتبط با روشهای بازاریابی تهاجمی راهاندازی شد. این الگوریتم با شناسایی و جریمه کردن وبسایتهایی که از روشهای سئو کلاه سیاه مانند پر کردن کلمات کلیدی، خرید بکلینک و محتوای اسپم استفاده میکردند، به بهبود کیفیت نتایج جستجو در این زمینه کمک کرد.
الگوریتم رنک برین
در سال 2015 الگوریتم Rank Brain معرفی شد و از آن زمان تا به امروز از یادگیری ماشینی برای درک معنای جستجوی کاربران و ارائه نتایج مرتبط استفاده میشود. الگوریتم رنک برین به جای تکیه صرف بر کلمات کلیدی، عواملی مانند زمینه جستجو، رفتار کاربر و سیگنالهای تجربه کاربری را در نظر میگیرد.
الگوریتم Mobilegeddon
الگوریتم Mobilegeddonدر سال 2015 توسط گوگل معرفی شد تا اولویت را به وبسایتهای که سازگاری بیشتری با موبایل (ریسپانسیو) دارند بدهد. این الگوریتم باعث کاهش رتبه وبسایتهایی شد که برای نمایش در دستگاههای موبایل بهینه نشده بودند.
الگوریتم Mobile First Index
Mobile-First Indexing روشی است که گوگل از سال 2016 از برای خزیدن و فهرستبندی وبسایتها استفاده میکند. در این روش گوگل ابتدا نسخه موبایل وبسایت را بررسی و فهرستبندی میکند و آن را برای رتبهبندی در نتایج جستجو به کار میگیرد.
الگوریتم Page Authority
Page Authority (PA) یکی از معیارهای سئو است که توسط Moz توسعه یافته و قدرت یک صفحه وب خاص برای رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل را پیش بینی میکند. این الگوریتم با استفاده از دادههای مختلف از جمله لینکهای ورودی و سیگنالهای مرتبط دیگر، امتیازی بین 1 تا 100 به هر صفحه اختصاص میدهد، به طوری که امتیاز بالاتر نشان دهنده احتمال بیشتر رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو است.
الگوریتم برت
در سال 2018 یک مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی با نام الگوریتم BERT توسط گوگل معرفی شد که نحوه پردازش و درک زبان توسط موتور جستجوی گوگل را متحول کرد. برخلاف مدلهای زبانی قبلی که فقط میتوانستند کلمات را در یک جمله یا پاراگراف به صورت جداگانه در نظر بگیرند، BERT میتواند معنی کلمات در متن با در نظر گرفتن کلمات قبل و بعد را نیز درک کند.
الگوریتم MUM
مدل زبانی هوش مصنوعی پیشرفته MUM توسط گوگل در سال 2021 معرفی شد. الگوریتم MUM که جدیدترین الگوریتم گوگل میباشد توانایی درک و پردازش متن، کد و تصاویر را دارد. این مدل میتواند به سوالات پیچیده پاسخ دهد، متنهای خلاقانه تولید کند، زبانها را ترجمه کرده و اطلاعات را دستهبندی کند. نسبت به مدلهای قبلی گوگل مانند BERT، MUM در چندین جنبه پیشرفتهتر است و میتواند اطلاعات را از فرمتهای مختلف بهطور جامعتری درک کند. MUM هنوز در حال توسعه است و پتانسیل انقلابی در نحوه جستجو و تعامل ما دارد.
الگوریتم E-A-T
الگوریتم E-A-T جدیدترین الگوریتم گوگل است که مخفف: Expertise به معنای تخصص، Authoritativeness به معنای اقتدار و Trustworthiness یعنی قابلیت اعتماد است. تمامی معیارها برای ارزیابی کیفیت صفحات وب و تعیین رتبه در نتایج جستجو استفاده میکند.
- تخصص به این معناست که نویسنده یا خالق محتوا در مورد موضوعی که در مورد آن مینویسد دانش و تجربه کافی داشته باشد.
- در اقتدار باید صفحه وب یا وبسایت به عنوان یک منبع معتبر و قابل اعتماد در مورد آن موضوع شناخته شده باشد.
- صفحه وب یا وبسایت قابل اعتماد و عاری از سوگیری یا اطلاعات نادرست باشد.
باغ وحش گوگل را بشناسید
الگوریتم google |
تمرکز بر |
نوع سئو |
نکاتی برای بهبود |
پاندا |
کیفیت محتوا |
سئو داخلی |
بک لینک باکیفیت از وب سایتهای معتبر دریافت کنید |
پنگوئن |
کیفیت لینک ورودی |
سئو خارجی |
از روشهای طبیعی برای لینک سازی استفاده کنید |
مرغ مگس خوار |
درک معنای جستجوی کاربر |
سئو داخلی و خارجی |
محتوای مرتبط با کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند تولید کنید. |
کبوتر |
نتایج جستجوی محلی |
سئو محلی یا لوکال |
موقعیت مکانی وب سایت خود را به طور دقیق ثبت کنید. اطلاعات تماس خود را به روز نگه دارید. |
گورخر |
امنیت و کیفیت فروشگاه اینترنتی |
سئو فنی یا تکنیکال |
فروشگاه اینترنتی امن و قابل اعتماد ایجاد کنید |