آشنایی کامل با الگوریتم گوگل پنگوئن

مدیر سایت

الگوریتم گوگل پنگوئن برای جلوگیری از اسپم وتکنیک‌های کلاه سیاه مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال 2012 گوگل از الگوریتم جدید خود تحت عنوان الگوریتم پنگوئن رونمایی کرد. هدف الگوریتم پنگوئن گوگل مبارزه با اسپم وب سایت‌ها، در جهت بهینه‌سازی نتایج جستجو برای کاربران بود. با این الگو، تولید محتوای با کیفیت و بهبود عملکرد فنی وب‌سایت‌ها محقق شد.

تمرکز الگوریتم پنگوئن گوگل مبارزه با اسپم بودن یا نبودن بک‌ لینک‌ها و استفاده از لینک‌های بی‌کیفیت بود. این الگوریتم در فواصل زمانی مختلف به سایت‌ها مراجعه و در صورت مشاهده اسپم در هر یک از صفحات، آن را جریمه می‌کند. با جریمه و حذف وب‌سایت‌های اسپم و بی‌کیفیت از نتایج جستجوی گوگل، کاربران سریع‌تر به محتوای با کیفیت‌ و معتبر دسترسی دارند. این امر تجربه کاربری(User experience) را بهبود و اعتماد افراد به نتایج جستجو را افزایش می‌دهد.

الگوریتم پنگوئن گوگل چیست؟

همان طور که گفتیم الگوریتم پنگوئن فیلتری برای مبارزه با اسپم و تکنیک‌های کلاه سیاه بود. اسپم وب به معنای استفاده از تکنیک‌های غیرمجاز برای افزایش رتبه و ترافیک وب‌سایت در موتورهای جستجو است. این روش‌ها شامل خرید لینک‌های غیرطبیعی، پر کردن صفحات با کلمات کلیدی بی‌ربط، و ایجاد تعداد زیادی لینک به وب‌سایت از منابع بی‌کیفیت و نامعتبر می‌شود.

جهت دریافت خدمات سئو سایت بر روی لینک کلیک کنید.

هدف اصلی اسپم وب گول زدن موتورهای جستجو برای به دست آوردن رتبه بالاتر است. اما این کار می‌تواند منجر به جریمه شدن یا حتی حذف وب‌سایت از نتایج جستجو شود. گوگل و سایر موتورهای جستجو از الگوریتم‌های خاصی برای شناسایی و مقابله با اسپم وب استفاده می‌کنند. الگوریتم پنگوئن کارشناسان سئو و تولید محتوا را تشویق می‌کند تا روی تولید محتوای ارزشمند و طبیعی تمرکز کنند.

تاریخچه الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن به منظور مقابله با لینک‌های اسپم و بهبود کیفیت نتایج جستجو طراحی شده است. از زمان رونمایی نسخه اولیه، الگوریتم پنگوئن بطور مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

پنگوئن 1.0 (2012): نسخه اولیه، که تاثیر زیادی بر عملکرد وب‌سایت‌ها داشت و شروع مبارزه با لینک‌های غیرطبیعی و اسپم را رقم زد.

پنگوئن 2.0 (2013): این به‌روزرسانی به طور عمیق‌تری به ساختار لینک‌ها و صفحات مختلف وب‌سایت‌ها پرداخت. همچنین تلاش کرد تا الگوریتم را دقیق‌تر و موثرتر اجرا کند. قبل از این آپدیت فقط سایت‌های انگلیسی زبان تحت تاثیر این الگوریتم قرار می‌گرفت.

پنگوئن 3.0 (2014): قبل از این آپدیت، گوگل فقط صفحات اصلی و دسته بندی‌های مهم وب‌سایت‌ها را بررسی می‌کرد و تمام به روز رسانی‌ها به صورت دستی اجرا می‌شد. با معرفی نسخه 3.0، گوگل همه صفحات وب‌سایتها را مورد بررسی قرار داد و با دقت بیشتری وب‌سایت‌های اسپم را شناسایی و جریمه می‌کرد.

پنگوئن 4.0 (2016) با معرفی نسخه 4.0، الگوریتم پنگوئن به بخشی از الگوریتم اصلی گوگل تبدیل شد و از آن زمان به بعد به‌روزرسانی‌های پنگوئن به صورت مستمر و اتوماتیک انجام می‌شود. با رونمایی این نسخه، وب‌سایت‌های اسپم سریع‌تر شناسایی می‌شوند.

الگوریتم پنگوئن با چه نوع اسپم‌های وب مبارزه می‌کند؟

  الگوریتم پنگوئن بطور نامحسوس صفحات شما را بررسی و لینک های غیر طبیعی را شناسایی و جریمه می‌کند. لینک های اسپم شامل:

  • لینک سازی در سایت های غیر مرتبط
  • تبادل لینک
  • خرید بک لینک
  • سرویس‌های ایجاد بک لینک اتوماتیک
  • لینک سازی در سایت‌های کم کیفیت
  • انتشار وسیع لینک در بازه زمانی کوتاه
  • قرار دادن لینک در فوتر و قالب سایت‌های مختلف
  • لینک سازی در نظرات
  • لینک‌های موقت

مبارزه با کلمات کلیدی

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی(keyword stuffing) در محتوا باعث انتقال وب‌سایت به صفحات پایین‌تر و حتی حذف کلی در نتایج جست و جو می‌شود.

استفاده از محتوای تکراری

یکی از دیگر از هدف‌های الگوریتم پنگوئن، بررسی و شناسایی وب سایت‌های است که محتوای بی‌کیفیت و تکراری را برای گرفتن بک لینک از سایر سایت‌‌‎ها تولید می‌کنند. این نوع محتوا هیچ  ارزش افزوده‌ای برای کاربر ندارد و فقط کاربر را در بین صفحات مختلف گیج و سردرگم می‌کند.

پیامدهای الگوریتم پنگوئن برای وب‌سایت‌ها

الگوریتم پنگوئن بصورت نامحسوس ترافیک وب سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نتایج حاصل از بررسی به شما اطلاع داده نمی‌شود. اما توسط کارشناس سئو  قابل تشخیص است. مثلا افت رتبه صفحات و یا خارج شدن از ایندکس می‌تواند شامل جریمه الگوریتم پنگوئن باشد یا صفحه سایت برای یک کلمه کلیدی از رتبه 3 به رتبه 150 نزول پیدا می‌کند. به طور کلی با نگاه کردن به گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطی با گوگل است و نظارت بر ترافیک وب سایت متوجه می‌شوید که صفحه شما توسط پنگوئن جریمه است یا خیر.

قبلا در صورت شناسایی اسپم، الگوریتم پنگوئن ارزش کل دامنه را کاهش می‌داد که می‌توانست باعث حذف سایت شود. اما امروزه این الگوریتم به صورت پایه URL کار می‌کند و در صورت شناسایی اسپم وب در هر یک از صفحات ،همان صفحه را جریمه خواهد کرد. در نظر داشته باشید که الگوریتم پنگوئن یکی از 200 فاکتور گوگل برای تعیین رتبه سایت می‌باشد. اگر بازدید وبسایت شما همچنان پایین است، از روش‌های دیگر برای ارتقاء رتبه سایت خود استفاده کنید.

رفع جریمه پنگوئن

اگر وب‌سایت شما تحت تأثیر الگوریتم پنگوئن قرار گرفته شد برای رفع جریمه و بازگشت به رتبه قبلی وبسایت نیازمند تلاش و رعایت نکات مهمی است.برای جلوگیری و رفع جریمه اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. به طور منظم پروفایل بک‌لینک خود را بررسی کنید.
  2. از ابزارهایی مانند Google Search Console و Disavow Tool برای شناسایی و رفع لینک‌های مخرب استفاده کنید. Disavow Tool  از بهترین و آخرین ابزارهای رایگان برای حذف بک‌لینک‌های اسپم توسط پنگوئن 4.0 گوگل است.
  3. برای محافظت از اعتبار سایت خود، پیوندها ولینک‌های بی‌کیفیت را رد کنید.
  4. محتوای با کیفیت و دارای ارزش افزوده برای کاربر تولید کنید. چون گوگل با استفاده از پنگوئن و پاندا می‌خواهد وبمسترها و سئوکاران بر روی منافع کاربران تمرکز کنند و بهینه‌سازی فقط برای موتورهای جستجو انجام نشود.
  5. کلمات کلیدی به شکل استاندارد و طبیعی مورد استفاده قراردهید.
  6. از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنید که شامل بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت، بهبود تجربه کاربری و استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی معتبر است.

پس از اعمال تغییرات و بهبود وضعیت وب‌سایت، می‌توانید از گوگل درخواست بازبینی کنید تا الگوریتم پنگوئن را دوباره ارزیابی کند.

تفاوت بین الگوریتم پنگوئن و پاندا

امروزه، پنگوئن و پاندا بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجوی گوگل هستند. کارشناسان تولید محتوا بیش از هر زمان دیگری به ایجاد محتوای با کیفیت بالا و کاربر پسند تشویق می‌شوند. با توجه به این دو الگوریتم اقدامات کوتاه‌مدت سئو یا تکنیک‌های کلاه‌سیاه اثر گذاری کمتری دارند و در صورت شناسایی سایت جریمه می‌شود.

کارکرد این الگوریتم‌ها کمی متفاوت است. تفاوت پاندا و پنگوئن در این است که پاندا سایت‌های هرزنامه را شناسایی می‌کند و بر‌عکس الگوریتم پنگوئن اگر محتوا کپی و بی کیفیت باشد تمام صفحات سایت را جریمه می‌کند.الگوریتم پنگوئن با لینک‌ سازی‌های غیر طبیعی و اسپم مبارزه می‌کند. با توجه به اینکه پنگوئن صفحات سایت جداگانه را مورد هدف قرار می دهد، اما ممکن است در صورت استفاده بیش از حد کلمات کلیدی کل سایت جریمه شود.

در پایان

با توجه به پیشرفت‌های سریع در تکنولوژی و الگوریتم‌های جستجو، پیش‌بینی می‌شود که الگوریتم پنگوئن همچنان به روز رسانی و بهبود یابد. یکی از احتمالات این است که پنگوئن به طور فزاینده‌ای به سمت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی تا بتواند به طور دقیق‌تر و سریع‌تر وب‌سایت‌های اسپم را شناسایی کند. برای آماده‌سازی با این تغییرات، وب‌سایت‌ها باید به تولید محتوای اصیل و ارزشمند بپردازند و از تکنیک‌های سئو کلاه سفید استفاده کنند. همچنین، پیگیری مستمر تغییرات و به‌روزرسانی‌های گوگل و تطبیق با آنها، می‌تواند به حفظ رتبه و بهبود کارایی وب‌سایت‌ها کمک کند.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.