دیجیتال مارکتینگ: مفهوم(Digital Marketing) استراتژی و معرفی کانال‌ها

مدیر سایت

بازاریابی دیجیتال، به عنوان بازاریابی آنلاین نیز شناخته می‌شود، به تبلیغاتی اشاره دارد که از طریق کانال های دیجیتال برای ارتقاء برندها و ارتباط مشتریان بالقوه ارائه می‌شود.

what is digital marketing?

 دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به تمام تلاش‌های بازاریابی که در اینترنت انجام می‌شود اشاره دارد. شرکت‌ها و کسب و کارها از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مختلف برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی دیجیتال از این جهت اهمیت دارند که برندها را نه تنها با مخاطبان‌شان درگیر می‌کند، بلکه نتایج بازاریابی را نیز پیگیری و مدیریت می‌کند. بدین‌گونه مشخص می‌شود که برندها در کدام کانال باید فعالیت کنند، چه زمانی باید نشان داده شوند، چه گروهی را  باید به عنوان مخاطب برند هدف قرار داد، و باید چه معیارهایی را (به عنوان مثال ترافیک وب سایت، ترافیک ارگانیک، بازگشت سرمایه ) برای سنجش عملکرد ملاک قرار داد.

خوب است بدانید، انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد و هر کدام دارای نقاط قوت و ضعف هستند، بنابراین هر کانال را با اهداف بازاریابی خود هماهنگ کنید. کانال‌های دیجیتال شامل بازاریابی محتوایی، سئو، بازاریابی ایمیلی یا موارد دیگر است.

digital marketing and channels

مهمترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ:

بعد از طراحی سایت و تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ به سراغ کانال‌های مختلفی که در زیر چتر بازاریابی دیجیتال وجود دارند می رویم. در ادامه ۱۲ کانال موثر بازاریابی دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

1) بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

در واقع بازاریابی محتوایی برنامه‌ریزی استراتژیک، ایجاد، انتشار و توزیع محتوای ارزشمند برای مخاطبان هدف شما است. برخلاف تبلیغات، که یک نوع بازاریابی برون‌گراست، بازاریابی محتوایی ارزش را در طول سفر مشتری ارائه می‌کند.

داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی مزایای زیادی دارد. به کمک محتوای مرتبط، شما می توانید در ارتباطات عمیق‌تری با مشتریانتان شرکت کنید و همچنین می توانید شخصیت برند خود را به نمایش بگذارید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. محتوا از این جهت منحصر به فرد است که به شما کمک می‌کند آگاهی از برند ایجاد کنید، احساسات را برانگیخته و عشق به برند را تقویت کنید.

علاوه بر این، محتوای باکیفیت مکمل سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند سئو، بازاریابی ایمیلی، رسانه‌های اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ است. در کل با هر قطعه محتوای با کیفیت  نتیجه بازاریابی و بازگشت سرمایه بالاتر تضمین خواهد شد.

هنگامی که تیم بازاریابی شما بازاریابی محتوایی را در اولویت قرار می‌دهد، به راحتی می‌تواند به یکی از بزرگترین محرک‌های رشد دیگر کانال‌های بازاریابی آنلاین شما تبدیل شود.

2) بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

بهینه سازی موتور جستجو یا SEO، همان فرآیند افزایش رتبه بندی موتورهای جستجوی ارگانیک برای ایجاد آگاهی، جذب تقاضا و هدایت ترافیک واجد شرایط به وب‌سایت شما است.

 برای جذب بیشتر ترافیک ارگانیک، باید بسیاری از مفاهیم پیچیده، از جمله تحقیق کلمات کلیدی، بک لینک ها، و نحوه برخورد الگوریتم‌های گوگل با تجربه صفحه و سیگنال‌های اعتماد را درک کنید. بهینه سازی موتور جستجو یکی از پیچیده‌ترین کانال‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این کانال همچنین جزو قدرتمندترین و ضروری‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است.

به عبارت دیگر، سئو به شما کمک می‌کند زمانی که مخاطبان‌تان به طور ارگانیک به دنبال پاسخ، راه حل یا محصولات هستند، به سایت شما هدایت شوند. مزایای یک استراتژی سئو جامع بسیار فراتر از ترافیک است.

با وجود اینکه بهینه سازی موتور جستجو کاری زمان‌بر است اما آگاهی از برند را تقویت کرده و اعتماد مخاطب را جلب می‌کند.

شما می‌توانید از جستجوی ارگانیک برای افزایش تبدیل، ایجاد سرنخ، حفظ شهرت برند، افزایش سهم بازار، تقویت دهان به دهان و افزایش فروش استفاده کنید. همچنین یک راه عالی برای تعمیق روابط با مشتری است. علاوه بر این، جستجوی ارگانیک یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین کانال‌های بازاریابی برای ترافیک و جذب مشتری جدید است.

گوگل بیان می کند که میانگین بازگشت سرمایه در جستجوی ارگانیک 5.3 برابر است. به‌علاوه، این تنها کانالی است که در طول زمان ارزش کسب می‌کند.

3) بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

بازاریابی ایمیلی یکی از ساده ترین راه ها برای ارتباط با مخاطبان است. به طور متوسط، ایمیل مارکتینگ دارای بازگشت سرمایه (ROI) بالایی است. از دیگر مزایای بازاریابی ایمیلی این است که به شما ارتباط مستقیم با مخاطبین خود و همچنین گزینه های تقسیم بندی گسترده‌ای را ارائه می‌دهد.

هنگامی که لیست‌های ایمیل خود را جمع آوری کردید، می‌توانید آنها را به دسته‌های مختلف تقسیم کنید. شما ممکن است یک لیست VIP  داشته باشید، لیستی که فقط شامل سرنخ های افراد واجد شرایط باشد، یا فهرستی که شامل مخاطبان در یک مکان جغرافیایی خاص باشد، لیستی برای کسانی که به آخرین پیشنهاد شما پاسخ دادند و غیره. در کل می‌توانید کمپین‌های بازاریابی ایمیلی سفارشی را برای لیست ایمیل انتخابی خود تنظیم کنید.

بازاریابی ایمیلی به شما این امکان را می‌دهد که پیام خود را در یک زمان خاص برای مخاطب خاصی تنظیم کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید در طول زمان از طریق اتوماسیون، تعمیق روابط و وفاداری به برند، مخاطبان خود را پرورش دهید.

4) بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (Social Media Marketing)

شرکت‌ها از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد آگاهی از برند، بهبود برندسازی، تقویت تعامل مخاطبان و پرورش روابط استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌های‌ رسانه‌های اجتماعی یک کانال بازاریابی دیجیتال مهم برای ایجاد روابط با مشتریان هستند زیرا مخاطبان شما به طور طبیعی افکار و احساسات خود را به اشتراک می‌گذارند. این شبکه‌ها همچنین گفتگوی سازنده (گاهی اوقات در زمان واقعی) بین برندها و مشتریانشان یا مشتریان بالقوه را تسهیل می‌کنند.

اما آیا باید در اینستاگرام یا پینترست حضور داشته باشید؟ توییتر، فیسبوک، لینکدین یا دیگر پلتفرم‌های خاص چطور؟

کاربران هنگام بازدید از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خاص انتظارات خاصی دارند و از هر شبکه به طور متفاوتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، آنها انواع خاصی از رسانه ها (تصاویر، ویدئو، و غیره) را به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی گروه‌های مختلفی از کاربران را جذب می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود در انتخاب نوع پلتفرم دقت کافی داشته باشید و درک کنید که مخاطبان شما کدام شبکه‌ها را ترجیح می‌دهند.

5) بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

تقریباً 86 درصد از مشاغل امروزی از بازاریابی ویدیویی استفاده می‌کنند که این نسبت به شدت در حال افزایش است و به موازات آن، افراد بیشتری برای کسب اطلاعات به محتوای ویدیویی روی می‌آورند. در سال 2021 تقریباً 1.86 میلیارد کاربر YouTube در سراسر جهان وجود داشت و کاربران روزانه 720000 ساعت ویدیو در YouTube آپلود می‌کنند.

برای استفاده از مزایای این کانال، با انواع مختلفی از قالب‌های بازاریابی ویدیویی، آشنا شوید. از جمله:

  • دموها
  • راه اندازی محصول
  • ویدیوهای رویدادها
  • فیلم های آموزشی و راهنما
  • ویدیوهای برند
  • وبینارها
  • مطالعات موردی
  • توصیفات مشتری
  • مصاحبه‌های تخصصی
  • ویدئوهایی به سبک مستند

بازاریابی ویدیویی شامل تبلیغات ویدیویی نیز می‌شود.  بینندگان با تبلیغات ویدیویی بیشتر از تصاویر ثابت تعامل دارند.  تبلیغات ویدیویی به بازاریابان این امکان را می‌دهد که محتوای پویاتری را تهیه کنند.

 بازاریابی ویدیویی می‌تواند بخش مؤثری از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد. تحقیقات Wyzowl نشان می‌دهد که 78 درصد از بازاریابان با استفاده از ویدئو گزارش می‌دهند که به طور مستقیم فروش آنها را افزایش داده است. و بر اساس همان تحقیقات  Wyzowl،  87٪  از بازاریابان اظهار کرده‌اند که ویدئو به آنها کمک کرده است تا بازگشت سرمایه مثبت کلی داشته باشند.

6) تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات PPC، فرآیند خرید مشاهده در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است.

 با کانال‌های دیجیتال پولی، تبلیغ‌کنندگان در یک مزایده با هدف گرفتن یک کلیک پیشنهاد می‌دهند. استراتژی‌های جستجوی پولی معمولاً شامل کمپین‌ها، کلمات کلیدی، گروه‌بندی تبلیغات، پیام‌های تبلیغاتی، پیشنهاد قیمت، انتخاب زمان‌بندی تبلیغات (به عنوان مثال، روز هفته و زمان روز)، و بهبود صفحه فرود است.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) به شدت مبتنی بر داده است، بنابراین ردیابی عملکرد آن آسان است.

تبلیغات پولی زمانی مفید هستند که نیاز به دیدن نتایج فوری دارید. در حالی که بازاریابی محتوا و سئو ممکن است زمان بر باشد، کمپین های رسانه ای پولی می توانند به سرعت راه اندازی شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، PPC  گزینه خوبی برای عرضه محصول جدید یا کمپین کوتاه مدت است. همچنین برای اهداف آزمایشی مفید است، زیرا اینگونه می‌توانید ایده‌ها را به سرعت ارزیابی کنید. با این حال، به دلیل هزینه، تبلیغات PPC گزینه ضعیفی برای قسمت بالا یا وسط قیف خرید است.

البته اگر PPC و SEO را به صورت استراتژیک ترکیب کنید، می توانید بر توجه مشتری در گوگل تسلط بیشتری داشته باشید.

7) بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بازاریابی وابسته فرآیند پرداخت هزینه به اشخاص ثالث، مانند وبلاگ نویسان، ناشران، تأثیرگذاران، کارآفرینان و سایر صاحبان وب‌سایت برای تبلیغ محصولات شما است. این گزینه اساساً یک برنامه بازاریابی پرداخت به ازای عملکرد است که از طریق آن تبلیغات فروش را به شبکه‌ای از شرکت‌های وابسته برون سپاری می‌کنید.

در واقع یک شرکت وابسته محصول شما را معمولاً از طریق یک لینک در یک وب‌سایت، وبلاگ، ایمیل یا در رسانه های اجتماعی به مخاطبان خود تبلیغ می‌کند. هنگامی که شخصی کلیک می‌کند و خریدی را تکمیل می‌کند، شرکت وابسته بر اساس درصد توافق شده، از برند پرداختی دریافت می‌کند. هیچ پرداختی انجام نمی‌شود مگر اینکه معاملات واقعی انجام شود.

 بازاریابی وابسته راهی موثر برای گسترش دامنه دسترسی شما با قرار گرفتن در مقابل مخاطبان دیگران است. از آنجایی که شرکت‌های وابسته کار جذب مخاطبان خود را انجام می‌دهند، این یک راه بسیار کارآمد برای افزایش فروش است.

البته بازاریابی وابسته بدون خطر نیست. برخی از بازاریابان وابسته لینک‌های سایت شما را در وب سایت‌های هرزنامه جاسازی می‌کنند. این امر بدیهی است که می‌تواند به اعتبار شما آسیب برساند و هر گونه ضربه به شهرت و برندتان می‌تواند اثرات منفی قابل توجهی بر برند و کسب و کار شما داشته باشد.

با این حال، اگر تمایل به همکاری  با شرکت‌های وابسته مناسب دارید، بازاریابی وابسته می‌تواند مسیر بسیار سودآوری برای برند شما باشد.

8) اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

در شکل اصلی خود، اینفلوئنسر مارکتینگ زمانی است که یک برند با استفاده از نفوذ یک اینفلوئنسر، آگاهی و اعتماد نسبت به یک محصول را در میان پیروان (یا طرفداران) اینفلوئنسر ایجاد کند.

از آنجایی که برای برندها، ایجاد اعتماد با مخاطبان بسیار مهم است. برخی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال مانند رسانه‌های پولی، باعث می‌شود کاربران نسبت به تبلیغات بی اعتماد باشند. اینفلوئنسر مارکتینگ‌ها  بر این چالش‌ها غلبه می‌کنند. تحویل محصول یا خدمات شما به دست اینفلوئنسری که کاربران از قبل به آنها اعتماد دارند، ارزش ویژه‌ایی از برند را در میان یک جامعه هدف ایجاد می‌کند.

به عنوان مثال مرسدس بنز را در نظر بگیرید:

مرسدس بنز قصد داشت، برند را در بین جوانان محبوب‌تر کند. برای انجام این کار، آنها می‌دانستند که باید توجه جمعیت جوان‌تر را جلب کنند. آنها اینستاگرام را به عنوان پلتفرم رسانه اجتماعی خود انتخاب کردند. چرا؟ زیرا تقریباً 31 درصد از مخاطبان جهانی اینستاگرام بین 25 تا 34 سال سن دارند.

مرسدس پنج عکاس برتر اینستاگرام را استخدام کرد. آنها به هر کدام یک مرسدس CLA جدید دادند. این عکاسان قرار بود ماشین ها را برای مدتی دور بزنند. هر کس بیشترین لایک را گرفت باید ماشین را نگه دارد.

در صورتی که با اینفلوئنسرهای مشهور با میلیون‌ها فالوور کار می‌کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، مقایسه هزینه ها با ارزش بالقوه بسیار مهم است.

گزینه دیگر بازاریابی میکرو اینفلوئنسر است . این افراد تقریبا کمتر شناخته شده‌اند که هزینه کمتری دریافت می‌کنند. اما می توانند از طریق طرفدارانشان تا حدودی موثر باشند.

بطور کلی چه از اینفلوئنسرهای کلان یا میکرو استفاده کنید، اینفلوئنسر مارکتینگ یک کانال بازاریابی دیجیتال با  بازگشت سرمایه است.

9) بازاریابی مشارکتی (Partnership marketing)

بازاریابی مشارکتی بین دو کسب و کار است که با هم کار می‌کنند تا یک کمپین بازاریابی سودمند را ایجاد کنند.

با بازاریابی مشارکتی، انتخاب شرکای مکمل محصول یا خدمات شما بسیار مهم است. شاید هر دوی شما مخاطبین هدف موازی داشته باشید اما محصولات یا خدمات متفاوتی ارائه دهید. هر محصول یا خدمات مورد نیاز مشتری بالقوه است. هر دو با هم مرتبط هستند. با این حال، هر کدام ممکن است در نقاط مختلف یا برای اهداف متفاوت در تجربه مشتری مورد نیاز باشند.

یک نمونه از بازاریابی مشارکتی زمانی است که یک برند کفش دویدن با برندی که هدفون می‌فروشد همکاری می کنند. مردم دوست دارند هنگام دویدن به موسیقی گوش دهند. آنها با خرید کفش، هدفون‌های رایگان ارائه می‌دهند و بالعکس. مخاطبان هدف آنها ممکن است تا حدودی همپوشانی داشته باشند، اما هر یک ممکن است به مخاطبی هم دست پیدا کند که قبلاً به آن دسترسی نداشته است.

در اصل، بازاریابی مشارکتی به شما این امکان را می دهد که به سرعت دسترسی خود را دو برابر کنید.

هنگام در نظر گرفتن بازاریابی مشارکتی، مطمئن شوید که شریک مناسب را انتخاب کرده اید. اهداف، ارزش ها و مخاطبان هر دو برند باید همسو باشند.

10) بازاریابی ارجاعی (Referral marketing)

بازاریابی ارجاعی یک کانال بازاریابی دیجیتال بسیار ارزشمند است. اصولا مردم به توصیه دوستان، خانواده و همسالان آنلاین خود گوش می دهند. اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان ( 93٪ ) می گویند بررسی های آنلاین بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می‌گذارد. به طور متوسط، بازاریابی ارجاعی نسبت به کانال های دیگر، نرخ تبدیل 3 تا 5 برابر بیشتر ایجاد می‌کند. زمانی که مصرف کنندگان برای اولین بار یک توصیه رسانه اجتماعی را مشاهده می‌کنند، 71 درصد بیشتر احتمال دارد که خرید کنند.

بازاریابی ارجاعی اغلب به صورت بررسی آنلاین، نظرات در مورد لیست محصولات و بحث‌های رسانه های اجتماعی است.

11) بازاریابی موبایلی (Mobile marketing)

در حال حاضر افراد بیشتری نسبت به قبل اطلاعات خود را از گوشی‌های هوشمند دریافت می‌کنند. در واقع موبایل 58 درصد از سهم بازار دستگاه را در مقایسه با دسکتاپ با 39 درصد به خود اختصاص داده است.

این بدان معنی است که شرکت‌ها باید شروع به ایجاد و تطبیق محتوا با استفاده از تلفن همراه کنند.

بازاریابی موبایلی برای ملاقات با افراد در لحظه ای که ممکن است به شرکت شما نیاز داشته باشند و ارائه راه حل های مرتبط استفاده می شود.

12) تبلیغات ادنتورک (Display Advertising)

تبلیغات نمایشی یک روش فوق‌العاده محبوب برای ایجاد آگاهی از نام تجاری است. به خصوص در بالای قیف مارکتینگ و در کمپین‌های (Reach) توصیه می‌شود.

تبلیغات نمایشی ترکیبی از تصاویر، متن و دعوت به عمل هستند.. برای به حداکثر رساندن اثربخشی، از تبلیغات نمایشی همراه با جستجوی پولی (PPC)، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

 

انتخاب بهترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

از آنجایی که هر صنعتی متفاوت است. بنابراین چگونه بهترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال را برای کسب و کار خود انتخاب کنید؟

  • اهداف کمپین

اهداف بازاریابی شما چیست؟ همانطور که قبلاً گفتیم، این مورد مهم ترین عاملی است که باید در هنگام تهیه فهرستی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال برتر خود در نظر بگیرید.

  • آیا می‌خواهید آگاهی بیشتری از برند داشته باشید؟
  • آیا به دنبال افزایش تولید سرنخ هستید؟
  • آیا قصد دارید سهم بازار را افزایش دهید؟

 اهداف شما باید با کانال‌های بازاریابی که انتخاب می‌کنید هماهنگ باشد.

  • جمعیت شناسی مخاطب

برای رسیدن به چه کسی تلاش می کنید؟ هر کانال دیجیتال با پرسونای مختلف نتیجه متفاوتی دارد.

بررسی کنید  نسل‌های قدیمی‌تر ممکن است بیشتر از سایر کانال‌های دیجیتال از ایمیل استفاده کنند، در حالی که نسل‌های جوان‌تر از سوشال مدیا و منسجر ها  استفاده ‌کنند. با کانال‌های دیجیتالی که مخاطبان شما استفاده می‌کنند هماهنگ شوید.

  • بودجه کمپین

مطمئن شوید که بودجه مناسبی دارید! هر کانال دیجیتال هزینه‌های مرتبط با خود را دارد. درک هزینه‌های جداگانه هر کانال مفید است تا بتوان بازاریابی شما را به عنوان یک سبد کارآمد مدیریت کرد.

یک کانال ممکن است برای تعداد نمایش ها هزینه دریافت کند، کانال دیگری ممکن است بر اساس تعداد کلیک‌ها هزینه دریافت کند، اما کانال دیگری ممکن است برای بازدیدها هزینه دریافت کند. با بازاریابی وابسته، با هر فروش جدید، مبلغی را پرداخت می‌کنید. از سوی دیگر، با جستجوی ارگانیک و بازاریابی محتوا، شما روی منابعی برای بهبود وب سایت خود و تولید محتوای بهینه سرمایه گذاری می کنید.

تاچه زمانی از این کانال‌ها استفاده خواهید کرد؟ آیا در حال اجرای یک تبلیغ کوتاه مدت هستید؟ آیا قصد دارید درست قبل از رویدادی مانند جمعه سیاه یا خرید از مدرسه، کمپین جدیدی برای آگاهی از برند راه اندازی کنید؟ یا می خواهید یک مرکز محتوای همیشه سبز برای مخاطبان خود ایجاد کنید؟

زمان و چارچوب زمانی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود را در برنامه ریزی خود لحاظ کنید. این مورد به شما کمک می‌کند موثرترین پیام را برای هر کمپین ایجاد کنید. علاوه بر این، به شما در ساختار کمپین‌های خود برای بازگشت سرمایه بیشتر کمک می‌کند.

web design in DM

وقتی صحبت از بازاریابی دیجیتال به میان می‌آید، استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ شما نیز به اندازه پلتفرم آنلاین شما اهمیت پیدا می‌کند. همچنین تمرکز بر طراحی وب، شانس شما را برای ایجاد سرنخ بیشتر و تبدیل آنها به مشتریان پولی افزایش میدهد. طراحی سایت و اپلیکیشن  نقطه تماس اولیه برای مشتریان احتمالی برای اکثر کسب و کارها و برندها است. برای انتقال موثر پیام خود، طبیعی است که یک طراحی وب سایت حرفه ای و کاربرپسند انتخاب کنید.

 

سخن پایانی:

حضور آنلاین خود را افزایش دهید. جایی باشید که مخاطبان شما هستند و در جایی حضور داشته باشید که آنها می‌روند. کانال‌های بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کنند تا به طور موثر به مشتریان و خریداران تجاری در مقیاس گسترده دسترسی پیدا کنید. از کانال ها برای برقراری ارتباط و تعامل و همچنین هدایت آنها به عمل استفاده کنید.

 

 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
واتس آپ