رنگ ها در طراحی سایت به عنوان یک ابزار بسیار قدرتمند برای جذب مشتریان و افزایش فروش استفاده می شوند. روانشناسی هارمونی رنگ ها در طراحی سایت، به معنای آن است که چگونه رنگ ها با یکدیگر ترکیب شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته، اثرات مختلفی روی شناوران سایت دارند.
براساس نتایج مطالعات انجام شده، بیشتر افراد در 90 ثانیه به این نتیجه می رسند که یک محصول را دوست دارند و یا دوست ندارند که بخشی از این تصمیم گیری می تواند از رنگ محصول تاثیر گرفته باشد. به طور مثال شبکه های اجتماعی که رنگ ها مختلفی دارند هیچکدام از این رنگ ها به صورت تصادفی استفاده نشده است که ما در این مقاله قصد داریم که به برخی از جزئیات روانشناسی هارمونی رنگ ها در طراحی سایت بپردازیم که شامل:
مفهوم رنگ ها
روانشناسی هارمونی رنگ ها
اهمیت هارمونی رنگ ها در طراحی سایت
تاثیر هارمونی رنگ ها در طراحی سایت
مفهوم هارمونی رنگ ها در طراحی سایت
رنگ ها طیف های مختلفی از کم رنگ و پر رنگ دارند که هر کدام از آن ها یک احساس را به مخاطب انتقال می دهد.ما در این قسمت به بررسی هر کدام از رنگ ها و مفهوم های آن می پردازیم.
رنگ قرمز
رنگ قرمز که در فرهنگ های مختلف نماد عشق و عاطفه است که در روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت یک رنگ پرشور و اشتیاق بحساب میآید. از این رنگ معمولا برای تحریک و ترغیب افراد، فروش و تبلیغات طراحی سایت استفاده می شود. در یک کلمه می توان گفت که قرمز یک رنگ قدرتمند برای برندینگ شما است. رنگ قرمز برای طراحی سایت هایی مثل مد، ورزش و سرگرمی کاربرد دارد. اگر محتوا مرتبط با کالایی لوکس و یا طبیعت است بهتر است از رنگ قرمز استفاده نکنیم.
رنگ سفید
در فرهنگ های مختلف رنگ سفید نماد صلح، خیر و خوبی است که در روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت به عنوان رنگ پایه برای احساس آرامش و راحتی مخاطب استفاده می شود. در یک کلام می توان گفت که رنگ سفید پاکیزه، خالص و بی گناه است. رنگ سفید به عنوان یک رنگ خنثی در اکثر طراحی به کار می رود. رنگ سفید برای طراحی خدمات پزشکی، محتوا های علمی و کالاهای لوکس استفاده می شود.
رنگ آبی
رنگ آبی که یک رنگ خنثی بحساب میآید در هنرهای تجسمی کاربرد زیادی دارد. این رنگ با تمامی رنگ ها سازگاری دارد که در روانشناسی هارمونی در طراحی سایت به عنوان کیفیت، آرامش، اعتماد و مسئولیت پذیری از آن استفاده می شود؛ همچنین آبی روشن می تواند احساس نشاط و انرژی را منتقل کند. شرکت های بزرگ و بانک ها از رنگ آبی استفاده می کنند که به معنی غیرتهاجمی بودن و اعتماد است؛ همچنین رنگ آبی برای مراقبت های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی، حقوقی و آب کاربرد دارد.در نظر داشته باشید که زمانی محتوای شما غذایی است از رنگ آبی استفاده نکنید زیرا باعث کاهش اشتها می شود.
رنگ زرد
در فرهنگ های مختلف رنگ زرد نماد شادی، خوشبختی، نور و امید است که در روانشناسی رنگها هارمونی در طراحی سایت به معنی انرژی و حس شادی است. از رنگ زرد می توان برای جلب توجه افراد به متن یا دکمه ای خاص در طراحی سایت استفاده کرد.در یک کلام رنگ زرد به معنی قدرت و سلامتی است که می تواند چشم مخاطب را تحت تاثیر قرار بدهد. در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ زرد در طراحی مناسب نیست.
رنگ نارنجی
رنگ نارنجی نماد شادابی، خلاقیت و پویایی است که در روانشناسی هارمونی رنگ ها در طراحی سایت به عنوان یک رنگ گرم که شور و هیجان را منتقل می کند به مخاطب استفاده می شود.رنگ نارنجی در طراحی سایت برای جلب کردن توجه افراد به فراخوانی، ثبت نام، ترخیص کالا، خرید اشتراک، فروش کالایی که افراد متوجه آن بشوند، غذا، سرگرمی و کودکان استفاده می شود.
رنگ سبز
رنگ سبز که نماد توسعه، رشد، تجدید حیات و تعادل است. در طراحی سایت به عنوان آرامش ، برقرار کننده تعادل و انتقال حس امنیت از آن استفاده می شود.رنگ سبز در برخی از کشورها مفهوم پول، ثروت و شانس را دارد.رنگ سبز برای طراحی سایت های گردشگری، علمی، منابع انسانی، محیط زیست استفاده می شود. بهتر است برای طراحی سایت هایی که کالای لوکس دارند و یا جامعه هدفی آن ها نوجوانان هستند از رنگ سبز استفاده نکنیم.