بازاریابی محتوایی (Content Marketing) مهم ترین بخش بازاریابی دیجیتال است که به محتوای یک سایت یا صفحه شبکه های اجتماعی می پردازد.
ایجاد یک وب سایت برای فعالیت در پلتفرم وب برای بازاریابی دیجیتال کسب و کار، تنها اولین قدم است و باید متخصصان بازاریابی محتوایی وارد عمل شوند تا این ویترین خالی کسب و کار را از اقلام جذاب پر کنند تا مشتریان و مخاطبان جذب کسب و کار بشوند.
لزوم این شاخه از بازاریابی دیجیتال به حدی است که نوشتن یک محتوا یا مقاله برای وب سایت کسب و کار باید توسط نویسندگان و متخصصان حوزه بازاریابی محتوایی انجام شود. متخصصانی که از رفتار ربات های موتورهای جستجو باخبرند، کلمات پر استفاده مخاطبان را می دانند، استانداردهای لازم برای یک محتوای خوب و کامل را می شناسند و در نهایت بلدند که چگونه این دانسته ها را با جنبه های روانشناختانه چنان ترکیب کنند که خواننده مقاله را جذب آن کنند.
استراتژی محتوا:
آنچه نویسندگان فعال در بازاریابی محتوایی مورد توجه قرار می دهند، پیام کسب و کار و نشان دادن ویژگی ها و حوزه فعالیتی کسب و کار شما است به گونه ای که نقاط قوت شما را به مخاطبان نشان بدهند و با ایجاد حس وفاداری و اعتماد آنها را به سمت کسب و کار شما جذب کنند.
وجود دیدگاه و نظرات مختلفی که نویسندگان این حوزه دارند، نشان دهنده این موضوع است که هر شخص استراتژی مربوط به خودش را با استفاده از تجربیات قبلی دارد زیرا که الگوریتم ربات های موتورهای جست و جو برای عموم مردم منتشر نمی شود و متخصصان این حوزه تنها با اکتفا به تجربیات و مشاهدات خود اقدام به بازاریابی محتوایی می کنند.
با توجه به این نکته به بررسی انواع محتوا می پردازیم:
3 نوع محتوا
1. محتوای Usual
محتوای Usual بر اساس پلتفرم کسب و کار و برای اطلاع رسانی به عموم مردم و آشنایی آنها با حوزه فعالیت هر کسب و کاری است. این محتوا برای دنبال کنندگان و جستجوگران علاقه مند به حوزه کاری هر کسب و کار لازم و ضروری است ولی هدف آن فروش محصول و خدمات نمی باشد؛ بلکه هدف مهم تری از قبیل آشنایی مخاطبان با حوزه کاری شما، جذب موتورهای جستجو به حوزه فعالیت و... دارد.
2. مقاله های برندینگ (Branding Content)
این مقاله ها به بیان موضوعات برتری های نسبی شما نسبت به رقبا و یا وجوه متشابه ای که شما خود را از دیگران بالاتر می دانید، می پردازد و در انتها هدف از نگارش آنها، بیان مزیت های رقابتی سطح بالایی برای شماست. این مقاله ها که می تواند حاوی فایل های صوتی، ویدئویی و... درباره کسب و کار شما باشد، مخاطبان بازار هدف شما را هرچه بیشتر با موضوعات کاری شما درگیر می کند و هدف آن جایابی و تثبیت برند شما در ذهن مخاطبان است.
3. مقاله های بازاریابی
هدف اصلی این محتواها، فروش محصولات و خدمات است، به گونه ای که دیدگاه از نگارش آنها، فروش محصول و جذب مشتریان هدف به سمت وب سایت شماست.
آیا بازاریابی محتوایی نوعی تبلیغ است؟
با این که بازاریابی محتوایی به تبلیغ کسب و کار شما در حوزه دیجیتال و بخصوص در پلتفرم وب می پردازد اما بازاریابی محتوایی دو تفاوت عمده نسبت به تبلیغات دارد. اول اینکه محتوا را در رسانه های تحت مالکیت خود پخش خواهد نمود. چنانچه این محتوا در رسانه ای که خریداری شده پخش شود به آن تبلیغات گفته میشود مانند تبلیغات پیامکی. دوم اینکه استراتژی بازاریابی محتوایی بیشتر جذب کننده است تا تهاجمی یعنی محتوا هرگز مزاحمت ایجاد نمی کند بلکه باعث جذب افراد می شود. بازاریابی محتوایی یکی از ابزار های متنوعی است که به وسیله آن می توان پیام را به مشتری ارسال کرد و آنها را برای خرید متقاعد نمود. تفاوت دیگر بازاریابی محتوایی زمان بر بودن و پر هزینه بودن آن نسبت به تبلیغات می باشد.
امروزه، همه ما تحت هجوم گسترده تبلیغات قرار گرفته ایم. اگر زمانی تبلیغات می توانست مزیتی رقابتی باشد (هرچند برای مدتی کوتاه) و موجب ایجاد یا افزایش سهم بازار شود و فروش را افزایش دهد، امروزه دیگر برای بسیاری از شرکت ها و سازمان ها، صرفاً عامل «همپایی رقابتی» است. وقتی چند تولید کننده بزرگ محصولات یا خدمات مشابه، همگی تبلیغ می کنند، تبلیغ کردن مشتری جدیدی نخواهد آورد. اگرچه ممکن است تبلیغ نکردن، مشتری های فعلی را از دست ما بگیرد. با فرض پذیرش هجوم تبلیغاتی و اینکه با حفظ استراتژی های قدیمی تبلیغاتی، هزینه تبلیغات در مقایسه با نتایج آن، افزایش می یابد؛ بنابراین در بلند مدت هزینه های بازاریابی محتوایی به مراتب کمتر از هزینه های تبلیغات خواهد داشت.
روش های تولید محتوا
در این فرایند تولید و به اشتراکگذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می شود، این محتواها و اطلاعات میتواند به انواع مختلفی چون مقاله، اخبار تحلیلی، کتاب الکترونیکی، ویدئو، عکس و... تولید و منتشر شود.
نوشتن مقالات جذاب به گونه ای که پیام و شعار کسب و کار در آن مشخص باشد و مخاطبین را جذب کند، تنها ظاهر قضیه است. در باطن، نویسندگان حوزه بازاریابی محتوایی باید بر اساس تجربه خود، با الگوریتم ربات های موتور جستجو آشنا باشند تا با استفاده از کلمات پر استفاده مخاطبین و شناخت وزن کلمات، وب سایت کسب و کار شما را در سرچ موتورهای جستجو بالا بیاورند تا جز اولین گزینه ها برای مخاطبین در معرض نمایش قرار بگیرد.
سئو سایت
به مجموعه اقدامات تولید محتوای بازاریابی با استانداردهای لازم که باعث دیده شدن هرچه بیشتر وب سایت شما (بالا آمدن وب سایت در نتایج موتورهای جستجو) می شود، سئو سایت گفته می شود. نویسندگان مقالات و تولیدکنندگان محتوای بازاریابی با تکیه بر دانش و تجربه خود سعی می کنند که سئوی سایت کسب و کار شما را بهبود ببخشند. از این رو داشتن یک تیم تولیدکننده محتوا و یا همکاری با این افراد باتجربه، این مزیت را برای شما خواهد داشت که در دنیای پر زرق و برق دیجیتال و فضای اینترنت، بتوانید که با تکیه بر ویترین وب سایت خود دیده شوید و توجه مخاطبین و مشتریان فعلی و آینده خود را جذب کنید.
به طور کلی و خلاصه محتوای بازاریابی شما باید در عین جذابیت مطالعاتی برای خواننده، بتواند جوابگوی سوالات و دغدغه های آنها نیز باشد و همچنین با تکیه بر قوانین سئو سایت، کسب و کار شما را مورد توجه قرار بدهند.