12 نکته کلیدی در سئو تصاویر

مدیر سایت

سئوی تصویر به تمرین بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو از طریق متن جایگزین متفکرانه، زیرنویس مناسب، ابعاد خوب فایل و موارد دیگر اشاره دارد

از آنجایی که سئو تصاویر بخش مهمی از تولید محتوا بر اساس اصول سئو است، بنابراین می‌توان آن را بخشی از آموزش سئو درون سایت (seo on page) دانست. در این مقاله از مجله زئوس به 12 نکته کلیدی در سئو تصاویر اشاره خواهیم داشت.

سئو تصویر

سئو تصاویر بخش مهمی از طراحی وب سایت و جمع بندی یک محتوا بر اساس اصول سئو در فضای وب است. سئو تصاویر یا سئو عکس از نحوه انتشار گرفته تا انتخاب یک عکس با کیفیت را در بر می‌گیرد. شاید از دید شما انتخاب تصاویر برای یک محتوا امری دلخواه و سلیقه‌ای باشد، اما خوب است بدانید این امر یکی از تکنیک‌های اصلی سئو در تولید محتوا با ارزش فضای وب است.

متخصصین تولید محتوا بر اساس تغییرات و بهینه سازی موتورهای جستجوی گوگل به چند نکته اساسی برای سئو تصاویر دست یافتند، که رعایت آن‌ها در بالا رفتن رتبه یک محتوا و دسترسی سریع تر کاربران به صفحه مدنظر تاثیر بسزایی دارد.

 

سئو تصاویر امری مهم در بهینه سازی سایت

 

از آنجایی که سئو تصاویر بخش مهمی از تولید محتوا بر اساس اصول سئو است، بنابراین می‌توان آن را بخشی از آموزش سئو درون سایت (seo on page) دانست. در این مقاله از مجله زئوس به 12 نکته کلیدی در سئو تصاویر اشاره خواهیم داشت.

 

سئو تصاویر چیست؟

سئو تصاویر به تمرین بهینه سازی تصاویر برای موتورهای جستجو و بهتر کردن بازاریابی دیجیتال از طریق متن جایگزین متفکرانه، زیرنویس مناسب، ابعاد خوب فایل و موارد دیگر اشاره دارد.بخش مهمی از یک مقاله اپتیمایز شده با اصول سئو، تصاویر هماهنگ و مناسب است.

 

نکات سئو تصاویر

سئو تصاویر چیست؟

 

سئو تصاویر این امر را به شما متذکر می‌شود که هر تصویری با محتوای سایت شما هماهنگ نیست، اصول انتشار یک تصویر، فرمت، وضوح، و توضیحات آن بر چه اساسی تعیین شود و اینکه چه عکاسی صنعتی بر ارزش سئویی سایت شما می‌افزاید.

 

12 نکته کلیدی در سئو تصاویر

بر اساس داده‌هایی که از تحلیل متخصصین سئو برجسته دنیا استخراج شده، به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که درصد بالایی از سرچ کاربران در فضای وب، موتورهای جستجویی مثل گوگل، تصاویر و محتوای گرافیکی است.

 

اپتیمایز کردن تصویر در سئو محتوا یا سئو تصاویر

12 نکته کلیدی در سئو تصویر

 

همین امر بر ارزش توجه شما بعنوان یک محتوا نویس برای رعایت اصول سئو تصاویر و عکس است. در این بخش 12 نکته مهم برای بهینه سازی تصویر وجود دارد که باید بدانید.

 

1.برای تصویر فرمت مناسب را انتخاب کنید.

فرمت تصاویر در هنگام آپلود آن در سایت و اضافه کردن به محتوای نوشتاری از اهمیت بالایی برخوردار است. سایت شما باید قابلیت نمایش فرمت  تصویر آپلود شده را داشته باشد. علاوه بر این بهتر است رایج ترین فرمت در دسترسی کاربران برای تصویر در نظر گرفته شود.

بنابراین بر اساس سئو تصاویر حتما قبل از اینکه تصاویر را به سایت خود اضافه کنید، باید مطمئن شوید که بهترین نوع فایل را انتخاب کرده اید.

 

 سئو عکس و تاثیر در سئو صفحه

فرمت مناسب در سئو تصویر

 

در حالی که فرمت های تصویر زیادی برای انتخاب وجود دارد، PNG و JPEG رایج ترین برای وب هستند.

*PNG: تصاویر با کیفیت بهتری تولید می کند، اما با اندازه فایل بزرگتر ارائه می شود.

*JPEG: ممکن است کیفیت تصویر را از دست بدهید، اما می توانید سطح کیفیت را تنظیم کنید تا تعادل خوبی پیدا کنید.

*WebP: تنها فرمت تصویری که توسط کروم و فایرفاکس پشتیبانی می شود.

 

2. تصویر انتخابی را فشرده کنید.

یکی از پر اهمیت ترین موارد در سئو تصاویر حجم آن است. دلیل این امر تاثیر مستقیم وزن و حجم عکس بر سرعت لود صفحات وب و حتی نشان دادن یک آدرس تصویر است. بنابراین قبل از انتشار تصاویر حتما در محیط فتوشاپ یا با استفاده از افزونه‌هایی مثل TingPNG و WP Smush (مخصوص ورد پرس) برای کاهش حجم تصاویر بهره برید.

 

تکنیک فشرده سازی عکس در سئو تصاویر

 

*نکته:

از هر افزونه ای که استفاده می کنید، مطمئن شوید که تصاویر را به صورت خارجی روی سرورهای خود فشرده کند. بار روی سایت شما را کاهش می دهد.

یا یک قدم جلوتر بروید و از یک CDN تصویر استفاده کنید که دستگاه را شناسایی کرده و تصویر را قبل از تحویل بهینه می کند. Cloudinary و Imgix دو گزینه برای امتحان هستند.

Increasingly.com با فشرده سازی تصاویر سرعت وب سایت را 33% در 2 ثانیه بهبود بخشید.

 

3. از تصاویر منحصر به فرد (Unique) استفاده کنید.

استفاده از تصاویر منحصر به فرد یک برند همانند سفارش طراحی لوگو حرفه ای شرکت یا کسب و کار یک نکته مهم در سئو تصاویر است. می‌توانید به جای گشتن در فضای وب برای یافتن یک تصویر هماهنگ با محتوای تولید شده با عکس برداری از محصولات، خدمات یا دسترسی به تصاویر اختصاصی یک برند، در بین رقبا منحصر به فرد باشید.

در واقع هرچه تصاویر اصلی بیشتری داشته باشید، تجربه بهتری برای کاربر و شانس شما برای رتبه بندی در جستجوهای مرتبط بهتر است.

 

4. قوانین کپی رایت را در نظر داشته باشید.

توجه به این امر که تصاویر انتخابی شما برای انتشار در سایت با رعایت حق کپی همراه بوده از اهمیت بالایی برخور دارد است. بنابراین صرف نظر از فایل‌های تصویری که برای استفاده انتخاب می کنید، مطمئن شوید که هیچ تضاد حق نسخه برداری وجود ندارد.

 

قوانین کپی رایت در سئو تصاویر

 

چندین سایت معتبر برای دسترسی به انواع تصویر رایگان با رعایت حقوق کاربری وجود دارد که می‌توانید با خیالی آسوده و رعایت سئو تصاویر از آن‌ها استفاده کنید.

 

5. نام فایل‌های تصویری را سفارشی سازی کنید.

وقتی صحبت از سئو به میان می‌آید، ایجاد نام فایل‌های توصیفی و غنی از کلمات کلیدی کاملاً حیاتی است.نام فایل های تصویری همانند یک هشداردهنده برای دیده شدن به گوگل و سایر خزنده های موتورهای جستجو در مورد موضوع تصویر عمل می‌کند.

 

سئو عکس و سفارشی سازی نام تصویر در محتوا

 

منظور از نام تصویر همان اسمی است که در هنگام تغییر سایز، دانلود یا هر عمل دیگری روی تصویر درج می‌شود. شما می‌توانید با تکنیکی مثل انگلیسی کلمات کلیدی که مقاله (imge-seo-01)در مورد آن است و شماره گذاری هر عکس آن را سفارشی سازی کنید.

 

*نام فایل را از پیش فرض تغییر دهید تا به موتورهای جستجو کمک کنید تصویر شما را درک کنند و ارزش سئوی شما را بهبود بخشند.

 

6. متن جایگزین (Alt) مناسب SEO بنویسید.

تگ‌های Alt زمانی که مرورگر نمی‌تواند آن‌ها را به درستی نمایش دهد، جایگزین متنی برای تصاویر هستند. مشابه عنوان، ویژگی alt برای توصیف محتویات یک فایل تصویری استفاده می شود.

هنگامی که تصویر بارگیری نمی شود، یک کادر تصویر با تگ alt در گوشه بالا سمت چپ وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که آنها با تصویر مطابقت دارند و تصویر را مرتبط می کنند.

توجه به تگ های alt نیز برای استراتژی کلی سئو  و همین طور سئو تصاویر در صفحه مفید است. شما می‌خواهید مطمئن شوید که تمام قسمت‌های بهینه‌سازی دیگر در جای خود هستند، اما اگر تصویر به هر دلیلی بارگذاری نشد، کاربران می‌بینند که تصویر قرار است چگونه باشد.

 

متن جایگزین (Alt) مناسب SEO تصویر

 

علاوه بر این، افزودن تگ های جایگزین مناسب به تصاویر وب سایت شما می تواند به وب سایت شما کمک کند تا با مرتبط کردن کلمات کلیدی با تصاویر، رتبه های بهتری در موتورهای جستجو کسب کند. حتی گوگل نیز به ارزش متن جایگزین در تصاویر اشاره کرده است.

اطلاعات مفیدی در مورد موضوع تصویر در اختیار گوگل قرار می دهد. ما از این اطلاعات برای کمک به تعیین بهترین تصویر برای بازگشت به درخواست کاربر استفاده می کنیم.

 

7.برای سئو تصاویر به ساختار عکس توجه کنید.

از دیگر موارد مهم در سئو تصاویر خصوصا در آنلاین شاپ‌ها دسته بندی تصاویر هر محصول در فایلی جداگانه است. گوگل دستورالعمل های تصویر خود را به روز کرد. یکی از به‌روزرسانی‌های مهم این است که از مسیر فایل و نام فایل برای رتبه‌بندی تصاویر استفاده می‌کنند.

 

سئو تصاویرو ساختار عکس

 

*مسیر فایل و نام فایل یک عامل رتبه بندی واقعی است.( به عنوان مثال، اگر شما یک برند تجارت الکترونیک با چندین محصول هستید، به جای اینکه تمام تصاویر محصول خود را در یک پوشه /media/ عمومی قرار دهید، توصیه می‌کنم زیرپوشه‌های خود را به موضوعات مرتبط با دسته‌بندی بیشتری مانند / پیراهن / یا / جین / ساختار دهید.)

 

8.عنوان و توضیحات صفحه عکس را بهینه کنید.

در آپدیت جدید عملکرد گوگل از عنوان و توضیحات صفحه شما به عنوان بخشی از الگوریتم جستجوی تصویر خود استفاده می کند.

در واقع همه عوامل اولیه سئوی درون صفحه شما مانند داده های متا، تگ های هدر، کپی روی صفحه، داده های ساختار یافته و غیره بر نحوه رتبه بندی و سئو تصاویر توسط گوگل تاثیر می گذارد.

 

9.ابعاد عکس درسئو تصاویر تاثیر دارد.

امری مهم که بیشتر به سئو تصاویر در بخش تکنیکال مربوط است، تعریف ابعاد مشخص برای تصاویر منتشر شده در سایت است.

اگر از AMP(Accelerated Mobile Pages) یا PWA ( progressive web app) استفاده می کنید، باید ابعاد تصویر خود را در کد منبع مشخص کنید.با این حال، اگر از هیچکدام استفاده نمی کنید، هنوز بهترین روش برای تعریف عرض و ارتفاع است. تجربه کاربری بهتری را فراهم می کند.

 

ابعاد عکس درسئو تصاویر تاثیر دارد.

 

ویژگی‌های ابعاد تصویر همچنین برای جلوگیری از مسائل تغییر چیدمان تجمعی (CLS) که می‌توانند در بهینه‌سازی Core Web Vitals شما تداخل ایجاد کنند، مهم هستند.

رعایت این اصل از سئو تصاویر، از تغییر محتوای آزاردهنده که امتیاز CLS شما را پایین می‌آورد، جلوگیری می‌کند .

 

10.سئو تصاویر و هماهنگی عکس برای موبایل

سئوی موبایل. در بدترین حالت، می تواند نرخ پرش بالا و تبدیل کم به شما بدهد. اما، در بهترین حالت، می تواند قدرت رتبه بندی بیشتر و تعامل بهتر کاربر را به شما بدهد.

مشکل این است که چگونه تصاویر خود را برای شاخص موبایل اول بهینه می کنید؟خوشبختانه، گوگل راهنمایی در مورد بهترین شیوه ها برای تصاویر ارائه می دهد.

 

سئو تصاویر و هماهنگی عکس برای موبایل

 

به طور خلاصه، شما می خواهید تصاویری واکنشگرا ایجاد کنید. این به این معنی است که تصویر با اندازه سایت مقیاس می شود، چه کاربر از دسکتاپ یا موبایل استفاده کند. با اندازه دستگاه تنظیم می شود.

 

11.تصاویر را به نقشه سایت خود اضافه کنید

افزودن تصاویر در نقشه سایت، شانس موتورهای جستجو را برای خزیدن و ایندکس کردن تصاویر افزایش می دهد. بنابراین، ترافیک سایت بیشتر می شود.

بنابراین امروزه از این تکنیک بعنوان بخش مهمی از سئو تصاویر یاد می‌شود.

 

12.داده‌های ساختار یافته را اضافه کنید.

داده های ساختاریافته انواع محتوای شما را نشانه گذاری می کنند تا گوگل و موتورهای جستجو را برای ارائه نتایج بصری بهتر راهنمایی کنند. در اصل، اگر داده های ساختاریافته را اضافه کنید، گوگل می تواند تصاویر شما را به عنوان یک نتیجه غنی ارائه دهد.

 

نقشه سایت برای سئو تصاویر

 

به عنوان مثال، اگر از نشانه گذاری طرحواره در صفحه محصول استفاده می کنید و تصویر را به عنوان یک محصول برچسب گذاری می کنید، Google می تواند این تصویر را با برچسب قیمت جفت کند.

 

 جمع بندی نکات کلیدی بهینه سازی و سئو تصاویر

قبل از اینکه تصویر خود را در سایت خود آپلود کنید، حتماً آیین های بهینه سازی تصویر را از بالا دنبال کنید.

  • *یک امر مهم: مطمئن شوید تصویر و متن جایگزین با صفحه مرتبط هستند.
  • *فرمت فایل مناسب را انتخاب کنید.
  • *برای سرعت بارگذاری بیشتر صفحه، حجم فایل را کاهش دهید.
  • *اطمینان حاصل کنید که عناصر سئوی تصاویر درون صفحه سایت (متا داده، داده های ساختاریافته و غیره) با تصویر هماهنگ است.
  • *برای خزیدن، یک نقشه سایت تصویر ایجاد کنید یا مطمئن شوید که تصاویر شما در نقشه سایت شما نمایش داده می شوند.
  • *بهینه سازی تصاویر شوخی نیست. با پیشرفت در فناوری جستجوی صوتی، رسانه اهمیت فزاینده ای پیدا می کند و کل سایت شما از انجام این مراحل سود می‌برد.

 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.