Link Building یا به فارسی لینک سازی به معنای دریافت لینک به سایت شما میباشد بدین معنا که از روش های گوناگون برای سایت خود از وب سایت ها و یا انجمن های دیگر لینک بگیرید.
این کار به روش های گوناگونی انجام میشود مانند:
۱.درخواست لینک ( تبادل لینک)
۲.ارائه امکانات و ابزار در قبال قرار دادن لینک سایت
۳.ویجت های گوناگون برای نمایش پشتیبانی و یا همکاری با شما
۴.استفاده ی درست و بهینه از شبکه های اجتماعی
۵.خرید لینک و…
در این سری اموزش ها هدف ما اموزش روش های گوناگون برای دریافت لینک و یا LINK BUILDING میباشد.
سوال اول که پیش میاد این است که چرا Link Building مهم میباشد؟
برای پاسخ به این سوال بهتر است کمی در مورد روش کارکرد موتورهای جستجو توضیح بدهیم.
زمانی که شما کلمه ای را در موتورهای جستجو سرچ میکنید اولین کاری که سیستم باید انجام دهد این است که چگونه بهترین و مرتبط ترین نتایج را نمایش دهد.برای این امر موتورهای جستجو فاکتورهای گوناگونی را مورد بررسی قرار میدهند که همه انها در سئو خلاصه میشود. برای نمایش مطالب یکی از فاکتورها لینک های ارسال شده به صفحه میباشد به زبان ساده هر لینکی به که سایت ارسال شود به عنوان یک پوینت مثبت حساب میشود.
اگر ۲ صفحه دارای فاکتورهای یکسانی باشند هر صفحه که لینک بیشتری به ان داده شده باشد در نتایج بالاتر قرار میگیرد. نکته ی مهم در این بخش میباشد که خیلی ها فکر میکنند هر لینکی به سایت میتواند به سایت کمک کند و مهم خود لینک میباشد که سایت دارای لینک های بیشماری باشد این یک اشتباه رایج است میان بسیاری از وب مسترها اما لینک ها به همان اندازه که میتوانند مفید باشند برای سایت به همان اندازه نیز میتوانند به سایت آسیب وارد کنند به طور مثال گوگل به شدت مخالف سایت هایی میباشد که جایگاه خود را در نتایج به فروش میرسانند ولی متاسفانه هنوز سایت هایی هستند که جایگاه خود را در نتایج به فروش میگذارند.وب مسترها فکر میکنند این لینک ها میتواند برای انها مفید باشد اما در واقع این لینک ها فقط در مدت زمان کوتاه برای انها مفید میباشد و در مدت طولانی نتایج منفی خواهد داشت که میتوان از انها به اسپم شناخته شدن و در نتیجه منجر به حذف شدن انها میشود. در هر صورت در حالی که گوگل به دنبال یافتن سایت هایی میباشد که به فروش لینک ها میپردازند هنوز هستند سایت هایی که به این کار اقدام میکنند و حتی در کوتاه مدت نیز تاثیر دارد ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که در مدت طولانی این لینک ها تاثیر داشته باشند حتی نمیتوان تضمین کرد که این لینک ها تاثیر منفی نداشته باشند. محتوای یک سایت قلب سایت میباشد پس بهترین مکان برای گرفتن لینک از محتوای ان میباشد.مدیران وب سایت ها در لینک دادن به بقیه سایت ها بسیار دقت میکنند اما خیلی مهم میباشد که در محتوا چگالی میان محتوا و لینک رعایت شود یعنی در متن خیلی زیاد از لینک استفاده نشود که منجر به اسپم شناخته شدن نشود.
مساله ی مهم دیگر این میباشد که لینک در کجا قرار بگیرد این مورد به طور کلی به ۲ دسته تقسیم میشود:
۱.در سایت
این یک مساله ی خیلی مشهود میباشد که مطلب در خود سایت قرار دارد اما مهم این میباشد که مطلب به خود سایت اشاره کند و بخشی از مطالب خود سایت باشد و یا نه اشاراتی به خارج از سایت نیز داشته باشد به ظور مثال اگر در مرود کاتالوگ میباشد کل کاتالوگ در خود سایت قرار بگیرد و یا نه چند صفحه از ان به محیطی خارج از خود سایت اشاره کند این مطلب بسیار مهم میباشد که لینک شما در این گونه مطلب در بخش مطالب داخلی قرار بگیرد.
۲.خارج از سایت
اما نویسنده ممکن است که تصمیم بگیرد مطلب خود را در سایت دیگر قرار بدهد یکی از دلایل این میتواند باشد که از ان سایت به سایت خود لینک بدهد و یا حتی برای معروف کردن خود و انتشار مطالب در سایت های دیگر,این کار یک روش بسیار ساده و زیرکانه برای Link Building میباشد.این روش باعث میشود در صورت کپی برداری از مطالب شما به نظر بیاید که مطلب شما کپی شده است و مطلب Duplicate Content محسوب شود و این به سود سایت میباشد که موتورهای جستوجو خودکار به سایت شما وارد شوند.