تعداد بازدید: 262
زبان : فارسی
دسته بندی :

طراحی سایت واکنشگرا (responsive design) چیست؟

تاریخ درج خبر : 1401/7/25

هر ساله بر تعداد افرادی که در اینترنت از دستگاه‌های تلفن همراه و تبلت برای بازدید سایت استفاده می‌کنند، افزوده می شود. با توجه به اینکه تقریباً 60٪ از بازدیدهای موتور جستجوی ارگانیک از طریق تلفن همراه انجام می‌شود، اکنون از هر زمانی مهم‌تر است که مطمئن شوید وب سایت شما برای ارائه یک تجربه خوب ریسپانسیو طراحی شده باشد. در غیر این صورت، بازدیدکنندگان را در مقابل رقبایی که دستگاه‌های مختلف میایند از دست خواهید داد.

 طراحی ریسپانسیو می‌تواند به شما در حل بسیاری از مشکلات وبسایت کمک کند. طراحی سایت واکنشگرا، سایت شما را با موبایل سازگار می‌کند، ظاهر آن را در دستگاه‌هایی با صفحه نمایش بزرگ و کوچک بهبود می‌بخشد و مدت زمانی را که بازدیدکنندگان در سایت شما می‌گذرانند افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند به شما در بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو کمک کند.

 طراحی سایت واکنشگرا (responsive design) چیست؟

اساساً، طراحی واکنش‌گرا راهی برای کنار هم قرار دادن اجزا یک وب‌سایت است تا به‌طور خودکار محتوا و عناصر آن را متناسب با اندازه صفحه نمایشی که در آن مشاهده می‌شود، مقیاس‌بندی کند. از بزرگ‌تر شدن تصاویر از عرض صفحه جلوگیری می‌کند و بازدیدکنندگان دستگاه‌های تلفن همراه را از نیاز به انجام کارهای اضافی برای خواندن محتوای شما باز می‌دارد.

هدف نهایی طراحی ریسپانسیو جلوگیری از تغییر اندازه، پیمایش، بزرگنمایی یا جابجایی غیرضروری است که در سایت‌هایی که برای دستگاه‌های مختلف بهینه نشده‌اند، رخ می‌دهد.

طراحی سایت ریسپانسیو  نیز جایگزین نیاز قبلی به طراحی وب سایت اختصاصی موبایل برای کاربران گوشی های هوشمند می شود. اکنون، به‌جای طراحی چندین وب‌سایت برای اندازه‌های مختلف صفحه، می‌توانید فقط یک وب‌سایت را طراحی کنید که به طور خودکار افزایش یا کاهش یابد تا با دستگاهی که در آن مشاهده می‌شود مطابقت داشته باشد.

هنگامی که وب سایت شما با استفاده از طراحی واکنش‌گرا ساخته می‌شود، به طور یکپارچه روی صفحه نمایش دسکتاپ، لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کار می‌کند. این امر به شما تطبیق پذیری لازم را برای ارائه یک تجربه کاربری عالی برای همه افرادی که از وب سایت شما بازدید می کنند، می دهد.

 

چرا باید سایت ‌تان ریسپانسیو طراحی کنید؟

مهمترین دلیل برای طراحی ریسپانسیو سایت، اینست که سایت شما تا حد امکان در دستگاه‌های مختلف قابل مشاهده باشد، زیرا هرگز نمی‌دانید که کاربر از چه دستگاهی برای مشاهده وب‌سایت شما استفاده می‌کند.

تعداد کاربرانی که از تلفن همراه سایت را بازدید می کنند بیشتر از کاربران دسکتاپ است و با افزایش دسترسی جهانی به گوشی های هوشمند، این تعداد همچنان در حال افزایش است. این نکته در طراحی سایت فروشگاهی نیز بسیار پر اهمیت است. 

علاوه بر این، در اوایل سال 2015، گوگل اعلام کرد که سازگاری با موبایل به یک عامل رتبه‌بندی در الگوریتم‌های موتور جستجوی خود تبدیل شده است. این بدان معناست که سایت‌هایی که سازگار با موبایل هستند، به طور بالقوه جایگاه خود را در نتایج موتورهای جستجو بهتر می کنند، زیرا تجربه خوبی را به جستجوگران و بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

به طور خلاصه، مزایای طراحی ریسپانسیو برای وب سایت شما عبارتند از:

  • اثربخشی هزینه
  • انعطاف پذیری
  • تجربه کاربری بهبود یافته
  • دستاوردهای بهینه سازی موتور جستجو

بیایید نگاهی عمیق به هر یک از این 5 مزیت بیندازیم و کمی بیشتر در مورد اینکه چرا باید در یک وب سایت ریسپانسیو سرمایه گذاری کنید، بیاموزید.

 

مزایای اساسی طراحی وب سایت ریسپانسیو

هدف اصلی از ایجاد یک وب‌سایت سازگار با موبایل با استفاده از طراحی واکنش گرا ارائه بهترین تجربه ممکن برای کاربران شما است. با این حال، بسیاری از مزایای مهم دیگر وجود دارد که با داشتن یک وب سایت واکنش گرا تجربه خواهید کرد.

  1. بهبود نتایج SEO

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو، استراتژی است که توسط بسیاری از شرکت ها برای کمک به ارتقای رتبه خود در صفحه جستجوی گوگل استفاده می شود. هرچه به قله نزدیکتر باشید، شانس بیشتری برای یافتن مشتریان بالقوه شما خواهد داشت. بعبارت دیگر شما می‌توانید یک وب‌سایت عالی داشته باشید، اما اگر کسی نتواند آن را پیدا کند، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. بنابراین، مهم است که وب سایت خود را به گونه ای بسازید که به شما امکان می دهد به بهترین رتبه ممکن در موتورهای جستجو دست پیدا کنید. اگر می خواهید نتایج سئوی خود را به حداکثر برسانید، طراحی ریسپانسیو بسیار مهم است.

  1. عملکرد بهتر وب سایت

وب سایت های واکنش گرا زمان بارگذاری صفحات شما را کاهش می دهند. این مورد نه تنها تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد، بلکه نتایج سئوی شما را نیز بهبود می بخشد (سرعت بارگذاری صفحه بخشی از الگوریتم گوگل است).

علاوه بر این، بهبود عملکرد وب سایت به کاهش نرخ پرش شما کمک می‌کند. وب‌سایت‌های غیر واکنش‌گرا، مشاهده و تعامل با محتوای شما را برای کاربران سخت‌تر می‌کنند: در این گونه وب سایت‌ها:

  • خواندن متن سخت‌تر است
  • دسترسی به منوهای ناوبری سخت‌تر است
  • دکمه‌ها همیشه به درستی کار نمی‌کنند
  • تصاویر متناسب با اندازه صفحه نمایش شما قالب بندی نشده باشند

این اغلب باعث می شود افراد سایت شما را به نفع وب سایت رقیب که تجربه بهتری ارائه می دهد ترک کنند.

  1. کاهش هزینه‌های نگهداری وب‌سایت

طراحی ریسپانسیو هزینه‌های مربوط به نگهداری وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد. به این دلیل که اجرای چندین نسخه وب‌سایت شما زمان بسیار بیشتری نسبت به اجرای یک نسخه واحد نیاز دارد. بدون یک وب سایت واکنش گرا، مجبور خواهید بود تلاش‌های سئوی خود را برای هر نسخه از سایت تکرار کنید. همچنین باید برای هر نسخه دامنه‌های جداگانه خریداری کنید. در نهایت، برای اطمینان از سازگاری آن با دستگاه مورد نظر، باید هر نسخه را متفاوت طراحی کنید. طراحی ریسپانسیو تمام این مسائل را از بین می برد و در این فرآیند هزینه زیادی را برای شما صرفه جویی می‌کند.

  1. بهبود توانایی لینک سازی

لینک بیلدینگ جزء مهمی از هر استراتژی بازاریابی محتوا است. هنگامی که بک لینک قوی دارید، مزایای زیر را تجربه می کنید:

  • نتایج بهبود سئو، به خصوص زمانی که لینک ها از وب سایت‌هایی با دامنه اعتبار بالا می‌آیند
  • افزایش ترافیک وب به دلیل فرصت‌های اضافی برای افراد برای یافتن وب سایت شما هنگام مشاهده منابع دیگر

هنگامی که چندین نسخه از وب سایت خود برای پشتیبانی از دستگاه های مختلف دارید، ایجاد لینک را چالش برانگیزتر می‌کند. برای هر نسخه وب سایت باید فرصت‌های ایجاد لینک جداگانه را دنبال کنید که بسیار وقت گیر است. یک سایت واکنش گرا این مشکل را برطرف می کند زیرا شما فقط یک وب سایت دارید که به این تلاش ها برای ایجاد لینک نیاز دارد.

  1. ROIبهبود یافته در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

اکثریت قریب به اتفاق استفاده از رسانه‌های اجتماعی در دستگاه‌های تلفن همراه انجام می شود. به این معنی است که وقتی کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی شما لینک‌ها را به وب سایت شما باز می‌گرداند، اکثر کاربرانی که روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند روی یک دستگاه تلفن همراه خواهند بود. اگر می‌خواهید بیشترین بهره را از تلاش‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی خود ببرید، بسیار مهم است که وب‌سایت شما یک تجربه تلفن همراه عالی ارائه دهد. با استفاده از طراحی واکنش گرا، مطمئن خواهید شد که بهترین تاثیر خود را برای بازدیدکنندگانی که از پلتفرم های رسانه‌های اجتماعی به وب‌سایت شما می‌رسند، ارائه می‌دهید.

  1. تجربه خرید آنلاین خود را بهینه کنید

خرید آنلاین بسیار ساده تر و راحت تر از خرید حضوری در فروشگاه است. خرید از طریق گوشی تلفن همراه بسیار راحت تر از استفاده از لپ تاپ یا رایانه رومیزی است. با قابلیت نشستن روی کاناپه و ثبت سفارش بر روی گوشی هوشمند خود، جای تعجب نیست که تقریباً 80 درصد از مصرف‌کنندگان به طور منظم از دستگاه‌های تلفن همراه هنگام خرید آنلاین استفاده می‌کنند.

اگر استفاده از سایت فروشگاهی شما در گوشی هوشمند آسان نباشد، تعداد قابل توجهی از فروش را از دست خواهید داد. طراحی واکنشگرا تضمین می‌کند که پلت سایت فروشگاهی شما به درستی برای یک تجربه خرید عالی از طریق دستگاه تلفن همراه بهینه شده است.

  1. تجربه کاربری برای صاحبان وب سایت بسیار مهم است. شما می خواهید که مردم از سایت شما خوششان بیاید و می خواهید استفاده از آن آسان باشد تا بتوانید آنها را متقاعد کنید که برگردند. اگر شخصی از وب سایت شما با دستگاه تلفن همراه بازدید کند و بارگیری آن برای همیشه طول بکشد یا تصاویر شما وضوح مناسبی نداشته باشند، می تواند شرکت شما را غیرحرفه ای جلوه دهد.

هیچ کس نمی خواهد با مکانی غیرحرفه ای تجارت کند. اما طراحی واکنش گرا که تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می دهد، می تواند به متقاعد کردن افراد کمک کند تا به شرکت شما فرصت بدهند. از آنجایی که بزرگ‌نمایی و پیمایش حذف می‌شوند، محتوا را می‌توان سریع‌تر مشاهده کرد و تصور کلی که بازدیدکنندگان دارند بسیار مثبت‌تر خواهد بود.

  1. بهبود رتبه بندی جستجوی محلی

بسیاری از جستجوهای آنلاین برای یافتن مشاغل محلی که محصول یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند، انجام می‌شود. این جستجوهای محلی به طور فزاینده ای در یک دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود. طراحی ریسپانسیو وب سایت شما را با دستگاه‌های تلفن همراه سازگارتر می کند و این اغلب منجر به افزایش رتبه بندی جستجوی محلی می‌شود و یافتن وب‌سایت شما را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

  1. پیام‌های برند موثرتر

وب سایت شما ابزار مهمی برای انتقال پیام برند شما به مخاطبان است. بسیاری از عناصر طراحی مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، تصاویر و لوگوهای مورد استفاده در وب‌سایت شما به تبلیغ برند شما و بیان داستان شما کمک می‌کنند. طراحی وب ریسپانسیو تضمین می‌کند که همه این عناصر در هر دستگاهی که برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می‌شود، سازگار است. این امر شناخت برند شما را بهبود می‌بخشد و اطمینان حاصل می‌کند که تمام مخاطبان شما پیام‌های مشابهی را دریافت می‌کنند

  1. اثربخشی هزینه

نگهداری سایت‌های مجزا برای مخاطبان تلفن همراه و غیر موبایل می‌تواند گران باشد. با استفاده از طراحی ریسپانسیو می توانید با حذف هزینه‌های پرداخت برای سایت موبایل در هزینه های خود صرفه جویی کنید. شما فقط باید روی یک طراحی سایت سرمایه گذاری کنید تا برای همه بازدیدکنندگان و همه دستگاه ها جذاب باشد.

 

 تست ریسپانسیو سایت بودن سایت

برای اینکه شما کاملا متوجه بشید که وب سایت شما ریسپانسیو است اول از همه باید آن را روی دستگاه های مختلف تست کنید و بعد یکسری مستندات گوگل را رعایت کنید مستندات گوگل شامل:

عریض نبودن صفحه وب سایت و همنچنین نیازی به زوم کردن نداشته باشد در موبایل و در حالت افی اسکرول وجود نداشته باشد.

اندازه فونت متن و محتوای وب سایت باید مناسب باشد و نیازی به زوم نباشد.

لینک هایی که در صفحه وجو دارد نباید نزدیک بهم باشد به قدری که انتخاب لینک ها برای کاربر سخت باشد.

 پس در نتیجه به جز رعایت مستندات در گوگل ما می توانیم با یکسری ابزارها ریسپانسیو بودن وب سایت را چک کنیم که چند نمونه از ابزارهای تست ریسپانسیو سایت را که به صورت آنلاین هست به شما معرفی می کنیم.

 

ابزار های تست ریسپانسیو سایت

تست ریسپانسیو سایت با Responsinator

در ابزار   Responsinator شما می توانید وب سایتتون از نظر ریسپانسیو بودن تست کنید و ببنید که شکل و اندازه قاب های مختلف و صفحات مختلف وب سایت به چه صورت است.

تست ریسپانسیو با Screenfly

Screenfly این هم یکی دیگر از ابزار های رایگان است که شما می توانید در آن اندازه های مختلف صفحات نمایشی وب ساییتان را آزمایش کنید.

 تست ریسپانسیو سایت با Google Mobile Test

بهترین ابزار برای تست ریسپانسیو بودن وب سایت Google Mobile Test است.یکی از مزیت های این ابزار این است که براساس استاندارد هایی که برای گوگل مهم است و همچنین تجربه افراد مورد آزمایش قرار می گیرد.

 تست ریسپانسیو سایت با Am I Responsive

این ابزار برای تست ریسپانسیو بودن سایت اندازه ها را در چهارتا سایز مختلف تبلیت ،موبایل، لپ تاپ و دستکاپ به شما نشان می دهد. 

تست ریسپانسیو سایت با Designmodo Responsive Test

این ابزار فقط یک پنجره از وب سایت شما را نشان می دهد و همنیطور در پیکسل های افی و عمودی فرار دارد که باعث می شود شما به آسانی ابعاد صفحه وب را تغییربدهید.

  

سوالات متداول

سایز های استاندارد ریسپانسیو چیست؟

سایز های استاندارد ریسپانسیو به صورت: بزرگ 1008px - متوسط 641px تا 1007px - کوچک 640px است.

ریسپانسیو با css یعنی چه ؟

برای ریسپانسیو بودن وب سایت باید از دوتا زبان HTML و CSSاستفاده کنید و همچنین نیازی ندارید با برنامه های سختی مثل جاوا کار کنید.

نمایش سایت در حالت موبایل چگونه است؟

اگر شما برای دیدن صفحات وب سایتتون به گوشی های موبایل های مختلفی دسترسی ندارید می توانید از مرور گرهای مختلفی مثل FireFox و Google Chrome استفاده کنید.

 

سخن پایانی:

61 درصد از کاربران تلفن همراه می گویند که  اگر نتوانند آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند یا وب سایت شما اطلاعات را بارگذاری نکند، بلافاصله وب سایت شما را ترک خواهند کرد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت طراحی واکنش‌گرا همان چیزی است که اکثریت قریب به اتفاق کاربران اینترنت ترجیح می‌دهند.

چنانچه شما نیز علاقه‌مندید که وب سایت‌تان را بصورت واکنش گرا طراحی کنید، می‌توانید با کارشناسان زئوس تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی بهره گیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
واتس آپ