بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

مدیر سایت

امروزه فروش بیشتر در دنیای وب بسیار مورد توجه است.هدف مدیران وبسایت ها و فروشندگاه داران آن است که در رقابت با دیگران فروش بیشتر و بهتری داشته باشند.فروش میتواند به مفهموم فروش مالی باشد و یا ایجاد درگیری (Engage) بیشتر با کاربر برای ارتباط بهتر با او.

امروزه فروش بیشتر در دنیای وب بسیار مورد توجه است.هدف مدیران وبسایت ها و فروشندگاه داران آن است که در رقابت با دیگران فروش بیشتر و بهتری داشته باشند.فروش میتواند به مفهموم فروش مالی باشد و یا ایجاد درگیری (Engage) بیشتر با کاربر برای ارتباط بهتر با او.

ویکی پدیا نرخ تبدیل را اینگونه تعریف میکند: راهکار ایجاد تجربه ای مفید برای کاربر به هدف تبدیل بازدید کننده به مصرف کننده.

این تعریف ممکن است روشن نباشد و نتواند هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل را بیان کند.

به بیان بهتر از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل میتوان وبسایت تجاری را به ابزاری برای فروش بهتر و بیشتر تبدیل کرد.از طریق بهینه سازی نرخ تبدیل کاربر هربار که وارد وبسایت شود خود را درگیر چرخه ای از خرید و فروش میبیند که از طریق آن فروش شما بیشتر می شود.

تاریخچه

نرخ تبدیل زاده ی نیاز بازاریاب های اینترنتی میباشد که از طریق آن بتوانند فروش و جایگاه خود را بهبود ببخشند.در سال های ۲۰۰۰ به بعد با رقابتی تر شدن فضای مجازی بازاریاب ها به دنبال راهکاری بودند که بتوانند فروش را بهتر مورد بررسی قرار دهند.در اصل آنها دنیال روش هایی بودند که از طریق آن بتوان فروش را اندازه گیری کرد و از طریق اعداد نتبجه گیری کرد.در نتیجه آنها شروع کردند به آزمایش کردن بخش هایی مانند متن,محتوا و یا طراحی وبسایت که از طریق آنها بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل

زمانی که بازاریاب ها گروه خاصی از مخاطبان را از روش های خاصی مورد هدف قرار میدهند و میخواهند آن را به خریدار یا مصرف کننده تبدیل کنند باید از طریق روش هایی داده های آماری و اعداد را دسته بندی کنند تا بتوانند به شناسایی کاربران بپردازند.

نیازهای نامبرده شده بازاریابی اینترنتی را بسیار متحول کرد تا جایی که نرخ تبدیل ایجاد شد . اهمیت جمع آوری اطلاعات و بررسی آنها به مساله ای تعیین کننده تبدیل شد.اهمیت نرخ تبدیل به جایی رسید که به دنیای واقعی هم وارد شد و آمازهای لحظه ای یا زنده (Real time) به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی بهینه سازی نرخ تبدیل یاد شدند.

اساس کار بهینه سازی نرخ تبدیل

در این تکنیک ما به دنبال روش هایی هستیم که بدون هیچ هزینه ی مالی بتوانیم میزان فروش خود را افزایش دهیم.در اصل هدف آن است که به جای بدست آوردن بازدید کننده ی جدید,کاربران قبلی را مدت بیشتری در سایت نگه داشته و محصولات خود را به آنها بفروشیم.

در بهینه سازی نرخ تبدیل ۲ باور و ایده ی کلی وجود دارد:

باور اول بر این عقیده هستند که بهینه سازی نرخ تبدیل تنها از طریق آزمایش و خطا امکان پذیر هست و ما هیچ اصل کلی و قطعی نداریم بلکه روش های ما باید همیشه در حال تغییر باشند.

باور دوم اما روندی کاملا متفاوت پیش گرفته و اصول کاری خود را بر این باور بنا کرده اند که همه چیز باید از پیش تعیین شده باشد.یعنی پیش از راه اندازی سرویس حتما باید نیازسنجی کرد و براساس نیازهای موجود و شناختی که از کاربران پیش از بهینه سازی به دست می آوریم کار خود را شروع کنیم.

چند نکته ساده

بهینه سازی نرخ تبدیل کار ساده ای نمیباشد و به آسانی نمیتوان تسلط و اطلاعات لازمه را به دست آورد.براساس تجربه ها و آزمایش هایی که انجام شده است برای شروع میتوان در بهینه سازی خود نکات زیر را رعایت کرد:

استفاده از دکمه به جای متن

آزمایش مکان و نوع کلمات دکمه

آزمایش رنگ و کنتراست دکمه

تمرکز بر روی سرعت بارگزاری صفحه

پرهیز از استفاده ی زیاد از متن.واضح بودن متن

استفاده از فرم های ساده و حذف فیلدهای اضافی

قرار دادن دکمه های اشتراک گذاری صفحه در شبکه های اجتماعی

ازمایش نوع نمایش و مکان نمایش دکمه های شبکه های اجتماعی

در صفحه استفاده از تاییدیه شبکه های اجتماعی.

به طور مثال نمایش تعداد افرادی که ما را در توییتر دنبال میکنند. در مقاله های بعدی به طور تخصصی به بررسی نرخ تبدیل و روش های افزایش آن خواهیم پرداخت.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.