کد شامد «شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا» چیست؟

مدیر سایت

کد شامد «شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوا»  چیست

کد شامد چیست؟

امروزه با فراگیر شدن کانال های تلگرامی در جامعه ، بحث شناسنامه دار شدن الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) به موضوعی جدی و حتمی تبدیل شده است.به گفته رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 44 درصد از کل جرایم فضای مجازی در فضای تلگرام رخ می‌دهد، بنابراین همانگونه که نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای ،دارای هولوگرام هستند، ثبت  واحراز هویت کانال‌های تلگرام نیز امری ضروریست.

بر این اساس کانال هایی که بیش از  5 هزار کاربر دارند باید در سامانه samandehi.ir مراجعه کرده تا هویت ادمین کانال احراز شده و مشخص شود چه کسی آن را راه اندازی کرده است.

 

✅ از نکات مهم در طراحی سایت چه می‌دانید؟

 

هدف از ایجاد کد شامد چیست؟

ازاهداف این طرح میتوان موارد زیر را بر شمرد:

۱ـ افراد در فضای مجازی دارای مالکیت مادی و معنوی میشوند که این به نوبه خود باعث افزایش تولید و فروش میشود.

۲ـ دولت برای قانونگذاری و جرم‌انگاری تخلفات فضای مجازی نیازمند معرفی هنجارها و ناهنجارهایی است.

۳ـ مسئولیت محتوا در فضای مجازی، برخلاف نشریات مکتوب به عهده تولید کنندگان محتواست.

۴ـ همانگونه که در کشورهای پیشرفته نیز چنین است ،باید برای  مدیریت محتوای فضای مجازی نیز قوانینی متقن وجود داشته باشد.

۵ـ مدیران کانالها ( فرد ایجاد کننده محتوا) علاوه بر اینکه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد و بعبارتی محتوای تولید شده دارای پشتوانه حقوقی میشود، مسئول محتوای تولید شده ( ادمین کانال) پاسخگوی مردم در قبال محتوای کانال نیزهست.

 

✅ از معیارهای انتخاب شرکت طراحی سایت مطلع هستید؟

 

بدین ترتیب این کد انحصاری اعطایی از سوی وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی بصورت یونیک و انحصاری به همه فضاهای حاوی محتوا اعطا میگردد. و همان روندی که در دفتر اسناد رسمی برای ثبت یک سند طی میشود، اینجا نیز با تکنیکی بنام «زنجیره بلوک»، اسناد بصورت ترتیبی ثبت میشود و هرکس زودتر محتوا را ثبت کند بعنوان مالک آن شناخته میشود، و اگر کسی بعدا اقدام به ثبت محتوا کند، بصورت اتوماتیک پیام عدم امکان ثبت برالی او ارسال خواهد شد.

 

به گفته رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات دیجیتال  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطای کد شامد برای محتواهای مختلف  متفاوت است.بعنوان مثال برای سایتها لوگوهای هوشمند اعطا میشود که این لوگو از سرورهای وزارت خوانده میشود و بمحض وقوع جرم و تخلف آن سایت حذف خواهد شد.

همچنین کانالهای مختلف در شبکه های اجتماعی نیز دارای یک کد انحصاری شامد خواهند شد که وقتی کاربران بر روی آنها کلیک می کنند کلیه مشخصات ادمین برای افراد مشخص خواهد شد.

در سامانه شامد،کد ملی مدیر سایت (ادمین) ثبت شده و سپس این موارد با مشخصات ثبت شده وی در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه می‌شود چنانچه مغایرتی بین اطلاعات ثبت شده در هر دو سامانه نبود، یعنی اینکه ،شماره تلفن همراهی که ادمین اعلام کرده متعلق به همان فرد با مشخصات کدملی باشد.

به عبارت دیگر ابتدا فرد با ثبت‌نام احراز هویت میشود و سپس مشخصات وی با اطلاعاتش در ثبت احوال مقایسه میشود تا ببینند که آیا اطلاعات فرد ثبت شده صحت دارد یا خیر.

پس از تائید هویت ادمین ، کد یونیکی در اختیار وی قرار داده می‌شود که شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال کانال او محسوب میگردد و لذا باید این کد را در کانال قرار دهد. تا کاربرانی که از کانال استفاده می‌کنند، بتوانند روی لینکی که روی کد یونیک قرار داده شده، کلیک کنند و کانال مربوطه را اعتبارسنجی نمایند.

بدین ترتیب  مردم بهترین ناظر هستند و می‌توانند به دولت کمک کنند تا کانال‌های کلاهبرداری و نامتعارف شناسایی شوند. نیز می‌توانند با مراجعه به لینک و کد کانال، تقلبی بودن آن را تشخیص دهند و کانال‌های دارای محتوای ناهنجار اجتماعی و کلاهبرداری را گزارش کنند .

لازم به ذکر است که چنانچه ادمین‌ کانالهایی با بیش از5 هزار کاربر در سامانه شامد ثبت‌نام نکنند، مرتکب تخلف شده اند .

 

طراحی سایت فروشگاهی خود را به ما بسپارید

 

دیدگاه های کاربران

محمد مرادی

پنج شنبه 17 شهریور 1401 | 10:47
سلام آقای یک شناسنامه

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.