سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

یگانه امیری نژاد

سیستم مدیریت محتوا CMS (Content Management System)  یک ابزار قدرتمند برای مدیریت و انتشار محتوای وب سایت است.

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا CMS (Content Management System)  یک ابزار قدرتمند برای مدیریت و انتشار محتوای وب سایت است. این سیستم‌ها برای ساخت وبسایت‌ها، بلاگ‌ها، فروشگاه‌های آنلاین، پورتال‌ها، سامانه‌های مدیریت آموزشی، انجمن‌ها و سایر برنامه‌های وب استفاده می‌شوند. در این مقاله از زئوس به بررسی ویژگی‌ و تکنیک برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای جذاب و کارآمد پرداخته‌ایم.

 

 سیستم مدیریت محتوا CMS

 

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا CMS یا (Content Management System) یک سیستم یا نرم افزار است و از آن برای مدیریت، سازماندهی و انتشار محتوا در وب سایت‌ها استفاده می‌شود. استفاده از سیستم مدیریت محتوا به افراد این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به دانش برنامه نویسی بتوانند محتوای وبسایت خود را ویرایش کنند. عملکرد سیستم مدیریت محتوا به این صورت است که اطلاعات و محتوا در پایگاه‌های داده ذخیره می‌شود و یک رابط کاربری که مورد پسند کاربر است در اختیارش قرار می‌گیرد تا بتواند محتوا را بدون نیاز به برنامه نویسی و با استفاده از ابزار‌های گرافیکی مدیریت کند. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا کاربران می‌توانند صفحات وب را ایجاد کنند، مدیریت محتوای چند رسانه‌ای مثل؛ ویدیو‌ها و تصاویر، تعیین دسترسی‌ها، برقراری ارتباط با کاربران از طریق نظرات و فرم‌ها را انجام دهند.

 

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست

 

امکانات سیستم مدیریت محتوا CMS چیست؟

 

سیستم مدیریت محتوا CMS با قابلیت‌های گوناگون عرضه شده است که در اینجا به برخی از امکانات CMS اشاره خواهیم کرد

1.      امکان چند زبانه بودن

2.      امکان تایید اطلاعات کاربران

3.      مدیریت و ذخیره اطلاعات کاربران

4.      امکان ایجاد گزینه جستجو در سایت

5.      نشان دادن گزارش‌های بازدید کاربران از سایت

6.      امکان بهینه کردن تصاویر آپلود شده

7.      امنیت زیاد و عالی

 

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا تنوع زیادی دارد که برای مدیریت و انتشار محتوا در وبسایت‌ها استفاده می‌شوند. در زیر به برخی از ویژگیهای مهم CMS اشاره میکنم

 

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا

 

 

محتوای سازمان یافته

سیستم مدیریت محتواCMS  به کاربران این امکان را می‌دهد تا محتوا را به صورت سازمان یافته در دسته بندیها و زیردسته‌ها قرار دهند. این امکان کمک می‌کند تا وبسایت به راحتی مرتب و سازماندهی شود، که از اصلی‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا به شمار می‌رود.

 

مدیریت محتوا

با استفاده از سیستم مدیریت محتواCMS  می‌توان محتوایی درجه یک و عالی را تولید کرد و با اضافه کردن تصاویر و ویدیو آن را به انتشار گذاشت. که اینکار موجب این می‌شود که آن محتوا، محتوایی متفاوت از همه و منحصر به فرد شود.

 

ارائه محتوا

سیستم مدیریت محتواCMS  باید بتواند در هر دستگاهی قابل اجرا و نمایش باشد به این قابلیت ریسپانسیو بودن سایت می‌گویند. این قابلیت باعث می‌شود محتوای سایت در تمام دستگاه‌ها مثل موبایل، کامپیوتر و... قابل نمایش باشد. رسپانسیو بودنیکی از مهم‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است.

 

ویرایش و پیش نمایش زنده

با استفاده از سیستم مدیریت محتواCMS  ، کاربران می‌توانند محتوا را به صورت زنده و در زمان واقعی ویرایش کنند و نتیجه تغییرات را در همان لحظه مشاهده کنند. این قابلیت از ویژگی های سیستم مدیریت محتوا، به کاربران امکان می‌دهد تا محتوا را به طور دقیق تنظیم و بهبود دهند.

 

 ویرایشگر WYSIWY

 استفاده از سیستم مدیریت محتواCMS  ها معمولاً دارای ویرایشگر‌های متنی WYSIWYG (What You See Is What You Get) هستند، که به کاربران این امکان را می‌دهد که محتوا را با استفاده از ابزارهای گرافیکی و مشاهده زنده ویرایش کنند. این ویژگی به کاربرانی که دارای تجربه برنامه نویسی نیستند، کمک می‌کند به راحتی ویرایش‌های پایه‌ای را انجام دهند، که از کارآمد‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است.

 

 مدیریت چندرسانه‌ای  (Multimedia)

سیستم های مدیریت محتوا قادر به مدیریت محتوای چندرسانه‌ای مانند تصاویر، ویدئو‌ها، فایل‌ها و صدا‌ها هستند. کاربران می‌توانند فایل‌های چندرسانه‌ای (Multimedia) را به راحتی بارگذاری و در صفحات وب استفاده کنند.

 

پشتیبانی چند زبانه

برخی از  سیستم ‌های مدیریت محتوا  امکان پشتیبانی از چندزبان را دارند، که به کاربران اجازه می‌دهند وبسایت را به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر کنند. این نوع پشتیبانی از ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است که مورد توجه قرار گرفته است و اگر وب‌سایت به چند زبان عرضه شد یعنی برای مخاطب جهانی می‌نویسید پس اعتبار سایت شما نزد مخاطب افزایش می‌یابد و مشخص می‌شود که کسب و کار شما یک بیزنس بین المللی است. سیستم مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) که بسیار مورد توجه هم قرار گرفته از بیشتر زبان‌ها پشتیبانی می‌کند.

 

مدیریت کاربران و دسترسی

سیستم مدیریت محتوا  به کاربران این امکان را می‌دهد که سطوح دسترسی مختلف برای کاربران تعیین کنند. این ویژگی به مدیران اجازه می‌دهد که محدودیت‌های دسترسی را بر اساس نیاز‌های سازمانی وبسایت تنظیم کنند که از اساسی‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است.

 

قالب بندی و طراحی

 سیستم مدیریت محتوا امکان استفاده از قالب‌های قابل تغییر را فراهم می‌کنند. کاربران می‌توانند از قالب‌های طراحی پیش فرض یا سفارشی شده استفاده کنند و ظاهر وبسایت را به سلیقه خود تنظیم کنند.

 

جستجوی محتوا

قابلیت جستجوی پیشرفته محتوا در وب سایت یکی دیگر از امکانات سیستم مدیریت محوا است. کاربران می‌توانند محتوا را براساس عنوان، برچسب‌ها، تاریخ انتشار و سایر پارامتر‌ها جستجو کنند که از مهم‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است.

 

آشنایی با نکات مهم در طراحی سایت

 

بهینه سازی موتورهای جستجو  (SEO)

 بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا از یک سری ویژگی‌های داخلی برخوردارند که بهینه‌سازی موتور‌های جستجو را ساده‌تر می‌کنند. این امکانات شامل دسترسی به برچسب‌های متا،URL  ، ساختار صفحات و دیگر ابزار‌ها است که از لحاظ موتور‌های جستجو قابل اهمیت هستند.

 

امنیت

سیستم مدیریت محتوا  برای حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از حملات امنیتی اقداماتی را به کار می‌برد که شامل بروزرسانی‌های امنیتی، کنترل دسترسی و رمزنگاری اطلاعات است که این مورد از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا است.

 

اکستنشن و پلاگین‌ها

بسیاری از سیستم مدیریت محتوا  به کاربران این امکان را می‌دهد تا با استفاده از اکستنشن‌ها و پلاگین‌ها، قابلیت‌های بیشتری در اختیار داشته باشند.

 

مزایای سیستم مدیریت محتوا چیست؟

 

با استفاده از سیستم مدیریت محتواCMS   توسعه دهندگان و مدیران وب می‌توانند با سرعت بیشتری محتوا را بروز رسانی کنند و کارکرد و قابلیت‌های وبسایت خود را بهبود بخشند. این سیستم از مزایای دیگری هم برخوردار است که در اینجا به مزایای سیستم مدیریت محتوا می‌پردازیم.

 

 

استفاده آسان

سیستم مدیریت محتوا  به کاربران امکان می‌دهد که به راحتی و بدون نیاز به دانش فنی عمیق، محتوای وب را مدیریت کنند که این یکی از مزایای سیستم مدیریت محتوا می‌باشد که بسیار کاربردی و مهم است.

 

سرعت و بهره وری

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا ، میتوان به سرعت صفحات وب را  ایجاد و به روز رسانی کرد و زمان و هزینه‌های لازم برای توسعه وبسایت را کاهش داد که یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم مدیریت محتوا می‌باشد.

 

 انعطاف پذیری

 یکی دیگر از مزایای سیستم مدیریت محتوا امکانات و قابلیت‌های گسترده‌ای است که برای ایجاد شخصی‌سازی وبسایت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

 

توزیع محتوا

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا ، میتوان به راحتی محتوا را در سراسر وبسایت یا سایت‌های متعدد منتشر کرد و همچنین میتوان همگام سازی را ساده‌تر کرد. این مورد یکی از کاربردی‌ترین مزایای سیستم مدیریت محتوا می‌باشد.

 

آنالیز، تجزیه و تحلیل

یکی از اصلی‌ترین مزایای سیستم مدیریت محتوا این است که سایت شما و محتوایی که تولید می‌کنید را تجزیه و تحلیل کند. این مسئله تأثیر بسیار زیادی در موفقیت یا شکست شما در کسب و کار اینترنتی دارد.

 

مدیریت چندکاره

یکی از مزایای سیستم مدیریت محتوا این ست که کاربران هنگام استفاده از سیستم مدیریت محتواCMS  این امکان را دارند که برای تعداد زیادی کاربر، دسترسی‌ها و سطوح دسترسی مختلف تعیین کنند و به راحتی محتوا را مدیریت کنند.

 

انواع سیستم مدیریت محتواCMS

چندین نوع سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که براساس نوع و ساختارشان تفاوت‌هایی باهم دارند. در زیر، به برخی از انواع معروف   CMS  اشاره می‌کنیم.

 

وبسایتهای سازمانی Enterprise CMS

این نوع CMS برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ طراحی شده است. آن‌ها امکانات پیشرفته‌ای مانند مدیریت گروهی، کنترل دسترسی پیچیده، قابلیت‌های امنیتی و مقیاسه پذیری را ارائه می‌دهند.

 

CMS  متن باز Open Source CMS

این نوع CMS شامل سیستم‌های متن‌باز مانند WordPress، Joomla، Drupal  و TYPO3 است. آن‌ها تحت لیسانس‌های متن‌باز عرضه می‌شوند و به کاربران امکان توسعه، تغییر و شخصی سازی یک CMS را می‌دهند.

 

CMS تجاری Commercial CMS

 این نوع CMS توسط شرکت‌ها و توسعه دهندگان حرفه‌ای ساخته می‌شوند و برای استفاده تجاری توسعه داده می‌شوند. برخی از CMS تجاری شناخته‌شده عبارتند از Adobe Experience Manager، Sitecore  و Kentico CMS.

 CMS  سیستم مدریت فروشگاهی eCommerce CMS

این نوع CMS برای راه اندازی و مدیریت فروشگاه‌های آنلاین استفاده می‌شود. مثالهایی از آنها شامل WooCommerce (برای (WordPress) و Shopify و magent است.

 

سیستم‌های مخصوص صفحات وب سازمانی   WCMS - Web Content Management System

این نوع CMS برای مدیریت و انتشار محتوا در وبسایت‌های عمومی، خبری، وبلاگی و صفحات دینامیکی استفاده می‌شود. نمونه‌هایی از آن‌ها عبارتند از WordPress، Joomla، Drupal و TYPO3.

 

 CMS متمرکز بر تجربه کاربری UX-focused CMS

این نوع CMS بر روی بهبود تجربه کاربری و رابط کاربری تمرکز دارد  CMS متمرکز بر تجربه کاربری معمولاً قابلیت‌هایی مانند ویرایش در محل (in-context editing)، پیشبینی تغییرات زنده و ویرایشگرهای قدرتمند را ارائه می‌دهند.

 

معرفی 3 تا از بهترین سیستم های مدیریت محتوا (CMS)

در دنیای مدرن امروز تعداد زیادی سیستم مدیریت محتواCMS   وجود دارد و کاربر با توجه بر نوع خدمات و سایتی که می‌خواهد برایش گزینه‌های متعددی وجود خواهد داشت.

 

وردپرس و جوملا و دروپال

 

وردپرس WORDPRESS

وردپرس ابزاری رایگان است که بر پایه برنامه نویسی  PHPپایه گذاری شده است و هزاران قالب و پلاگین برای بسط دادن قابلیت‌های وردپرس در دسترس است که بتوان به راحتی از این ابزار استفاده کرد.

 

 وردپرس از پرطرفدار ترین سیستم مدیریت محتوا CMS

 

جوملا JOOMLA

جوملا هم ابزاری رایگان است که بر پایه برنامه نویسی PHP پایه گذاری شده است که از آن حتی برای شرک‌ها و موسسه‌های برجسته و معروف مثل دانشگاه هاروارد استفاده شده است. جوملا برای وب سایت‌های مدیریتی مناسب و کارامد می‌باشد و می‌شود با آن از ساده‌ترین وب‌سایت‌ها تا پیچیده‌ترین آن استفاده کرد.

 

 جوملا از سیستم مدیریت محتوا CMS

 

دروپال DRUPAL

دروپال نیز مانند وردپرس و جوملا ابزاری رایگان است که بر پایه برنامه نویسی PHP پایه گذاری شده است که بسیار منعطف و مورد پسند کاربران قرار گرفته است و مدیریت محتوای سایت‌ها با استفاده از دروپال بسیار آسان است.

 

دروپال از سیستم مدیریت محتوا CMS

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.