اهمیت بالا بودن سرعت وب سایت و تاثیر آن در سئو

یگانه امیری نژاد

سرعت بارگذاری سایت یکی از جنبه‌های حیاتی تجربه کاربری و موفقیت آنلاین است. زمانی که یک وب‌سایت سریعا بارگذاری می‌شود، کاربران تمایل بیشتری به ادامه استفاده از آن دارند و احتمال خروج آنها کاهش می‌یابد، پس اهمیت سرعت بارگذاری سایت انکارناپذیر است.

سرعت بارگذاری سایت

اهمیت سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیمی بر روی تجربه کاربری و موفقیت آنلاین کسب و کارها دارد. زمان بارگذاری سریع صفحات وب به کاربران اجازه می‌دهد تا به سرعت به اطلاعات مورد نظر دست یابند و تجربه مثبتی از وب‌سایت شما داشته باشند. بالا بودن سرعت وب سایت نه تنها اثر مستقیم بر رتبه گوگل و خدمات سئو دارد بلکه تاثیر زیادی در کاهش نرخ خروج (Bounce Rate) و همچنین سبب افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) می‌شود. تمامی این موارد بهبود عملکرد کسب و کار آنلاین را به همراه خواهد داشت. کاربران امروزی انتظار دارند تا سرعت سایت بالا باشد و صفحات وب سریع بارگذاری شوند. همچنین سرعت بارگذاری سایت تاثیر بالایی در سئو دارد و می‌تواند روی رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو اثر بگذارد.

اگر سرعت بارگذاری سایت بالا باشد سبب بهبود سرعت بارگذاری، افزایش نرخ تبدیل، کاهش نرخ خروج کاربران و بهبود کلی تجربه کاربری را فراهم خواهد کرد. پس اهمیت بالا بودن سرعت وب سایت بر هیچکس پوشیده نیست و موفقیت شما در دنیای آنلاین را به همراه خواهد داشت.

 

زمان بارگذاری سایت چیست و چرا اهمیت دارد؟

قبل از اینکه درباره اهمیت سرعت بارگذاری سایت بیشتر صحبت کنیم، قصد داریم در ابتدا مفهوم زمان بارگذاری سایت را برای شما توضیح دهیم. زمان بارگذاری سایت به معنای مدت زمانی که طول می‌کشد تا صفحه وب یا وب‌سایت شما برای نمایش به کاربران به طور کامل بارگذاری می‌شود. این زمان شامل زمانی است که کاربر برای اولین بار به یک صفحه وب وارد می‌شود و صفحه شروع به بارگذاری محتوا، تصاویر، فایل‌های CSS و JavaScript می‌کند تا کاربر بتواند صفحه را به صورت کامل مشاهده کند. زمان بارگذاری سایت ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سرورها، اتصال اینترنت کاربر، حجم محتوا و تعداد درخواست‌های شبکه قرار بگیرد. سرعت بارگذاری سایت به وسیله بهینه‌سازی فایل‌ها، استفاده از کش‌ها، بهینه‌سازی تصاویر و بهبود عملکرد سرور می‌تواند به کاهش این زمان کمک کند.

 

اهمیت سرعت بارگذاری سایت

 

نکاتی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت

همان‌طور که می‌دانید افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر مستقیمی در فروش و موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. در اینجا نکاتی برای افزایش سرعت بارگذاری سایت که باید بدانید را توضیح داده‌ایم. همچنین پیروی از اصول طراحی سایت به شکل مناسب می‌تواند در این راه موثر باشد. لازم است بدانید برای بالا بودن سرعت وب سایت می‌توانید اقدامات مختلفی انجام دهید که در ادامه برای شما نوشته شده است:

 

1. بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر، کاهش اندازه آن و همچنین استفاده از فشرده‌سازی بدون از دست دادن کیفیت تصاویر می‌تواند بهبود زمان بارگذاری سایت را فراهم کند.

 

2. فعال کردن حافظه موقت مرورگر سایت

Caching یک فناوری بسیار کاربردی است که به مرورگر امکان می‌دهد نسخه‌هایی از صفحات وب را در حافظه‌ی موقت خود ذخیره کند. این کار باعث می‌شود زمانی که کاربران مجددا وارد سایت شما شوند محتوای مورد نیاز آن‌ها در حافظه موقت ذخیره شده و سرعت لود شدن صفحه بالا می‌رود.

 

3. فشرده‌سازی فایل‌های CSS 

حذف فضای خالی، ادغام فایل‌ها و استفاده از ابزارهای مینیفای کردن (Minification) برای کاهش حجم فایل‌های CSS و JavaScript ضروری است و سبب بالا بودن سرعت بارگذاری سایت خواهد شد.

 

4. استفاده از افزونه  CASH 

با استفاده از افزونه کش و تنظیمات صحیح کشینگ به کمک فایل‌های Cache-Control و ETag می‌توانید مانع از دانلود مجدد فایل‌ها توسط مرورگر شوید و به سرعت بارگذاری سایت تا 5 برابر کمک خواهد شد.

 

5. بهینه‌سازی کدها و منابع 

حذف کدهای اضافی، بهبود ساختار HTML و  CSS و حذف اسکریپت‌های غیرضروری می‌تواند به بهبود عملکرد منجر شود و سبب بالا بودن سرعت وب سایت شما خواهد شد.

 

6.  ارتقا سرور

انتخاب یک سرویس میزبانی با سرورهای قوی و بهینه می‌تواند در افزایش سرعت بارگذاری سایت موثر باشد. ارتقا سرور از مهم‌ترین اقداماتی است که برای بالا بردن سایت خود باید انجام دهید.

 

7. به روزرسانی وردپرس

اگر سایت شما وردپرسی است پیشنهاد به طور منظم و مداوم آن را بروزرسانی کنید. ‌به‌روزرسانی وردپرس از لحاظ امنیت و عملکرد برای سایت بسیار حیاتی است. با به‌روزرسانی مداوم و منظم به نسخه جدید وردپرس سایت شما همواره در برابر تهدیدات امنیتی مقاوم خواهد شد و سرعت بارگذاری سایت را بالا خواهند برد.

 

روش‌های کاهش زمان بارگذاری سایت

با توجه به اهمیت سرعت بارگذاری سایت، توجه به روش‌های کاهش زمان بارگذاری سایت نیز اهمیت زیادی دارد که در ادامه برای شما نوشته شده است:

●         ریدایرکت زیاد انجام ندهید

●         تصاویر و ویدیو را به طور مستقیم در سایت بارگذاری نکنید و از فرمت بهینه استفاده کنید

●         از G-zip استفاده کنید

●         کوکی‌های سایت را کم کنید

●         از میزبان سرور قدرتمند استفاده کیند

●         سایت خود را به‌روز نگه دارید

 

تاثیر زمان بارگذاری سایت در سئو 

زمان بارگذاری سریع صفحات وب تاثیر قابل توجهی بر سئو می‌گذارد. موتورهای جستجو گوگل توجه زیادی به سرعت بارگذاری صفحات وب دارند از این رو سرعت بارگذاری سایت بسیار مورد اهمیت است. بالا بودن سرعت وب سایت بهبود تجربه کاربری را به ارمغان می‌آورد و باعث کاهش نرخ خروج (Bounce Rate) و افزایش زمان ماندن کاربران بر روی سایت می‌شود. هر دوی این عوامل تاثیر بالایی در سئو دارد و به رتبه‌بندی بهتر موتورهای جستجو کمک می‌کنند. از این رو، بهبود سرعت بارگذاری سایت از دیدگاه سئو به عنوان یکی از عوامل اساسی و مهم برای موفقیت در جستجو کاربران و جلب ترافیک وب سایت‌ها حائز اهمیت است.

 

معرفی ابزار تست سرعت بارگذاری سایت

اهمیت سرعت بارگذاری سایت بر هیچکس پوشیده نیست و تاثیر زیادی بر افزایش بازدید دارد. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید سرعت سایت خود را بالا ببرید. لازم به ذکر است برای سنجیدن سرعت سایت ابزارهایی وجود دارد که با کمک آن می‌توانید عملکرد سرعت بارگذاری سایت خود را تست کرده و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و بهینه‌سازی‌های مورد نیاز را انجام دهید. چندین ابزار آنلاین برای تست و ارزیابی سرعت بارگذاری سایت وجود دارند که می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد و سرعت بارگذاری سایت خود را ارزیابی کنید. برخی از این ابزارها عبارتند از:

 

Google PageSpeed Insights 

Google PageSpeed Insights توسط گوگل ارائه شده است و به شما امتیازهایی برای نسخه‌های دسکتاپ و موبایل وب‌سایتتان اعطا می‌کند، همچنین برای بهبود سرعت بارگذاری سایت پیشنهاداتی ارائه می‌دهد.

 

Gtmetrix 

GTMetrix یک ابزار آنلاین است که برای ارزیابی و اندازه‌گیری عملکرد و سرعت بارگذاری سایت‌ها به کار می‌رود. این ابزار، متریکس هایی مانند زمان بارگذاری صفحه، اندازه صفحه، تعداد درخواست‌های HTTP و بهینه‌سازی‌های مورد نیاز برای بهبود عملکرد وب‌سایت را ارائه می‌دهد. با استفاده از این ابزار، می‌توانید تجربه کاربری را ارتقا بخشیده و سرعت بارگذاری را بالا ببرید.

 

Pingdom

ابزار Pingdom به شما اجازه می‌دهد تا زمان بارگذاری وب‌سایت خود را از نقاط مختلف جهان تست کنید تا بفهمید که سرعت بارگذاری سایت شما برای کاربران در نقاط جغرافیایی مختلف چگونه است. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا برای کاربران در مناطق مختلف دنیا، تجربه کاربری بهتری فراهم کنید. همچنین، با استفاده از این ابزار، می‌توانید پیشرفت سرعت بارگذاری سایت خود را طی زمان مشاهده کرده و از تغییراتی که اعمال کرده‌اید آگاه شوید.

 

WebPageTest

ابزار WebPageTest امکان تست کردن وب‌سایت خاص را از مکان‌های مختلف جهان فراهم می‌کند. شما می‌توانید آدرس وب‌سایت مورد نظر خود را وارد کرده و از نقاط جغرافیایی مختلف مانند آمریکا، اروپا، آسیا و غیره، تست سرعت بارگذاری سایت و عملکرد وب‌سایتتان را انجام دهید. این ابزار گزارش جامع و مفیدی از زمان بارگذاری صفحات، معیارهای بهینه‌سازی، اندازه فایل‌ها، تعداد درخواست‌ها و سایر اطلاعات مربوط به عملکرد وب‌سایت شما ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا با توجه به نیازهای جغرافیایی کاربران، بهینه‌سازی‌های لازم را انجام دهید.

 

Uptrends Website Speed Test

Uptrends Website Speed Test یک ابزار مفید برای تست سرعت بارگذاری سایت از طریق مکان‌های جغرافیایی مختلف جهان است. با وارد کردن آدرس وب‌سایت خود، این ابزار از طریق سرورهای خود در نقاط مختلف جهان، زمان بارگذاری و عملکرد سایت شما را تست می‌کند. این تست از نقاط جهان انجام می‌شود. پس از اتمام تست، گزارشی از زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت شما از هر مکان جغرافیایی مختلف ارائه می‌دهد. این گزارشات شامل جزئیاتی مانند زمان لود صفحات، اندازه صفحه، تعداد درخواست‌ها و همچنین پیشنهادات بهینه‌سازی برای بهبود سرعت و عملکرد وب‌سایت شما می‌شود. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا عملکرد سایت خود را از دیدگاه کاربران در نقاط مختلف جهان بررسی کنید.

 

تاثیر زمان بارگذاری سایت در سئو 

 

نتیجه گیری

سرعت بارگذاری سایت یکی از عوامل مهم برای تجربه کاربری بهتر و موفقیت آنلاین است. زمانی که یک سایت با سرعت بارگذاری بالا راه‌اندازی می‌شود، کاربران تمایل بیشتری به ماندن و تعامل با آن دارند. سرعت بالا در بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو نیز نقش اساسی دارد. همچنین، سرعت بارگذاری نقش بسیار مهمی در کاهش نرخ خروج و افزایش زمان بازدید کاربران دارد. به طور خلاصه، سرعت بارگذاری سایت نه تنها تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد بلکه بر روی موفقیت وب‌سایت در جذب ترافیک و حفظ کاربران نیز تاثیرگذار است.

دیدگاه های کاربران

شبکه ویدئو کنفرانس ایران

چهار شنبه 18 مهر 1397 | 18:21
مطلب مفید و کاربردی بود موفق و پیروز باشید

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.