مفهموم کال تو اکشن به گونه ای، درخواست یا دعوتی که از مخاطب خود دارید تا او را به کاری تشویق یا مجاب کنید. در واقع دکمه کال تو اکشن به نوعی کاربر را تحریک می کند که در راستای کسب اطلاعات بیشتر، اشتراکگذاری مطالب، نظر دادن، خرید، مطالعه دیگر بخشها و .. اقدام کند.
هدف از ایجاد دکمه CTA
قبل از انجام طراحی دکمه کال تو اکشن حتما باید هدف خود را از ایجاد این دکمه باید مشخص کنید در ادامه چند مورد از اهداف دکمه CTA را برای شما بیان میکنیم:
· ترغیب مشتریان به خرید و افزایش میزان فروش محصولات
· تشویق مخاطبین به بازدید و بررسی صفحات دیگر
· تشویق بازدیدکنندگان به مطالعه ادامه مطلب موردنظر
· عضوگیری در رسانههای اجتماعی مختلف
· دریافت اطلاعات مهم کاربران از قبیل ایمیل یا شماره موبایل
· ایجاد نظرسنجی و دعوت از مخاطبین برای شرکت در آن نظرسنجیها
· هدایت کاربران به مشارکت در بخش نظرات و بیان تجربیات
· برندسازی و تبلیغات
· ارسال هدیه یا نسخه دمو
· تقاضا از مخاطبین برای به اشتراکگذاری مطالب
اهمیت طراحی کال تو اکشن (CTA)
بخش عمده بازدیدکنندگان وبسایتها افراد منفعلی هستند که تنها صفحه موردنظر خود را مشاهده میکنند و اقدام مدنظر شما را انجام نمیدهند. با وجود این شرایط یک CTA با طراحی مناسب، متن خوب و محل قرارگیری صحیح میتواند بازدیدکنندگان شما را تشویق به انجام درخواست شما کند و مدت زمان بیشتری در وبسایت شما سپری کند.چرا که، اگر بهترین وبسایت را طراحی کرده باشید و بهترین محتوای ممکن را تولید کرده باشید، اما زمانی که کاربران بدون فعالیت خاصی، از صفحه شما بازدید کرده و پس از مطالعه آن را ترک کنند، آنگاه تمام تلاش شما بیفایده خواهد بود.
پس باید در کنار خدماتی که در اختیار کاربران خود قرار میدهید، از ابزارها و راهکارهای مناسب نیز برای تشویق و ترغیب مخاطبین استفاده کنید.
انواع دکمه کال تو اکشن:
1. دکمه دعوت به اقدام: پرکاربردترین دکمه دعوت به اقدام است این دکمه در آخر محتوا باید کاملا جذاب و متفاوت طراحی شود تا مخاطب را تشویق به اقدام مورد نظر شما کند.
2. دکمه بیشتر بخوانید: این دکمه در محتوای متنی و سایتهای محتوا محور میتواند بسیار کاربردی باشد تا مخاطب را ترغیب کند محتوای تهیه شده توسط شما را کامل مطالعه کند.
3. ثبت نام و پرکردن فرم: این دوکمه باید به گونه ای طراحی شود که مخاطب دوبار اقدام به درخواست شما کند، یک بار باید ترغیب شود تا فرم را پر کند و بعد از آن باید او را تشویق کنید تا روی دکمه ارسال کلیک کند.
4. دکمه به اشتراک گذاری مطالب: یکی از مهم ترین دکمه های CTA ، که تاثیر بسیار زیادی بر سئو سایت دارد، دکمه اشتراک گذاری است تا محتوای شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
5. درخواست خرید: این دکمه برای فروشگاههای اینترنتی اهمیت بسیاری دارد چراکه کاربر را تشویق به خرید محصول یا دریافت خدمات میکند.
6. تماس با پشتیبانی یا چت آنلاین: برای برقراری ارتباط سریع با مخاطبان خود دکمه تماس با ما بسیار حائز اهمیت است چراکه این اطمینان را به مخاطب میدهد در هر ساعت از شبانه روز میتواند با شما در ارتباط باشد.
7. ثبت نام در رویدادها: طبیعی است که در تاریخهای مختلف رویدادهای عمومی و تخصصی زیادی برگزار شود. شما میتوانید با یک کال تو اکشن خوب به بهترین شکل ممکن از جو برگزاری رویداد و حواشی آن به نفع خود استفاده کنید تا کاربران بیشتری به سایت شما سر بزنند.
8. مشاهده محصولات و خدمات: در طول روز کاربران زیادی باهدف خرید محصولات، استفاده از خدمات یا دریافت محتوا به سایت شما سر میزنند. اگر بایک طراحی جذاب دکمه کال تو اکشن را فعال کنید که مخاطب ایتدا ترغیب به بازدید و بعد تشویق به خرید محصول یا دریافت خدمات شود، میتوانید نرخ فروش خود را افزایش دهید.
محل قرارگیری دکمه CALL TO ACTION :
· انتهای صفحه اصلی یا پستها
· سایدبار(ستون های کناری)
· پیامهای پاپ آپ
· صفحه محصول
· بنرهای تبلیغاتی
· اسلایدها
· منوهای چسبان
نحوه طراحی CTA برای تاثیرگذاری بیشتر:
هدف اصلی در طراحی دکمه کال تو اکشن یا همون CTA ترغیب مخاطب برای داشتن فعالیت بیشتر در سایت است. مهمترین عوامل موثر در طراحی یک CTA تاثیرگذار به شرح زیر است:
- بکارگیری از رنگ مناسب: رنگ ها برای جلب توجه بیشتر کاربران بسیار با اهمیت هستند مخصوصا رنگ های نارنجی، قرمز، آبی و سبز برای دکمههای CTA بهترجواب میدهد.
- شکل CTA : اگر دقت کنید بیشتر دکمههای کال تو اکشن مستطیلی یا بهتر بگوییم چهار گوش هستند. اما شما میتوانید خلاقانه کار کنید و با استفاده از دکمههای دایرهای شکل نظر مخاطبان را بیشتر جلب کنید.
- تعداد کال تو اکشن ها موجود در صفحه : به ایجاد تنها یک CTA در صفحه اکتفا نکنید. بسیاری از کاربرانی که وارد سایت شما میشوند نسبت به کال تو اکشن تعریف شده واکنشی نشان نمیدهند و باید CTA دوم را به گونهای در نظر بگیرید که مخاطب راهی جز تعامل با شما نداشته باشد.
- از قرار دادن محتوا اطراف دکمه CTA بپرهیزید: برای اینکه دکمه کال تو اکشن شما بهتر دیده شود، حتما فضای اطراف آن را خالی و سفید رنگ در نظر بگیرید تا حسابی در چشم باشد.
- متن کال تو اکشن بصورت شفاف اما خلاقانه باشد: برای اینکه کاربر اقدام موردنظر شما را به درستی انجام دهد و تعامل بیشتری داشته باشد باید پیام خود را واضح و شفاف درج کنید. ولی تلاش کنید کمی از کلیشهها فاصله بگیرید و به جای متن های تکراری سراغ پیامهای خلاقانه و خودمانی بروید.
- اندازه مناسب CTA : طبیعتا دکمه کال تو اکشن هر چه بزرگتر باشد، بهتر دیده میشود و انتظار میرود که کاربران روی آن بیشتر کلیک کنند. اما این دو نکته را در نظر بگیرید که CTA نباید خیلی بزرگتر از محتوای صفحه باشد و از طرف دیگری خیلی هم کوچک نباشد.
- قبل از قرار دادن دکمه کال تو اکشن ذهن مخاطب را برای تشویق به اقدام موردنظرآماده کنید: کاربران بدون مقدمه روی CTA کلیک نمیکنند، بنابراین تلاش کنید از قبل با توضیحات لازم ذهن آنها را آماده کنید و بگویید کلیک کردن روی کال تو اکشن موردنظر و انجام درخواست بعدی چه منفعت و ارزشی برای آنها دارد.
- از نظر ریسپانسیو بودن دکمه کال تو اکشن حتما تمام سیستم ها را بررسی کنید: یکی از عوامل مهم در سئو ریسپانسیو بودن دکمه در کامپیوتر، موبایل، تبلت است تا درست نمایش داده شود.
- طراحی ساده فرمها: قرار نیست تمام اطلاعات مخاطب را در یک فرم پیچیده و طولانی از او بگیریم. این کار باعث میشود کاربر قید همه چیز را بزند. فرمهای موردنظر را ساده و کوتاه طراحی کنید و فقط به فکر دریافت اطلاعات ضروری باشید.
- محل قرارگیری دکمه CTA : معمولا بالای صفحه یکی از بهترین مکانهای Call to Action است؛ چراکه نیازی به اسکرول کردن ندارد. البته در انتهای متن نیز میتوانید از کال تو اکشن استفاده کنید، چون ذهن مخاطب آماده است.
- توجه به شبکههای اجتماعی ضروری است: حتما دقت کنید که دکمه به اشتراک گذاری مطلب در شبکههای اجتماعی را در مکان مناسب قرار داده باشید.
- به کاربران هدیه بدهید: بهترین کار این است که در ازای درخواست از مخاطبان برای انجام اقدام خاص، به آنها هدیه بدهید. این هدیه میتواند یک پیشنهاد ویژه، کد تخفیف یا یک کتاب PDF باشد.
🚩 با نکات مهم در طراحی سایت آشنا شوید
کال تو اکشن اینستاگرام
اینستاگرام یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین شبکه های اجتماعی است.ما برای داشتن صفحه ای پربازدید ابتدا باید یک اکانت بیزنسی داشته باشیم و بعد از ایجاد اکانت،به شناخت کال تو اکشن اینستاگرام میپردازیم.
فالو کردن یا کامنت گذاشتن و یا حتی خرید کردن بعد از مشاهده محتوای اینستاگرام شما که ممکن است بصورت پست باشد یا استوری، کال تو اکشن اینستاگرام میگویند. افراد به این دلیل این کارها را در یک صفحه اینستاگرام انجام میدهند که احتمالا از آنها خواسته شده و یا دعوت شدهاند. این اقدامات یکی از مهمترین اصول ادمینی پیجهای اینستاگرام است.
انواع کال تو اکشن اینستاگرام
Ø تماس: تماس میتواند یکی از بهترین کال تو اکشنها در اینستاگرام باشد
Ø ثبت نام: مخاطبین میتوانند پس از ایجاد حساب کاربری، از خدمات شما بهره ببرند.
Ø بیشتر بدانید: این امر میتواند مخاطبین را به سمت اطلاعات بهتر و بیشتر بکشاند و با انتخاب یک گزینه آنها را به صفحه دیگر و یا پستی دیگر در اینستاگرام هدایت کند.
Ø خرید: دکمه همین حالا خرید کنید و یا اکنون خرید، میتوانید یک کال تو اکشن مستقیم برای افرادی باشد که بر روی این گزینه کلیک و وارد سایت مربوطه شوند.
Ø ثبت کامنت: حتما میدانید که در صفحات اینستاگرام، ثبت کامنت افراد میتواند آیتم مثبتی برای صفحه شما باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد این نوع کال تو اکشن در استوری و یا پستهای خود استفاده میکنند. جالب است بدانید کال تو اکشن در لایو اینستاگرام نیز یکی دیگر از انواع CTAهای موثر است که استفاده از آن میتواند شما را به سمت موفقیت سوق دهد.
سایر کال تو اکشن های اینستاگرام:
Ø عضویت در یک خبرنامه
Ø فالو نمودن شخص و یا کسبوکار در اینستاگرام
Ø به اشتراک گذاشتن پست و یا استوری
Ø دانلود کردن یک فایل
Ø چت آنلاین
Ø ارائه نمودن کد تخفیف
Ø پر کردن یک فرم
Ø دریافت مشاوره