آشنایی با تکنیک گپ محتوا برای بهینه سازی محتوا

یگانه امیری نژاد

شناسایی گپ محتوایی برای افزایش ترافیک ارگانیک و بهره‌گیری از فرصت‌های رشد در حوزه تخصصی بیزینس شما بسیار پراهمیت است.

گپ محتوایی چیست

گپ محتوایی یا Content gap از موارد بسیار مهم در بحث تولید محتوا باکیفیت و خدمات سئو محسوب می‌شود؛ چون اگر در تولید محتوا ضعیف و بدون برنامه‌ریزی عمل کنید در سئو سایت موفق نخواهید بود، در رنک بالایی قرار نخواهید گرفت و نتیجه آن از دست دادن مشتری‌های شما است پس گپ محتوایی کلید موفقیت در دنیای پرتلاطم دیجیتال مارکتینگ است. شکاف محتوایی از مهم‌ترین کارهایی است که با انجام آن فرصت‌های طلایی را کشف کنید و در بهبود آن قدم بردارید. همان‌طور که می‌دانید شروع محتوای سئو شده کار ساده‌ای نیست‌؛ نیازمند برنامه ریزی دقیق برای تحقیق کلمه کلیدی و تعیین اسراتژی‌های کاربردی برای پیدا کردن موضوعات مرتبط با کسب و کار است.

محتوا، به هر شکل که باشد، به تنهایی مهمترین عنصر هر کمپین بازاریابی به شمار میرود

پس برای داشتن محتوایی منحصر به فرد و قوی به کار بردن گپ محتوایی برای موفقیت کسب و کار شما از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به شما کمک می‌کند فرصت‌های از دست رفته را با کمک کیورد گپ پیدا کنید و از رقیب جلو بزنید. اما آنالیز شکاف محتوایی دقیقا چیست؟ با ما همراه باشید.

 

گپ محتوایی

 

آنالیز گپ محتوایی چیست؟

آنالیز گپ محتوایی یک روش تحقیق است که به شناسایی و پر کردن شکاف محتوایی موجود بین محتوای سایت شما و نیاز و توقعات کاربران می‌پردازد. این روش به شما کمک می‌کند تا محتوا را به شکل کاملا سئو شده تولید کنید تا با رقبا و بازار هدف به رقابت بپردازد. افرادی فعال در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ پیشنهاد می‌دهند افرادی که قصد شروع بیزینس خود را دارند با توجه به نیچ مارکتینگ‌ فعالیت خود را آغاز کنند و با فعالیت در گوشه دنج بازار مسیر موفقیت‌آمیزتری را برای خود در پیش بگیرند. بیایید منظور این صحبت را با مثالی ساده برای شما بازگو کنیم:

اگر علاقه‌مند به فعالیت تخصصی در حوزه تکنولوژی هستید بهتر است برای موفقیت بیشتر فقط روی یک موضوع مثل لپتاپ تمرکز کنید و به سراغ موارد دیگر نروید. همچنین اگر به پوشاک علاقه دارید بهتر است یک سمت مثل کیف و کفش یا شال و کلاه یا لباس بچگانه فعالیت کنید و از کار در تمامی حوزه پوشاک بپرهیزید تا تمامی موارد تحت کنترل شما قرار گیرد بدین صورت کاربران را می‌توانید به راحتی به سایت خود جذب کنید.

اما اگر به هرعلتی محتوایی از زیر دست شما در رفت اصلا نگران نباشید؛ چون با استفاده از گپ محتوایی به راحتی می‌توانید آن محتوایا را شناسایی کرده و آن را تولید کنید. به شکاف یا فضای خالی بین محتوای تولید شده و نیاز جستجو شده در گوگل توسط مخاطب Content Gap یا همان شکاف محتوایی می‌گویند.

 

راهکارهایی برای شناسایی شکاف محتوایی که شاید ندانید!

تا به اینجا متوجه شده‌اید که گپ محتوایی چیست حال قصد داریم راهکارهایی برای شناسایی کانتنت گپ برای شما ارائه دهیم تا با به کارگیری آن بتوانید بیزینس خود را در مسیری درست پیش ببرید و نسبت به رقبا هوشمندانه‌تر عمل کنید: 

 

پرکردن شکاف محتوایی

 

هدف و موضوع فعالیت خود را پیدا کنید

مهم‌ترین قدم هنگام شروع کسب و کار انتخاب موضوعی است که به آن علاقه‌مند هستید و می‌خواهید در آن به فعالیت بپردازید. سوژه فعالیت شما می‌تواند موضوعات ترند در بیزینس خودتان یا مباحثی جهت رفع نیاز مخاطب باشد که با استراتژی‌های مناسب باید تولید آن آغاز شود.

 

تحلیل محتوای رقیب فراموش نشود

قدم بعدی در شناسایی گپ محتوا بررسی ده سایت رقیب در حوزه کاری مربوط به شما است؛ با این کار متوجه خواهید شد کدام موضوع در حال حاضر از محبوبیت بیشتری برخوردار است یا چه موضوعاتی تولید نشده که شما بتوانید با تولید آن‌ها ترافیک ارگانیک به سایت خود جذب کنید با انجام کارهایی گفته شده سایت شما به مرور به مرجعی معتبر و پرمخاطب تبدیل خواهد شد.

 

ترسیم درخت محتوایی

از مهم‌ترین موارد در شکاف محتوا ترسیم درخت محتوا است که لیستی از مهم‌ترین موضوعات و دسته‌بندی محتوای سایت در آن قرار می‌گیرد این روند با شناسایی مخاطب و صرف زمان زیاد برای آن امکان پذیر است. ما در ادامه نمونه‌ای از درخت محتوایی با موضوع لپتاپ برای شما دسته بندی کرده ایم:

 

خرید لپتاپ

انواع لپتاپ براساس اندازه

انواع لپتاپ بر اساس کاربرد

سیستم عامل

اجزای مهم

نیاز شخصی

اواترابوک

گیمینگ

ویندوز

RAM و CPU

بودجه و قیمت

نوت بوک

داشنجویی

لینوکس

کارت گرافیک

وزن و ابعاد

هیبرید

مالتی مدیا

مک

باتری


 

نقشه راه مشتری

نقشه راه مشتری از زمانی که مخاطب وارد سایت شما شود آغاز شده در این مسیر مشتری ممکن است از شما خرید کند، از سرویس‌های سایت شما استفاده کند یا برای پرسش خود بهترین پاسخ را بیابد پس تمام محتواهایی که برای مشتری در دست تولید قرار گرفته و منتشر شده جزو این مرحله است و از اهمیت بالایی در گپ محتوایی برخوردار می‌باشد.

با کمک مثال بالا نقشه راه مشتری را برای شما توضیح خواهیم داد: حال که مشتری قصد خرید دارد اولین بررسی ها را انجام خواهد داد و جستجو در گوگل را آغاز می‌کند:

 

اهمیت تعیین نیاز برای خرید لپ تاپ

بررسی پردازنده در عملکرد لپتاپ

انتخاب لپتاپ با توجه به نیاز به حمل و نقل آسان

اهمیت اندازه صفحه نمایش بر اساس نیازهای کاربر

بررسی برندهای مختلف

بررسی RAM و حافظه داخلی و کارت گرافیک برندهای مختلف

جنس و کیفیت ساخت لپ تاپ

نقش رزولوشن در وضوح تصاویر و متن

کاربردهای مورد انتظار از لپتاپ

اهمیت ظرفیت باتری برای عمر استفاده بیشتر

تطابق سیستم عامل با نیازها

انتخاب لپتاپ با توجه به محدودیت بودجه

 

توجه به پرسش‌های مخاطب

شما باید بدانید برای چه کسانی تولید محتوا انجام می‌دهید و همچنین باید بدانید افرادی که به شما مراجعه می‌کنند به دنبال چه چیزی هستند در این صورت شما در جذب و نگهداری مخاطبان خود می‌توانید موفق عمل کنید. برای این کار به سوالات آن‌ها دقت کنید با آن‌ها پاسخ دهید و ایده بگیرید، حتی می‌توانید از فرم نظرسنجی برای جمع‌آوردی بازخوردهای آن‌ها استفاده کنید و مشکلات و شکاف محتوایی سایت خود را پیدا کنید.

 

تحلیل و ارزیابی موضوعات سایت

پس از شناسایی موضوع و تولید محتوا و سپس انتشار آن باید محتوا را ارزیابی کنید تا متوجه شوید چه موضوعاتی پرطرفدارتر و پرسرچ‌تر است و ارزش وقت بیشتر دارد. برای این کار می‌توانید از Google Analytics برای بررسی عملکرد محتوا و رفتار کاربران برای پیدا کردن گپ محتوایی کمک بگیرید.

 

آموزش استخراج کیورد گپ با ابزار پیدا کردن گپ محتوایی

افزون بر راهکارهایی که برای شناسایی شکاف محتوایی ارائه شد، ابزارهایی نیز وجود دارند تا برای بررسی گپ محتوایی بتوانید از آن‌ها برای تحقیق کیورد گپ و پیدا کردن کوئری استفاده کنید که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد:

1.       ابتدا باید لیستی کلمات کلیدی سایت خود را به صورت پیلار-کلاستر اکسل کنید یا در گوگل شیت (Google Sheets) آن را وارد کنید.

2.       برای پیدا کردن شکاف محتوایی سایت خود باید از Google Search Console استفاده کنید.

3.       قدم بعدی این است که به پیدا کردن کلمات کلیدی که رقیب استفاده کرده بپردازید. برای اینکار می‌توانید از SEMrush ، Ahrefs یا حتی نتایج گوگل استفاده کنید.

4.       تمامی کلمه کلیدی‌های استخراج شده از ابزار گپ محتوایی را در این مرحله مرتب کنید و آن‌هایی که با کار شما تطابق بیشتری دارند را ذخیره کره و آن‌های دیگر را پاک کنید.

5.       برنامه ریزی دقیق و همگام با اصول سئو و استراتژی بهینه شده برای تولید را در دستور کار قرار دهید.

6.        حال وقت آن رسیده که تولید محتوای سایت خود را شروع کرده و محتوایی جنجالی و پرمخاطب را تولید کنید.

 

ابزار پیداکردن گپ محتوایی

 

چرا پر کردن شکاف محتوایی مهم است؟

با پرکردن شکاف محتوایی و تولید محتوای سئو شده به کمک کیورد گپ و همچنین بررسی سایت رقبا ربات‌های گوگل متوجه خواهند شد که شما در تولید محتوای موثر و نیج مارکتینگ در تلاش هستید به همین علت به مرور شما را در نتایج اولیه سرچ قرار خواهد داد. در آپدیت‌های جدید گوگل متوجه شده‌ایم که گوگل به محتواهایی که نیاز کاربر را رفع کند و غنی باشد بسیار علاقه‌مند است به همین علت توصیه می‌شود هنگام پیدا کردن گپ محتوایی به این مسئله دقت کافی داشته باشید و محتوای همیشه سبز تولید کنید که مدت طولانی کامل و جامع باشد تا مرجعی برای پرسش‌های کاربران گوگل شود.

با انجام موارد گفته شده در پرکردن شکاف محتوایی مخاطب مدت زمان بیشتری را در سایت شما می‌گذارند، مقاله‌های شما را می‌خواند و کامنت می‌گذارد با اینکار سیگنالی به گوگل ارسال می‌شود که محتوای سایت غنی و کامل بوده. پس رفع گپ محتوایی باعث می‌شود سئو سایت شما بهبود پیدا کند و در بهینه‌سازی آن تاثیر زیادی داشته باشد.

 

مزایای پرکردن گپ محتوا برای سایت

اطلاع از مزایای پیدا کردن گپ محتوایی باعث می‌شود کاربران از طریق سرچ گوگل در نتایج اول جستجو شما را پیدا کنند که از مهم‌ترین عوامل در سئو سایت است و باعث می‌شود از رقبا جلو بزنید و در حوزه کاری خود بدرخشید. با پرکردن شکاف محتوایی و بهره‌گری از استراتژی‌های موثر در آن کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما باقی خواهند ماند و نرخ بازگشت (bounce rate) کاهش چشم‌گیری پیدا خواهد کرد. پس با کمک کانتنت گپ کاربران سایت خود را به مشتری‌های دائمی تبدیل کنید و از توسعه و رونق بیزینس خود لذت ببرید. در ادامه از دیگر مزایای پرکردن گپ محتوا بیشتر توضیح داده شده است:

·         ارتقا تجربه کاربری

·         تولید سریع‌تر محتوا

·         تولید محتوای کاربر محور

·         جذب مخاطب و تبدیل آن به مشتری

·         بهبود سئو سایت

·         ارتقا و پیشرفت

·         کمک به نمایش کسب و کارتان

·         اعتبار و معروفیت بیشتر

 

مزایای پرکردن گپ محتوا

 

نتیجه گیری

کانتنت گپ به شناسایی و پر کردن شکاف محتوایی بین سایت و نیاز کاربران می‌پردازد. این روش، محتوای سایت را با توجه به نیازهای کاربران بهبود می‌بخشد و به سئو و رقابت در حوزه کاری شما کمک زیادی می‌کند. برای شروع بیزینس، توصیه می‌شود در یک نیچ خاص فعالیت کنید تا مسیر موفقیت آسان‌تر باشد. پرکردن گپ محتوایی باعث جذب کاربران، افزایش مدت زمان بازدید و بهبود سئو می‌شود. اهمیت این کار در تولید محتوای کامل و جذاب به منظور پاسخ به نیازهای کاربران و جلب توجه ربات‌های گوگل است.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.