تعریف تله کلیک یا Clickbait
تله کلیک از اسم آن مشخص است در واقع فریب محتوایی است که شما از طریق عنوان یک مقاله جذاب وارد آن می شوید و بعد می بینید که محتوایی را که انتظار داشته اید در مقاله وجود ندارد.در واقع اگر شما عنوان را با متن مقایسه کنید می بیند که هیچ ربطی بهم ندارد در چنین مواقعی از تله کلیک استفاده شده است.
در زمان های گذشته روزنامه هایی وجود داشتن که برای فروش بیشتر روزنامه هایشان از تله کلیک استفاده می کردند.روزنامه نگاری زرد به روشی می گویند که در آن برای جلب توجه مخاطب از عناوین استفاده می کردند که با محتوا مطابقت نداشتن و همچنین نتیجه فاجعه باری را در بر داشت.
موارد مورد بررسی در این مقاله:
تله کلیک چیست؟
چه محتوایی تله کلیک است؟
چگونه در تله کلیک افراد را گمراه نکنیم؟
مزایای تله کلیک
معایب تله کلیک
تله کلیک چیست؟
تله کلیک عنوان جذابی است که موجب گمراه کردن مخاطب می شود هدف تله کلیک کنجکاو کردن مخاطب برای خواندن مطلب است.تله کلیک یک روش غلط تبلیغاتی است که آن اطلاعاتی را که مخاطب انتظار دارد در اختیارش نمی گذارد و موجب فریب افراد می شود.
در شبکه های اجتماعی در رسانه ها در اینترنت برای بالا بردن ترافیک بازدید از تله کلیک استفاده می کنند.از بدی های تله کلیک این است که این تیترها دستکاری شده اند و پیامی که مخاطب انتظارش را دارد انتقال نمی دهد.
چه محتوایی تله کلیک است؟
- متن هایی که عنوان جذابی دارد ولی محتوا درون آن مفید و مرتبط نیست.
- محتوایی که سوال مخاطب را در ذهنش پاسخ ندهد و موجب نارضایتی مخاطب شود.
- محتوایی با کیفیت و ارزشمند نیست.
- مقاله که صادقانه و شفاف مطالب را برای کاربران بازگو نمی کند.
- در تله کلیک ها محتوا اصیل و معتبر نیست بیشتر دارای اخبار دروغ است.
- محتوای تله کلیک با احساسات افراد بازی می کند و موجب گمراهی می شود.
- مطالبی که تله کلیک هستند معمولا بیشترین کلیک ها را به سمت خود می کشانند ولی نظر مخاطب را جذب نمی کنند.
- مطالب تله کلیک ممکن است به دلیل تصاویری که دارد به اشتراک گذاشته بشود ولی خوانده نشود.
چگونه در تله کلیک افراد را گمراه نکنیم؟
اگر به صورت صحیح از تله کلیک ها استفاده کنیم می تواند برای مقاله ما مفید باشد.شما باید رضایت مخاطب را جلب کنید و کنجکاوی مخاطب را برطرف کنید.زیرا اگر یک اشتباه در محتوای شما صورت بگیرید ممکن است که دیگر مخاطب به شما اعتماد نکند و این برای برند شما بد باشد.
از تله کلیک برای جلب نظر مخاطب استفاده می شود پس شما می توانید یک عنوانی انتخاب کنید که دارای رمز باشد و بعد از مراجعه مخاطب به مطلب جواب سوالش را دریافت کند.
مزایای تله کلیک و تاثیر ان بر بهینه سازی محتوا
تله کیلک اگر به خوبی از آن استفاده شود می تواند برای seo شما خوب باشد ما در این قسمت مزایای تله کلیک را برای شما شرح می دهیم:
افزایش نرخ کلیک باعث می شود که صفحه موردنظر شما بازدیدش بالا برود و رتبه بهتری بگیرد.
اگر شما در تله کلیک از برند خودتون به افراد اطلاعات صحیحی بدهید باعث می شود که افراد بیشتری سمت شما جذب شوند.
اگر مطلب شما مهم باشد افراد تشویق می شوند که آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند و برای برند شما می تواند مناسب باشد.
معایب تله کلیک( کلیکبیت همیشه سودآور نیست
اگر ما از تله کلیک به درستی استفاده نکنیم ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به برند ما وارد کند در این قسمت به معایب تله کلیک می پردازیم:
جذب ترافیک اشتباه برای صفحه شما به خصوص وب سایت شما اگر به گونه ای باشد که مخاطب به محض ورود به صفحه از آن خارج شود می تواند موجب بالا رفتن نرخ پرش شود و رتبه شما پایین بیاید.
صفحه یا وب سایتی که مدام برای جذب مخاطب از روش های فریبدهنده استفاده می کند می تواند به شهرت و برندش لطمه وارد کند.
اگر شما برای بالا بردن نرخ از محتوای بی کیفیت استفاده کنید هیچگونه تاثیری در روند so شما نخواهد داشت زیرا باید مطالب به گونه ای باشد که مخاطب تایم بیشتری را در آن صفحه بماند.