مدت هاست که اهمیت محتوا در وب سایت ها بر همگان ثابت شده و تلاش همگانی فعالان عرصه وب ، جذب مخاطب به مفهوم عام می باشد . زمانی در عرصه بازاریابی ، تاکید زیادی روی بازاریابی از طریق تولید محتوا می شد . تلاش های مذکور نیز در همین راستاست . مشکل این است که یک باور غلط توسط بسیاری از افراد در این زمینه وجود دارد و آن این است که محتوا یعنی متن و مقاله ؛ به عبارتی تصور می کنند که هرچه مطالب زیاد تر تولید کنند ( به طور مشخص تولید URL و صفحه در سایت ) ، در راستای سئو اصولی گام برداشته اند . اما به شما می گوییم که تولید صفحات زیاد به معنی سئو حرفه ای نیست .
بهتر آن است که صفحه ورود کاربر یا همان صفحه هدف که از آن تحت عنوان Landing Page یاد می شود و در گوگل رتبه می گیرد ( google page rank ) را با محتوای درست ، مرتبط و با کیفیت پر کرد تا بهره وری سایت بالا برود . برخی اقدام به ساخت صفحات فرعی و درج مطالب بسیار زیاد در فضایی مانند وبلاگ وب سایت می کنند . البته عموماً نارضایتی هایی هم دارند که این کار به شکل مطلوب موثر واقع نشده است . دلیل آن است که به مخاطب دقیقاً همان چیزی که می خواسته را ارائه نکرده اند . مخاطب خواهان داشتن همه اطلاعات مفید و مورد نیاز به شکل خلاصه می باشد . از این رو ، بهتر است به جای پرداختن به پیشینه محصولات و شهر تولید کننده و امثال این اطلاعات غیر مفید در صفحات فرعی ، همان صفحه هدف را با ابزار مورد نیاز مشتری پر کنیم . مثلاً در سایت های فروشگاهی ، فیلترهای مورد نیاز مشتری باید قرار داده شود تا مشتری بتواند به آسانی به محصول مورد نظر خود برسد . اگر صفحاتی که صفحات هدف نیستند را در معرض حجمی از محتوا قرار دهیم ، گامی رو به جلو و در راستای محبوبیت مطالب و صفحات و به طور کلی سایت بر نداشته ایم .
اگر این پرسش وجود داشته باشد که محتوا چیست ، باید گفت محتوا ( در وب سایت ) هر چیزی است که مخاطب وب سایت را بهره مند کند . یعنی هدف هر محتوا از هر نوع در سایت ، باید این باشد که مخاطب را به خواسته اش برساند . این محتوا می تواند متن ، ویدیو ، صدا یا همان پادکست ، عکس ، جدول ، نمودار و هر چیز دیگر باشد . همین که بپذیریم محتوا فقط متن نیست کافی است . گاهی اوقات یک عکس یا اینفوگرافی ، بسیار بهتر از یک متن بلند بالا برای کاربر مفید واقع می شود . لذا باید به این نکته توجه داشت که تعریف محتوا در وب سایت را نباید محدود به متن و مقاله دانست . باید این نکته را مد نظر داشت که محتوا به دو دسته مفید و غیر مفید تقسیم می شود . محتوای مفید یعنی محتوایی که به کار کاربران یک وب سایت مفروض بیاید و آنان را بهره مند سازد و در مسیر آگاهی بخشی یا رفع نیاز آنان گام بردارد . مثلاً یک وبسایت ادبی ، باید در زمینه ادبیات فعالیت کند و کام مخاطب را از محتوای ادبی سیراب کند . حال اگر همین وب سایت به مطالبی مانند مقالات علمی درباره حشرات جنگل آمازون بپردازد ، حتی اگر محتوای با کیفیت و موثقی تولید کرده باشد ، با توجه به موضوع وب سایت ادبی ، کاری غیر مفید کرده و در واقع محتوای غیر مفید تولید کرده است . پس از این همه توضیح ، در بیانی خلاصه می خواهیم بگوییم اگر یک وب سایت مطالب غیر مرتبط با موضوع خود تولید کند ، ره به بیراهه برده و با قدرت می توان گفت نام این کار ، سئو نیست . شاید یکی دیگر از تصورات غلط در این زمینه ، تصوری باشد که به زیاد بودن و طولانی بودن مطلب می پردازد . واقعیت این است که محتوای طولانی ، پتانسیل بالایی برای فراری دادن مخاطب دارد . حتی ممکن است با دیدن حجم مطلب ، اقدام به بازدید از مطلب نشود .
پس نتیجه این که محتوا باید از لحاظ مقدار هم استانداردهایی را رعایت کرده باشد . یک تذکر خیلی کوتاه می دهیم و آن این که به یک عنصر روانی باید توجه داشت . یعنی می خواهیم بگوییم واقع بین باشید و انتظار نداشته باشید که بتوانید به صورت صد درصدی رضایت همه کاربران ورودی به وب سایت خود را جلب کنید . افراد با انگیزه و اهداف متفاوت وارد سایت می شوند و این که بخواهیم همه رضایت همه مخاطبان را جلب کنیم ، تقریباً ممکن نیست . در پایان اگر بخواهیم متر و معیاری برای کیفیت محتوای تولیدی معرفی کنیم ، باید بگوییم معیار ، رفع نیاز مخاطب / کاربر است . باید مخاطب در صفحات سایت شما ماندگاری داشته باشد . اگر کاربر زمان زیادی را در وب سایت شما صرف کند ، می توان گفت user engagement یا همان درگیر شدن مخاطب در وب سایت رخ داده است . حال تصور کنید این درگیری و بهره برداری از مطالب ، همراه شود با استاندارهای سئو که در بالا در رابطه با تولید محتوای سئو به آن اشاره شد ؛ در اینجا می توان گفت شما یکی از گام های لازم در راستای بهینه سازی وب سایت یا search engine optimization را با موفقیت برداشته اید .