چگونه یک آگهی چشمگیر داشته باشیم قسمت اول

مدیر سایت

مسلماً خوانندگان روزنامه و مجلات (یعنی مشتریان احتمالی شما) به اندازه‌ی خود شما نگران کسب و کار شما نیستند. در‌واقع کسب و کار شما اصلاً برای آن افراد مهم نیست. پس دقیقاً به همین دلیل آگهی‌های شما باید واضح، روشن، مختصر، مفید، اطلاع‌رسان و در خور توجه باشد. آگهی‌ها باید برای علاقه‌مند کردن مردم به کالای مورد نظر دلیل کافی بیاورند و انگیزه ایجاد کنند. نمی‌توان آگهی‌های پر طمطراق نوشت و طراح‌های پیچیده‌ای هم ضمیمه آن کرد، آن‌گاه انتظار داشت که خوانندگان از این طریق تمام اطلاعات لازم را در مورد حرفه

خوانندگان روزنامه و مجلات (یعنی مشتریان احتمالی شما) به اندازه‌ی خود شما نگران کسب و کار شما نیستند. در‌واقع کسب و کار شما اصلاً برای آن افراد مهم نیست. پس دقیقاً به همین دلیل آگهی‌های شما باید واضح، روشن، مختصر، مفید، اطلاع‌رسان و در خور توجه باشد. آگهی‌ها باید برای علاقه‌مند کردن مردم به کالای مورد نظر دلیل کافی بیاورند و انگیزه ایجاد کنند. نمی‌توان آگهی‌های پر طمطراق نوشت و طراح‌های پیچیده‌ای هم ضمیمه آن کرد، آن‌گاه انتظار داشت که خوانندگان از این طریق تمام اطلاعات لازم را در مورد حرفه، خدمات و کالای شما را کسب کنند. در حقیقت آگهی شما کمتر از یک ثانیه فرصت دارد توجه خواننده را جلب کند و توضیح دهد چرا کالا یا خدمات شما برتر از کالاها یا خدمات مشابه است.

هنگام نوشتن آگهی مطبوعاتی، فقط حواستان باشد، خوانندگان احتمالاً وقت زیادی برای خواندن آگهی شما تلف نمی‌کنند. علاوه براین، مطبوعات و به‌خصوص رسانه‌ها تعداد زیاد آگهی را در یک صفحه چاپ می‌کنند که هر کدام از آن‌ها نیز در صدد جلب توجه خوانندگان است. شما هم در صحفه‌ای که قرار است آگهی در آن چاپ شود هیچ کنترلی ندارید، حتی نمی‌توانید بگویید آگهی کجای این صفحه چاپ شود. اساس کار تبلیغ مختصر و مفید بودن متن آگهی و تمیز بودن طراحی است. علاوه بر این تبلیغات مطبوعاتی ویژگی‌هایی دارد که رعایت آن‌ها موفقیت آگهی را تضمین می‌کند. در قسمت‌های بعدی هر یک از این ویژگی‌ها را توضیح می‌دهم تا نهایتاً شما هم بتوانید چنین خصوصیاتی را در تبلیغات خود لحاظ کنید.

عنوان

تقریباً در کلیه‌ی موارد، عنوان موثرترین و مهم‌ترن عنصر آگهی‌ها است. و باید در کمتر از ۱ ثانیه توجه خوانندگان را جلب کند. عنوان بزرگترین قسمت آگهی است که معمولاً بالای آن قرار می‌گیرد و اولین چیز و گاهی تنهای چیزی است که خواننده به آن توجه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد در ۹۰ درصد موارد متن آگهی خوانده نمی‌شود، پس عنوان تا حد ممکن باید چشمگیر باشد. اگر عنوان زیرکانه، چمشگری و حاوی اطلاعات جالب باشد خواننده در جایش میخکوب می‌شود و اگر طولانی و کسل کننده باشد یا اصلاً عنوانی وجود نداشته باشد خواننده بی توجه از کنار آگهی رد می‌شود، بدون اینکه حتی لحظه‌ای به پولی که شما برای آگهی خرج کرده‌اید فکر کند.

ارزش دارد که کمی بیشتر روی عنوان آگهی کار کنید، چون به احتمال قوی از یک آگهی فقط عنوانش خوانده می‌شود. من هر موقع آگهی می‌نویسم ۹۰ درصد وقتم را صرف کار روی عنوان می‌کنم. وقتی بالاخره عنوان مورد نظر را انتخاب و از آن احساس رضایت کامل کردم، بقیه کارها روی غلتک می‌افتد و متن آگهی خیلی زود نوشته می‌شود. اگر عنوان شرح کاملی از موضوع مورد نظر بدهد و چشمگیر هم باشد، خودش به تنهایی برای آگهی کافی است. اگر بخواهید متنی زیر عنوان بنویسید، عنوان انتخابی نقش به سزایی در جلب توجه خوانندگان به متن دارد. 

هم عنوان تبلیغ و هم طراحی‌های گرافیکی هر دو جلب توجه مشتری دخیلند.  این دو عنصر به کمک هم توجه خوانندگان را به آگهی جلب می‌کنند. با عنوان و طراحی‌های گرافیکی باید پیام آگهی را مشخص کرد و بدون اینکه نیازی به خواندگان بخش‌های دیگر باشد اطلاعات لازم را به خواننده داد. با عنوان و طراحی گرافیکی باید آگهی منحصر به فردی خلق کرد که باعث تمایز آن از آگهی‌های رقیب باشد. 

در خیلی از موارد، آگهی فقط شامل عنوان، زیر عنوان و آرم است. مثلاً عنوان مناسب برای فروشگاه لباس ممکن است چیزی شبیه این جمله باشد. حراج فقط برای یک روز و زیر عنوان مناسب شاید چنین عبارتی باشد. بشتابید! هر نوع کت و شلوار، لباس ورزشی و شلوار را فقط این جمعه می‌توانید با ۵۰٪ تخفیف بخرید. اگر کنار این دو جمله آرم فروشگاه، آدرس و شماره تلفن هم اضافه شود، دیگر آگهی کامل می‌شود. چون هر آنچه را که مشتری باید بداند قید کرده‌اید.

محل قرار گرفتن عنوان در آگهی به اندازه خود عنوان مهم است. عنوان باید بالای آگهی قرار بگیرید و از نظر مفهومی در بر دارند اطلاعات متن باشد و در عین حال باید به سادگی درک شود. متأسفانه در اکثر مواد عنوان، که حاوی اطلاعات بسیار مهمی هم هست، در لابلای انواع و اقسام حروف زیر و درشت گرافیکی یا عناصر دیگر گم می‌شود. در چنین مواردی هیچ یک از بخش‌های دیگر آگهی توجه خواننده را جلب نمی‌کند، آگهی نادیده گرفته می‌شود و در نهایت بودجه‌ی تبلیغات به هدر می‌رود.

کارهای گرافیکی

کارهای گرافیکی برای جلب توجه و علاقه‌ی خوانندگان به متن آگهی است. این آثار گرافیکی هر چیزی ممکن است باشد؛ از عکس گرفته، هنرهای زیبا، طراحی خطی، کاریکاتور یا طراحی حروف چاپی و عناصر گرافیکی که چشمان خواننده را به سوی خود می‌کشاند و باعث می‌شود بالاخره متن را بخواند. عنوان و کارهای گرافیکی هر دو مشتری را تشویق می‌کند تا اندی وقت صرف کند و بفهمند آگهی درصدد فروختن چه کالایی است. آثار گرافیکی معمولاً توجه خواننده را به عنوان جلب یا عنوان آگهی را کامل می‌کند. عنصر گرافیکی و عنوان هر دو به کمک هم فضای لازم را برای آگهی بوجود می‌آورند. عناصر گرافیکی مورد استفاده باید با موضوع آگهی مرتبط باشد.

اگر آگهی قرار است با طرحی ساده تغییر دکوراسیون سالانه را اطلاع دهد، عنصر گرافیکی بهتر است عنوانی بزرگ باشد با حروفی درشت، توپر و خوانا: ؛بایید اینجا؛ در ضمن، اگر آگهی قرار است کالای جدیدی را معرفی کند، عکسی با کیفیت بالا یا طرحی از کالای جدید همراه با عنوانی دقیق بهتر نتیجه می‌دهد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.