تفاوتSEO و SEM

مدیر سایت

تعریف و تفاوت Search Engine Marketing با SEO

 

SEM چیست؟ پس از فعالیت به مدت ۴ سال بعنوان وبمستر هربار جواب متفاوتی برای این سوال دریافت کردم. یک وبمستر میتواند بعنوان یک مدیر بر فعالیت طراحان، مشاوران، بازاریابان و سئو کاران نظارت کند و یا تمامی فعالیت ها را خود به تنهایی انجام دهد ولی در هر دو صورت جواب سوال SEM چیست تاثیر زیادی بر موفقیت او خواهد داشت.
SEO و SEM دو اسم برای یک مفهوم؟

برای خیلی از کسانی که در اینترنت فعال هستند این دو مفهوم هنوز ناشناخته و مبهم مانده اند و یا SEM  و SEO را یک چیز می پندارند ولی به نظر من SEM  یا همان  Search Engine Marketing و SEO تفاوت زیادی با هم دارند.

بازاریابی موتورهای جستجو Search Engine Marketing

SEM مفهومی بسیار گسترده است. در واقع تمام فعالیتهایی که در راستای استفاده از تکنولوژی موتورهای جستجو به هدف افزایش بازدید یک سایت، جذابیت و درآمد انجام می گیرد بخشی از SEM هستند بنابراینSEO را نیز شامل میشود.

بخشهایی از SEM که بطور مجزا از SEO هستند و تفاوتهای ایندو را شامل میشوند در ادامه شرح خواهیم داد.

وب دایرکتوری

پرداخت هزینه به دایرکتوری های بزرگ و شناخته شده برای آنکه سایت شما را به بازدیدکنندگان و در نتایج جستجو نمایش دهند بسیار راحتتر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو است. بعضی از این دایرکتوری ها تنها با پرداخت هزینه و بعضی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش میگذارند و با پرداخت هزینه میزان محبوبیت و بازدید شما را افزایش میدهند. که درواقع بخشی از SEM شما خواهد بود.

تبلیغات سنتی

بعنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو می باشد که با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر خودتان و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما هزینه خواهد داشت. درواقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایتتان بستگی ندارد.

تبلیغات کلیکی (PPC)

در این روش شما تنها به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه خواهید پرداخت. هزینه این روش در SEM بمراتب بالاتر بوده و شناخته شده ترین سایت در این زمینه موتور جستجوی گوگل است. در این روش شما میزان هزینه مورد نظرتان برای تبلیغ و کلمه کلیدی را مشخص نموده و به ازای بازدیدکنندگان سایتتان از این مسیر بخشی از حساب شما کسر میشود. کمپین های تبلیغاتی زیادی هم اکنون در ایران به همین روش فعالیت میکنند که همکاری با آنها شامل SEM نمیشود و به تبلیغات سایت شما مربوط خواهد بود.

مزایای SEM

در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.

معایب SEM

احتمالا انتظار چنین بخشی را نداشتید! کمی عمیقتر فکر کنید، شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف میکنید. آنها در سایت شما با چه چیزی مواجه میشوند؟ شما آنها را به سایت خود دعوت کرده اید و انتظار دارند که اطلاعات مورد نظرشان را براحتی بدست آوردند. آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ آنرا کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان دارید و اگر آنچه را میخواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری میروند.

در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد در غیر اینصورت به سرعت فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آنها باقی خواهید ماند.

اول SEO بعد SEM

هیچ استراتژی SEM ای بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.