مدیریت دانش knowledge managment

مدیر سایت

نرم افزارهای مدیریت دانش

 

Sharepoint محصول شرکت مایکروسافت که برای سالیان متوالی توسط شرکت‏های بزرگ بین‏الملی برای پیاده‏سازی ابزارهای مدیریت دانش مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت‏های آن اثبات شده است. نکته‏ای که اغلب سازمان‏ها در برنامه‏های مدیریت دانش خود به آن توجه ندارند انتخاب فناوری مناسب برای مدیریت دانش است. بسیاری از سازمان‏ها متدولوژی خاصی برای بخش فناوری مدیریت دانش سازمان خود ندارند و اغلب بدون مشخص نمودن الزامات سیستم مدیریت دانش و تعریف اهداف سازمان از استقرار سیستم مدیریت دانش دچار آزمون و خطای فراوانی می‏شوند.
 
سازمان می‏بایست پس از شناسایی زیرسیستم ها و خصوصیات دانشی موردنیاز خود، به انتخاب فناوری مناسب بپردازد. در این مرحله معیارها و شاخص های جهانی برای ارزیابی و انتخاب  فناوری‏ها و سیستم‏های مدیریت دانش مورد استفاده قرار می‏گیرد. برخی از این معیارها شامل هزینه، کاربری راحت، برآورده کردن نیازمندی های دانشی سازمان و... است. نرم افزار Sharepoint با قابلیت‏هایی که دارد نه تنها تمامی نیازهای مدیریت دانشی سازمان را پاسخگوست بلکه در طراحی آن به مسائل فرهنگی و ساختاری سازمان‏ها توجه شده و می‏تواند مبتنی بر اقتضائات سازمان دچار دگرگونی شود.
 
برخی از قابلیت‏های دانشی Sharepoint عبارتند از:
 
تسهیم و به جریان انداختن دانش
 برقراری ارتباطات دانشی میان خبرگان و کارشناسان
مدیریت درس آموخته های پروژه های کاری و ایجاد پایگاه دانش سازمانی
ایجاد نقشه‏ها و درخت‏های دانش از منابع دانشی سازمان
دستیابی به دانش های پیشین به صورتی کارآمد
همراه بودن با فرهنگ مدیریت دانش در سازمان
مدیریت پیشرفته مستندات و مدیریت محتوا
مدیریت دانش مبتنی بر فرایندهای کسب و کار
 استفاده از ابزارهای هوش تجاری
راه اندازی انجمن های دانشی برای اخذ و اشتراک دانش
 گزارش گیری های آماری و تفصیلی از وضعیت دانشی افراد و سازمان
 قابلیت تعریف سطوح دسترسی به دانش ها
قابلیت امتیازدهی به کیفیت دانش ها
 افزودن محتواهای تصویری و ویدئوهای دانشی و....
ضمناً در Sharepoint از بسیاری از فناوری‏های دیگر مانند IIS (میزبان شیرپوینت در محیط اینترنت، اینترانت و اکسترانت)، NET framework. (فناوری برنامه نویسی که دارای اجزاء آماده ای است به راحتی بر روی شیرپوینت نصب می گردد)، Sharepoint user area ( رابطه کاربر با شیرپوینت)، MOSS (محیط زیبا را در اختیار کاربر می گذاردShrepoint Designer (شخصی سازی صفحات ) و... نیز می توان استفاده کرد.
 
یکپارچگی آسان نرم‏افزار sharepoint با کلیه نرم‏افزارهای مایکروسافت آفیس، قابلیت اطمینان بالای نرم‏افزار Sharepoint، یکپارچگی با سایر سیستم‏های تحت وب و امکانات امنیتی و دسترسی نیز باعث گردیده است که نرم فزار Sharepoint امکاناتی فراتر از سایر نرم افزارهای طراحی شده مدیریت دانش در اختیار سازمان‏ها قرار دهد به طوریکه در سالیان اخیر به عنوان انتخاب اول شرکتهای برتر دنیا برای استفاده در مدیریت دانش تبدیل شده است. 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.