چهار روش جالبی كه نانو تکنولوژی به وسیله آنها علم پزشکی را متحول خواهد كرد

مدیر سایت

به این ایده ها توجه کنید: تصور کنید اگر پزشکان می*توانستند، داروهای لازم برای بهبود بافت*های سرطانی را مستقیم و بی*واسطه به مراکز مربوطه برسانند درست مثل شلیک موشک*های هوشمند، یا اگر سامانه*ای وجود داشت که به وسیله آن هر زمان فشار خون*تان بالا می*رفت، پزشک*تان مطلع می*شدند، یا تومورها تغییر رنگ می*دادند تا جراحان راحت*تر آنها را تشخیص دهند. تمامی این*ها به کمک فناوری نانو امکان*پذیر خواهد بود. این فناوری در حال تغییر روش*های رایج درمانی است به صورتی که هوشمندانه، سریع و با صرفه*تر باشند.نا

 

به این ایده ها توجه کنید: تصور کنید اگر پزشکان می*توانستند، داروهای لازم برای بهبود بافت*های سرطانی را مستقیم و بی*واسطه به مراکز مربوطه برسانند درست مثل شلیک موشک*های هوشمند، یا اگر سامانه*ای وجود داشت که به وسیله آن هر زمان فشار خون*تان بالا می*رفت، پزشک*تان مطلع می*شدند، یا تومورها تغییر رنگ می*دادند تا جراحان راحت*تر آنها را تشخیص دهند. تمامی این*ها به کمک فناوری نانو امکان*پذیر خواهد بود. این فناوری در حال تغییر روش*های رایج درمانی است به صورتی که هوشمندانه، سریع و با صرفه*تر باشند.


نانو درمانی:


برای برخی از روش*های درمانی نظیر شیمی درمانی، درمان درست مثل شلیک کردن به یک هدف کوچک توسط لوله یک توپ است. احتمال نابود کردن هدف بسیار بالاست، اما در عین حال آسیب وارده به قسمت*های دیگر که لزوما هدف محسوب نمی*شوند نیز به همان اندازه می*باشد. همین مسئله در مورد شیمی درمانی هم صدق می*کند. داروها بروی سلول*های سرطانی موثراند، اما از سوی دیگر عوارض جانبی متعدد و بعضا خطرناکی نیز به دنبال دارند.

در اصل هدف از نانو درمانی تغییر دقت درمان از شکل دهانه توپ به اندازه سر یک دارت است، یعنی کارایی بالاتر، عوارض جانبی کمتر و دقت بیشتر. موسسه نانوتکنولوژی ملی در گزارشی اعلام کرده در حال انجام آزمایش بر روی گونه جدیدی از داروست که می*تواند مواد سمی را مستقیما و بدون آسیب رساندن به سایر بافت*ها به منطقه هدف برساند. همین تکنولوژی می*تواند به تشخیص به موقع بیماری آلزایمر کمک کند.

این موج جدید تکنولوژیکی تنها محدود به روش*های درمانی نبوده، بلکه به حیطه تشخیص بیماری*ها هم وارد شده است. محققین در موسسه سرطان شناسی رازول، در حال تحقیق بر روی ذرات نانو هستند که می*توانند در ترکیب با سلول*های سرطانی آن*ها را قابل تشخیص کرده و بدین صورت به جراحان در از بین بردن سریع*تر و دقیق*تر تومورها به شکل قابل توجهی کمک کنند. در واقع این ذرات با رنگ*های خاصی ترکیب شده*اند که در تماس با بافت سرطانی واکنش نشان داده، باعث تغییر رنگ آن*ها می*شوند.

چاپ سه بعدی:


این ابزار که بیشتر به عنوان یک افزودنی صنعتی شناخته می*شود، توانایی ساخت هر چیزی و از هر ماده*ای که شما تصور کنید را به صورت سه بعدی داراست. در حال حاضر با کمک این ابزار و به شکلی تجربی از موتور ماشین گرفته تا اسلحه گرم در حال ساخت است. اما به تازگی پای آن به قلمرو پزشکی نیز باز شده و به عنوان ابزاری ارزشمند در این حیطه جای خود را باز کرده است. ساخت، حمل و نقل و زمان صرف شده، سه عاملی هستند که باعث افزایش هزینه*های درمانی شده و سبب می*شوند گروهی از مصرف کنندگان دیگر قادر به استفاده از این خدمات نباشند. به عنوان مثال ساخت اعضاء مصنوعی را در نظر بگیرید. ساخت این اعضاء برای افرادی که دچار قطع عضو شده*اند، فرآیندی است وقت گیر و پر هزینه. اما با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی کل مراحل ساخت، از طراحی گرفته تا پایان ساخت در زمان اندک و با صرف هزینه کم به پایان می*رسد و این یعنی جلوگیری از افزایش هزینه*های درمانی و در نتیجه بهره گیری درصد بیشتری از جامعه از این خدمات..



نانو سیم*ها:


معاینه سالانه توسط پزشک عمومی کاری*ست وقت گیرو خسته کننده. از این رو بسیاری آن را به تعویق می*اندازند. همین امر باعث افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا در میان مردم شده است. مؤسسه تکنولوژی جرجیا درصدد است این وضعیت را تغییر دهد. پس به سراغ فناوری نانو رفته تا این مشکل را حل کند. پروژه آن*ها بر مبنای سیم*هایی از جنس ذرات نانو است که عمیقا در بدن فرد کار گذاشته می*شوند و قادرند تغییرات فشار خون فرد را بررسی و در صورت بالا بودن هشدارهای لازم را به خود بیمار و یا دکتر او بدهند. این سیستم به ویژه هنگامی که فرد در خارج از کشور به سر می*برد کارآمد است. تولید کنندگان علاقه*مند هستند که این اطلاعات را در موارد لزوم به اطلاع بستگان شخص برسانند تا آن*ها بتوانند با نزدیک*ترین دکتر تماس گرفته وضعیت را شرح دهند. در روش*های فعلی برای اندازه گیری فشار، دستگاه باید به دست بیمار وصل شود ولی با استفاده از این نانو سیم*ها، بررسی دقیق و لحظه*ای از وضعیت فرد صورت می*گیرد. هم*چنین این سیم*ها قادرند سیگنال*هایی ارسال کنند که وضعیت عروق و قلب را نشان می**دهد. ارسال این سیگنال*ها مخصوصا در زمان ایست قلبی بسیار مهم است.


مکمل*های پزشکی:


کنترل عفونت دیگر ویژگی است که استفاده از نانو تکنولوژی در آن مؤثر است. آن*ها در ساخت روپوش*های آزمایشگاهی که از نانو سیلیکون*ها ساخته شده و ذرات ریز میکروسکوپی را دفع می*کنند نیز کاربرد دارند. این سیلیکون*ها به ایجاد یک رویه خاص در سطح لباس کمک می*کنند که 99.99 درصد ذرات خارجی و باکتری*های موجود و خطرناک که در خون و یا ترشحات بدن بیماران وجود داشته و باعث آلودگی کادر درمانی می*شوند را دفع می*کند. و البته حفاظت از این افراد تنها خاصیت این الیاف نیست علاوه بر این آن*ها از انتشار عوامل بیماری*زا به سایر بیماران نیز جلوگیری می*کنند

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.