تعداد بازدید: 154
زبان : فارسی
دسته بندی :

جایگاه صفر گوگل (Zero Position) چیست؟

تاریخ درج خبر : 1401/9/27

شاید فکر کنید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که سایت خود را بهینه کنید تا رتبه اول نتایج ارگانیک گوگل را به خود اختصاص دهد!

اما همانطور که مشاهده کردید، یک جایگاه صفر وجود دارد که حتی بهتر از جایگاه اول در صفحات موتور جستجو است. موقعیت صفر به دلیل تمام مزایایی که از آن برخوردار است، توسط سئوکاران وب بسیار ارزشمند است.

جایگاه صفر قبل از نتایج ادز گوگل و جستجوی ارگانیک در صفحه SERP قرار دارد. قرار گرفتن بالاتر از رتبه‌بندی‌های ارگانیک به این معنی است که نتایج جایگاه صفر حاوی اولین نتایج غیر از PPC است که کاربران موتورهای جستجو خواهند دید.


موقعیت صفر (Zero Position) گوگل چیست؟

در سئو، عبارت Zero Position به عناصر پاسخگویی گوگل اشاره دارد جایگاهی که حتی قبل از اولین نتیجه ارگانیک، رتبه بندی می شود. در جایگاه صفر صفحه نتایج، موتور جستجو اطلاعاتی را ارائه می دهد که به طور مستقیم و واضح به سؤال کاربر اینترنتی بدون نیاز به کلیک بر روی لینک در SERP پاسخ می دهد. (محتوای Zero Position می‌تواند چندین شکل داشته باشد)

موقعیت صفر اصطلاحی است که در سئو برای مشخص کردن نتایج جستجو که بالاتر از همه نتایج قرار گرفته است، استفاده می شود.

چگونه می توان لینکی که در جایگاه صفر رتبه بندی شده است را تشخیص داد؟ 

 به طور کلی، این موقعیت توسط یک بلوک مجزا در بالای صفحه انجام می شود که محتوای آن به طور دقیق و مختصر به سؤال پرسیده شده توسط کاربر پاسخ می دهد.

با کمی شبه می توان گفت اکثر لینک های که در موقعیت صفر قرار می گیرند توسط کاربران به صورت سوال پرسیده شده اند. مانند سوالاتی که در جستجوی صوتی پرسیده می شود و گوگل سعی می کند سریع و واضح به آنها پاسخ دهد.

از آنجایی که گوگل دائماً به دنبال راه‌هایی برای ارائه تجربه بهتر به کاربران خود است، می‌توان گفت که جستجوی آنلاین کمی بیشتر از تبلیغات و حتی نتایج طبیعی روی محتوای Zero Position تمرکز کرده است.  

گوگل چگونه به ایده تخصیص جایگاه صفر را در SERP رسید؟

در ابتدا، زمانی که تقاضا برای اطلاعات در وب فقط توسط تعداد معدودی از کاربران اینترنت درخواست میشد، بیشتر موتورهای جستجو، درخواست های کاربران اینترنت را به صورت دستی پردازش می کردند. به عبارت دیگر، این انسان‌ها بودند که تصمیم می گرفتند برای پاسخ به یک سؤال، کدام نوع محتوا نشان داده شود.

 به تدریج، تقاضا برای تحقیقات آنلاین افزایش یافت و موتورهای جستجو را مجبور کرد راه حلی خودکار بیابند تا در پردازش درخواست ها کارآمد باقی بمانند.

بهترین راه‌حل، برنامه‌ریزی الگوریتمی بود که بتواند به طور خودکار اطلاعات موجود در فهرست موتور جستجو را مرتب کند و مرتبط‌ ترین اطلاعات را به کاربر نمایش دهد.

پس از مدتی، گوگل به این فکر افتاد که نمودار دانش را راه‌اندازی کند. نمودار دانش یک سیستم پردازش موتور جستجوی انسانی است که به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد مرتبط‌ترین اطلاعات را در فهرست‌هایشان نمایش دهند.

اما خیلی زود کارمندان Google متوجه شدند که با روش «انسانی» سازماندهی جستجوهای کاربران محدود است، زیرا نمی‌توانستند تمام دانش جهان را در اختیار داشته باشند.

بنابراین گوگل تصمیم گرفت به یک راه حل الگوریتمی روی آورد و برای اولین بار Featured Snippet را راه اندازی کرد.

برای ارائه این قطعه‌های ویژه، گوگل میلیاردها صفحه را در فهرست خود اسکن می‌کند تا فوراً درخواست‌های کاربران خود را پردازش کند. 

خلاصه کردن همه اینها به این شکل بسیار آسان به نظر می رسد. اما واقعیت این است که باید نوعی پردازش اطلاعات را راه‌اندازی می‌کرد تا انبوه صفحات را در مدت زمان کوتاهی مرور کنند. برای استخراج متنی که منطقی باشد و واقعاً به سؤال کاربر اینترنت در زمان واقعی پاسخ دهد.

این کار یک ایده واقعا مبتکرانه بود و هنوز هم احتمالاً یکی از بزرگترین دستاوردهای موتور جستجو است.

 

مبنای رتبه بندی سایت در جایگاه صفر گوگل چیست؟

هنگامی که عبارتی را در گوگل سرچ می کنید، ربات های گوگل صفحات وب موجود در فهرست را اسکن می کنند و مواردی را که واقعاً به موضوع درخواست شده اشاره می کنند، شناسایی می کنند.

موتور جستجو صفحات مرتبط با موضوع مورد نظر را پردازش می کند. در نهایت، تنها یک صفحه را انتخاب می کند، صفحه ای که بهترین نتیجه را ارائه می دهد. بخشی از محتوای آن، ترجیحاً محتوایی که به طور واضح و مختصر به سؤال مطرح شده پاسخ می دهد، را استخراج و در نتیجه در جایگاه صفر ( ZERO POSITION) ارائه می دهد.

 طراحی سایت فروشگاهی در شیراز 

اهمیت قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل

  • به وضوح، وقتی یک سایت در جایگاه صفر قرار می گیرد، کلیک، مشتری و درآمد بیشتری به دست خواهد آورد.

گوگل به تنهایی به طور متوسط 63000 درخواست در ثانیه دریافت می کند. با این تعداد جستجوهای نجومی، تقریباً می توان به این باور رسید که موقعیت 1 در صفحات نتایج جستجو دیگر برای ایجاد ترافیک به وب سایت کافی نیست. و باید با هدف قرار دادن موقعیت صفر برای ماندن در رقابت، اقدام کنید.

  • از آنجایی که جایگاه صفر به هر سایتی تعلق نمی گیرد، صفحه ای که به عنوان نتیجه موقعیت صفر انتخاب شده است از سایر صفحاتی که لیست نتایج ارگانیک را تشکیل می دهند متمایز است.علاوه بر این، توجه داشته باشید که همین صفحه ممکن است برای بار دوم در 10 نتیجه ارگانیک برتر قرار گیرد.
  • رتبه بندی در موقعیت صفر به شما امکان می دهد در جستجوهای صوتی رتبه خوبی داشته باشید. امروزه جستجوی صوتی به سرعت در حال گسترش است.
  • جایگاه صفر (CTR) نرخ کلیک را افزایش می دهد. در حقیقت اولین نتیجه SERP اکثر کلیک ها را دریافت می کند. تحقیقات نشان داده است دارندگان P0 افزایش نرخ کلیک (CTR) را تجربه می کنند. این کلیک‌ها اولین گام برای کسب سرنخ، تبدیل و درآمد بیشتر است و برای کسب‌وکارها در هر صنعتی بسیار ارزشمند است. نتایج اول در یک صفحه جستجو کلیک بیشتری نسبت به بقیه نتایج دارند. آمار نشان داده است که 3 نتیجه اول 75.1٪ از کل کلیک هایی را که یک SERP می تواند دریافت کند دریافت می کند.

 

در سال 2016، HubSpot تجزیه و تحلیل جامعی از کلمات کلیدی با حجم بالا انجام داد و به این نتیجه رسید که پاسخ های ویژه (یا موقعیت 0) نرخ کلیک را تا 114٪ افزایش می‌دهد. این تحقیق به یک نتیجه واضح منجر می شود: موقعیت صفر از اهمیت بالایی در سئو برخوردار است و تأثیر مثبتی بر نرخ کلیک یک سایت دارد.

 

چگونه در رتبه جایگاه صفر قرار بگیریم؟

  • از گزافه گویی و زیاده گویی دوری کنید و مستقیماً به سر اصل مطلب بروید

اولین جنبه مرتبط کردن محتوای شما این است که مستقیماً به اصل مطلب بروید. از جملاتی که بیش از حد طولانی هستند با پیچ و تاب یا کنایه های بی پایان خودداری کنید. فقط از جملات مختصری استفاده کنید که به اندازه کافی قابل درک باشند تا پردازش را برای الگوریتم های گوگل تسهیل کنند.

  • یک لیست مرتب شده را برای مطالب خود تهیه کنید

در قطعه های ویژه تا 41.6٪ از لیست های مرتب شده استفاده می شود. اگر تاکنون از آنها استفاده نکرده اید، اکنون زمان آن است که برای محتوای خود لیستی داشته باشید. این همان سبکی است که به دلیل کاربردی بودن آن در بین کاربران اینترنت بسیار محبوب است. و محتوا به راحتی توسط موتورهای جستجو تجزیه و تحلیل می شود و از طرف دیگر خواندن آن برای کاربران شما آسان تر خواهد بود.در نتیجه  شانس شما را برای حضور در موقعیت صفر افزایش می یابد.

  • از تکنیک هرم معکوس استفاده کنید

تکنیک هرم معکوس یک تکنیک ویراستاری است. که می بایست در آن از مهم‌ترین اطلاعات شروع کنید و به تدریج به کم اهمیت ترین آنها بروید. ( شبیه به وارونه کردن یک هرم)

از نظر فنی، به این معنی است که در بالای محتوا، خلاصه ای را پیشنهاد می کنید و سپس به تدریج به جزئیات می پردازید و  عمیق تر به موضوع می پردازید.

این تکنیکی است که به دلیل مفید بودن آن، به طور گسترده توسط روزنامه نگاران استفاده می شود. در شرایط امروزی، تکنیک هرم معکوس درک آن را برای خوانندگان شما بسیار آسان‌تر می‌کند. خواننده به سرعت به اطلاعات مهم مقاله دسترسی پیدا می کند و می تواند تصمیم بگیرد که آیا برای روشن شدن بیشتر به خواندن ادامه دهد، دقیقاً مانند آنچه که گوگل به عنوان گزیده ای در موقعیت صفر جستجو می کند.

  • از محتوای نسبتا طولانی استفاده کنید

یکی دیگر از راه‌های ثابت کردن به گوگل که محتوای شما مرتبط است و می‌توان آن را استخراج کرد تا در نتیجه در موقعیت صفر ارائه شود، نوشتن محتوای حجیم است.

در حال حاضر ثابت شده است که محتوای طولانی مزایای مهمی برای سئو سایت دارد.علاوه بر این مزایا، یک محتوای حجیم همچنین می تواند به شما این امکان را بدهد که در یک کلمه کلیدی موقعیت صفر را به دست آورید. همچنین گوگل استنباط خواهد کرد که شما در صنعت خود یک مرجع هستید. در نتیجه  شانس شما را برای نمایش در موقعیت صفر افزایش می یابد. صرفا قبل از اقدام می بایست تحقیق جامع کلمه کلیدی را انجام دهید. 

  • قالب محتوایی مناسب جایگاه صفر گوگل

رایج ترین محتوایی که رتبه صفر را به خود اختصاص می دهد، مقالاتی هستند که به سؤالات کاربران پاسخ می دهند، به ویژه سؤالاتی مانند

  • چی کسی
  • چه چیزی
  • چه زمانی
  • کجا
  • چرا

اما مهم است که تأکید کنیم که پیچیدگی سؤال بسیار مهم است و بر انتخاب گوگل تأثیر می گذارد. بنابراین، به سادگی پاسخ دادن به هر سوالی برای رسیدن به موقعیت صفرمناسب نیست. آنچه توصیه می شود این است که سوالاتی را با سطح دشواری متوسط تنظیم کنید، یعنی تعادل مناسب بین یک سوال خیلی آسان و خیلی دشوار.

اگر سؤال در دامنه عمومی باشد، گوگل تصمیم می گیرد از پایگاه داده خود برای ارائه پاسخی مناسب تر با موقعیت صفر استفاده کند. مثال: طول دیوار چین چقدر است؟

در همان زمان، اگر سوال خیلی پیچیده باشد، ممکن است گوگل به سادگی تصمیم بگیرد که نتیجه ای را در رتبه 0 پیشنهاد نکند و مستقیماً به نتایج ارگانیک برود.

و اگر سوال از سطح پیچیدگی متوسطی باشد، گوگل می‌تواند یک سایت را از فهرست آن گرفته و آن را در موقعیت صفر در قالب یک قطعه ویژه نمایش دهد. مثال: منشا دیوار بزرگ چین چیست؟

  • محتوایی که تعاریفی از اصطلاحات فنی ارائه می دهد

نوع دیگری از محتوا که اغلب در موقعیت صفر یافت می شود، محتوایی است که تعاریفی از اصطلاحات فنی ارائه می دهد

برای جستجوی تعریف یک اصطلاح، کاربر لزوماً یک سؤال کامل را سرچ نمی کند. اگر کاربر به سادگی «سئو» یا «تعریف سئو» را تایپ کند، قابل درک است که به دنبال «سئو چیست» است.

بسته به رشته تخصص خود، می توانید فهرستی از اصطلاحات فنی را انتخاب کرده و فرهنگ لغتی از آنها بسازید. این فرصتی برای هدف قراردادن چندین کلمه کلیدی برای موقعیت صفر خواهد بود

  • محتوایی که تفکیک قیمت یا هزینه را ارائه می دهد

کاربران این نوع محتواها را دوست دارند و گوگل نیز همینطور. واقعیت این است که تفکیک قیمت به کاربر این امکان را می دهد که به سرعت هزینه محصولات (یا خدمات) شما را با هزینه های رقبای شما مقایسه کند. تنها در چند ثانیه، آنها می توانند تشخیص دهند که کدام یک از شما قیمت مقرون به صرفه ای ارائه می دهد.

  • محتوایی با لیست‌های بهترین… برترین…

کاربران اینترنت همیشه "بهترین" را در جستجوهای خود می خواهند: "بهترین دانشگاه بین المللی"، "10 سایت برتر تجارت الکترونیک"، "بهترین رستوران های نزدیک من" و غیره

به طور کلی، این نوع محتواها باید به طور منظم به روز شوند، بنابراین اضافه کردن یک برچسب "آخرین به روز رسانی" مفید است تا به گوگل و کاربران اجازه دهید تاریخچه تغییرات را ردیابی کنند.

 

سوالات متداول

  • موقعیت صفر در SERP به چه معناست؟

Position Zero  اصطلاحی است که برای توصیف featured snippet گوگل استفاده می شود. پاسخگویی مستقیم به سوالات کاربران بدون نیاز به کلیک بر روی لینک های موجود در نتایج جستجو است. که در بالای صفحه جستجو قبل از نتایج جستجوی ارگانیک نمایش داده می شود.

  • چرا باید موقعیت صفر را هدف قرار دهید؟

به شما امکان می دهد جایگاه های بیشتری را در SERP بدست آورید.

به شما امکان می دهد برای جستجوهای صوتی رتبه خوبی داشته باشید.

نرخ کلیک (CTR) وب سایت انتخابی را افزایش می دهد.

  • برای رسیدن به موقعیت صفر چه باید کرد؟

همیشه یک لیست مرتب شده برای صفحه ی خود درست کنید: لیست بالت دار، شماره گذاری .

از پیچ و تاب و چرخش متن خودداری کنید و هنگام ایجاد محتوای خود مستقیماً به سر اصل مطلب بروید.

به طور خاص برای پاسخ دادن به سوالات محتوا ایجاد کنید:

  • ارائه پاسخ های عمیق به سوالاتی که خوانندگان شما می پرسند را بدانید
  • محتوای واقعاً با کیفیت بالا ایجاد کنید
  • برای ارائه بهترین پاسخ تلاش کنید
  • از صفحات پرسش و پاسخ استفاده کنید
  • صفحه را با تصاویر با کیفیت پر کنید
  • محتوای خود را کاملاً ساختار دهید
  • تحقیق کلمات کلیدی را فراموش نکنید

 

فرمت های  Position Zero

قطعه‌های ویژه معمولاً شامل قالب‌های زیر هستند:

  • پاراگراف ها
  • لیست های شماره گذاری شده و بالت ها
  • جداول
  • فیلم ها
  • تصاویر
  • نمودار

علاوه بر اتخاذ فرمت‌های محتوای بالا، انواع خاصی از محتوا برای دستیابی به موقعیت صفر به خوبی کار می‌کنند.

 برای کسب جایگاه صفر در صفحه جستجو با کارشناسان زئوس تماس بگیرید. 


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
واتس آپ