نرخ کلیک (click through rate) چیست؟

مدیر سایت

نرخ کلیک یا CTR یکی از مهم ترین عوامل در تحلیل عملکرد سایت بر اساس تکنیک‌های سئو و بهینه سازی سایت است. برای دسترسی به آمار به دست آمده از نرخ کلیک(click through rat) کافی است نسبت به فعال سازی سرچ کنسول سایت اقدام کنید. 

برای آشنایی بیشتر با نرخ کلیک، تاثیر نرخ کلیک یا CTR بر رتبه بندی سایت در صفحات گوگل مطالعه این مقاله از سایت زئوس را از دست ندهید. 

what-is-click-through-rate

نرخ کلیک(click through rat) معیار با ارزشی برای سنجش میزان ورودی سایت بر اساس محتوا‌های منتشر شده است. اینکه چه نرخ کلیکی خوب است، بر اساس نوع سایت، شرایط عملکرد می‌تواند متفاوت باشد.

در آنالیز و بهینه سازی سایت، نرخ کلیک که بیشتر مواقع با معادل انگلیسی آن یعنی click through rate شناخته و مورد بررسی قرار گرفته یکی از پر اهمیت ترین گزارش‌هایی است که در تحلیل سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 فهرست مطلب نرخ کلیک یا CTR :

-نرخ کلیک چیست؟

-نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

-نرخ کلیک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

-افزایش نرخ کلیک یا CTR

-عوامل کاهش نرخ کلیک یا CTR

-نرخ کلیک طبیعی ORGANIC CTR

-نرخ کلیک یا CTR و تاثیر آن بر سئو سایت

-آیا افزایش CTR و تاثیر بر رتبه بندی گوگل

-جمع بندی مطلب نرخ کلیک چیست و چرا اهمیت دارد؟


مواردی مثل نرخ بازدید، افزایش نرخ کلیک، نرخ کلیک چیست، میانگین نرخ کلیک، محاسبه نرخ ctr، نرخ تبدیل چیست در هنگام بررسی این آیتم از تحلیل سایت، به تکرار بررسی و جستجو می‌شود.

نرخ کلیک (click through rate) چیست؟ 

نرخ بازدید یا نرخ کلیک

 

در این مقاله از مجله سایت زئوس سعی داریم نرخ کلیک یا CTR این فاکتور ارزیابی صفحات سایت را به تفصیل مورد بررسی قرار دهیم.

 

نرخ کلیک چیست؟

در مقدمه مقاله بصورت مختصر به ماهیت کاربردی نرخ کلیک یا CTR اشاره داشتیم. در تعریفی کلی تر از نرخ کلیک (click through rat) می‌توان گفت:

"نرخ کلیک نسبت کاربرانی است که روی یک لینک خاص کلیک می کنند به تعداد کل کاربرانی که یک صفحه، ایمیل یا تبلیغات را مشاهده می کنند. معمولاً برای اندازه گیری موفقیت یک کمپین تبلیغاتی آنلاین برای یک وب سایت خاص و همچنین اثربخشی کمپین های ایمیل استفاده می شود."

 

 نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

 نرخ کلیک چیست

 

شاید بیان این توضیحات برای درک این آیتم آنالیز سایت کافی باشید اما داشتن اطلاع دقیقی در خصوص نحوه محاسبه نرخ کلیک، موارد کاربردی در افزایش نرخ کلیک و اینکه در حالت کلی نرخ کلیک بیانگر چه گزارشی از سایت است، همواره برای افراد تحلیلگر و کاربران سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه با بررسی این موارد مطلب نرخ کلیک یا CTR را کامل می‌کنیم.

 

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

همانطور که اشاره داشتیم : نرخ کلیک، درصد کلیک کاربران روی یک لینک، تقسیم بر تعداد دفعاتی است که کاربران لینک را می‌بینید.

به زبانی ساده تر CTR از تعداد کلیک هایی است که محتوای صفحه سایت شما دریافت می کند، تقسیم بر تعداد دفعاتی که تبلیغ شما نشان داده می شود به دست می‌آید.

کلیک ها ÷ impressions = CTR(دفعات نمایش یک آدرس، محتوا و پیج سایت برای کاربران )

 

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

 

*به عنوان مثال، اگر شما 5 کلیک و 100 نمایش داشته باشید، CTR شما 5٪ خواهد بود.

برای مشاهده نرخ کلیک سایت مدنظرتان می‌توانید از ابزارهای تحلیلی سایت همانند سرچ کنسول گوگل استفاده کنید.

نرخ کلیک یا CTR برای هر کلمه کلیدی متفاوت است. اما ممکن است این کلمات به محتوای یک صفحه سایت اشاره داشته باشند، در این حالت میانگینی از کلماتی که با جستجوی آن‌ها به پیج مدنظر می‌رسیم،  نرخ کلیک آن  صفحه را نشان می‌دهد.

 

نرخ کلیک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نرخ کلیک (click through rat) بر اساس نوع سایت، پیج اینستاگرام، ایمیل، با معیارهای متفاوتی سنجیده می‌شود. در واقع وابسته به فضای رقابتی پیش رویتان نرخ کلیک و میزان بازدید سایت رقم می‌خورد.

 

میانگین نرخ کلیک

 

اصولا لینک‌های یک تا سوم شانس بیشتری برای دریافت کلیک دارند. بنابراین عدد مشخصی برای سنجش و معرفی نرخ کلیک خوب در ارزیابی سایت وجود نداشته و در کنار دیگر فاکتورهای تحلیل سایت می‌توان برای گزارش از آن بهره برد.

 

افزایش نرخ کلیک یا CTR

تولید محتوا همیشه بهترین، در دسترس ترین و رایج ترین و مهم ترین عامل برای رشد یا افت یک سایت است. بنابراین با رعایت اصول سئو در تولید محتوای نوشتاری، تصویری، ویدیو و حتی محصولات آپلود شده در سایت می‌توانید نرخ کلیک را افزایش داده و رتبه صفحه را بالا برید.

 

افزایش نرخ کلیک یا CTR

 

پس در این بخش عوامل افزایش نرخ کلیک را در موارد زیر معرفی می‌کنیم:

  1. عنوان جذاب و بهینه برای محتوای خود انتخاب کنید: کلمات کلیدی، خوانایی، پوشش دادن نیاز کاربران و استفاده از واژگان و الفبای تولید محتوای در فضای وب
  2. متا دیسکریپشن یا توضیحات سئو را جدی بگیرید:  در هنگام آپلود و انتشار حتما توضیحات سئو مناسبی برای محتوا در نظر بگیرید. در صفحات گوگل این توضیحات از ارزش خاصی برخوردار است.
  3. نشانه گذاری با کد‌های اسگیما یا موارد دیگر تاثیر بسزایی دارند: قرار دادن ستاره‌های امتیاز دهی برای محصول یا محتوا، عکس بند انگشتی از محتوا یا محصول در کنار لینک آن و ...نرخ کلیک را افزایش می‌دهد.
  4. برند سازی کلمه کلیدی : سعی کنید از کلمات کلیدی مدنظرتان برای سئو کردن یک محصول به برند تبدیل کنید، این کار پروسه‌ای زمانبر است و در افزایش نرخ کلیک و رتبه سایت تاثیر دارد.

 

عوامل کاهش نرخ کلیک یا CTR

تقریبا می‌توان گفت اگر به نکاتی که در افزایش نرخ کلیک اشاره داشتیم در تولید محتوا دقت نکنید، با افت رتبه صفحه و کاهش نرخ کلیک یا CTR مواجه می‌شوید.

علاوه بر این موارد ایجاد آدرس‌های نامرتبط سایت و لینک دهی به آدرس‌های اشتباه در کاهش این فاکتور ارزیابی سایت تاثیر مستقیم دارد.

 

نرخ کلیک طبیعی ORGANIC CTR

بیشتر سئوکاران، متخصصین بهینه سازی سایت و مارکتینگ به دنبال دریافت نرخ کلیک بالا بصورت اورگانیک و با کسب رتبه صفحه از طریق تولید محتوای مناسب و سئو شده هستند. نرخ کلیک طبیعی یعنی شما به واسطه کلیک کاربران حقیقی بر روی یک صفحه از سایت ارزش و اعتبار از گوگل کسب کنید.

 

نرخ تبدیل چیست

 

شاید برای دریافت نرخ کلیک طبیعی به زمان بیشتری نیاز داشته باشید اما ماندگاری آن به نسبت نرخ کلیک تقلبی و غیر واقعی (کلیک ربات) خیلی بیشتر است. نرخ کلیک ارگانیک در واقع از همان ترافیک ارگانیک شما در گوگل به‌دست می‌آید.

 

نرخ کلیک یا CTR و تاثیر آن بر سئو سایت

نرخ کلیک یا CTR عاملی است که بیشتر سئوکاران باید در بهینه سازی سایت و افزایش رتبه آن بواسطه تکنیک‌های سئو توجه ویژه داشته باشند. در واقع هر چه درصد کلیک روی سایت بالا باشد، یعنی سایت با بازدید زیادی همراه است. این عامل در بهبود سئو سایت شما تاثیر بسزایی دارد.

 

نرخ کلیک یا CTR و تاثیر آن بر سئو سایت

 

در حالت کلی نرخ کلیک بالا یعنی بالا رفتن بازدید کاربران و در نتیجه افزایش رتبه سایت در صفحات معتبر گوگل که از نظر یک سئوکار ایده‌آل ترین شرایط برای یک سایت است.

 

آیا افزایش CTR و تاثیر بر رتبه بندی گوگل

یکی از الگوریتم‌های گوگل (rankbrain) وظیفه رصد نرخ کلیک سایت و تغییر رتبه بر اساس آن را دارد. در واقع زمانی که نرخ کلیک یک سایت، نسبت به جایگاهش در گوگل بالا تر باشد، موتور جستجوی گوگل بر اساس برنامه ریزی این الگوریتم رتبه سایت در صفحه را ارتقا می‌بخشد.

 

آیا افزایش CTR و تاثیر بر رتبه بندی گوگل

 

بنابراین یک سایت با نرخ کلیک بالا می‌توان جایگاه سایت با رتبه بیشتر ولی نرخ کلیک پایین را بگیرد، زیرا گوگل بر ارزش مطالب و محتوای منتشر شده اهمیت داده و سایت را بر اساس کلیک کاربران برای دسترسی به مطالب مفید ارتقا می‌بخشد.

 

جمع بندی مطلب نرخ کلیک چیست و چرا اهمیت دارد؟

در این مقاله یکی از آیتم‌های آنالیز سایت (نرخ کلیک یا CTR) که در نرم افزار کاربردی سرچ کنسول امکان تحلیل آن به راحتی وجود داشته توضیحاتی را ارائه دادیم. در خصوص اهمیت آن در رتبه بندی سایت در فضای وب نکاتی را بیان کرده و عوامل افزایش نرخ کلیک و کاهش آن را بررسی نمودیم.

 

نرخ کلیک چیست و چرا اهمیت دارد؟

 

از آنجایی که تحلیل نتایج آنالیز سایت و بررسی آیتم‌های مثل نرخ کلیک در راستای بهبود رتبه یک سایت باید بصورت تخصصی انجام شود، بنابراین پیشنهاد ما سپردن این امر به دست افراد متخصص در زمینه سئو و اصول بهینه سازی سایت است.

یکی از خدمات موثر مجموعه طراحی سایت زئوس خدمات سئو، بهینه سازی سایت و دیجیتال مارکتنیگ است. با ثبت در خواست مشاوره بررسی وضعیت سایت خود را به مشاوران ما در مجموعه زئوس بسپارید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.