طراحی سایت واکنش گرا چیست و چه کاربردی دارد؟

مدیر سایت

 

در حال حاضر حدود 70 درصد از کل جمعیت جهان از تلفن همراه استفاده می‌کنند. این آمار نشان می‌دهد که اکثر مردم از موبایلشان برای باز کردن سایت‌ها استفاده می‌کنند. در اینجا بحث طراحی سایت واکنش گرا مطرح می‌شود.

طراحی سایت واکنش گرا

سایت واکنش گرا چیست؟

اگر یک سایت در دستگاه‌های مختلف مثل کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها به بهترین شکل نشان داده شود وکاربران بتوانند بدون هیچ مشکل ظاهری، طراحی وب سایت شیراز را مشاهده کنند، آن سایت واکنش‌گراست.

در واقع سایت واکنش‌گرا با ابعاد و رزولوشن دستگاه‌های مختلف(تلفن همراه، کامپیوتر، لپ تاپ،تبلت) کاملا سازگار است.

 

 

طراحی سایت واکنش گرا چگونه است؟

طراحی سایت واکنش‌گرا (Responsive Web Design) به معنای طراحی و توسعه وب سایت هایی است که با توجه به ابعاد صفحه نمایش دستگاه مورد استفاده، ظاهر و عملکردی جذاب و بهینه را ارائه می‌دهند. در واقع، سایت واکنش‌گرا به صورت خودکار قابل تطبیق با اندازه صفحه نمایش دستگاه کاربر می‌شود و با این کار، تجربه کاربری بهتری برای بازدید کنندگان فراهم می‌کند. از ویژگی‌های سایت واکنش‌گرا می‌توان به شناسایی نوع دستگاه استفاده شده توسط کاربر، تنظیم طرح صفحات به صورت انعطاف پذیر، تغییرات در طرح و نوع محتوا، تصاویر و رنگ‌ها در بستر‌های مختلف اشاره کرد. به این ترتیب، کاربران با هر نوع دستگاه و اندازه صفحه نمایشی که استفاده می‌کنند، به یک تجربه کاربری بهینه دست پیدا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی سایت

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا

با توجه به اینکه در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است، کسب و کارهای آنلاین توانسته‌اند به سرعت جای خود را در بین مشاغل باز کنند. در حال حاضر بسیاری از مشاغل برای کسب و کار خود سایت طراحی کرده اند، از این رو طراحی سایت ریسپانسیو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. سایت واکنش‌گرا برای هر اندازه صفحه نمایش مختلف بهینه شده است، به این صورت که در صفحه‌های کوچک، عناصر سایت به گونه‌ای ظاهر می‌شوند که کاربران به راحتی می‌توانند از آنها استفاده کنند و محتوای سایت به صورت مناسبی در این اندازه نمایش داده می‌شود. در صفحات بزرگتر نیز، محتوا به صورتی طراحی شده است که به بهترین شکل ممکن نمایش داده شود و به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی و با دقت بیشتری با آن تعامل داشته باشد. علاوه بر این، طراحی سایت واکنش‌گرا باعث میشود سرعت بارگیری سایت در دستگاه‌های مختلف کمترین زمان را به خود اختصاص دهد و تجربه کاربری بهینه‌تری را برای کاربران فراهم کند. در ادامه به معرفی دلایل اهمیت طراحی سایت واکنش‌گرا می‌پردازیم:

 

طراحی سایت رسپانسیو

1.      اهمیت رویکرد اول از طریق موبایل (Mobile-First)

ارائه محتوای با ارزش و در دسترس به کاربران، از اهداف مهم گوگل است و در چند سال اخیر رویکرد اول از طریق موبایل(mobile-first) برای گوگل اولویت پیدا کرده است.  با توجه به بیشتر شدن سرچ کاربران موبایل نسبت به قبل، نمایش آسان سایت در دستگاه‌های مختلف اهمیت زیادی پیدا کرده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که طراحی سایت ریسپانسیو برای کاربر و گوگل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

2.       افزایش سرعت بارگذاری سایت

 سرعت لود شدن صفحات یک عامل مهم دیگر در سئو سایت و در آخر کسب رضایت گوگل است. طراحی سایت ریسپانسیو تا حد خیلی زیادی بر افزایش سرعت بارگذاری سایت تاثیر دارد.

 

3.      کاهش نرخ پرش (Bounce Rate)

نرخ پرش نشان‌دهنده تعداد بازدیدکنندگانی است که بعد از مشاهده یک صفحه، از سایت خارج شده اند. استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو، یکی از عامل‌های تاثیرگذار بر نرخ پرش سایت است.

 

 

 

4.      قابلیت انعطاف پذیری سایت

هنگام پیاده سازی یک سایت ریسپانسیو می‌توانید با توجه به سلیقه خودتان، قسمتی از سایت را در موبایل نمایش ندهید و به جای آن چیز دیگری قرار دهید. یک سایت واکنش‌گرا به خوبی از این قابلیت برخوردار است.

 

5.      جلوگیری از ساخت محتوای تکراری

  یکی از مزیت های طراحی سایت واکنش‌گرا، جلوگیری از ساخت محتوای تکراری است. در سال های قبل که طراحی سایت واکنش گرا رایج نشده بود، سایت در دو نسخه برای موبایل و لپ تاپ طراحی می‌شد که این مورد باعث تولید محتوای تکراری ‌شد. پس استفاده از قابلیت واکنش‌گرایی باعث جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری خواهد شد.

 

بررسی ریسپانسیو بودن سایت

برای بررسی ریسپانسیو بودن یک سایت میتوانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. در ادامه مقاله طراحی سایت واکنش گرا به معرفی مهم‌ترین ابزارها برای تست ریسپانسیو بودن سایت می‌پردازیم:

1.      ابزار Mobile Friendly Test

یکی از ابزارهای محبوب تست ریسپانسیو بودن سایت، ابزار Mobile Friendly Test است. این ابزار رایگان مبتنی بر وب به شما این امکان را می دهد که سایت خود را از نظر واکنش گرایی برای دستگاه های تلفن همراه بررسی کنید. شما به سادگی آدرس وب سایت خود را در ابزار وارد کنید و آن سایت را تجزیه و تحلیل می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که آیا معیارهای سازگاری موبایل با گوگل را دارد یا خیر. این ابزار همچنین پیشنهاداتی را برای بهبود سازگاری وب سایت شما برای موبایل ارائه می‌دهد.

 

2.      ابزار Chrome Inspect Element

یک ابزار قابل دسترس برای تست ریسپانسیو بودن سایت، گزینه inspect است. برای استفاده از این ابزار کافیست روی سایت خود کلیک کنید و گزینه inspect را انتخاب کنید و با زدن دکمه Ctrl+Alt+M  یا انتخاب گزینه Element وارد حالت ریسپانسیو شوید. از قسمت Dimensions حالت های نمایش در دستگاههای مختلف را می‌توانید مشاهده کنید.

 

3.      ابزار Responsinator

ابزار Responsinator یک ابزار آنلاین رایگان است که به وب سایت ها کمک می‌کند تا طراحی واکنش‌گرا (Responsive) خود را برای دستگاه‌های مختلفی که شامل تلفن همراه، تبلت و رایانه‌های شخصی شامل صفحه نمایش‌های کوچک و بزرگ است، بررسی کنند.  برای استفاده از این ابزار می‌توانید URL سایت مورد نظر را در این ابزار وارد کنید و سایت را در دستگاه‌‌های مختلف مشاهده کنید.

 

4.      ابزار Am I responsive

یکی دیگر از بهترین ابزارهای تست ریسپانسیو بودن سایت، ابزار Am I responsive است. از مزیت های مهم این ابزار این است که اگر سایت شما را در فضای لوکال هاست ایجاد شده باشد، می‌توانید قبل از انتشار از حالت ریسپانسیو بودن صفحات سایت اطمینان کسب کنید و در صورت نیاز تغییرات لازم را در آن ایجاد کنید. یکی دیگر از مزیت‌های مهم این سایت، ارائه نمونه طراحی سایت به مشتریان با استفاده از خروجی آن است. این ابزار برای طراحان سایت بیشترین مزیت را دارد و برای کاربرانی که فقط قصد تست کردن سایت را دارند، کارایی کمتری خواهد داشت.

 

5.      سرچ کنسول گوگل

یکی از کاملترین ابزارهای تست واکنش گرایی سایت، سرچ کنسول گوگل است. برای استفاده از این ابزار باید ابتدا سایتتان را به سرچ کنسول متصل کنید و از منوی Mobile Usability این خطاهای مربوط به ریسپانسیو بودن سایت را مشاهده کنید و به حل آن‌‎ها بپردازید.

 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.