طراحی موبایل فرندلی (Mobile Friendly) چیست؟ ابزار تست موبایل فرندلی

مدیر سایت

در توضیح موبایل فرندلی بودن سایت، باید گفت:بسیاری از مردم در هر جایی که هستند، به طور فزاینده‌ای از طریق طیف وسیعی از دستگاه‌های هوشمند (موبایل، تبلت) به اینترنت دسترسی دارند. دیگر نمی‌توان تصور کرد که یک بازدیدکننده از وب سایت شرکت شما از یک رایانه شخصی یا لپ تاپ استفاده کند. به احتمال زیاد از تبلت یا موبایل استفاده می‌کند.

در این مقاله اطلاعات کلی و ملاحظات کلیدی در مورد اهمیت سازگاری تلفن همراه با سایت و همچنین سایت‌‌های تست موبایل فرندلی که به شما اطلاع می‌دهد که آیا سایت شما با موبایل سازگار است یا خیر، ارائه شده است.

موبایل فرندلی (Mobile Friendly)

وب سایت موبایل فرندلی چیست؟

موبایل فرندلی (Mobile Friendly) بودن سایت یک موضوع پر اهمیت در طراحی وب سایت است زیرا ما در حال حاضر بیشتر جستجوها و بسیاری از خریدهایمان را با گوشی‌هایمان انجام می‌دهیم، اما بیشتر وب‌سایت‌ها با در نظر گرفتن کاربران دسکتاپ ساخته شده‌اند.

کاربران موبایل به سایت‌هایی نیاز دارند که روی صفحه ‌نمایش‌های کوچک به خوبی کار کنند، از کنترل‌های لمسی استفاده کرده، به راحتی پیمایش شوند و سریع بارگذاری شوند.

 

سایت شما برای سازگاری با موبایل به چه چیزی نیاز دارد؟ 

به طور کلی، یک وب‌سایت سازگار با موبایل (Mobile Friendly)، سایتی است که برای نمایش مناسب بر روی صفحه ‌نمایش‌های کوچک‌تر، مانند گوشی‌های هوشمند آیفون یا اندروید، یا تبلت‌های با اندازه متوسط طراحی شده است. وب‌سایت‌های دسک‌تاپ استاندارد در این دستگاه‌ها عملکرد خوبی ندارند، در حالی که یک سایت بهینه‌سازی شده برای موبایل، اندازه صفحه نمایش کوچک‌تر را تنظیم می‌کند و محتوا و رابط را به روشی مناسب برای موبایل قالب‌بندی می‌کند، از جمله:

  • خواندن آسان‌تر متن
  • ناوبری سازگار با موبایل
  • دکمه‌های لمسی و عناصر صفحه
  • سرعت دانلود بیشتر

چرا (Mobile-Friendly) بودن وب سایت مهم است؟

با افزایش تعداد بازدیدکنندگانی که از طریق دستگاه‌های تلفن همراه به وب‌سایت شرکت شما دسترسی پیدا می‌کنند، مهم است که مطمئن شوید همه بازدیدکنندگان شما بدون توجه به نوع دستگاهی که برای رسیدن به سایت استفاده می‌کنند، تجربه مثبتی دارند. اگر دانلود وب سایت شما بیش از حد طول بکشد، یا استفاده از آن در دستگاه تلفن همراه آسان نباشد، ممکن است به سایت رقیب بروند. داشتن یک وب سایت سازگار با موبایل چندین مزیت کلیدی را به همراه دارد، از جمله:

  • بهبود میزان جستجو
  • بهبود تجربه کاربری
  • افزایش تولید سرنخ
  • بهبود هویت برند

از 21 آوریل 2015، گوگل شروع به اولویت دادن به سایت‌های بهینه شده برای تلفن همراه در نتایج جستجوی تلفن همراه کرد. اگر حتی بخش کوچکی از مخاطبین هدف شما از  تلفن همراه استفاده می‌کنند، این مورد می‌تواند برای تجارت آنلاین شما بسیار مهم باشد. در نهایت، هرچه بتوانید تجربه بهتری برای بازدیدکنندگان تلفن همراه خود فراهم کنید، شانس بیشتری برای تبدیل آنها به مشتری جدید خواهید داشت.

 

 طراحی یک وب سایت مناسب سازگار با موبایل چگونه است؟

اگر وب سایت شما در حال حاضر برای مشاهده موبایل بهینه سازی نشده است، تبدیل آن به یک قالب سازگار با موبایل نیاز به سطحی از توسعه‌وب دارد. متأسفانه، هیچ سوئیچ ساده‌ای وجود ندارد که بتوانید سایت خود را فوراً برای موبایل بهینه کنید. با این حال، اگر وب سایت فعلی شما به خوبی طراحی و کدگذاری شده باشد و از یک سیستم مدیریت محتوای (مبتنی بر پایگاه داده  (CMS استفاده کند، ممکن است فرآیند به سادگی به روز رسانی قالب‌های صفحه موجود شما باشد. در موارد دیگر، سایت شما ممکن است نیاز به توسعه قابل توجهی داشته باشد و باید به نوعی بازسازی شود.

 

چگونه بفهمید که آیا وب‌سایت شرکت ما برای موبایل فرندلی (Mobile-Friendly) است یا خیر؟

به طور کلی، اگر وب‌سایت شما برای نمایش محتوا و ناوبری به گونه‌ای باشد که برای کاربرپسند بودن در صفحه نمایش‌های کوچکتر بهینه شده باشد، می‌توانید تشخیص دهید که آیا وب سایت شما برای موبایل مناسب است یا خیر.

اگر از موبایل فرندلی بودن سایت خود مطمئن نیستید، می‌توانید جهت تست از بهترین ابزارهایی موجود به صورت رایگان استفاده کنید:

Google Test تست گوگل به سرعت و به طور موثر URL سایت شما را تجزیه و تحلیل می‌کند تا مشخص کند که آیا طراحی سازگار با موبایل دارد یا خیر. استفاده از این ابزار آسان است. برای مشاهده نتایج، کافی است URL کامل خود را تایپ کنید. از آنجایی که گوگل اکنون طراحی موبایل را هنگام رتبه بندی وب‌سایت ها در نظر می گیرد، این ابزار به شما امکان می‌دهد بدانید که در زمان جستجو، گوگل چگونه سایت شما را می‌بیند، و اگر برای موبایل دوستانه باشد، به شما اطمینان خاطر می‌دهد. در غیر این صورت اگر اینطور نباشد، می‌بایست اقدامات لازم را برای بهبود آن انجام دهید.

MobiReady ابزار یک ابزار عالی برای کسانی است که ترجیح می‌دهند اطلاعات را به صورت بصری دریافت کنند. هنگامی که URL وب‌سایت خود را وارد کردید، می‌توانید ببینید که سایت دقیقاً چگونه در دستگاه‌های مختلف از جمله تلفن‌های همراه سطح بالا، متوسط و پایین و همچنین دسکتاپ ظاهر می‌شود. امتیازی از 1 تا 5 به سایت شما تعلق می گیرد. اگر نیاز به بهبود و تغییرات دارید، لیست دقیقی که پس از آزمایش دریافت می‌کنید به شما اطلاع می‌دهد که چه چیزی باید اصلاح شود.

  PageSpeed Insights یکی دیگر از محصولات عالی گوگل، ابزار PageSpeed Insights است که به طور خاص فقط برای آزمایش موبایل فرندلی بودن سایت نیست، بلکه برای انجام این کار هم بسیار مفید است. وقتی وب سایت خود را در PageSpeed Insights تجزیه و تحلیل می‌کنید، اطلاعات زیادی به شما می‌دهد. اسکرین‌شات‌هایی از نحوه ظاهر شدن آن در موبایل و دسکتاپ را نشان می‌دهد و همچنین امتیازات سرعت را برای موبایل و دسکتاپ به شما می‌دهد.

 استفاده از هر 3 این ابزارها رایگان و ساده است، بنابراین برای بررسی سازگاری با موبایل وقت بگذارید.

 

 یک وب سایت سازگار با موبایل چگونه است؟

بیایید ابتدا روی ظاهر یک سایت سازگار با موبایل تمرکز کنیم، زیرا بازدیدکنندگان در یک نگاه تصمیم خواهند گرفت که آیا می‌خواهند در سایت شما باقی بمانند یا خیر. یک قالب مناسب برای موبایل شامل موارد زیر است:

  1. نمایش صفحه واکنش‌گرا

طراحی ریسپانسیو پایه و اساس یک وب‌سایت سازگار با موبایل است. بدون آن، کاربر گوشی هوشمند یا تبلتی که از سایت شما بازدید می‌کند، نسخه کوچک شده سایت دسکتاپ شما را می بیند، به این معنی که برای یافتن هر چیزی باید به صورت عمودی و افقی اسکرول کند.

طراحی سایت ریسپانسیو، چه به صورت سفارشی و چه بر اساس یک الگو، به طور خودکار سایت شما را در هر نوع دستگاهی که بازدیدکننده استفاده می کند، چه در جهت عمودی یا افقی، به درستی نمایش می دهد.

  1. فونت‌های قابل خواندن

قالب‌های سازگار با موبایل شامل فونت‌هایی می‌شوند که خواندن آن‌ها برای کاربران تلفن همراه آسان است، اما ممکن است بخواهید کمی با فونت‌ها بازی کنید، به‌خصوص اگر لوگویی دارید که از نوع خاصی استفاده می‌کند.

  1. قالب‌بندی متن مناسب

بلوک‌های متن خود را کوتاه نگه دارید و در صورت لزوم آنها را با سرفصل‌ها و فهرست‌های گلوله‌دار تقسیم کنید. ردیابی خطوط متنی نزدیک به هم در صفحه نمایش های کوچک سخت است، بنابراین پاراگراف‌های بزرگ این احتمال را افزایش می‌دهند که بازدیدکنندگان شما متن صفحه را نخوانده، صفحه را ترک کنند.

  1. نمایش رسانه‌ای بهینه شده

تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای خود را تست کنید و مطمئن شوید که در تلفن‌ها و تبلت‌ها بدون اینکه کاربران مجبور شوند صفحه نمایش خود را اسکرول یا تغییر اندازه دهند، درست به نظر می‌آیند.


 سفارش طراحی سایت فروشگاهی در شیراز کلیک کنید.


 

 ناوبری سازگار با موبایل به چه معناست؟

هنگامی که بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه وارد سایت شما شوند، چگونه آنچه را که نیاز دارند پیدا می‌کنند؟ پاسخ این سوال درک بهتری از ناوبری سازگار با موبایل به شما می‌دهد.

عوامل ناوبری سازگار با موبایل :

  • به جای کلیک ماوس به لمس و ضربه فکر کنید.

وب‌سایت‌هایی که برای کاربران دسک‌تاپ طراحی شده‌اند با کلیک ماوس راحت‌تر حرکت می‌کنند، نه با کشیدن انگشت، ضربه زدن و لمس کردن. هیچ موس روی گوشی هوشمند وجود ندارد، بنابراین باید به کاربران تلفن همراه راهی برای پیمایش با استفاده از کنترل‌های لمسی بدهید.

  • کاهش نیاز به ورود داده‌ها

تلاش برای تایپ روی صفحه کلید گوشی هوشمند بدترین کار است. بین کلیدهای کوچک، تصحیح خودکار تصادفی و پر کردن خودکار که ممکن است فیلدها را به درستی پر کنند یا نکنند، این چیزی است که اکثر کاربران تلفن همراه ترجیح می‌دهند از آن اجتناب کنند.

سایت تلفن همراه خود را طوری سازماندهی کنید تا افراد بتوانند آنچه را که نیاز دارند بدون نیاز به تایپ در قسمت جستجو پیدا کنند یا بدون پر کردن فرم تماس با شما تماس بگیرند.

  • فاصله نقطه A تا نقطه B را کوتاه کنید.

به خریداران موبایل کمک کنید تا چیزهایی را در سایت شما بیابند بدون اینکه مجبور باشند در طول مسیر از لایه های زیادی استفاده کنند. منوها و فیلترهای سایت در نسخه موبایل به راحتی قابل دسترسی باشند، بنابراین فقط چند ضربه طول می‌کشد تا از صفحه اصلی به صفحه مورد نظر بروند.

 

یک وب سایت سازگار با موبایل چقدر باید سریع باشد؟

سریعتر همیشه بهتر است. یک قالب بهینه شده برای موبایل که تعداد درخواست‌های مرورگر کاربر برای بارگذاری سایت شما را ساده می‌کند، به‌علاوه یک سرویس میزبانی وب که صفحات شما را سریع بارگذاری می‌کند، تا حد زیادی به سمت سازگاری بیشتر سایت شما برای موبایل کمک می‌کند.

 وب سایت موبایل فرندلی چگونه به کسب و کار شما کمک می‌کند؟

تمام کارهایی که برای سازگاری سایت خود با موبایل انجام می‌دهید می‌تواند در قالب جذب کاربر بیشتر نتیجه دهد. گوگل می‌گوید 94 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند « پاسخ سوالات خود را در تلفن‌های همراه خود جستجو می‌کنند»، حتی اگر به دسکتاپ دسترسی داشته باشند.

با تسهیل استفاده سایت‌تان در گوشی تلفن همراه، می‌توانید سهم بازار خوبی را از رقبایتان بگیرید.

سخن پایانی:

چنانچه در فکر به روز رسانی موبایل و یا طراحی مجدد برای وب سایت شرکت خود هستید، به احتمال زیاد باید با یک توسعه‌دهنده وب واجد شرایط مشورت کنید. اگر مایل به ارزیابی تکمیلی از وب سایت سازمان خود هستید، می‌توانید با ما در شرکت طراحی سایت در شیراز تماس بگیرید. خوشحال خواهیم شد که توصیه‌ها و برآوردهایی را برای تبدیل وب سایت شما به یک ابزار تجاری کارآمد و مدرن ارائه دهیم.

 

مقاله پیشنهادی: راز داشتن یک اآنلاین شاپ موفق

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.