آشنایی با خطای جی تی متریکس و راه حل های برطرف کردن آن ها

یگانه امیری نژاد

جی تی متریکس به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا عملکرد و سرعت وبسایت‌های خود را ارزیابی و بهینه‌سازی کنند

خطای جی تی متریکس

در دنیای امروز، وبسایت‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزار‌ها برای حضور و نمایش فعالیت‌ها در دنیای آنلاین است و عملکرد مطلوب آن اهمیت زیادی دارد. یکی از ابزار‌ها عملکرد وبسایت جی تی متریکس GTmetrix)) است. جی تی متریکس یک ابزار آنلاین و مفید است که برای اندازه‌گیری و بهینه‌سازی سرعت و عملکرد وبسایت‌ها استفاده می‌شود. این ابزار قادر است اطلاعات جامعی درباره عملکرد وبسایت شما در مواردی مانند زمان بارگیری صفحه، اندازه فایل‌ها، بهینه‌سازی تصاویر، استفاده از فایل‌های جاوا اسکریپت و  CSS، نقاط ضعف و قوت صفحه وب و دیگر عوامل مربوط به عملکرد وبسایت ارائه دهد.

جی تی متریکس به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا بعد از طراحی انواع سایت عملکرد و سرعت وبسایت‌های خود را ارزیابی و بهینه‌سازی کنند و نتایج ارائه شده را دریافت کنند. این نتایج شامل یک سری معیارهایی مانند زمان بارگیری صفحه، اندازه صفحه، تعداد درخواست‌ها، نمودار‌های فشرده‌سازی، پیشنهادات بهینه‌سازی و غیره است. در این مقاله از وب سایت اینترنتی زئوس به بررسی عمیق و کاربردیGTmetrix  خواهیم پرداخت و شما را با عملکرد و قابلیت‌های این ابزار آشنا می‌کنیم تا سرعت وبسایت خود را بهتر کنید و سپس درباره خطای جی تی متریکس و روش‌های رفع آن‌ صحبت خواهیم کرد.

با استفاده از جی تی متریکس می‌توانید عیب‌یابی وبسایت خود را انجام داده و اقدامات بهینه‌سازی مؤثری را به عمل آورید. حاصل این تلاش‌ها، عملکرد بهتر، سرعت بارگیری بهینه و تجربه کاربری ممتاز خواهد بود.

 

دسته بندی خطا‌های جی تی متریکس

در این قسمت از مقاله دسته‌بندی خطا‌های جی تی متریکس را بررسی می‌کنیم اما این‌ها تنها برخی از خطا‌هایی هستند که ممکن است در گزارش GTmetrix نمایش داده شوند. برای هر خطا، راهکار‌هایی نیز ارائه خواهد شد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود عملکرد و سرعت وبسایت خود استفاده کنید.

 

1.        خطاهای سرور

·        اتصال ناموفق به سرور: عدم توانایی در برقراری ارتباط با سرور مورد نظر.

·        زمان بارگیری سرور طولانی: زمانی که سرور به مدت طولانی به درخواست پاسخ نمیدهد.

·        خطای دسترسی به فایل: عدم امکان دسترسی به یک یا چند فایل موجود در سرور.

 

2.        خطاهای بارگیری صفحه

·        حجم بالای صفحه: حجم کلی صفحه وب بیش از حد زیاد است و زمان بارگیری آن را افزایش میدهد.

·        تعداد درخواست‌های HTTP زیاد: تعداد درخواست‌هایی که برای بارگیری صفحه باید انجام شود، بسیار زیاد است.

·        عدم کش کردن فایل‌ها: فایل‌های قابل کش در مرورگر به درستی تنظیم نشده‌اند و هر بار بارگیری صفحه، درخواست جدیدی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

 

3.        خطا‌های بهینه‌سازی تصاویر

·        تصاویر بزرگ: اندازه تصاویر بسیار بزرگ است که باعث افزایش زمان بارگیری می‌شود.

·        فشرده‌سازی نشده: تصاویر فشرده‌سازی نشده و حجم بزرگی دارند.

·        ابعاد تصاویر نادرست: ابعاد تصاویر بر روی صفحه تعیین نشده‌اند و در نتیجه در مقیاس نادرست نمایش داده می‌شوند.

 

4.        خطا‌های بهینه‌سازی کد و منابع

·        کد CSS و JavaScript فراخوانی زیاد: تعداد زیادی از فایل‌های CSS و JavaScript فراخوانی شده‌اند که زمان بارگیری را افزایش می‌دهد.

·        حجم بالای کدها: حجم کدهای CSS و JavaScript بیش از حد زیاد است.

·        خطا‌های نحوی در کد‌ها: خطا‌های نحوی موجود در کدهای CSS و JavaScript که می‌توانند باعث مشکلات عملکردی شوند.

 

برای آشنایی بیشتر مقاله نکات مهم در طراحی سایت را مطالعه کنید

 

آموزش رفع خطای جی تی متریکس

همان‌طور که در بالا گفته شد چند مورد از خطاهای جی تی متریکس که متشکل از خطای سرور، خطای بارگیری صفحه، خطای بهینه‌سازی تصاویر و خطای بهینه سازی کد و منابع را برایتان توضیح دادیم در این قسمت از مقاله قصد داریم از آموزش رفع خطای جی تی متریکس که ممکن است با آن رو به رو شوید بیشتر بگوییم. خطا‌های جی تی متریکس بسیار گسترده است اما در اینجا به چند مورد از آن اشاره کرده‌ایم.

 

·        خطاهای سرور

خطای سرور در GTmetrix می‌تواند از اتصال ناموفق به سرور باشد که از علت آن می‌توان به پورت اتصال به سرور اشتباه، در دسترس نبودن سرور مقصد و یا آدرس اشتباه نام برد. اما اگر بارگیری سرور طولانی شد علت آن بالا بودن بار سرور است که باعث طولانی شدن زمان بار‌گیری می‌شود. در صورتی که در گزارش GTmetrix با خطاهای سرور مواجه شدهاید، باید مورد بررسی قرار دهید و مشکل را در سمت سرور خود بررسی کنید. ممکن است نیاز به بررسی تنظیمات سرور، به‌روزرسانی نرم‌افزار سرور، یا ارتباط با میزبان وب داشته باشید. که در اینجا بیشتر با خطا‌های سرور آشنا خواهیم شد.

 

1.       خطای Specify a cache validator و آموزش رفع آن

یکی از انواع خطای رایج جی تی متریکس، خطای Specify a cache validator است که مربوط به سرور است و زمانی که تست سرعت سایت با جی تی متریکس انجام می‌شود، با آن رو به رو می‌شویم. این خطا‌ها در بخش Yslow سایت نمایش داده می‌شود. زمانی که سرور شما درخواست‌های مکرر را برای منابع استاتیک مانند تصاویر، فایل‌های CSS و جاوا اسکریپت‌ها تکرار می‌کند در حالی که می‌توان از کش سمت مشتری استفاده کرد تا آن‌ها را ذخیره کرده و زمان بارگیری را کاهش بدهد.

برای رفع خطای Specify a cache validator در جی تی متریکس نیاز است تا از سوی وب سرور، درخواست Last-Modified و Etag را به مرورگر ارسال کنید، بهتر است بدانید درخواست Last-Modified در تمامی سرور‌های وب فعال است اما اگر زمانی که به سرور دسترسی ندارید و با این خطا مواجه شوید امکان رفع آن وجود نخواهد داشت و برای رفع آن نیاز است که به شرکت هاستینگ مربوطه مراجعه شود.

 

خطای جی تی متریکس

 

2.       خطای Enable gzip compression  و آموزش رفع آن

خطای Enable gzip compression مربوط به فعال بودن Gzip در سرور شما می‌باشد که از خطای جی تی متریکس است. این خطا نشان دهنده آن است که از این قابلیت تا چه مقدار در سایت شما استفاده شده است چون Gzip صفحات وبسایت شما را فشرده می‌کند و باعث سرعت بالای لود صفحه خواهد شد، فشرده‌سازی فایل‌های متنی مانند HTML، CSS و JavaScript با استفاده از gzip، حجم آن‌ها را کاهش داده و زمان بارگیری را بهبود می‌بخشد. لازم به ذکر است که باید اطمینان حاصل کرد فشرده‌سازی gzip در سرور شما فعال است. لازم به ذکر است که باید اطمینان حاصل کرد فشرده‌سازی gzip در سرور شما فعال است.

برای رفع خطایEnable gzip compression  در جی تی متریکس فقط کافی است قابلیت Gzip را در سایت فعال کنید و یا اگر سایت ورد پرسی دارید نیاز است تا با استفاده از کد‌نویسی با قرار دادن کد‌ها داخل فایل htaccess  یا استفاده از افزونه‌ها اقدام به فعال کردن Gzip در سایت ورد پرسی خود کنید.

 

خطای جی تی متریکس

 

3.       خطای Avoid bad requests و آموزش رفع آن

از دیگر خطای جی تی متریکس، خطای Avoid bad requests است که برای درخواست‌هایی که به شکل نادرست به سرور ارسال شده باشند استفاده می‌شود به این صورت که آن‌ها را شنایی کرده و اگر به طور مثال فایل جاوا اکسریپت در قسمتی استفاده شده باشد که آدرس خواندن فایل آن اشتباه باشد در این پارامتر نشان داده خواهد شد.

برای رفع خطای Avoid bad requests در جی تی متریکس باید در وحله اول متوجه بشویم که منبع این خطا کجاست در بیشتر مواقع این خطا برای تصاویر قابل مشاهده می‌باشد و برای رفع آن کافی است به آدرس صفحه مورد نظر رفته تا متوجه شویم کدام یک از فایل‌ها لود نمی‌شوند باید سورس صفحات را بررسی کرده تا متوجه شد کدام پرونده‌ها به صورت 404 وجود دارند.

 

·        خطاهای بارگیری صفحه

خطایPage Load Time  یاPage Load Speed  یکی از خطا‌های مهم در گزارش GTmetrix است که مربوط به زمان بارگیری صفحه وب می‌شود. این خطا نشان می‌دهد که زمان لازم برای بارگیری کامل صفحه وب بیش از حد طولانی است و می‌تواند به مشکلاتی مانند تجربه کاربری ضعیف و کاهش رتبه در موتور‌های جستجو منجر شود. که در اینجا با چند تا از خطا‌های بارگیری صفحه آشنا خواهیم شد. برطرف کردن این خطا خصوصا در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بسیار اهمیت دارد.

 

4.       خطای Eliminate render-blocking resources و آموزش رفع آن

این خطای جی تی متریکس به مواردی که مانع Render شدن صفحه می‌شوند اشاره دارد. برای این‌که محتوا سریع‌تر به کاربران نشان داده شود، برطرف کردن این خطا اهمیت زیادی دارد. در بیشتر مواقع فایل‌های JavaScript و CSS باعث Render شدن صفحه می‌شوند که به آن render-blocking می‌گوییم. زمانی خطای Eliminate render-blocking resources اتفاق می‌افته و باعث بهینه نشدن سرعت سایت می‌شود که مرور‌گر در حال خواندن کد‌های صفحه است اما ناگهان به یک تگ اسپریت برخورد می‌کند اما نمی‌تواند فایل را دانلود، تجزیه و سپس اجرا کند تا امکان اجرای HTML به وجود بیاید. پس وظیفه مرورگر‌ها Render کردن صفحه و سپس نمایش آن به کاربران سایت است پس هیچ عاملی نباید وجود داشته باشد که باعث وقفه طولانی بشوند و اگر مواردی مشاهده شد باید برای رفع آن اقدام کرد.

برای رفع خطایEliminate render-blocking resources  در جی تی متریکس که کار ساده و آسانی هم است با افزونه‌های ورد پرسی برطرف خواهد شد.

 

خطا‌های جی تی متریکس

 

5.       Minify JavaScript and CSS

خطای Minify JavaScript and CSS در Yslow نمایش داده می‌شود و از انواع خطای جی تی متریکس است و نشان دهنده این است که فایل‌های CSS و JS به خوبی فشرده نشده و بهینه هم نیستند.

برای رفع خطای  Minify JavaScript and CSS در جی تی متریکس باید در ابتدا فایل‌های غیربهینه جاوا اسکریپت که در ستون Yslow هستند را شناسایی کرده و به کمک کد‌نویسی، افزونه‌ها و ابزار‌های آنلاین، سایت را فشرده کرده تا سایت بهینه شود.

 

·        خطاهای بهینه سازی تصویر

اگر حجم تصاویر زیاد باشد این خطا نشان دهنده حجم تصاویر بارگذاری شده بسیار زیاد است و می‌توان از ابزار‌های فشرده‌سازی تصاویر استفاده کرد تا حجم آن را کاهش داد. بهتر است از فرمت‌های فشرده مانند JPEG یا PNG استفاده کنید. اگر خطا مربوط به ابعاد باشد به این معنی است که تصاویر از نظر ابعاد بزرگ‌تر از نیاز صفحه هستند و باید با استفاده از ابزار‌های ویرایش تصویر به ابعاد مناسب تغییر دهید.

 

6.       خطای Optimized Images و آموزش رفع آن

خطای Optimized Images برای بهینه‌سازی تصاویر در سایت است که از رایج‌ترین خطای جی تی متریکس در ارزیابی عملکرد وبسایت به‌شمار می‌رود و علت ایجاد آن عدم هم‌خوانی حجم و اندازه تصاویر با استاندار‌های وب است و شما باید آن‌ها را بهبود ببخشید. بهینه‌سازی تصاویر با استفاده از فرمت‌های مناسب، فشرده‌سازی مناسب و ابزارهای تغییر اندازه می‌تواند به بهبود سرعت بارگیری صفحه کمک کند. برای این‌کار بر روی گزینه optimized version که در کنار آدرس هر تصویر وجود دارد کلیک کنید تا نسخه بهینه شده عکس را دریافت کنید.

برای رفع خطایOptimized Images  در جی تی متریکس باید کاری کرد تا هم کیفیت تصاویر حفظ شود و هم حداقل حجم را داشته باشند.

 

7.       خطای Serve scaled images و آموزش رفع آن

خطای Serve scaled images که از انواع خطای جی تی متریکس است، زمانی رخ می‌دهد که تصاویری که باید روی سایت شما گذاشته شود در اندازه و سایزی که مد نظر دارید نمایش داده شوند، قرار نگرفته‌اند به طور مثال سایز تصاویری که تحویل می‌دهید بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از سایز واقعی نمایش داده می‌شود، که می‌تواند منجر به بارگیری زمان‌بر و کند صفحه سایت شود.

برای رفع خطای Serve scaled images نیاز است تا تصاویری که متناسب با سایتتان هست در سایت خود آپلود کنید اما اگر سایت شما تصاویر زیادی داشته باشد برای تصحیح و آپلود مجدد عکس‌ها وقت زیادی خواهد گرفت. پس برای حل این مشکل نیاز است که بدانید در ورد پرس قسمتی به نام image size وجود دارد و کاربرد آن برای مواقعی است که وقتی تصویری را در سایت خود آپلود کردید، این تصویر در سایز‌های مختلف ذخیره شود. سایز‌های این تصاویر به قالب‌ها و افزونه‌‌هایی که روی وورد پرس نصب شده است بستگی دارد و اگر قالب سایت تغییری کند باید تصاویر مناسب با آن قالب باشند برای این کار از افزونه‌ای به نام Regenerate Thumbnails استفاده می‌شود و به یاد داشته باشید این افزونه را بعد تغییر قالب سایت نصب کنید تا مراحل ساخت مجدد تصاویر انجام شود که در نهایت خطای Serve Scaled Images در GTMetrix حل شود.

 

8.       خطای Leverage Browser Caching و آموزش رفع آن

خطای Leverage Browser Caching نشان دهنده این است که تصاویر شما دارای تنظیمات cache ناصحیح هستند و مرورگرها نمیتوانند آنها را در حافظه نهان ذخیره کنند.

برای رفع خطایLeverage Browser Caching  نیاز است تنظیمات cache تصاویر را درست تنظیم کنید و با استفاده از Expires و Cache-Control کش را کنترل می‌کنیم.

 

خطا‌های جی تی متریکس

 

·        خطا‌های بهینه‌سازی کد و منابع

خطا‌های بهینه‌سازی کد و منابع، بهبود عملکرد و سرعت بارگیری وبسایت را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باید تلاش کرد تا آن‌ها را برطرف کنید. که در زیر به برخی از خطا‌های بهینه‌سازی کد و منابع می‌پردازیم.

9.       خطای Minify JavaScript و آموزش رفع آن

این خطای جی تی متریکس نشان می‌دهد که فایل‌های جاوااسکریپت شما فشرده نشده‌اند. برای بهبود عملکرد، باید فایل‌های جاوااسکریپت را فشرده کنید و از فایل‌های خالی، فاصله‌های اضافی و کد‌های غیرضروری خودداری کنید.

برای رفع خطای Minify JavaScript نیاز است عبارت Minify javascript را با استفاده از کلید‌های ترکیبی CTRL+F جستجو کنید و بعد باز شدن جدول متوجه خواهید شد که چه فایل‌هایی بهینه نیستند.

 

10.    خطای Minify CSS و آموزش رفع آن

یکی دیگر از خطاهای جی تی متریکس، خطای Minify Css است. هدف از Minify کردن از بین بردن فضای خالی در بین کد‌ها است و باعث از بین رفتن خط‌ها و کارکتر‌های غیر ضروری در سورس کد‌ها می‌شود که برای بهینه سازی سرعت سایت از اهمیت زیادی برخوردار است. فایل‌هایی مثل CSS و HTML از انواع آن هستند. مهم‌ترین کار هنگام Minify فشرده‌سازی فایل‌ها سمت کاربر است.

برای رفع خطای Minify CSS نیاز است فایل فشرده که در کنار ارور مشاهده کرده‌اید را دانلود کنید و سپس به دایرکتوری فایل غیرفشرده مراجعه کرده و فایل فشرده را جایگزین آن کرد.

 

آشناسی با انواع دیگر خطای جی تی متریکس

خطای جی تی متریکس می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و برخی از آن‌ها نیازمند دانش تخصصی در زمینه بهینه‌سازی وب، تجربه کار با ابزارهای مختلف و درک عمیق‌تر از فنون توسعه وب هستند، که در زیر به برخی دیگر از خطای جی تی متریکس می‌پردازیم.

 

·         کاهش درخواست‌ها (Reducing HTTP Requests): تعداد زیادی درخواست HTTP می‌تواند منجر به کاهش سرعت بارگیری صفحه شود. ادغام فایل‌ها، استفاده از تکنیک‌های تاخیری بارگیری (Lazy Loading) برای تصاویر و فایل‌های رسانه‌ای می‌تواند کمک کند.

·         فشرده‌سازی منابع (Resource Compression): استفاده از فشرده‌سازی Gzip یا Brotli برای منابع مانند CSS، JavaScript و HTML می‌تواند حجم آن‌ها را کاهش داده و سرعت بارگیری را افزایش دهد.

·         استفاده از کش‌های وب (Web Caching): فعال کردن کش‌های مرورگر و سرور می‌تواند درخواست‌ها را کاهش داده و زمان لازم برای بارگیری محتوا را کاهش دهد.

·         استفاده از CDN (Content Delivery Network): استفاده از CDN می‌تواند محتوا را به صورت نزدیک‌تر به کاربران ارسال کند و زمان لازم برای دستیابی به منابع را کاهش دهد.

·         تاخیری بارگیری تصاویر (Lazy Loading): استفاده از تاخیری بارگیری برای تصاویر و فایل‌های رسانه‌ای می‌تواند ابتدا فقط تصاویر قابل نمایش را بارگیری کند و سرعت اولیه بارگیری را افزایش دهد.

 

این موارد تنها چند مثال از خطای جی تی متریکس هستند و برای رفع آن به دلیل پیچیدگی و تنوع وبسایت‌ها، ممکن است نیاز به تحلیل دقیق‌تر و تخصصی‌تر داشته باشید. در صورتی که با خطای جی تی متریکس مواجه شدید، بهتر است از منابع آنلاین، انجمن‌های تخصصی و یا مشاوره از کارشناسان تخصصی در زمینه بهینه‌سازی وب استفاده کنید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.