محتوای مخاطب محور و نحوه نوشتن آن

مدیر سایت

بیشتر افرادی که به دنبال یادگیری تکنیک‌های تولید محتوای مخاطب محور هستند، علاوه بر کسب اطلاعات در خصوص این حرفه باید نسبت به مواردی مثل تولید محتوا برای کسب و کار، تولید محتوای خلاق، بررسی درآمد تولید محتوا، شروع داستان برای تولید محتوا، کابرد تولید محتوا برای سئو سایت و در نهایت آموزش نویسندگی و تولید محتوا مطلع باشند. در این مطلب با روند تولید محتوای مخاطب محور آشنا می‌شویم.

10 نکته در تولید محتوا مخاطب محور

تولید محتوای مخاطب محور با تکنیک‌های خاصی همراه است که آشنایی با آن تاثیر بسزایی در تبدیل نرخ کلیک به کاربر فعال است. با پیشرفت تکنولوژی در عصر کنونی و رونق کسب و کارها در دنیای مجازی اکثر شرکتها و برندهای معتبر به این حقیقت دست یافته اند که دلیل جذابیت شبکه های اجتماعی برای کاربران تنوع و گستردگی محتوای موضوعات آن است اما هر محتوایی نمی تواند جذب کننده ی کاربران برای وب سایت باشد.

تولید محتوا برای کسب و کار، تولید محتوای خلاق، بررسی درآمد تولید محتوا، شروع داستان برای تولید محتوا، کابرد تولید محتوا برای سئو سایت و در نهایت آموزش نویسندگی و تولید محتوا از سری نکاتی مورد بررسی در حوزه جمع بندی و تولید محتوای مخاطب محور است.

دراین مقاله سعی داریم در مورد اهمیت تولید محتوا و پارامترهای مربوط به آن توضیحاتی را خدمتتان ارائه دهیم تا  با رعایت این اصول و مدیریت بهتر رسانه و محتوای آن بتوانید آمار بازدید سایت خود را بالا برده و موفقیت بیشتری در میزان فروش خدمات یا کالای خود از طریق وب سایتتان بدست آورید.

 

تولید محتوا چیست و از چه لحاظ اهمیت دارد؟

امروزه بهترین استراتژی سایت ها برای جذب بیشتر مخاطب، تولید محتواهای اختصاصی بصورت متن، تصویر، فیلم یا چیزهای دیگر است که به کاربر کمک می‌کند تا بتواند نیازو مشکل خود را بخوبی رفع نماید. بنابراین محتوای سایت باید هدفمند و بر اساس استراتژی خاص تولید شده باشد.گاهی تصور می شود که تنها با ترجمه ی چند مقاله و کپی کردن از سایت و ترجمه سایت های خارجی می توان محتوای مطلوبی نوشت ولیکن این کار اشتباه است.

باید بدانید که بازدید کننده سایت شما مدت زمان زیادی را در سایت نخواهد ماند بنابراین محتوای شما می بایست به حد کافی جذاب و پاسخگوی نیاز مخاطب و انتقال دهنده ی مشخصات کسب و کار و خدمات ارائه شده توسط شما باشد تا اثرگذار بوده و او را تشویق به بازدید از صفحات دیگر سایت نیز نماید چراکه مدت زمان ماندن کاربران در سایت از نظر گوگل اهمیت ویژه ای دارد.

سعی کنید از غلو کردن در مورد حرفه ی خود بپرهیزید و با مخاطبتان با صداقت سخن بگویید. سعی کنید با نوسان زمانی مشخصی اقدام به گذاشتن محتوا در سایتتان کنید و بصورت منظم مقالات جدید و بروزی  را بارگزاری نمایید.

حال که با مفهوم تولید محتوا آشنا شدید می توانیم در مورد انواع محتوا راحتتر صحبت کنیم .

 

انواع تولید محتوا بر اساس ساختار 

 نمونه متنوعی از تولید محتوا برای کسب و کار گرفته تا آموزش نویسندگی و محتوای متنی و تولید محتوا سئو وجود دارند که هر کدام در ساختار مشخصی برای مخاطب خاصی ایجاد می‌شوند. در این بخش با انواع محتوا بر اساس ساختار به شرح ذیل آشنا می‌شویم:

  1. محتوای صوتی
  2. محتوای سوالات متداول
  3. محتواهای آموزشی
  4. محتوای تصویری ( عکس ، فیلم کوتاه و..)
  5. محتوای ویدئو ( ساخت ویدئو با کیفیت از محل کار و...)
  6. محتوای پست های وبلاگ (مانند نوشتن مطالب از طریق نقل قول­ها  ، ارائه  آمار و ارقام  مثل نمودار و گزارشات ،ایجاد محتوا با پرسش و پاسخ، انتشار مصاحبه ها ، نشرمقایسه ی یک محصول با محصولات مشابه و...)
  7. محتوای کتاب الکترونیکی
  8. محتوای گرافیکی (موشن گرافیک، طراحی‌های گرافیکی سایت،ایجاد برخی محتوای دمو ،... )
  9. پادکست ها
  10. محتوای تعاملی مثل برگزاری مسابقات و...
  11. محتوای نقد و بررسی 
  12. و...

اما باید بدانید که رعایت اصول بهینه سازی ( سئو) و مخاطب محور بودن در تمام انواع تولید محتوا اهمیت و جایگاه خاصی دارد

 

محتوای مخاطب محور یا مخاطب محور بودن محتوا؟

اکثر نویسندگان وب تصور می کنند که کاربران متن آنها را می خوانند و بر اساس تفکرات مشتری اقدام به نوشتن مطلب می کنند و کاربری را تصور می کنند که نشسته و متن آنها را میخواند !

درواقع گمان می کنند که آنها مانند خوانندگان کتابهای چاپی نشسته و مشغول خواندن مطالب آ نها هستند.اما واقعیت این است که محتوای نوشته در وب کاملا متفاوت با محتواهای متنی و چاپی است. چون کاربران تنها یه نگاه اجمالی به متن شما کرده و به سرعت رد می شوند و آن را نمی خوانند.

آنها برای کسب اطلاعات یا آگاهی از محصول و خدمات شما وارد وب سایتتان شده اند.پس باید بتوانید آنها را متقاعد کنید که حتی بدون خواندن متن ها در سایت شما بمانند.

 

10 نکته اساسی در جمع بندی محتوای مخاطب محور

برای اینکه بتوانید یک محتوای مخاطب محور را بصورت تکنیکال و بهینه در یک سایت منتشر کنید، ضرورت دارد، چندین نکات کلیدی را به صورت زیر رعایت کنید.

 

۱- کاربران را جستجوگر و حریص نسبت به دریافت اطلاعات بدانید.

اکثر بازدیدکنندگان در فضای وب به دنبال دریافت یک سری اطلاعاتند، سایت شما و محتوای مخاطب محور منتشر شده باید دارای نشانه‌های از رفع نیاز مخاطب باشد. در واقع باید به آن‌ها بفهماند که آیا وب‌سایت‌تان آنچه را که جستجو می‌کنند به آنها ارائه می‌دهد؟ آیا به راحتی می‌توانند جواب سوالاتشان را پیدا کنند؟

 

۲.اطلاعات مهم و ضروری را در ابتدای محتوای مخاطب محور بیان کنید.

از کش دادن مطلب، در یک محتوای مخاطب محور خودداری کنید. حتی اگر جذاب ترین کلمات هم به کار برید، اگر کاربر همان ابتدای مطلب به این نتیجه نرسد که نیاز اطلاعاتی‌اش در این مقاله مرتفع نمی‌شود، صفحه را ترک می‌کند.

 

۳- محتوای خلاق ولی ساده و روان بنویسید.

مخاطبان فضای وب برای دسترسی به یک سری اطلاعات به صفحه شما سر زده‌اند، اگر با پیچیدگی مطلبی مواجه شوند، که از درک سریع آن عاجزند، ترجیح می‌دهند، در زمان کوتاه تر و در صفحه ای دیگر به اطلاعات مدنظرشان دسترسی داشته باشند.

 

۴- محتوای مخاطب محور را برای افراد در حال پیمایش بنویسید.

نوع محتوا برای این دسته از کاربران به این شکل است، که با یک نگاه بدانند، آیا مطلب شما برایشان مفید است یا نه. پس باید به نشانه‌هایی مثل موارد زیر در جذب کاربران برای یک مقاله مخاطب محور کوشا باشید:

 

  • *انتخاب یک عنوان مناسب با کلمه کلیدی اصلی که نیاز مخاطب را پوشش دهد.
  • *انتخاب یک تصویر مناسب که پیام فروش، تبادل اطلاعات یا تبلیغی شما را به خوبی منتقل کند.
  • *انتخاب زیر عنوان‌هایی مناسب که نکات کلیدی را پوشش دهند خیلی مهم است.
  • *از نکات موردی، (bullet points) برای خوانش سریع کلمات، کاهش تعداد کلمات در مطلب استفاده کنید.
  • *تکنیک‌های سئو و بهینه سازی سایت با استفاده از کلمات کلیدی را در نظر داشته باشید.

 

۵- از کلمات رایج و آشنای مخاطب خود استفاده کنید.

هر محتوا و سایتی علاوه بر کلیه کاربران وب یک گروه مخاطب خاص دارد که برای جذب آن در تلاش است. از کلمات کلیدی وابسته به نیاز این قبیل کاربران برای بهتر دیده شدن محتوای مخاطب محورتان بهره برید.

 

۶- بیشتر مخاطبان خود را افرادی بی حوصله تصور کنید.

سعی کنید متن محتوای مخاطب محوری که نوشتید، کوتاه، صریح، جامع، کامل و دقیق باشد.

بیشتر افرادی که به دنبال یک نیاز اطلاعاتی، خرید یا دسترسی به یک سری گزارش در فضای وب گردش می‌کنند، افرادی بی حوصله هستند که تحمل نگاه کردن به یک محتوا با پاراگراف‌های طولانی، سرتیترهای بلند،  مطلب پر پیچ و تاب را ندارند.

 

۷- ورود کاربران را از صفحات سایت در نظر داشته باشید.

ممکن است کاربران از صفحات متفاوتی به سایت شما ورود کنند. با ابزارهای تحلیلی مثل گوگل آنلاتیکس مسیر دسترسی کاربران را بررسی و محتوای مخاطب محور خود را در مسیر دسترسی بیشتر کاربران قرار دهید. البته بهتر است در هر صفحه فعال و مخاطب پسند باشید.

 

۸-  در دسترس کاربران باشید.

روی سئو محتوا، بهینه سازی سایت با کلمات کلیدی، بررسی تکنیک‌های برای بهتر دیده شدن کار کنید. (مثل طرح سوالات احتمالی، لینک و بک لینک و ...) یکی از ضروریات دیده شدن محتوای مخاطب محور شما در سایت و دیگر صفحات در دسترس بود از طریق یک سایت سریع و بهینه سازی شده است.

 

۹- برای مخاطبتان چالش بصری ایجاد کنید.

طراحی وبسایت‌تان را بطور جدی مناسب، مخاطب پسند و خاص در نظر بگیرید. چندین ویژگی رایج در داشتن جلوه‌های بصری سایت مثل موارد زیر را در چک لیست نوشتن یک محتوای مخاطب محور قرار دهید:

  • *از تصاویر مناسب و هماهنگ برای تکمیل محتوای مخاطب محور خود استفاده کنید.
  • *از یک تصویر یا ویدیو به جای برخی متن‌ها بهره برید.
  • *اندازه‌های فونت، با هماهنگی و رعایت اصول نگارشی در نظر گرفته شود. (از هدینگ‌ها برای عناوین مهم و کاربری استفاده شود.)
  • *پاراگراف‌ها را بصورت نکته‌ای و موردی جمع بندی کنید.
  • *از نظر مشتریان و کارشناسان برای فنی و کاربری نشان دادن سایت استفاده کنید.
  • *هر عنوان را به چندین زیرعنوان تقسیم کنید.
  • *فضای سایت را شلوغ نکنید، هر اندازه ساده تر باشید، خوانایی سایت بالاتر می‌رود.

 

10.جمع بندی نهایی مطلب را جدی بگیرید.

همان اندازه که شروع یک محتوای مخاطب محور مهم است، پایان آن نیز باید با یک جمع بندی و رسیدن به هدف نهایی مقاله انجام شود. بنابراین بر این نکته حتما تاکید داشته باشید.

 

سخنی مهم در خصوص نوشتن محتوای مخاطب محور

در پایان این مقاله این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که برای دسترسی به گروه مخاطبی خود حتما باید با برخی تکنیک‌های سئو نوشتاری از تحلیل کلمات کلیدی گرفته تا کار با ابزارهای بررسی ورود کاربران به سایت تا در نظر داشته باشید.

از افراد متخصص در این زمینه مشورت گرفته و مسیر عملکردی خود را برای دسترسی به مخاطبان اصلی‌تان به کمک آن‌ها بشناسید. گروه تولید محتوا و سئو سایت زئوس در این مسیر مهم در کنار شماست، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره سئو در سایت یا تماس با شماره مشاوران با ما در ارتباط باشید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.