چرا به سئو نیاز داریم؟

مدیر سایت

SEO چیست؟ و چرا به آن نیاز داریم؟

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتور های جست و جو است. همان طور که از نام آن مشخص است، ما در سئوی سایت ها عملکرد آن ها را بر اساس استاندارد های موتور های جست و جو بهبود می بخشیم. ولی هدف اصلی سئو موتورهای جستجو نیستند بلکه هدف ما رضایت کاربر است. گوگل توجه ویژه ای به رضایت کاربران از نتایج جستجو دارد و تلاش میکند تا سایت هایی را در رتبه های بالا قرار دهد که محتوای آنها برای کاربران رضایت بخش است. در نتیجه میتوان گفت در عمل SEO مخفف عبارت Search Experience Optimization یا بهینه سازی تجربه جستجو است.

رضایت کاربر از محتوای شما به عوامل متعددی بستگی دارد. ادبیات شما، کیفیت محتوا و اطلاعات ارائه شده، نحوه نمایش و ارائه محتوا، سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل، پاسخ گویی به سوالات کاربران و بسیاری موارد دیگر بر رضایت کاربران تاثیر گذار هستند.

سئو مجموعه کار هایی است که ما برای بهبود عملکرد سایتمان انجام میدم. جهت بهبود سئوی سایت ها اصول زیادی وجود دارد. بیشتر افرادی که سایتشان را سئو می کنند  به فکر استفاده از اصول گوگل هستند! چرا که گوگل پر طرفدارترین موتور جست و جو بین موتور های جست و جوی کل جهان است! بر اساس آخرین آمار رتبه بندی موتور های جست و جوی برتر به شکل زیر است:

 

نام موتور جست وجو

درصد استفاده کاربران در جهان

گوگل

80

یاهو

9.5

بینگ

8.5

بقیه

2

 

 

همان طور که در جدول بالا می بینید وب سایت گوگل پر طرفدار ترین موتور جست و جوی حال حاضر جهان است. به همین دلیل آمدن به صفحه اول گوگل یکی از دغدغه های مهم صاحبان وب سایت ها است! اما کار به این سادگی ها هم نیست! گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبه بندی است. این بدین معنا است که سایت هایی که بیشتر با این معیار ها تطابق داشته باشند در صفحه اول قرار می گیرند. اما همه این معیار ها اهمیت یکسانی ندارند. پس یک سایت موفق سایتی است که خود را با مهم ترین این معیار ها تطبیق دهد و اصول اصلی را رعایت کند.

 

 

 

اصول پایه ای SEO

اما سئو فقط جهت قرار گرفتن در صفحه اول موتور های جست و جو نیست و فواید بسیاری دارد. مثلا اگر سایت شما بهینه شده باشد مطمئنا کاربران از سایت رضایت خواهند داشت و سعی خواهند کرد از سایت شما به جای سایت های  رقبا استفاده کنند (که این موضوع باز هم در ارتباط مستقیم با قرار گرفتن در صفحه اول موتور های جست و جو است. زیرا یکی از اصول اساسی موتور های جست و جو تجربه کاربران از سایت شما است.

الگوریتم‌های گوگل و قوانین فنی سئو همیشه در حال تغییر هستند. این موضوع می‌تواند برای صاحبان کسب و کارهای کوچک که دانش پایه‌ای فنی ندارند، خوشایند نباشد. در این مقاله نمی‌خواهیم وارد جزئیات شویم مثلا بگوییم یک تصویر بزرگ، بیشتر در صفحات اول گوگل باقی می‌ماند یا کمتر؟ بلکه می‌خواهیم موضوع را از دید کلی‌تری بررسی کنیم. گوگل می‌خواهد برای کاربران موتور جستجویش نتایج خوبی ارائه دهد و اگر شما با هدف به دست آوردن مشتری کار کنید، رتبه بندی خیلی خوبی در گوگل بدست می‌آورید. این چیزی است که حتی یک تازه کار هم می‌تواند آن را درک کند.

سئوی کلاه سفید (WHITE HAT) چیست؟

اگر در جهان هک و امنیت تجربه هایی داشته باشید مطمئنا با اصطلاح “هکر کلاه سفید” روبرو شده اید. سئوی کلاه سفید هم تقریبا معنی همین کلمه را دارد. یعنی ما بدون استفاده از راهکار های نادرست و با رعایت کامل اصول و قوانین سئو این کار را انجام دهید.

سئوی کلاه سیاه (BLACK HAT) چیست؟

در مقابل راهکار ها و سیاست های درست همیشه سیاست های غیر اخلاقی و نادرست هم وجود دارد! مطمئنا موتور های جست و جو نقطه ضعف هایی دارند که استفاده ازین نقطه ضعف ها برای سئوی سایت از نوع سئوی کلاه سیاه است. هر چند استفاده از این روش سرعت بسیار زیادی در پیشرفت و آمدن سایت به صفحه اول گوگل دارد اما هر چند ماه یک بار گوگل (و موتور های جست و جوی دیگر) سایت هایی را که از این راهکار ها و روش های نادرست استفاده می کنند را شناسایی کرده و خطر حذف شدن این سایت ها از موتور های جست و جو وجود دارد.

سئوی درون صفحه یا (ON PAGE SEO) چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست، تمام عملیاتی است که شما داخل سایت خودتان جهت بهبود عملکرد آن انجام می دهید. مثلا سئوی مطالب، تصاویر، ویدیو ها و تمام محتویات سایت از نوع سئوی درون صفحه است.

سئوی برون صفحه (OFF PAGE SEO) چیست؟

بر خلاف سئوی درون صفحه، این نوع سئو تمام عملیاتی است که خارج از خود سایت جهت بهبود عملکرد سایت انجام می شود. مثلا پیوند هایی در سایت های دیگر که به سایت شما طلقی می شوند یک نمونه از این نوع سئو است.

اصول پایه ای سئو به شما کمک می‌کند که مطالبی که در وب‌سایتتان منتشر می‌کنید در موتور جستجوی گوگل با رتبه‌ خوبی نمایش داده شوند.اصول پایه‌ای سئو ثابت هستند و رعایت کردن آن‌ها، جایگاه محتوای شما را در موتورهای جستجو بالاتر می‌برد.

رعایت کردن این اصول می‌تواند در رتبه‌بندی شما در گوگل تاثیر بسیاری داشته باشد. بعضی‌ها فکر می‌کنند که سئو موضوعی پیچیده است و برای منتشر کردن مطالب پربازدید باید دانش فنی پیچیده ای داشت؛ اما اینطور نیست. همین اصول ساده می‌تواند اصلی‌ترین عامل موفقیت شما در سئو باشد. می‌توانید امتحان کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

*چند نکته

سئو به هیچ وجه غیر قانونی نیست، اما اقداماتی که در جهت سئو کلاه سیاه هستند موجب جریمه شدن وب سایت از طرف موتورهای جستجو می گردد.

در صورت انجام سئو، گوگل ما را جریمه نمی کند. موتورهای جستجو مانند گوگل همواره به دنبال ارائه بهترین نتایج به کاربران هستند.

گوگل و سایر موتورهای جستجو از صاحبین وب سایت ها می خواهند که با استفاده از سئو موجب یافتن آسانتر محتوا توسط کاربران شوند. اما بایست دقت داشت که در این کار از قوانین آنها بایستی تبعیت کنید. در صورت تخطی از قوانین، موتورهای جستجو این حق را برای خود قائل هستند که وب سایت شما را از ایندکس و نتایج جستجویشان حذف کنند.

به طور خلاصه گوگل به سایت هایی که از روش های درست سئو استفاده می کنند، پاداش داده و تنها سایت هایی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند را جریمه می کند.

به عنوان یک فرد مبتدی، چطور سئو را یاد بگیرم؟

افراد مبتدی در سئو، همیشه با این چالش رو به رو هستند که واقعا آن را باید چطور یاد گرفت. یادگیری سئو اصلا کار سختی نیست. حتی تغییرات خیلی کوچک و پایه ای، می تونه تفاوت عظیمی در چشم موتور های جستجو برای دیدن سایت شما ایجاد کند. در مقاله آموزش سئو مبتدی، تمامی مباحث حیاتی و مهم اصول سئو را بررسی می کنیم. بعد از خواندن این مقاله، تا حدودی می توانید روی جنبه های مختلف سایتتان کار کنید و آن را بهبود دهید.

آموزش مفاهیم سئو مبتدی:

اگر بخواهیم آموزش سئو مبتدی ا با مفاهیم آن را شروع کنیم، باید بگوییم که سئو به دو بخش سئو داخلی و خارجی تقسیم می شه که در ادامه بیشتر راجع به هر کدام توضیح می دهیم.

مفاهیم سئو داخلی

انجام سئو داخلی یا به اصطلاح on-page یا on-site seo، به معنای بهینه سازی سایت برای تاثیر گذاشتن در نتایج ارگانیک است. هر چیزی که شما بر روی سایتتان انجام می دهید، از بهینه سازی محتوا گرفته تا ابعاد فنی سایت:

  • متا تگ ها
  • هدینگ (سر تیتر)
  • ساختار URL
  • بهینه سازی عکس ها
  • محتوا
  • سرعت سایت

در این آموزش سئو مبتدی، به شما می گوییم که چطور سئو داخلی بر روی سایتتان تاثیر می گذارد. مثلا زمانی که یک مقاله بارگذاری می کنید که راجع به یک راهنمای طرز استفاده باشد، گوگل به طور کامل، درخور بودن و مفید بودن آن مقاله را بررسی می کند.

ربات های گوگل، در سایت شما می خزند (عملیات crawl ) و  به دنبال تایتل و هدینگ های توصیفی می گردند برای اینکه ببینند شما دقیقا چه چیزهایی را در مقالاتتان پوشش دادید.

سرنخ های موتورهای جستجو، کلمات کلیدی، تگ های تایتل، دسکریپشن یا توضیحات متا و … می باشد که به واسطه آن، منحصر به فرد بودن محتوای شما را تشخیص می دهند.

مفاهیم سئو خارجی

سئو خارجی یا به اصطلاح off-page یا off-site seo، به مجموعه فعالیت هایی که خارج از وب سایتتان برای افزایش اعتبار آن انجام می دهید، گفته می شود. برای مثال: گرفتن بک لینک از سایت های دیگر. راه های زیادی برای انجام سئو خارجی وجود دارد که به برخی از آن ها در زیر اشاره کردیم:

  • دسترسی یه ایمیل
  • پست میهمان
  • شبکه های اجتماعی
  • همکاری با اینفلوئنسرها
  • نوشتن و یا تولید یک محتوای ارزشمند که مردم دوست داشته باشند به سایتتون لینک بدن

 

بهترین روش برای یادگیری و اجرای سئو چیست؟

از آن جایی که این مقاله ی آموزش سئو برای مبتدی ها است، ما با پیشنهاد 3 راه ساده و عملی می توانیم به شما کمک کنیم تا حد خوبی سئو سایتتان را بهبود دهید.

1.ساخت محتوای مرتبط و مطابق با هدف جستجو

برای اینکه عملکرد خوبی در نتایج جستجو داشته باشید، باید بدانید که مردم چه می خواهند و چگونه خدمات یا محصولات شما، می تواند خواسته های آنها را برآورده کند. موتورهای جستجو نمی خواهند که شما با زیرکی تمام، الگوریتم ها را دور بزنید و بدون اینکه به مخاطبان خود فکر کنید، تنها تمرکزتان گرفتن رتبه باشد. از این گذشته، موتورهای جستجو به این دلیل وجود دارند که به افراد حقیقی کمک کنند و سوال های واقعی آنها را جواب دهند.

در سئو، این بدان معنی است که شما باید صفحات خود را پر از مطالب مرتبط کنید. شما باید کلمات کلیدی هدف تعیین کنید و محتوایی تولید کنید که مرتبط باشد.  اگر در سئو مبتدی هستید، حتما این نکات را نمی دانید. بگذارید المان های مهم برای شروع کار را شرح دهیم.

پیدا کردن کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آنها

وقتی افراد در گوگل می نویسند “بهترین شرکت بیمه”، اگر می خواهید نام شما را ببینند، باید این عبارت کلیدی را در تایتل، توضیحات متا و بدنه محتوای خود استفاده کنید.کلمات کلیدی شما می توانند کوتاه (short-tail)، دو کلمه ای و بلند (long-tail) باشند، حتی می توانند 3 کلمه یا بیشتر باشند. بستگی به محتوا، میزان رقابت و مخاطبانتان دارد.شناسایی کلمات کلیدی که برای شما مناسب باشد، کار نسبتا سختی است. کسب و کار شما چه پیشنهادی برای جستجو گرها دارد و چگونه می توانید آن را در چند کلمه خلاصه کنید.

تحقیق کلمات کلیدی، یک کار پایه ای اما حیاتی برای استراتژی سئو سایت شما است و به شما این امکان را می دهد که کلمات کلیدی ارزشمند و مهم کسب و کار خود را بشناسید. ابزازهایی مانند ubersuggest، Alexa، Kwfinder می تواند به شما ایده های جدید برای پیدا کردن کلمات کلیدی بدهد.

وقتی با سئو بیشتر آشنا شوید، می فهمید که تولید کلمات کلیدی به منظور جذب جستجو گرهای فعلی است و ابزارها، شما را راجع به این که افراد چه چیزی را چند بار سرچ می کنند، مطلع می سازد.

این ابزار، چیزهای دیگری را نیز نمایش می دهد. مثلا اینکه هر چند وقت یک بار کلمات کلیدی مرتبط سرچ می شوند، رقابت ارگانیگ به چه صورت است و هم چنین می توانید میزان سختی کلمات کلیدی را بفهمید.

علاوه بر این، رقبای کسب و کار شما، منبع مناسبی برای یافتن کلمات کلیدی هستند. صفحات محصولات آنها را مشاهده کنید، وبلاگ و مقالات آموزشی آنها را بخوانید برای اینکه بفهمید به چه سوالاتی پاسخ می دهند.

 

 

تعیین هدف جستجو (search intent)

بدون اینکه مقصود و هدف جستجو را بدانید، کلمه کلیدی کاملا به درد نخور خواهد بود.

هدف جستجو (search intent)، در واقع توقع افراد از آن عبارتی است که سرچ می کنند. برای مثال، اگر یک صفحه، لیستی از محصولات مختلف قهوه را به شما نشان دهد و آن صفحه با قهوه ترک، رتبه بگیرد، برای کسی که سرچ می کند “چگونه قهوه ترک درست کنیم” مرتبط نخواهد بود. اگر بتوانید هدف افراد از عباراتی که سرچ می کنند را بفهمید (یعنی بدانید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستند)، آن وقت می توانید از سردرگمی جلوگیری کنید.

هدف جستجو معمولا به سه دسته بندی زیر تقسیم می شود:

  • ناوبری (navigational): آنها می خواهند از طریق سرچ، به یک سایت خاص برسند مثلا سایت اپل یا آمازون
  • آموزنده (Informational): آنها می خواهند راجع به یک موضوع خاص، آموزش ببینند.
  • معامله ای (transactional): آنها خریدی در ذهن دارند.

 

  1. ساخت ارزش (Authority) و اعتماد برای سایتتان

رتبه گوگل، بر اساس شهرت آنلاین و لینک وب سایت ها ساخته شده است. اگر در سئو مبتدی هستید، باید بدانید که در دنیای اینترنت، لینک برابر است با ارزش و اعتبار. و اگر سایر سایت های معتبر، بازدید کنندگان را به سمت سایت شما هدایت کنند، بنابراین موتورهای جستجو نیز ارزش و اعتبار بیشتری برایشان قائل می شوند.

موتورهای جستجو در حال حاضر، نمای وسیع تری از اعتبار دارند، که شامل ذکر نام تجاری (برند) شما می شود. تولید بازخورد مثبت برای سایت شما، از طرف مردم و کسب و کار شما ضروری است تا اینگونه گوگل هم ارزش و اعتبار شما را بالا ببرد.

ساخت بک لینک

از آنجایی که هدف این مقاله آموزش سئو به افراد مبتدی است، مهم است که شما تفاوت لینک ها را با هم بدانید.

لینکی که از سایت های دیگر، به سایت شما می اید، بک لینک نامیده می شود. حال اگر لینکی از یکی از صفحات سایت شما (یعنی در همان دامنه (domain) به صفحه ی دیگری از سایت شما اشاره کند، این یک لینک داخلی محسوب می شود.

موتورهای جستجو، بک لینک هایی که تخصص کسب و کار شما را تایید می کنند، بررسی می کنند، و حتی سایت های شناخته شده، توصیه های بهتری را ارائه می دهند.

ایجاد یک شبکه قابل قبول لینک برای سایت شما، اولین قدم برای نشان دادن ارزش و اعتبار سایتتان است. ساخت لینک برای موفقیت استراتژی سئو شما حیاتی است. پس اگر شما آماده اید که از منابع خود مانند پول، زمان و … استفاده کنید تا ساییتان را شکل دهید و محتوا تولید کنید، باید برای تبلیغ کردن و بهبود محتواهایتان هم تلاش کنید و این کار را با لینک دادن به محتوایتان انجام دهید.

در واقع شما باید متعهد باشید به اینکه همان قدر که برای محتوایتان زمان می گذارید، برای ساخت بک لینک نیز باید زمان بگذارید. برای مثال، اگر مجله Food & Wine به سایت Amazon لینک بدهد، با این کار محبوبیت آمازون در جستجوی ارگانیک را تقویت می کنند. این مجله، یک منبع محبوب در صنعت غذا می باشد، بنابراین ارزش آمازون در محصولات مربوط به غذا به واسطه آن لینک، افزایش می یابد.

زمانی که شما می خواهید سئو مبتدی را یاد بگیرید، استراتژی های بک لینک ضروری است. در حالیکه شما می توانید با انتشار یک محتوای خوب و کاربردی به طور طبیعی از سایت های دیگر بک لینک بگیرید، در عین حال می توانید از سایت های دیگر بخواهید که لینک شما را در محتوای سایتشان قرار بدهند.

بیرون کشیدن لینک های محتواهای رقیب

یکی دیگر از راهکارهایی که افراد مبتدی باید بدانند، این است که می توانید لینک های محتوای رقیب که فکر می کنید از سایت شما ضعیف تر نوشته شده را بیرون بکشید و از آنها استفاده کنید. فرض کنید که سایت شما خدمات تور ارائه می دهد، و شما هم به تازگی یک محتوای عالی راجع به راهنمای سفر به دابلین منتشر کرده اید. در این محتوا، تمام تلاشتان را کردید که از هر نظر فوق العاده باشید. محتوای شما کاملا واضح و کاربردی است، تجربه کاربری یا  ux شما از هر نظر بی نقص است و اطلاعات و توصیه نامه ها کاملا به روز هستند. شاید بتوان گفت که اصلا این بهترین محتوایی است که راجع به تور دابلین تا به حال در اینترنت منتشر شده است. به عبارت دیگر، محتوای سایت شما از هر نظر لیاقت بیشتری دارد برای اینکه در صفحه اول گوگل نمایش داده شود.

اگر می بینید صفحاتی که محتوای کم کیفیت و ضعیف تری نسبت به سایت شما دارند ولی در رتبه های بالا تر هستند، پس احتمالا باید بک لینک های آنها را بررسی کنید. می توانید با استفاده از ابزار ahrefs، به بخش content explorer بروید و سرچ کنید (سفر به دابلین) و صفحاتی را فیلتر کنید که referring domains آنها، بیش از 20 باشد؛ یعنی بیش از 20 دامین مختلف به آن صفحه لینک داده باشند.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یک فاکتور مستقیم در رتبه بندی سایت ها نیستند، اما حضور شما در چنین شبکه هایی، می تواند ترافیک، شهرت و اشتراک گذاری مطالب شما را بالا ببرد که در سئو بسیار موثر است. فعالیت در شبکه هایی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدین و حتی اینستاگرام، می تواند شهرت شما را افزایش دهد. بنابراین، در یک استراتژی سئو خوب، همیشه فعالیت در شبکه های اجتماعی را در نظر داشته باشید.

 

3.بهینه کردن سایت برای کاربر و موتور جستجو

کسانی که در سئو مبتدی هستند، تصور می کنند که بهینه سازی سایت فقط برای موتورهای جستجو انجام می شود؛ اما این یک تصور کاملا غلط است. وقتی می خواهید سئو سایتی را بر عهده بگیرید، مهم است به یاد داشته باشید که دارید برای دو مشتری جداگانه کار می کنید: افرادی که خوانندگان واقعی سایت شما هستند و ربات های موتورهای جستجو که قرار است سایت شما را ایندکس کنند.

اگرچه این رباتها روز به روز هوشمند تر و به انسانها شبیه تر می شوند، اما هنوز هم میان آنها تفاوت های عظیمی وجود دارد. بنابراین هدف شما باید ایجاد یک تجربه خوب چه برای کاربر و چه برای ربات باشد. درک اینکه چگونه صفحاتی را ایجاد کنید که برای ربات ها بهینه باشد، ممکن است کمی چالش بر انگیز باشد. بنابراین همان طور که باید درک عمیقی از مفاهیم سئو داشته باشید، مهم است که بتوانید آنها را به درستی پیاده سازی کنید.

تمرکز بر روی تجربه کاربری (UX)

تجربه کاربری یا همان UX یکی از مهم ترین مقدمات سئو می باشد. بنابراین لازم دانستیم تا در آموزش سئو برای مبتدی ها حتما به این نکته اشاره کنیم. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که زمانی که مخاطبان، لینک سایت شما را در صفحه نتایج موتورهای جستجو می بینند و روی آن کلیک می کنند، چگونه می توانید نیازهای آنها را برآورده کنید؟

موتورهای جستجو، به افراد کنجکاو زیادی مدیون است و خواسته کاربران را با راضی نگه داشتن آنها برآورده می کنند. پایه و اساس گوگل، برآورده کردن نیازهای مردم است و این مسئله به این بستگی دارد که شما چگونه سایتتان را سئو می کنید. موتورهای جستجو، رفتار کاربران را به هنگام تعامل با سرپ (SERP) و بعد از کلیک بر روی سایت شما، زیر نظر می گیرند. به این تعاملات، سیگنال های رابط کاربری (UX) می گویند. این سیگنال ها روی اینکه چقدر این رتبه بندی ها برای مردم دقیق هستند، تاثیر می گذارند.

بررسی موبایل فرندلی بودن سایت

اطمینان حاصل کنید که سایتتان موبایل فرندلی است. بر طبق یک مطالعه، بیش از 60% جستجوها با تلفن های همراه انجام می شود، پس mobile-friendly بودن یک سایت در سئو اهمیت بسیاری دارد. می توانید از ابزار تست موبایل فرندلی گوگل استفاده کنید برای اینکه ببینید آیا سایتتان موبایل فرندلی هست یا نه.

بررسی dwell time

Dwell time، مدت زمانی است که کاربران در سایت صرف می کنند قبل از اینکه دوباره به سرپ برگردند. این مدت زمان، از موقعی محاسبه می شود که کاربران سایت شما را در سرپ کلیک کنند تا زمانی که دوباره به سرپ برگردند. بنابراین حتی اگر در سئو مبتدی هستید، باید به این فکر کنید که چه کاری انجام دهید که این زمان طولانی تر شود. Dwell time می تواند به این معنا باشد که سایت شما از نظر کاریران مفید و ارزشمند واقع شده است.

 

بررسی سرعت سایت

حی اگر در سئو مبتدی هستید، باید اطمینان حاصل کنید که سایتتان سریع لود می شود. سرعت لود صفحات سایت برای هر دو، هم انسانها و هم موتورهای جستجو، از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار است. مطالعات نشان می دهد که بیش از 40 درصد مردم، سایتهایی که سرعت لودشان، بیش از 3 ثانیه طول می کشد را رها می کنند. با استفاده از دو ابزار GTMetrix و Google’s PageSpeed Insights، شما می توانید سرعت سایت خود را بررسی کنید و ایرادات آن را پیدا کرده و برطرف کنید. سرعت لود صفحه، با رضایت کاربران رابطه مستقیم دارد. مردم دوست ندارند ساعت ها زمان صرف کنند تا یک سایت قابل استفاده شود، بنابراین سرعت لود صفحه در سئو اهمیت فراوانی دارد.

بهبود سرعت سایت می تواند بر بهبود رتبه سایت شما در گوگل تاثیر بسزایی داشته باشد، چراکه دستیابی به محتواهای سایت شما برای کاربران راحت تر خواهد شد. برای اینکه سئو سایتتان موفقیت آمیز باشد، باید در کنار تولید محتوای ارزشمند و منحصر به فرد، سرعت سایت خود را بهینه کنید تا کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

نصب گواهی SSL

HTTPSرسماً یکی از سیگنال های رتبه بندی است که گوگل از آن استفاده می کند. سایت هایی که از گواهی SSL استفاده می کنند، دارای علامت یک قفل در قسمت نوار آدرس می باشند. هم چنین استفاده نکردن از گواهی SSL  می تواند باعث بروز مشکلات امنیتی شود، به خصوص زمانی که یک سایت تجارت الکترونیک داشته باشید از کاربران بخواهید که اطلاعاتشان را در سایت شما وارد کنند.

ساخت سایت مپ برای سایت

سایت مپ (sitemap)، یک فایل XML است که تمامی صفحات سایت شما را لیست می کند. موتورهای جستجو از سایت مپ برای پیدا کردن محتواهای سایت و درک ارتباط بین صفحات استفاده می کنند (در واقع ساختار کلی سایت شما را مشاهده می کنند). سایت مپ، در رتبه بندی سایت ها، تاثیر مستقیم ندارد اما به موتورهای جستجو این امکان را می دهد تا راحت تر صفحات سایت شما را پیدا و ایندکس کند.

آپلود فایل robots.txt

در حالی که سایت مپ، یک نمای کلی از ساختار سایت را به موتورهای جستجو، نشان می دهد، فایل robots.txt به ربات های گوگل می گوید که کدام صفحات را ایندکس کنند و کدام ها را ایندکس نکنند. داشتن فایل robots.txt به شدت توصیه می شود و تمام خزنده های موتورهای جستجو، فرمت robots.txt را متوجه می شوند و از قوانین آن پیروی می کنند.

لینک سازی داخلی در پست ها و صفحات مرتبط

یک لینک سازی داخلی استراتژیک بر روی صفحات وب سایت شما، یک راه عالی برای بالا بردن سرعت ایندکس و کراول (crawl) سایتتان توسط موتورهای جستجو است. هم چنین با این کار، به صفحات پر اهمیت سایتتان اشاره می کنید.

استراتژی های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند محتوای کرنر استون (Cornerstone content) و … . این روش ها جوابگو هستند اما کمی پیچیده هستند و از آنجایی که این آموزش سئو برای افراد مبتدی است، بهتر است روی ساخت لینک در صفحات مرتبط شروع کنید. برای پیدا کردن صفحات مرتبط در سایتتان می توانید در گوگل عبارت زیر را سرچ کنید.

“موضوع سایتی که می خواهید به آن لینک بدهید” + Site:yourdomain.com

دقت داشته باشید که بهتر است لینک سازی داخلی را همانند لینک سازی خارجی سایتتان، متنوع بسازید تا ارزش بیشتر داشته باشد. برای لینک سازی داخلی، شما می توانید از انکرتکست (anchor text) استفاده کنید؛ یعنی یک عبارت یا کلمه کلیدی را انتخاب کرده و آن را در قالب لینک در بیاورید.

مطالعه راجع به سئو تکنیکال (technical Seo) و ساختار سایت

ساختار داده ها روی سایت شما، نقش قابل توجهی را در عملکرد سئو شما ایفا می کنند. هر چه بیشتر راجع به آن مطالعه کنید، در آینده، عملکرد کلی سایتتان را بهبود خواهید داد.

برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟

اولین قدم برای یادگیری سئو، خواندن مقالات آموزشی در این زمینه است. اگر در سئو مبتدی هستید، باید تا جایی که می توانید اطلاعات خود را در زمینه اینترنت و موتورهای جستجو (مانند گوگل) بالا ببرید و سعی کنید الگوریتم های گوگل و روند کارشان را به خوبی بشناسید. دومین قدم، آشنایی با مفاهیم سئو و یادگیری ابزارهای آن مانند سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس و ... می باشد. و در نهایت، زمانی که اطلاعاتتان به حد مطلوبی رسید، می توانید آموخته های خود را بر روی یک پروژه عملی پیاده سازی کنید

یادگیری سئو سایت از نظر متخصصین seo بین المللی

یکی از منابعی که خیلی از علاقه مندان چشم های خود را بر روی آن میبندند، استفاده از تجربه ارزشمند متخصصین و کارشناس های سئو است. در این بخش به کاربردی ترین نکات و تجربیات متخصصین بین المللی برای سئو سایت اشاره خواهیم کرد. این تجربیات میتواند مسیر یادگیری و اجرای تکنیک ها در پروژه های سئو را برای شما ساده و سریع کند. پس برای اینکه راه یادگیری سئو را برای خود هموار کنید، از این تجربیات نهایت استفاده را ببرید.

همه ابعاد سئو را جدی بگیرید

اگر قرار باشد مهمترین تکنیک سئو مدرن را به شما بگویم، حتما به نگاه جامع و دقیق به همه جزئیات سئو اشاره خواهم کرد. برای کسب موفقیت در سئو باید به همه ابعاد آن توجه کنیم و هیچ تکنیک و روشی به تنهایی کارآمد نیست. سئو تکنیکال، شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، تولید محتوای کاربردی، لینک سازی خارجی، روابط عمومی آنلاین و … همگی در جایگاه شما تاثیرگذار خواهند بود و عدم توجه کافی به هریک از آنها میتواند دلیلی بر عدم موفقیت باشد. بسیاری از متخصصین سئو در سرتاسر دنیا و بخش عمده ای از دوره های آموزش سئو تنها تمرکز خود را بر روی یکی از فاکتورها قرار میدهند و فقط برآنچه مسلط هستند تاکید میکنند. در حالیکه برای حرکت این خودرو باید همه اجزای آن به درستی و در کنار هم کار کنند.

 

بهترین لینک ها را از صفحات سایت خود بگیرید

در طول یک دهه اخیر، بارها از قدرت و تاثیر لینک سازی های داخلی شگفت زده شده ام. صفحاتی که بیشترین لینک داخلی را دارند معمولا مهمترین و ارزشمندترین صفحات سایت از دید گوگل خواهند بود. تقویت لینک سازی داخلی یک صفحه میتواند تاثیر شگفت انگیزی در جایگاه آن داشته باشد ولی باید دقت کنید که این فرآیند را به صورت هدفمند و بهینه انجام دهید. اگر برای همه صفحات سایت خود لینک سازی مشابه و زیاد انجام دهید عملا گوگل متوجه برتری هیچ کدام بر دیگری نخواهد شد.

برای بهبود سایت خود سرمایه گذاری جدی کنید

در بهبود کیفیت و ارتقای کارایی سایت خود صرفه جویی نکنید! اگر یک شرکت هاستینگ با کیفیت و خدمات ایده آل پیدا کردید هزینه استفاده از آن را بپردازید، برای تجربه کاربری و بهبود ساختار کدنویسی سایت از بهترین متخصصین استفاده کنید و هرچیزی که به بهبود سایت شما کمک میکند را دست کم نگیرید. سایت هایی که بهترین رتبه و بیشترین بازدیدکننده را جذب میکنند معمولا سریع، زیبا، کارآمد و مملو از محتوای ارزشمند و اختصاصی هستند. سرمایه گذاری بر روی زیرساخت و کارایی سایت در قدم های آغازین ممکن است بی دلیل باشد ولی ارزش واقعی آن را در رقابت های مهم و در رتبه های بالا مشاهده خواهید کرد.

کلمات کلیدی طولانی را دست کم نگیرید

ابزارهای جستجوی صوتی که در حال حاضر از طریق تلفن های هوشمند در دسترس بیشتر کاربران قرار گرفته اند به زودی تغییراتی اساسی در نحوه جستجو ایجاد خواهند کرد. توجه به این نکته مهم میتواند در زمان انتخاب استراتژی سئو و تولید محتوای سایت بسیار با اهمیت باشد. کلمات کلیدی طولانی و جملات پرسشی که معمولا 5 تا 8 کلمه ای هستند را میتوان نسل جدیدی از هدف گذاری های متخصصین سئو دانست.

زمانیکه عبارات هدف خود را با ابزارهایی مانند keyword planner یا kwfinder بررسی میکنیم معمولا با ترکیب هایی روبرو میشویم که آمار جستجوی پایینی دارند ولی به خوبی میدانیم که این عبارت ها ممکن است توسط کاربران جستجو شده و اتفاقا شانس بالایی برای تبدیل به مشتری داشته باشند. دقت کنید که تعداد جستجوی پایین موجب تغییر مسیر شما یا فراموش کردن این عبارات ارزشمند نشود و تلاش کنید تا حد امکان محتوای خود را به ادبیات و نیاز کاربران نزدیک تر کنید.

از اشتباه کردن نترسید!

دنیای سئو گسترده و در حال تغییر است. ممکن است همه چیزهایی که یاد گرفته اید را به درستی اجرا کنید ولی باز هم به نتیجه مطلوبی نرسید. پیشنهاد من به کسانی که تازگی به دنیای سئو وارد شده اند این است که مفاهیم و اصول اولیه سئو را بیاموزید و خود را درگیر یک پروژه واقعی کنید. بهترین روش برای آموزش سئو اجرای آن در یک پروژه واقعی است. از اشتباه کردن نترسید و هرچه می آموزید را بر روی آن اجرا کنید. جمله معروفی هست که میگوید “اشتباه کردن بهترین معلم شماست.”این استراتژی برای من بسیار کارآمد بوده و تکنیک های بسیاری را در حین کار آموخته ام.

 

 

یادگیری و اجرا به صورت همزمان و تحت نظر مشاور باشد

به عنوان یک مبتدی در حوزه سئو، با حجم وسیعی از آموزش ها و تکنیک ها مواجه می شوید که موجب سردرگمی شما خواهند شد. ساعت ها زمان را صرفِ مطالعه مقالات و تماشای ویدئوهای آموزشی میکنید در حالیکه هیچ یک از آنها را به صورت عملی تست نکرده اید.من هم 6 سال پیش در چنین شرایطی بودم تا اینکه بالاخره دلم را به دریا زدم و کار سئو را به صورت عملی آغاز کردم. یک دامنه خریدم، یک سایت وردپرسی بر روی آن راه اندازی کردم و تلاش کردم تا آنچه آموخته ام را بر روی آن اجرا کنم. نتیجه؛ رشدِ سریع من در سئو و یادگیری تکنیک های کاربردی بود.

نکته دیگری که به من خیلی کمک کرد پیدا کردن یک مشاور و مدرس حرفه ای بود. این روش موجب شد تا هم دانش خود را به روز نگه دارم و هم هیجان و انگیزه کافی برای ادامه کار را بدست بیاورم. داشتن یک مشاور خوب شما را از هر مسیر جانبی و اشتباهی دور میکند و به شدت در زمان شما برای رسیدن به موفقیت در سئو سایت صرفه جویی خواهد کرد.

بر روی داشته های خود تمرکز کنید و آنها را تقویت کنید

وقتی بر روی اصول اولیه و مفاهیم سئو تمرکز میکنیم شانس زیادی برای موفقیت در سئو خواهیم داشت. تولید محتوای جدید همیشه به معنی پیشرفت شما در سئو نیست! در حال حاضر بیشتر زمانِ من صرف شناسایی صفحات و مقالات ارزشمند قبلی و تقویت و به روزرسانی آنها میشود.در این روش مقالاتی که محتوای جذابی دارند ولی جایگاه مناسبی کسب نکرده اند را شناسایی میکنم و با تغییر محتوا و تقویت لینک سازی داخلی و خارجی جایگاه آنها را بهبود میدهم. نتیجه شگفت انگیز است، رشد سریع جایگاه و جذب بازدیدکننده زیاد!

 

نتیجه گیری کلی

یادگیری سئو اصلا کار پیچیده ای نیست. همان طور که در مقاله آموزش سئو برای مبتدی ها دیدید، اگر شما با مفاهیم سئو آشنا باشید، می توانید تا حد زیادی به بهبود رتبه سایتتان کمک کنید.

اما نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که تنها ربات های گوگل نیستند که سایت شما را بررسی می کنند، شما با مخاطبانی طرف هستید که از این ربات ها خیلی باهوش تر اند. بنابراین اگر نتوانید آنها را راضی نگه دارید، گوگل چندان کمکی نمی تواند به شما بکند. پس تمامی مواردی که ذکر شد، به شرطی کار ساز خواهند بود که شما بتوانید خواسته مخاطبانتان را برآورده کنید.

وب سایت هایی با سئوی پایین به درد نمیخورند! پس اگر صاحب وب سایت هستید همین الان شروع به سئوی وب سایت خود کنید. در سئوی وب سایت خود به نکات زیر توجه کنید:

  • بروز باشید. با آخرین اصول سئو آشنا شوید و از آن ها نهایت استفاده را بکنید.
  • پشتکار و صبر زیادی داشته باشید. سئوی اصولی سایت ها ماه ها طول می کشد.
  • همواره دانش خود را در این زمینه بالا ببرید.
  • عملیات ها را الویت بندی کنید. مثلا بین معیار ها مهم ترین آن ها را انتخاب کنید.
  • سایت های رقیب و راهکار ها و سیاست های آن ها جهت بهبود عملکردشان را برسی کنید و همیشه یک قدم بیشتر بردارید.
  • پس از آمدن سایت به صفحه اول تلاش خود را متوقف نکنید. پس از رسیدن به هدف نه تنها نباید کار و تلاش خود را متوقف کنید بلکه باید آن را بیشتر کنید! برتر شدن مهم نیست، برتر ماندن مهم است.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.