Click Through Rate(نرخ کلیک)

مدیر سایت

CTR مخفف Click Through Rate است، و به معنی نرخ کلیک نسبت به رتبه است. Click Through Rate از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو بدست می آید. اگر CTR هرچه مقدار بیشتری را نمایش دهد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است.

نرخ کلیکCTR:
CTR مخفف Click Through Rate است، و به معنی نرخ کلیک نسبت به رتبه است. Click Through Rate از نسبت تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش آدرس و نام برند در نتایج جستجو بدست می آید. اگر CTR هرچه مقدار بیشتری را نمایش دهد بیانگر آن است که نتایج نشان داده شده برای کاربران مطلوب تر بوده است. برای همین است موتور های جستجو کننده CTR را یکی از معیار های خود برای تعیین رتبه سایت قرار داده اند چرا که هرچه کلیک بر روی نتیجه ای بیشتر باشد احتمالا نتیجه مناسب تری باید داشته باشد.
چگونه CTR سایت خود را افزایش دهیم؟
1.کسب رتبه برتر در گوگل:
یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن نرخ کلیک روی یک سایت در گوگل، رتبه های بالاتر آن سایت و رسیدن به صفحه اول گوگل است. همانطور که می دانید گوگل تبلیغات کلیکی انجام میدهد و شما می توانید با پرداخت هزینه ای به گوگل رتبه یک گوگل باشید. گوگل با بررسی نتایج حاصل از سایت هایی که این هزینه را پرداخته و رتبه یک گوگل بوده اند به این نتیجه رسید که رتبه یک گوگل بودن بعد از مدتی منجر به کاهش نرخ CTR می شود و این امر موجب شد گوگل سیستم جایگاه شناور سایت ها را ایجاد کند. در این سیستم سایت شما ممکن است از یک IP در یک جایگاه و از IP دیگری در یک جایگاه دیگر قرار داشته باشد. تحقیقات گوگل نشان می دهد که این روش نرخ کلیک روی سایت ها را افزایش می دهد.
2.وجود Data highlighter ها :
تنها گوگل به اهمیت های لایت کردن سایت در نتایج جستجو برای افزایش نرخ کلیک اشاره کرده است و سایر منابع از این روش اسمی نبرده اند. اما به نظر ما گوگل یکی از مهمترین منابع برای تعیین فاکتور های افزایش نرخ کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین اعلام می کنیم که قرار دادن ستاره و عکس بندانگشتی از عکس و یا فیلم موجود در سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل به افزایش نرخ کلیک کمک خواهد کرد. آموزش نحوه کد نویسی این کار در این مقاله نمی گنجد و نیاز به یک بحث تخصصی در یک مقاله جداگانه دارد.
گوگل های لایت کردن نتایج جستجو را با عنوان Rich Snippets در وبلاگ خود معرفی و پشتبانی خود از این سیستم را اعلام می کند.
3.تگ عنوان
تگ title وظیفه انتخاب عنوان برای صفحه را دارد. این تگ جزء زیر مجموعه تگ های Head است. عبارتی که در این تگ تعریف میشود بصورت یک لینک آبی رنگ در نتایج جستجو ظاهر میشود، کاربران وب با کلیک روی این لینک وارد سایت می گردند. انتخاب یک عنوان مناسب و تاثیر گذار نقش مهمی در نرخ کلیک کاربران روی یک سایت دارند. یک عنوان خوب دارای شرایط و ویژگی های مشخصی است. این ویژگی ها را بصورت فهرست وار در زیر بیان کرده ایم:
1. عنوان باید دارای کلمات کلیدی اصلی باشد. این کلمات بهتر است در اول عنوان ذکر شوند. انجام اینکارعلاوه بر جلب توجه بیشتر برای کاربر بر رتبه سایت شما نیز موثر است. (این جمله به معنی تاثیر مستقیم عنوان در نتایج جستجو نیست. بلکه به معنی تاثیر گذاری انتخاب عنوان مناسب با کمک افزایش مخاطب واقعی بر روی سئو است)
2. تعداد کاراکتر های عنوان : در منابع مختلف و اغلب معتبر از 40-50-60 کارکتر مجاز در گوگل سخن به میان آمده است که همگی غلط و اشتباه هستند. در عمل شما نمیتوانید بیش از 12 کاراکتر در عنوان گوگل استفاده کنید، عناوین طولانی تر توسط گوگل شکسته خواهند شد.
3. تعداد کاراکترهایی که در عنوان با کلمات جستجوشده کاربر یکسان میباشند. این عامل بدلیل برجسته شدن این کاراکتر ها میباشد.
4. عنوان سایت برند باشد: اگر سایتی یک برند معروف و شناخته شده را در اینترنت ارائه دهد. دیدن نام برند در عنوان سایت بر افزایش نرخ کلیک سایت بسیار موثر است.
5. محتوای عنوان : جذابیت و منحصر به فرد بودن عنوان موجب میشود که تعداد کلیک روی یک سایت در نتایج جستجو بیشتر شود.
نکات مهم :
6. هنگام انتخاب تگ های خود به این موارد توجه کنید: طول کاراکتر، انتخاب کلمات، میزان جستجو توسط کاربران
7. برای افزایش نرخ کلیک عنوان های جذابی را انتخاب کنید که کاربر را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت کند. اما از حذف و تغییر عناوینی که در حال حاضر رتبه خوبی در گوگل دارند بپرهیزید.
4.آدرس سایت یا صفحه:
آدرس سایت یا آدرس صفحه می تواند باعث افزایش و یا کاهش نرخ کلیک شود. مثلا فرض کنید: در گوگل واژه خرید خانه ویلایی را جستجو کرده اید و در رتبه اول گوگل یک سایت با این آدرس را مشاهده می کنید: 1DE34%Dk.com. آیا با دیدن این آدرس از کلیک کردن روی آن اجتناب نمی کنید. قطعا اگر واقعا قصد خرید منزل را داشته باشید. بدنبال یک سایت امن برای خرید می گردید و چنین آدرس سایتی اصلا حس امنیت را القاء نمی کند. در نرم افزار های متن باز برای ایجاد آدرس صفحات بصورت پیشفرض از زبان ماشین استفاده می شود و صفحات بصورت P594 و مانند آن نمایش داده می شوند. بهتراست که این نام ها به اسامی مفهوم برای انسان تغییر کنند. میتوان در گوگل وبمستر از کارکترهای جایگزین برای / قبل از نام زیر شاخه استفاده کرد. این روش به افزایش میزان مخاطب کمک می کند.
نکات:
1. هنگام ایجاد آدرس سایت به ساختار زیر شاخه هها اهمیت زیادی بدهید. انتخاب کلمات مناسب و جستجو برای واژه های پر کاربرد در زمینه محتوای صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است.
2. در هنگام مناسبت های خاص مانند عید نوروز به آدرس عنوان سایت خود عبارت هدیه نوروزی را اضافه کرده و یا صفحه ای با این نام ایجاد کنید.
نکات دیگری هم برای افزایش نرخ کلیک میتوان ذکر کرد، که بطور غیر مستقیم موجب افزایش نرخ کلیک می شوند:

• محتوای مناسب صفحات : با جذب مخاطب باعث می شود که کاربران، سایت شما را، یک سایت مناسب تشخیص دهند و در مراجعات بعدی به موتورهای جستجو، با دیدن سایت شما کلیک بیشتری روی سایت شما انجام دهند.
• ارتباط بین صفحات سایت: هرچه صفحات سایت به هم مرتبط تر باشند. کاربران از ماندن در سایت لذت بیشتری برده و این موضوع میتواند بر نرخ کلیک شما بیافزاید.
• لینکهای مرتبط خارجی : لینک های مفید خارجی که به محتوای سایت شما مرتبط هستند، بر افزایش نرخ کلیک بسیار موثراند. مثالا فرض کنید که سایتی که آموزش فتوشاپ را ارائه می دهد به سایت هایی که عکس ها و ابزار های رایگان فتوشاپ را ارائه میدهد لینک بدهد. چه تعداد از کاربران برای مشاهده سایت های ارائه دهنده این ابزار ها بر روی سایت اول، یعنی سایت ارائه دهنده آموزش فتوشاپ کلیک می کنند؟ مسلما بسیاری از کاربران این روش را انتخاب می کنند. زیرا با دیدن یک آموزش میتوان ایده کلی از نحوه کار با یک ابزار را بدست آورد. در حالی که مشاهده صد ها ابزار که نحوه کار آنها مشخص نیست، انتخاب ابزار را سخت و دشوار می کند.
آیا افزایش CTR بر سئو تاثیرگذار است؟
بله، افزایش نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم بر رتبه بندی نتایج گوگل خواهد داشت. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند. این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.
حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصویر کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.