اهمیت فونت در طراحی سایت

مدیر سایت

هرچه روبه جلو حرکت میکنیم در دنیای طراحی وبسایت برای برقراری ارتباط بین سایت با کاربران عوامل بسزایی برای طراحان سایت با اهمیت تر میشود. یکی از اصلی ترین عوامل که باعث جذابیت وبسایت و همچنین جذب کاربر میشود ،فونت استفاده شده در طراحی است؛به همین دلیل یک تایپوگرافی خوب باعث می شود کاربر بهتر مطالب وبسایت را مشاهده کند.

اهمیت فونت در طراحی سایت

بسیاری از طراحان بیشترین وقت خود را بر روی گرافیک و ادیت عکسها میگذارند، غافل از اینکه شناخت فونت و چیدمان متن براساس اصول ، کار طراحان را چه در زمینه طراحی بروشور،کاتالوگ ،بیلبورد، پوستر و چه در زمینه طراحی سایت یونیک میکند.

فونت ها معمولا با توجه به طراحی و سلیقه صاحب سایت در نظر گرفته می شود. هر چه فونت با کلیات طراحی وب سایت سازگار تر باشد و خوانا تر باشد طرح را نیز زیباتر می کند و کاربران را برای خواندن متون سایت ترغیب خواهد کرد.

 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

 

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

  1. یک راه ارتباطی برای انتقال مفاهیم: نوع فونت و تایپوگرافی استفاده شده در وب سایت، می توانید تشخیص دهید که وب سایت چه اطلاعاتی را به شما منتقل می کند.
  2. جذب مخاطب بیشتر: اصلی ترین اهمیت تایپوگرافی در طراحی وب سایت، جذب کردن مخاطب و افزایش بازدید وب سایت است. انتخاب تایپوگرافی مناسب باعث می شود مخاطب از وب سایت شما بیشتر بازدید کند.
  3. ایجاد دسته بندی: انتخاب فاصله مناسب و رنگ بندی و سایز فونت، نشان دهنده بخش های مختلف در محتواست.
  4. نمادی برای حرفه ای بودن: مسلما صرف وقت بیشتر و انتخاب یک تایپوگرافی مناسب برای سایت، تمایز وب سایت های معتبر و حرفه ای را با دیگر سایت ها مشخص می کند.
  5. بهبود سئو: استفاده از تایپوگرافی مناسب که شامل نوع فونت، اندازه فونت، رنگ و فضاهای خالی می شود، عامل مهمی در بهبود سئوی وب سایت هستند.

 

اهمیت فونت در طراحی سایت

 

چطور فونت مناسب را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد انتخاب و ساتفاده ار فونت مناسب یکی ار نکات مهم در طراحی سایت است که به زیبایی بصری، جذب مخاطب و ماندن بیشتر او در صفحه کمک زیادی می‌کند؛ اما برای انتخاب فونت مناسبی که با طراحی و نوع سایت ما هم‌خوانی داشته باشد دارای اصولی است که قصد داریم در این بخش از مقاله اهمیت فونت در طراحی سایت آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. شناسایی هدف: برای شروع کار ابتدا در نظر میگیریم که خواننده متن ما در چه رده سنی و چه جایگاه اجتماعی دارد تا بهترین نمونه را آماده سازی کنیم به عنوان مثال: هیچ‌گاه نمی توان از فونت های خشک و رسمی برای طراحی پوستر های کودکانه استفاده کرد. همچنین نمی توان خطوط بولد و فانتزی را برای طراحی بروشور یا کاتالوگ های آرایشی بهداشتی بکار گرفت. بهتر است قبل از هر چیز نوع نیاز مخاطب و رده سنی را شناسایی کنید تا با توجه به آن الگوی مناسبی را ارائه دهید.
  2. قالب نوشتار: بهتر است برای درج متن ها در طراحی گرافیک، فونت های ساده را در کادر مشخص گنجاند. نوشتن متون در خطوط عریض و طویل، نه تنها مخاطب را خسته می کند، بلکه موجب سر درگمی و عدم جذابیت شود. رنگ های یکسان قالب های غیر استاندارد و نوشتار طولانی از جمله عناصری هستند که باعث می شود مخاطب تمایلی به خواندن آن نداشته باشند. در صورتی که طرح به گونه ای است که باید از یک فونت استفاده شود، تنها راه چشم نواز بودن متن، دسته بندی و کادر بندی آن ها است و در صورت امکان استفاده از رنگ هایی که یکنواختی را از طرح بگیرد و به آن روح بخشد. داشتن کاراکترهای مناسب در هر خط یکی از موارد کلیدی برای خوانایی متن های شماست. اگر می خواهید خوانندگان تان تجربه خوبی از محتوایتان داشته باشند و متن را به راحتی بخوانند به ازای هر خط فقط از 60 کاراکتر استفاده کنید.
  3. عملکرد فنی: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین المان های طراحی سایت، سرعت لود صفحات است. خیلی وقت‌ها انتخاب یک فونت اشتباه می‌تواند به سرعت لود صفحات سایت صدمه بزند. این را در نظر داشته باشید که یک سایت در دستگاه های مختلفی از موبایل و ساعت هوشمند گرفته تا لپ تاب و تلوزیون دیده می‌شود. پس باید فونتی را انتخاب کنید که بتواند ثبات ظاهری را در همه حفظ کند و همه‌جا خوانا به نظر بیاید.
  4. رعایت خوانایی:آنچه متن را برای مخاطب خواندنی میکند خوانایی آن است نه فونت آن. چرا که فونت های ساده بسیاری در زبان انگلیسی و فارسی وجود دارند که می توان در طرح گرافیکی استفاده کرد و نیازی نیست از فونت های عجیب و غریب که خوانایی کمی دارند برای زیبایی طرح استفاده کنید.

 فونت در طراحی سایت

 

معرفی فونت های انگلیسی مناسب در طراحی گرافیک

  • CALSON
  • CRICULAR
  • GOTHAM
  • GT WALSHEIM
  • FRANKLIN GOTHIC
  • PRIXIMA NOVA
  • APERCU
  • AVENIR
  • FUTURA
  • BRANDON GROTESQUE

 معرفی فونت های محبوب فارسی

 

معرفی فونت های محبوب فارسی

  • فونت B Mitra برای نامه نگاری و متون رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فونت B Yekan مناسب برای کارت ویزیت و اسلاید های آموزشی بسیار استفاده می شود.
    • Adobe Arabic نیز برای نوشتار عربی و فارسی استفاده می شود.
  • فونت Tahoma برای مقالات
  • فونت ایران سنس برای متن های سایت های فروشگاهی:مثال دیجی کالا، آپارات، بازار
  • فونت دانا فونتی خاص و جدید برای وبسایت ها

سایر فونتهای محبوب فارسی

  • roya
  • b-roya
  • mitra
  • arial
  • b-nazanin

 

معرفی فونت های انگلیسی مناسب در طراحی گرافیک 

نکات مهم هنگام انتخاب فونت و نوشتن متن

  1. تعداد فونت در متن: از سه فونت بیشتر داخل متن استفاده نکنید چراکه ظاهر متن را بهم میریزد.(استفاده از یک فونت کفایت میکند)
  2. از فونت های استاندارد استفاده کنید:برای خوانایی سریع متن از فونتهای استاندار استفاده کنید.
  3. از فونتی استفاده کنید که حروف در ان قابل تشخیص باشد.
  4. انتخاب سایز مناسب فونت: با استفاده از این سایز ها فونت های موجود در وب سایت تان به شکلی زیبا در کنار یکدیگر قرار می گیرند .
  5. اهمیت استفاده از فونت های گرافیکی و استفاده از تیترها در طراحی سایت
  6. انتخاب تایپ فیس: به طراحی کلی از مجموعه کاراکترهای حروف، تایپ فیس گفته می شود. سایز مشخص، ضخامت حروف و نشانه ها، جزئی از تایپ فیس هستند.تایپ فیسی که انتخاب می کنید باید روی صفحات نمایشِ کوچک تر هم خوانایی داشته باشد.
  7. همه حروف را به صورت بزرگ ننویسید.
  8. به کنتراست رنگی مناسب دقت کنید: برای متن و بک گراندتان از رنگ یکسان یا مشابه استفاده نکنید. هرچقدر متن بیشتر به چشم بخورد و قابل دیدن باشد کاربر سریع تر آن را اسکن می کند و می خواند.
  9. از رنگ کردن متن به صورت قرمز یا سبز خودداری کنید
  10. از متن های چشمک زن استفاده نکنید:این امر باعث آزار مخاطب میشود.

 

 نکات مهم هنگام انتخاب فونت و نوشتن متن

 

فونت در طراحی سایت از سه روش خوانده می شوند:

  1. لوکال
  2. فونت های گوگل
  3. داخل هاست وب سایت

نکته: برای افزایش سرعت وب سایت خود بهتر است فونت مورد نظر خود را در هاست مربوطه بارگزاری نمائید.

نکته: اگر قصد دارید در طراحی سایت خود از فونت های فارسی استفاده نمائید می توانید از سایزهای 10 تا 33 پیکسل استفاده نمائید که استاندارد ترین و بهترین فونت برای سایت می باشد.

 

اصول انتخاب فونت

 

برای طراحی سایت شرکتی و رسمی از چه فونت هایی باید استفاده شود ؟

برای طراحی سایت شرکتی و رسمی نیاز به انتخاب فونت‌هایی با خصوصیات رسمی و خوانا دارید. در زیر، تعدادی از فونت‌های فارسی که برای طراحی سایت‌های شرکتی و رسمی مناسب هستند، معرفی شده است:

 

 IRANSans

یکی از پرکاربردترین فونت‌های فارسی است که برای طراحی سایت‌های شرکتی و اداری مناسب است. این فونت خوانایی بالا و طراحی ساده دارد.

Shabnam

 این فونت فارسی دارای خوانایی بالا و طراحی مدرن است و به خوبی برای سایت‌های شرکتی مناسب است.

Vazir 

فونتی با طراحی مینیمال و خوانایی بالا. برای طراحی‌هایی که به شکلی ساده و حرفه‌ای می‌پردازند، مناسب است.

 

 Nazanin

 این فونت با طراحی کلاسیک و حجیم، برای سرخط‌ها و عناوین مناسب است.

 

Tanha

یک فونت با طراحی انگیزشی و حرفه‌ای که برای سایت‌های شرکتی و آموزشی مناسب است.

 

Yekan

 این فونت با طراحی منظم و ساده، در طراحی سایت‌های شرکتی و مؤسساتی کاربرد دارد.

 

Dirooz

فونتی با طراحی مدرن و خوانایی بالا که به خوبی با سایت‌های شرکتی و حرفه‌ای هماهنگ می‌شود.

Koodak

اگر نیاز به طراحی بخش‌های خاصی با قلمی بچگانه دارید، این فونت مناسب است.

 

B Lotus

 فونتی با طراحی کلاسیک و مناسب برای متون طولانی و مقالات رسمی.

 

Saadi

یک فونت کلاسیک با ظاهری متنوع و مناسب برای انواع طراحی‌های شرکتی و حرفه‌ای.

 

در انتخاب فونت فارسی نیز به خوانایی، سازگاری با موضوع و بخش‌های مختلف سایت، و ظاهر حرفه‌ای توجه کنید. همچنین، پیشنهاد می‌شود قبل از انتخاب نهایی، فونت‌ها را در محیط وبسایت خود تست و پیش‌نمایش کنید تا اطمینان حاصل کنید که با طراحی کلی سایت هماهنگی دارند.

 

جهت سفارش طراحی سایت با ورد پرس به این  صفحه مراجعه کنید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.