طراحی سایت-طراحی وب سایت-طراحی سایت در  شیراز

زئوس : طراحی سایت در شیراز | طراحی وب سایت در شیراز

تاریخ درج خبر : 1396/4/18
تعداد بازدیدها : 241
عقیده کاوی ( احساس کاوی ) به چه معناست؟

عقیده کاوی و تحلیل احساسات، فرایند تحلیل نظرات، احساسات و عواطفی است که در داده های متنی بیان شده است.

زمانی که ما بخواهیم در مورد موضوعی اعم (  خرید ، مسافرت ، رای دادن به کاندیدای مورد علاقه و ...) تصمیم گیری کنیم مایلیم از عقاید دیگران در مورد آن موضوع نیز مطلع گردیم.بنابر این میتوانیم بگوئیم که نظرات و عقاید مردم بروی تصمیم گیری و رفتارشخص بسیار موثر است.

قبلاً منابع کسب اطلاعات ، دوستان و مجلات و وبسایت های تخصصی وبلاگ ها و حتی پرسشنامه های کتبی بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی، وب اجتماعی ابزار جدیدی برای ساخت و به اشتراک گذاری ایده ها فراهم آورده است.بدین صورت که امروزه افراد میتوانند با استفاده از نظر دهی آنلاین درباره محصولات و سرویس های مورد علاقه در وب سایتهای تجاری و شبکه های اجتماعی ،عقیده خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.  با کمک این منابع غنی اطلاعاتی ما میتوانیم تصمیمات بهتری اتخاذ نمائیم

 

اما پیدا کردن و خواندن این اطلاعات حجیم که همه ی آن ها هم مدنظر ما نیست کار زمان بر و خسته کننده ای است، اینجاست که نیاز به یک سیستم خودکار برای تحلیل عقاید و نظرات احساس می‌شود.

عقیده‌‌کاوی

 یا تحلیل احساسات]، دانشی است که به تحلیل عقاید، احساسات، ارزیابی‌ها و نگرش‌های مردم در مورد یک موضوع خاص همچون یک محصول، سازمان، شخص، یا حادثه می‌پردازد  .( دید یا رفتاری که بر اساس احساسات باشد به جای منطق، احساس گفته می‌شود. بنابراین عقیده کاوی به تحلیل احساسات نیز معروف است(

هدف عقیده کاوی این است که کامپیوتر را قادر سازیم که بتواند احساسات را تشخیص  دهد و بیان کند

 

تاریخچه‌ی عقیده‌کاوی به دهه‌ی 80 میلادی باز می‌گردد. به عنوان مثال می‌توان به تئوری بنفیلد  که در سال 1982 انتشار یافت اشاره کرد. جدا کردن جملات با استفاده از عناصر نشان‌دهنده‌ی احساس مانند کلمات دارای بار معنایی مثبت یا منفی در این تئوری مطرح شده‌است.

 

روش­های موجود برای تحلیل­احساسات می­توانند در دو گروه اصلی یادگیری­ماشین و مبتنی­برواژگان دسته­بندی شوند. بیشتر تکنیک های موجود برای تجزیه­ و تحلیل احساسات از روش­های یادگیری­ماشین استفاده می­کنند. از مزایای این روش نسبت به سایر روش­ها، می­توان به توانایی تشخیص عبارات ذاتا غیراحساسی که در جمله معی یا احساسی پیدا می کنند مانند کلمه­(ارزان) در جمله "این دوربین ارزان است."  اشاره کرد  

از سوی دیگر، در طبقه بندی مبتنی بر واژگان که از روش­های مبتنی بر مجموعه­نوشته­ها  و مبتنی بر فرهنگ لغت استفاده می شود، روال کلی به این  صورت است که برای هر کلمه در یک جمله، در شبکه واژگان احساسی جستجو صورت می­گیرد و در صورتی که آن واژه در شبکه موجود باشد، برچسب احساسی آن استخراج می شود. 

 

تاکنون تحقیقات زیادی راجع به عقیده­کاوی و تجزیه و تحلیل احساسات در زبان های انگلیسی، چین و روسیه انجام شده است. با وجود این که زبان فارسی، زبان اصلی ایران، افغانستان و تاجیکستان می­باشد، ولی در متن­های فارسی تحقیقات بسیار کمی در تجزیه و تحلیل احساسات انجام شده است .

عقیده‌کاوی کاربرد‌های فراوانی دارد.

 

از مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به دنبال‌کردن عقاید مردم توسط سیاست‌مداران، آگاهی تولیدکنندگان از سطح رضایت مشتریان و پیش‌بینی تغییرات بازار با توجه به نظرات افراد اشاره کرد. سرعت زیاد و هزینه‌ی کم مهم‌ترین عوامل جایگزین‌کردن عقیده‌کاوی با روش‌های سنتّی (به کمک نیروی انسانی) هستند.

 

شاید محبوب‏ترین زمینه استفاده از عقیده‏کاوی کمک به مشتریان در زمان تصمیم‏گیری برای خرید یک محصول است. مشتریان قبل از خرید یک محصول در فروشگاه‏های اینترنتی، می‏خواهند که به راحتی نظرات کاربران را در مورد آن محصول مشاهده کرده، ویژگی ‏های آن را شناسایی و به مقایسه‏ی آن محصول با دیگر محصولات بپردازند.

 


منبع : مرکز طراحی وب زئوس
تاریخ درج : 

تعداد بازدیدها : 241
 
برچسب ها

اخبار مرتبط

دیدگاه شما