دانگهی چیست؟

مدیر سایت

یکی از راههای کسب درآمد برای سایتها فروش تبلیغات متنی یا همان لینک است که معمولا در ستون های کناری، فوتر، میان متن و گاه در منوهای سایت قرار داده می شود. تبلیغات و معرفی اگر شکل طبیعی داشته باشد مسئله ای ندارد اما به دلیل سوء استفاده گسترده ای که از این نوع تبلیغات برای تغییر در رتبه ها می شود، گوگل خرید و فروش لینک را نوعی تقلب می داند و با آن مبارزه می کند.

یکی از راههای کسب درآمد برای سایتها فروش تبلیغات متنی یا همان لینک است که معمولا در ستون های کناری، فوتر، میان متن و گاه در منوهای سایت قرار داده می شود. تبلیغات و معرفی اگر شکل طبیعی داشته باشد مسئله ای ندارد اما به دلیل سوء استفاده گسترده ای که از این نوع تبلیغات برای تغییر در رتبه ها می شود، گوگل خرید و فروش لینک را نوعی تقلب می داند و با آن مبارزه می کند.

در بازار ایران خرید لینک آنقدر شایع است که می توان گفت مدیران کسب و کارها، تخصصی به نام سئو را عملا همین خرید لینک می دانند. پیش از این در مقاله "کسب رتبه در گوگل به چه قیمتی" به رواج خرید و فروش لینک و عواقب آن پرداخته ایم. در آنجا اشاره کرده ام زمانی که بازار خرید و فروش لینکها داغ است و حتی برندهای بزرگ کشور اقدام به خرید لینک می کنند، نمی توانیم از آنها بخواهیم لینک نخرند یا لینک نفروشند اما می توان راهکارهایی را پیشنهاد داد تا این رویه کمی منصفانه تر گردد.

آنچه که در میان سایتهای ایرانی رواج دارد، چیزی مانند تصویر زیر است؛ دهها لینک غیرمرتبط با یکدیگر و بی ربط با سایت لینک دهنده که تنها و تنها برای کسب رتبه بالاتر در گوگل، کنار هم قرار گرفته اند:

فرقی نمی کند آن را در بلوکهایی عادی یا ویژه دسته بندی کنیم؛ تمام لینکهایی که به این ترتیب قرار می گیرند از دید گوگل اسپم اند و با آپدیت جدید گوگل در پنگوئن بی ارزش شده اند. به هر حال لینکها در کسب رتبه مهم اند و باید آنها را در سئو در نظر گرفت. با این حساب چه باید کرد که هم مدیران سایتها درآمد لازم برای تولید محتوا را داشته باشند و هم اینکه لینکهای آنان بی ارزش نشود و همچنان خریدار لینک یا سفارش دهنده آگهی متنی داشته باشند.

چه لینکهایی در کسب رتبه موثرند؟

لینکهایی که از سایتهای مهم و صفحات مرتبط دریافت می گردند، بیشترین تاثیر را در کسب رتبه دارند. اگر صفحات گیرنده و دهنده لینک به طور عمومی و یا خاص به موضوعی مرتبط باشند، ارزش لینکی که رد و بدل می گردد، بالاتر می رود. سایت مهم هم به طور عمومی یعنی سایتی که متناسب با حوزه فعالیتش خوانندگان کافی دارد و خود از سایتهای بسیار دیگری، لینک دریافت کرده است.

اما قبل از ارائه راهکار پیشنهادی ایران سئو، نکته ای مهم ذکر می شود:

لینکهای فله ای و بی ربطی که در فوتر و سایدبار سایتها قرار می گیرند، بدون شک از دید گوگل اسپم هستند. حداقل توصیه ای که به مدیران سایتهای خریدار لینک می شود آن است که این لینکها را مستقیما به سایت اصلی خود ندهند تا سایت آنها دامنگیر عواقب تقلب در رتبه ها نشود. آنها می توانند این گونه لینکها را به سایتهای کمکی خود ارجاع دهند و سپس از آن سایتهای کمکی به سایت اصلی خود لینک کنند. با این روش کمی از بار اسپم کاسته شود که البته هنوز هم پیشنهاد می شود دوز لینک دادن حریصانه نباشد.

نمی توانیم از سایتها بخواهیم لینک نخرند و نفروشند اما می توان راهی پیشنهاد داد که از عمق فاجعه بکاهد. راهکار ایران سئو برای این موضوع چیست؟ راهکار ایران سئو چیزی است که "دانگهی" نامیده ام که از دل دو کلمه داستان و آگهی آمده است.

دانگهی چیست و چه می کند؟

فرایند رایج در لینک دادن و گرفتن، متوقف نمی شود اما با دانگهی تا حدی بهینه می شود که به نفع فروشندگان و خریداران لینک است. گفته شد که لینک باید مرتبط باشد. با دانگهی که داستانی کوتاه درباره آگهی است می توان نوعی ارتباط بین گیرنده و دهنده لینک ایجاد کرد. گوگل در تشخیص ارتباط مبدا و مقصد لینکها، کلمات نزدیک به متن لینک را بررسی می کند. تمرکز دانگهی نیز مرتبط کردن متن دور و بر لینک در سایت گیرنده و دهنده لینک است.

فرض کنید صفحه ای که لینک می فروشد مرتبط با موضوع موبایل است (سایت آ) و سایتی که لینک می خرد مرتبط با موضوع سفر (سایت ب) است. در روش اسپم رایج مثلا کلمه رزرو هتل از سایت آ به سایت ب لینک می شود اما دانگهی پیشنهاد می دهد که همین لینک در قالب یک داستان خیلی کوتاه داده شود.

اگر در سایت آ این متن قرار گیرد:

موبایل خوب لازمه سفر است چه برای حضور در اینستاگرام و چه رزرو هتل دلخواه در طول مسافرت.

در این حالت اگر کلمه رزرو هتل به سایت ب لینک شود، لینک داده شده نوعی ارتباط محتوایی بین دو سایت دارد زیرا کلمات سفر، مسافرت و رزرو هتل که در جمله فوق و در کنار "متن لینک" قرار گرفته اند، ارتباط موضوعی دارند.

دانگهی می تواند همزمان و تنها در دل یک داستان کوتاه، به چند سات با موضوع مختلف لینک کند. این مثال را ببینید:

"فرهاد بالا برره ای، عاشق سفر بود و بالاخره به تور اروپا رفت. او رزرو هتل را در کافی نت مرکزی برره انجام داد. در طول سفر با خرید کتاب از کتابخوانی لذت برد و با آیفون 7، سلفی و عکس گرفت و از اینستاگرام برای گلرخ خانم در پایین برره فرستاد و کلی پز داد. او شبها هم البته بی کار نبود و با حضور در بازار کار آنلاین متن هایی را به برره ای باستان ترجمه کرد و در طول سفر بی پول نماند". خوب بود؟

دانگهی فوق را در "دنیای سفر" قرار گرفته است. کلمات لینک شده را خوب ببینید و همینطور سایر کلمات به کار رفته در متن این دانگهی را. ارتباط عبارتها:

سفر، ترجمه، تور و هتل

ترجمه، کتاب و کتابخوانی

آیفون، سلفی، عکس، اینستاگرام و حتی کتابخوانی

کار، بازار، پول و حتی ترجمه

این کلمات شاید در متنهای عادی سایت لینک دهنده و در پاراگراف هایی دورتر هم وجود داشته باشند اما آنچه در اینجا اهمیت آنها را پررنگ تر می کند، نزدیک بودن آنها به متن لینکهاست. شاید این نوع لینک دادن، در نگاه اول تفاوت چندانی با لینک ساده و بدون داستان ندارد؛ اما تفاوت معنادار است به چند دلیل:

یک - فراموش نکنیم که پنگوئن گوگل اخیرا به روزرسانی شده است و لازم است ارزش لینکها همواره مورد توجه سایتهای گیرنده و دهنده لینک باشند. بدین ترتیب مدیر سایت آ موظف است برای هر تبلیغ متنی که ارایه می دهد، داستانی کوتاه بنویسد تا خریداران تبلیغ حاضر به قراردادن لینک خود شوند. بنابراین می توان انتظار داشت که فضای مورد استفاده هر تبلیغ متنی افزایش یابد و تعداد لینکهایی که از فوتر یک سایت به سایتهای مختلف می شود، کاهش یابد. در نتیجه پراکندگی موضوعات متن لینکها کاهش می یابد که به نفع دهنده و گیرندگان لینک است.

دو - اگر داستانهای کوتاه جذاب باشد، تبلیغات متنی واقعا کلیک می خورند که به نفع سفارش دهندگان آگهی است. داستانکهای کوتاه و جذاب حتی اگر بسیار هم باشند، خوانده و کلیک می شوند.

سه - دانگهی، فله ای و زشت و زننده نیست و بخش دانگهی ها می تواند جذاب باشد. اگر مدیر سایت کمی خلاقیت داشته باشد می تواند فوتر یا سایدبار سایت خود را از بخشی که کاربران بی خیالش می شوند به بخشی که کاربران در آن مکث می کنند تبدیل کند. این به نفع مدیر سایت است که می تواند به کمک آن پارامتر مدت زمان حضور در سایت از سوی کاربران را افزایش دهد.

چهار - برندهایی که اکنون تبلیغ متنی می خرند اما نگران وجهه خود هستند با رغبت بیشتری سفارش تبلیغ متنی خواهند داد. بدین ترتیب سرمایه بیشتری به نفع سایتهای تولید محتوا به وب تزریق می گردد.

پنج - شفافیت وب فارسی بیشتر می شود. با وجود دانگهی دلیلی ندارد مدیران سایتها، لینکهای فروخته شده را لابلای متنهای سایت یا در فوتر و سایدبار پنهان کنند.

شش - اعتماد به نفس سایتها بیشتر می شود. اگر سایتی تا پیش از این 20 لینک با متن لینکهای بی ربط و مختلف در فوتر سایت خود کارگذاشته بود و علیرغم درآمد مناسب، نگران برداشت مخاطبان سایت از آن لینکها بود؛ اینک 20 داستان کوتاه در فوتر سایت قرار می گیرد. هیچ مدیر سایتی از گذاشتن داستان کوتاه احساس شرمساری نخواهد کرد.

هفت - تولید محتوا مهم می شود و افراد خوش ذوق و سلیقه شروع به ساخت جملات کوتاه و جذاب و مرتبط می کنند.

نکته پایانی اینکه دانگهی برای سایتهایی که برای خود هویت و ارزشی قایل اند مهم است. سایتهایی که اصولا ماهیت وجودی آنها بر فروش لینک یا تولید فله ای لینک بنا شده، بی فایده است؛ با فراگیر شدن پنگوئن گوگل، کار این سایتها یکسره می شود.

تخصص سئو، فقط به لینکها مربوط نیست و منطقا سایتها باید بر تولید محتوا تمرکز کنند و دریافت لینک از روش دانگهی باید بخشی از پروسه سئو باشد و نه همه آن. با پنگوئن جدید گوگل باید به طور روزانه ارزش و اعتبار لینکها را بررسی کرد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.