سئو چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

مدیر سایت

سئو (seo) چیست؟ اختصاری از واژه‌های Search engine optimization و به معنای بهنیه سازی سایت بر اساس موتورهای جستجو است .امروزه دسترسی به تکنیک‌های سئو و کاربرد اصولی آن‌ها در بهینه سازی سایت در بین کاربران فضای وب از اهمیت بالایی برخوردار است. 

این مقاله به نوعی آموزش سئو را برای افراد علاقمند به دنبال دارد. 

 

سئو کار کیست؟

سئو چیست؟ سوالی است که در بین کاربران فضای وب و افراد شاغل در این زمینه همواره مطرح است. کلمه seo اختصاری از واژه‌های Search engine optimization است که عملا هدف سئو یعنی بهنیه سازی سایت بر اساس موتورهای جستجو را به همراه دارد.

در حالت کلی سئو با تکنیک‌ها، مراحل و اصول پایه گذاری اش هدف دریافت بهترین رتبه بندی در فضای وب بر اساس موتورهای جستجو در راس آن‌ها گوگل را دنبال می‌کند. 

فهرست مقاله سئو چیست؟

  • -هدف سئو (seo)  چیست؟
  • -روند تاثیر سئو در سایت
  • -الفبای بهینه سازی سایت (seo)
  • -نقطه شروع سئو سایت کجاست؟
  • -اصول سئو بر چند بخش است؟
  •   -A.سئو درون سایت (seo on page)
  •   -B.سئو خارج سایت (seo off page)
  •   -c.سئو تکنیکال یا فنی (technical seo)
  • -سئو (seo) و مراحل اجرای آن
  • -چرا سئو سایت و بهینه سازی صحیح آن مهم است؟


ویژگی یک سئو کار چیست، سئو چیست به زبان ساده، هدف از آموزش سئو چیست، اصول اموزش سئو، چگونه سئو کار شویم، مراحل سئو سایت چیست، سئو چیست در اینستاگرام از جمله مواردی است که توسط کاربران برای دسترسی به یک پاسخ مشخص در خصوص seo مطرح است.

 

معنی سئو چیست 

سئو چیست؟  

 

در این مقاله از مجله سایت طراحی وب زئوس که در زمینه سئو سایت فعالیت گسترده‌ای دارد، به بررسی محورهای کاربردی و مهم سوال سئو چیست؟ اشاره خواهیم داشت.

 

هدف سئو (seo)  چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو و فرآیندی است که برای بهینه‌سازی پیکربندی فنی، ارتباط محتوا و محبوبیت لینک یک وب‌سایت برنامه ریزی می‌شود.

هدف اجرای تکنیک‌های سئو در سایت این است که صفحات آن به راحتی با کلمات سرچ شده کاربران و موارد مجبوب آن‌ها مرتبط تر و قابل دسترسی جستارهای جستجوی کاربر شوند و در نتیجه، موتورهای جستجو رتبه‌بندی بهتری به آن‌ها می‌دهند.

 

سئو به انگلیسی یعنی چه

سئو کار چیست

 

اهمیت بالای اجرای تکنیک‌های سئو در سایت، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل به حدی است که بیشتر کسب و کار‌های آنلاین به دنبال افرادی متخصص در زمینه سئو و سئوکاری حرفه‌ای برای دریافت یک رتبه قابل توجه هستند.

 

روند تاثیر سئو در سایت

از آنجایی که الگوریتم گوگل به گونه‌ای طراحی  شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند بنابراین اجرای تکنیک‌های سئو بیش از پیش در بهبود رتبه یک سایت تاثیرگذار است.

 

مراحل سئو سایت چیست

آموزش سئو چیست

 

در واقع یک سئوکار پس از تحقیق درباره روند عملکرد ربات و خزند‌های گوگل، کلمات پر رقابت فضای فعالیت سایت، تحلیل رقبا به یک نتیجه کلی برای شروع بهینه سازی سایت با تکنیک‌های اثر بخش سئو می‌کند.

 


 *مطلب پیشنهادی : طراحی سایت فروشگاهی اینترنتی در شیراز 


 

 الفبای بهینه سازی سایت (seo)

اصول بهینه سازی سایت بر اساس موتورهای جستجو یا همان سئو همانند هر حرفه، فرآیند یا اقدامی با الفبای عملکردی خاص خود همراه است. چندین واژه مهم در روند دیده شدن یک سایت در فضای وب و موتورهای جستجو خصوصا گوگل وجود داشته که در این بخش با هم مرور می‌کنیم.

  • *Index: موتور جستجوی گوگل تمام صفحات وب را پس از دیدن در فهرست خود ذخیره می کند. ورودی فهرست برای هر صفحه، محتوا و مکان (URL) آن صفحه را توصیف می کند. ایندکس کردن زمانی است که گوگل یک صفحه را واکشی می کند، آن را می خواند و به فهرست اضافه می کند.

*اولین قدم در مسیر شروع سئو و بهینه سازی سایت، ایندکس شدن یک URL و به دنبال آن دیده شدن محتوای منتشر شده در آن است.

  • *Crawl: فرآیند جستجو برای صفحات وب جدید یا به روز شده را گویند.
  • گوگل URL ها را با دنبال کردن لینک ها، با خواندن نقشه‌های سایت و بسیاری از روش‌های دیگر کشف می‌کند. گوگل وب را می‌خزد، به دنبال صفحات جدید می‌گردد، سپس آنها را فهرست می‌کند (در صورت لزوم).
  • *Crawler: مرحله مهمی از سئو که باید نسبت به آن دقت کافی داشت، توجه به محتوای Crawl توسط خزنده گوگل است. نرم افزار خودکاری که صفحات را از وب می خزند (واکشی می کند و آنها را فهرست می کند.
  • *Googlebot: نام عمومی خزنده Google. Googlebot به طور مداوم در وب می خزد.
  • *SEO: بهینه سازی موتورهای جستجو، فرآیند بهتر کردن سایت شما برای موتورهای جستجو.
  • *SEO expert : سئوکار یا متخصص سئو فردی است که برنامه ریزی جهت اجرای این اصول را بر عهده دارد.

 

نقطه شروع سئو سایت کجاست؟

در این بخش قبلی از مقاله سئو چیست؟ مروری بر واژگان مهم در روند عملکردی سئو و بهینه سازی سایت داشتیم.

 پس باید بدانیم پس از ثبت یک دامین برای سایت، حتما باید شرایط بهینه سازی و سئو آن با ثبت url، sitemap و آدرس‌های دقیق سایت در وب مستر، سرچ کنسول (search cosole) و دیگر ابزار وابسته به گوگل فراهم باشد.

 هدف سئو کار چیست

چگونه سئو کار شویم

 

پس از انجام اقدامات لازم توسط سئوکار، باید شروع اجرای دیگر تکنیک‌های سئو سایت در راستای بهتر دیده شدن آدرس صفحات سایت متناسب با جستجوی کاربران باشیم. در ادامه اصول سئو را با هم می‎شناسیم.

 


*برای دسترسی به خدمات سئو و آموزش بهینه سازی سایت با ما همراه باشید. *


 

اصول سئو بر چند بخش است؟

یکی دیگر از مهمترین مبانی اجرای تکنیک‌های سئو در سایت، آشنایی با بخش‌های مختلف آن است. سئو اصولا در مرحله ابتدایی درون سایت (seo on page)، مرحله میانی (seo off page) خارج سایت و مرحله کلی بصورت تکنیکال (technical seo) بر شالکه سایت نظارت دارد.

 

مراحل سئو سایت چیست

 

در این بخش اشاره مختصری به ماهیت هر کدام از این بخش‌های سئو برای کسب اطلاع بیشتر خواهیم داشت.

 

A.سئو درون سایت (seo on page)

همانطور که از نام این مرحله از اصول سئو پیداست، اقدامات انجام شده برای بهینه سازی سایت، درون محیط داخلی آن انجام می‌شود. تمام برنامه ریزی و هدف یک سئوکار در شروع کار بهنیه سازی سایت، اصولا به این بخش معطوف می‌شود.

اساسی ترین اقداماتی که در seo on page بر اساس تجربه افراد سئوکار پیشنهاد می‌شود، موارد زیر است:

  • *Site content یا همان تولید محتوای متنی، گرافیکی و ...
  • *Title tag and meta tag optimization: انتخاب یک عنوان سئو شده در ادیتور سایت برای مقالات و مطالب منتشر شده (اینکه آیا تمام صفحات و محتوای شما دارای برچسب عنوان یا توضیحات متا هستند یا نه؟ در سئو ضرورت دارد.) و همین طور یک توضیح درخور جستجوی کاربران، با یک کدنویسی اصولی جهت نمایش بهینه در فضای وب و متناسب با استاندارهای موتور جستجوی گوگل.
  • *H tag optimization: از تگ h1 در هر صفحه فقط یکبار استفاده کنید. کلمات کلیدی و عبارات بهینه را برای آن به کار برید.
  • *Internal link: بخش مهمی از ساختمان لینک‌ها، نوع داخلی آن است، استفاده بهینه آن با یک انکرتکست مناسب از اصول سئو درون سایت است.
  • *Image optimization: تصاویر استفاده شده در محتواهای منتشر شده باید با اصول سئو نوشتاری هماهنگ باشد. توضیحات عکس (alt) ،سایز، وضوح و هماهنگی آن با محتوا بسیار مهم است.

 

B.سئو خارج سایت (seo off page)

سئوی خارج از سایت (off page) به اقداماتی اشاره دارد که خارج از وب سایت شما انجام می شود، تا بر رتبه بندی شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) تأثیر بگذارد. همراه با سئو داخلی، این موارد شامل چندین عامل می شود. سئوی اولیه که به رتبه بندی سایت کمک می کند

 سئوی خارج از صفحه به ایجاد اعتبار وب سایت و تشخیص دامنه کمک می کند.اصول آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • *Link Building : آشنایی با ساختار کلی لینک دهی خصوصا بک لینک و استفاده از انواع آن.
  • *content marketing: تولید محتوا بر اساس استراتژی مارکتینگ در فضای وب.
  • *social media: کاربرد شبکه‌های اجتماعی در بهینه سازی سایت.
  • *social bookmarking: اقدامی مشابه تگ گذاری در اکثر شبکه‌های اجتماعی و مرورگرهایی مثل کروم
  • *reviews: تحلیل، آنالیز و بررسی سایت با ابزارهای بهینه سازی.

 

c.سئو تکنیکال یا فنی (technical seo)

همانطور که از نامش پیداست، شرایط فنی یک سایت از پلتفرم طراحی آن گرفته تا مواردی مثل سرعت سایت، ساختار محتوا بر اساس سئو نوشتاری، جلوگیری از انتشار محتوای تکراری (Canonicalization) تا ثبت نقشه سایت (XML sitemap)  و مواردی مثل Hreflang در کدنویسی سایت را در بر می‌گیرد.

در تعریفی فنی تر سئوی تکنیکال به بهینه‌سازی وب‌سایت و سرور اشاره دارد که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا سایت شما را به طور مؤثرتری بخزند و فهرست کنند (برای کمک به بهبود رتبه‌بندی ارگانیک).

در کنار این موارد می‌توان به واژه‌های سئو کلاه سفید (White Hat Seo)، سئو کلاه سیاه (black Hat Seo) و سئو کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) تحت عنوان دیگر اصول بهینه سازی سایت اشاره داشت که هر کدام با تکنیک‌های خاص خود همراه است.

 

سئو (seo) و مراحل اجرای آن

پس از آشنایی با اصول و بخش‌های سئو نوبت به مراحل اجرای هر کدام از این تکنیک‌ها می‌رسد. در واقع روند صحیح و اصولی انجام این مراحل بر اساس تکنیک‌های سئو در بهینه سازی سایت تاثیر مستقیم دارد.

  1. یا جستجوی کلمات کلیدی مرتبط
  2. Reporting & Goal Setting : تعیین هدف و ایجاد یک نقشه راه و گزارش از وضعیت عملکرد سایت.
  3. Content Building : توجه به ساختار نوشتاری سئو و تولید محتوای با کیفیت.
  4. Page Optimization: رعایت اصول بهینه سازی صفحات سایت با تکنیک‌های معرفی شده سئو
  5. Social & Link Building : توجه به ارتباط منسجم شبکه‌های اجتماعی با سایت بر اساس متدهای سئو و استفاده بهنیه از انواع لینک داخلی و بک لینک‌ها برای افزایش رتبه صفحات سایت.
  6. Follow Up Reporting & Analysis: پیگیری، گزارش و تحلیل وضعیت سایت با ابزارهای تحلیل سئو در گوگل
  7. تحلیل رقبا بصورت تکنیکال برای دسترسی به رتبه‌های برتر

 

چرا سئو سایت و بهینه سازی صحیح آن مهم است؟

سئو، تکنیک‌های سئو، انواع آن در بالا رفتن رتبه یک سایت، بهتر دیده شدن آن بواسطه کاربران و در نهایت قرار گرفتن در نتایج برتر موتور جستجوی گوگل تاثیر بسزایی دارد.

البته تمامی این موارد منوط بر اجرای صحیح روش‌های سئو، برنامه ریزی دقیق و منسجم و در نهایت آنالیز و بررسی دقیق سایت و رقباست.

 

سئو چیست در اینستاگرام

 

بنابراین شما برای دسترسی به یک سایت بهینه باید با یک تیم متخصص در زمینه سئو در ارتباط باشید. یکی از خدمات مهم ،اصولی و تخصصی سایت زئوس، مشاوره و اجرای اصول سئو بر روی سایت‌های طراحی شده است. برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه با مشاورین سئو زئوس در ارتباط باشید.

ثبت نام دوره سئو در شیراز

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.