تفاوت پورتال و سایت چیست؟

نرگس غلامی

وب سایت‌ها‌ معمولا برای سازمان‌ها و شرکت‌ها راه اندازی و توسعه داده می‌شوند اما پورتال‌ها‌ کاربر محور هستند؛ یعنی کاربران در پورتال قادر به ارائه اطلاعات و داده‌های مختلف خواهند بود.

پورتال چیست

بخش عمده ای از صاحبان مشاغل آگاهی کافی نسبت به تفاوت سایت و پورتال ندارند برای شناخت تفاوت پورتال و سایت، ابتدا به تعریف جدا گانه هر یک میپردازیم. پورتال یک سیستم مدیریتی که شرکت ها و سازمانها با وجود آن بصورت خصوصی و با دریافت شناسه و رمز از کاربر، اطلاعات خود را به اشتراک میگذارند؛اما وبسایت تشکیل شده از مجموعه صفحات که در ان اطلاعات بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار میگیرد و برای دسترسی نیاز به پسورد و شناسه نیست.

وب سایت‌ها‌ معمولا برای سازمان‌ها و شرکت‌ها راه اندازی و توسعه داده می‌شوند اما پورتال‌ها‌ کاربر محور هستند؛ یعنی کاربران در پورتال قادر به ارائه اطلاعات و داده‌های مختلف خواهند بود. این یک تعریف کلی از تفاوت پورتال و سایت بود، که در ادامه به جزئیات بیشتر میپردازیم.

تعریف وبسایت:

ما از سایت‌های زیادی برای اهداف مختلفی چون خرید، پرداخت آنلاین، استفاده از تسهیلات بانکی یا جستجوی اطلاعات استفاده می‌کنیم.  یک وب سایت می تواند فروشگاهی، شرکتی، آموزشی، بلاگ و … باشد.تعریف وب سایت ها مجموعه‌ای از صفحات وب هستند که از طریق  لینک داخلی و از دامنه واحدی میزبانی می‌شوند. یک وبسایت با یک آدرس  URL قابل دسترسی است که چندین صفحه وب را در یک مجموعه سازماندهی می‌کند.اکثر وب سایت‌ها صفحات مهمی چون “معرفی محصولات”، “تماس با ما”، “صفحه اصلی” را دارند.

معرفی انواع وب سایت‌ها:

·         وب سایت استاتیک یا ایستا: وب سایت استاتیک یا ایستا ثابت هستند و تازمانی که تغییر داده نشود،ثابت میمانند.

·         وب سایت داینامیک یا پویا: وبسایت پویا براساس پارامترهایی چون قالب، محتوا، اسکریپت‌ها و … به طور خودکار بروزرسانی میشوند و هرزمان که کاربر وارد سایت شود محتوای جدیدی را مشاهده میکند.

·         وب سایت‌های اینتراکتیو یا تعاملی: وبسایت های تعاملی از گرافیک و محتوای خاصی استفاده میشوند که باعث جذب کاربر میشود و به تعامل با آن میپردازد.

 

وبسایت چیست؟

 

تعریف پورتال:

تعریف پورتال (Portal)، یک سیستم مدیریت دانش معمولی است که امکان ایجاد یا اشتراک، تبادل و یا استفاده مجدد مطالب و اطلاعات را برای سازمان ها یا شرکت ها فراهم می کند. پورتال یک مکان خصوصی در اینترنت است که از طریق URL منحصر به فرد (آدرس وب) دردسترس قرار میگیرد و در بیشتر مواقع ورود به آن با شناسه و رمز ورود انجام می شود. محتوای پورتال وب به صورت محافظت شده و مخصوص کاربر می باشد و رابط کاربری آن می تواند عمومی و یا خصوصی باشد. در مقاله پورتال چیست بطور مفصل درباره تعریف پورتال و بررسی ویژگی های آن صحبت کردیم.

معرفی انواع پورتال

1.      وب پورتال‌های افقی: پورتال سازمانی افقی ،بصورت پورتال‌های عمومی هستند که به عنوان یک پلتفرم مشترک توسط شرکت‌های مختلف مورداستفاده قرار میگیرند. از رایج‌ترین نمونه‌های وب پورتال افقی، پورتال‌های دولتی، پورتال‌های آموزشی، پورتال‌های شرکتی، پورتال‌های فرهنگی و … است.

2.      وب پورتال‌های عمودی: پورتال‌های سازمانی عمودی ، پورتال‌های کاربرمحوری هستند که اطلاعات مربوط به شرکت، بصورت سلیقه ای یا خدمات خاص ارائه میگردد. این پورتال می‌تواند برای کاربری که دنبال اطلاعاتی درباره موضوع خاص یا شرکت خاصی است، مفید باشد. پورتال دانشگاهی، پورتال مناقصه از نمونه‌های این نوع پورتال هستند.

 

تعریف پروتال

 

فرق وب سایت و پورتال:

عملکرد

اولین و مهم‌ترین فرق سایت با پورتال نحوه عملکرد آنها است، وب سایت و پورتال ممکن است در ظاهر با یکدیگر شباهت داشته باشند اما زیرساخت‌های آنها دارای تفاوت‌های اساسی هستند.از محبوب‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک پورتال شامل بخش ورود کاربر ، حساب کاربری، داشبورد تحلیلی، ناوبری، محتواهای سفارشی و انحصاری، چت و تاریخچه است. از طرفی دیگر وب سایت‌ها تمامی ابزار و امکانات خود را به صورت یکسان و برابر در دسترس کاربران قرار می‌دهند و به همین دلیل نیز دارای قابلیت‌های تعاملی کمتری (فیلترهای محتوا، فرم‌های تماس و چت زنده) نسبت به پورتال‌ها هستند. بنابراین تفاوت در عملکرد به عنوان مهم‌ترین تفاوت سایت و پورتال در نظر گرفته می‌شود که با شناخت کامل تفاوت‌های آنها می‌توانید به راحتی پلتفرم مناسب جهت توسعه کسب و کار خود را انتخاب نمایید.

 

احراز هویت و شخصی سازی حساب کاربران

یکی از اهداف اصلی‌ پورتال ارائه تجارب شخصی و منحصر به فرد برای هر کاربر است. به همین دلیل است که احراز هویت کاربر و ویژگی‌های مربوط به شخصی سازی در یک پورتال به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته می‌شود اما وجود این قابلیت‌ها در یک وب سایت ضرورتی ندارد.

 

ساختار

ساختار یک پورتال به طور کلی از چندین ماژول و سیستم‌های داخلی تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر پورتال را اداره می‌کنند. و ساختار یک وب سایت معمولا دارای خدمات کمتر و محدودتری (بخش مدیریت ارتباط با مشتری، تجزیه و تحلیل، پشتیبانی مشتریان و غیره) است و عموما ساختار ساده‌تری دارد.

دسترسی

در فرق وب سایت و پورتال باید بیان کنیم که وب سایت برای همه قابل دسترسی می باشد. اما پورتال ها فقط توسط افراد خاص قابل دسترسی هستند و برای ورود به آن ها نیاز به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور است.

تعامل

هرگز تغییر پایداری نمی توانید در یک وب سایت ایجاد کنید. تنها کسی که می تواند محتوای یک وب سایت را تغییر بدهد، کسی است که به پنل سایت دسترسی دارد.در حالی که ارتباط با پورتال یک ارتباط دو طرفه از طرف ادمین و کاربر است. کاربر می تواند در یک پورتال درخواست ارسال کند، تا حدی که دسترسی دارد در آن تغییر ایجاد کند و محتوایی در آن قرار بدهد.

 

فرق وسایت و پروتال

 

انتخاب وب سایت بهتر است یا پورتال؟

اکنون که با تفاوت سایت و پورتال آشنا شدید، باید تصمیم بگیرید که کدام پلتفرم را برای مدیریت و توسعه کسب و کار خود در فضای آنلاین انتخاب نمایید. پورتال و سایت امکان برقراری ارتباط با مخاطب (مشتریان، شرکا و کارمندان)، ارائه محتواهای مختلف و همچنین ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهند. همانطور که اشاره کردیم، برای انتخاب میان پورتال و وب سایت باید نیاز و اهداف خود را در نظر بگیرید و به دنبال برتری یک پلتفرم نسبت به دیگری نباشید.

 

برای آشنایی بیشتر، مقاله نکات مهم در طراحی سایت را بخوانید

 

چه زمانی وبسایت را انتخاب کنیم؟

1.      می‌خواهید محتواها، اطلاعات، محصولات و خدمات خود را در دسترس طیف گسترده‌ای از کاربران قرار دهید.

2.      هدف شما جذب مشتریان جدید، افزایش میزان ترافیک و بازدید روزانه و ایجاد آگاهی از برند است.

3.      نیازی به ادغام سیستم وب با کسب و کار و زیرساخت‌های دیجیتال خود ندارید.

4.      برای توسعه، مدیریت و پشتیبانی از سیستم وب دارای محدودیت منابع و زمان هستید.

 

تفاوت وبسایت با پورتال

 

چه زمانی پورتال را انتخاب کنیم؟

1.      دارای چندین منبع داده هستید و به یک رابط یکپارچه نیاز دارید تا امکان دسترسی کاربران به این داده‌ها را فراهم سازید.

2.      به مخاطبان خاص نیاز دارید و یا باید محتواها، خدمات، محصولات و ابزارهای خاص و شخصی سازی شده را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

3.      هدف شما بهبود تجربه مشتریان و کارمندان است و قصد دارید روابط خود را به صورت مستمر با مخاطبان خود ادامه دهید.

4.      به فضایی نیاز دارید که بتوانید از طریق آن با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و یا با آنان همکاری کنید.

5.      سیستم وب شما باید به صورت یکپارچه با سیستم‌ها و زیرساخت‌های فنی ادغام شود.

6.      تمرکز جدی بر اتوماسیون فرآیند کسب و کار خود دارید.

 

اگر شما نیز نیاز به طراحی سایت پورتال سازمانی برای سازمان خود دارید، می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.