طراحی نسخه موبایل وب سایت

نرگس غلامی

طراحی نسخه موبایل وب سایت ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد، اما با توجه به رشد سریع گوشی های هوشمند همراه، این هزینه در بلند مدت به شما برمیگردد و یک سرمایه گذاری مناسب خواهد بود.

طراحی نسخه موبایل وب سایت

امروز اکثر مردم برای کسب اطلاعات،خرید آنلاین،دریافت خدمات و... از گوشی های هوشمند خود برای واردشدن به صفحات وب استفاده میکنند. به همین دلیل بالغ بر نیمی از ترافیک اینترنت جهانی توسط موبایل ها تامین می گردد؛ بنابراین نیاز به طراحی سایت شیراز خواهید داشت. دلیل اهمیت طراحی نسخه موبایل وب سایت همین استفاده کاربران است که بتوانند خیلی راحت دسترسی داشته باشند به وبسایتها موردنیازشون وهمچنین کارکردن با این وبسایت ها برایشان راحت باشد.( user friendly باشد.)
طراحی نسخه موبایل وب سایت ممکن است هزینه بیشتری برای شما داشته باشد، اما با توجه به رشد سریع گوشی های هوشمند همراه، این هزینه در بلند مدت به شما برمیگردد و یک سرمایه گذاری مناسب خواهد بود.

 

طراحی نسخه موبایل وب سایت

 

روش های طراحی نسخه موبایل وب سایت


•    روش اول: در زمان باز شدن سایت کد های برنامه نویسی سایت تشخیص می دهد که سایت در حال باز شدن در یک گوشی موبایل است و طراحی ویژه گوشی های موبایل جدای از طراحی اصلی سایت لود می گردد. این روش یک روش قدیمی برای نمایش سایت در گوشی های موبایل می باشد.


•    روش دوم: به این شکل است که وب سایت منتاسب با نوع گوشی یا تبلت یا لپ تاپ و پی سی و عرض مربوط به صفحه نمایش خود را نمایش می دهد به این نوع طراحی سایت طراحی ریسپانسیو گفته می شود، مزیت این روش این است که شما یک ساختار سایت مشخص دارید و متناسب با هر ابزار نمایش، سفارشی سازی می گردد.

 

این روش ها برای طراحی سایت پزشکی و طراحی سایت آموزشی بسیار کاربرپسند است.

روش های طراحی نسخه موبایل وب سایت

مقایسه وضعیت نسخه موبایل و دسکتاپ در pagespeed insights


برای اینکه متوجه شوید نسخه موبایل شما چقدر از نظر عملکرد با نسخه دسکتاپ تفاوت دارد میتوانید از ابزار pagespeed گوگل استفاده کنید. از طریق لینک تست سایت با pagespeed insights میتوانید آموزش لازم در این باره را ببینید. این ابزار سایت را هم از نظر نسخه موبایل و هم دسکتاپ بررسی و امتیازدهی میکند. اگر افت رتبه را تجربه کردید، احتمالا امتیاز نسخه موبایل سایتتان خیلی کمتر از امتیاز نسخه دسکتاپ است.

 

مقایسه وضعیت نسخه موبایل و دسکتاپ در pagespeed insights

 

اصول طراحی سایت برای موبایل


طراحی نسخه موبایل وب سایت امکان تشخیص مرورگر کاربر به صورت خودکار وجود دارد. با توجه به اینکه کاربر از چه طریق به سایت شما آمده است می توان نسخه های مختلف سایت را نمایش داد.به همین دلیل یادگیری اصول طراحی سایت برای موبایل الزامی است:


فرم ثبت اطلاعات متناسب با موبایل


یکی از اصلی ترین ویژگیهای نمایش وب سایت در موبایل نمایش اطلاعات این فرم ها در موبایل است؛ فرم های ساخته شده در وبسایت خود را متناسب با ابعاد موبایل در نظر بگیرید.نمونه ای از این فرم ها شامل: فرم ثبت سفارش برای خرید کالا یا فرم دریافت اطلاعات برای عضویت درسایت است.


استفاده از عرض مناسب صفحه


وب سایت خود را در لپ تاپ در یک مرورگر باز کنید و عرض مرورگر را به کمترین حالت ممکن کاهش دهید ، چیزی که مشاهده می کنید نحوه نمایش سایت شما در تلفن همراه خواهد بود. با مشخص شدن ابعاد و عرض صفحه در این وضعیت می توانید عرض مناسب صفحه برای موبایل را با درج تگ <meta name = viewport content = ‘width = > را تعیین نمایید. 


تنظیم عرض تصاویر روی ۱۰۰ درصد


بعد از اینکه وب سایتتان را با عرض متناسب موبایل تنظیم کردید ممکن است برخی از تصاویر بسیار بزرگتر از ابعاد مناسب در وب سایت نشان داده شوند.برای رفع شدن این مشکل حداکثر عرض تصویر را روی ۱۰۰ درصد تنظیم نمائید تا در صورت بزرگ بودن تصویر در صفحه نمایش موبایل به صورت خودکار تغییر سایز داده و هماهنگ با آن گردد.


دکمه CTA و ثبت درخواست


همانگونه که در نسخه های دسکتاپ ،سایت دکمه های کال تو اکشن (CTA) فعال هستند در موبایل نیز لازم است که این عملکرد به خوبی انجام شود. بدین معنا که کاربر بتواند به راحتی و بدون مشکل از طریق تلفن همراه اقدام به ثبت درخواست سفارش و کلیک کردن روی لینکها نماید. 


نکته: اگر دکمه CTA  فعال نشده باشد  این احتمال وجود دارد که باتوجه به اختلالات اینترنت تلفن همراه، کاربر نتواند دوباره روی آن کلیک نماید.

 

برای آشنایی با نکات مهم در طراحی سایت بخوانید

 

نمایش کامل عبارات طولانی


ممکن است سایت شما در موبایل بسیار کم عرض تر از برخی از عبارات طولانی پیوسته مانند یک شماره حساب ،  کد یا URL بلند باشد. پس عبارت مورد نظر به درستی نمایش داده نمی شود. برای رفع این مشکل عبارات طولانی پیوسته را از طریق دستور WORD-WRAP درون یک چهارچوب مشخص قرار دهید.


حذف کردن فضاهای اضافه

در بعضی از سایتها بعضاً برخی از فضاهای خالی بین ستونها، هدرها تصاویر و دیگر فضاهای اضافه بین محتواها ایجاد می شود. این موضوع یکی از مسائل اصلی برای عدم نمایش کامل سایت در موبایل است. در طراحی نسخه موبایل وب سایت برای افزایش این سازگاری، حتماً این فضاهای خالی را برطرف کنید.


استایل های سفارشی در تنظیم وب سایت برای موبایل


گاهی اوقات استفاده از تصاویر کوچک برای موبایل در دسکتاپ به خوبی نمایش داده نمی شود و چون نسخه موبایل سایت برای گوگل در اولویت است ، شما می توانید از استایل های سفارشی و تولید کدهای CSS برای نمایش عنصری خاص در موبایل و عدم نمایش آن در دسکتاپ استفاده کنید.


قابلیت Zoom-in کردن


وب سایتی که سازگار با موبایل است. باید قابلیت زوم کردن را نیز داشته باشد. به این معنا که هروقت کاربری وارد سایت شد و این ورود از طریق تلفن همراه بود باید قادر به این باشد که به راحتی بتواند صفحات را زوم کند.


استفاده از فونت های استاندارد


استفاده از فونت های سفارشی به وب سایت شما ظاهری حرفه ای می بخشد ، اما قبل از نمایش سایت برای کاربران ابتدا زمانی صرف بارگزاری فونت می شود که موجب کاهش سرعت سایت در موبایل خواهد شد. پس بهتر است که از فونت های استاندارد برای سازگاری بیشتر سایت با موبایل استفاده نمایید. 


طراحی سایت برای نسخه موبایل


بعضی از افرادی که قصد طراحی یک سایت جدید را دارند ترجیح میدهند که طراحی سایت برای نسخه موبایل خود را به صورتی جداگانه طراحی کنند. با افزایش استفاده از موبایلهای هوشمند برای وب گردی و انجام خرید جستجو در اینترنت و نیز بالا رفتن کاربران موبایل، اهمیت این موضوع را بیش از پیش کرده است. طراحی کردن نسخه موبایل سایت به صورت رسپانسیو باعث میشود که دیگر مشکلاتی در این زمینه پیش نیاید.در حال حاضر، حتی استفاده از سایت سازها نیز میتواند این ویژگی را برای شما فراهم کند.توجه داشته باشید که یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایتها، سازگاری آنها با موبایل است یک سایت حرفه ای سایتی است که هماهنگ با تمام نیازهای طراحی شده باشد.

 

طراحی سایت برای نسخه موبایل

فاصله گذاری مناسب بین لینک ها


در تست سازگاری با موبایل گوگل ، یکی از مهم ترین ایراداتی که به اکثر سایت ها گرفته می شود، نزدیکی لینک و دکمه های قابل کلیک در موبایل است. در نسخه دسکتاپ به علت بزرگی صفحه ، فاصله لینک ها تاثیری در تجربه کاربری ندارد. اما زمانی که صفحه به اندازه یک موبایل کوچک می شود ، نزدیکی بیش از حد لینک و دکمه هایی که کاربر می تواند روی آن ها کلیک کند ، تاثیر بدی در تجربه کاربری دارد. حتما باید به رعایت فاصله مناسب لینک ها در طراحی نسخه موبایل دقت کنید. 


طراحی منوهای واکنش گرا با ریسپانسیو


از دیگر قابلیت های مهمی که در طراحی سایت وجود دارد و باید حتما رعایت شود واکنش گرایی با ریسپانسیو بودن سایت است. زیرا صفحه موبایل بسیار کوچکتر از صفحه کامپیوتر یا لپتاپ است نمی توان منوها را به همان شکلی که در لپ تاپ دیده می شود. نشان داد.


برنامه نویسی متناسب با سیستم عاملهای مختلف


یک وبسایت علاوه بر اینکه باید در تمام مرورگرها و سیستم عامل های دسکتاپ به درستی اجرا شود ، باید با سیستم عامل های موبایل مثل اندروید و ios نیز سازگار باشد. اگرچه بخش زیادی از کاربران از گوشی های اندروید استفاده می کنند ، اما اگر می خواهید مابقی کاربران را از دست ندهید و تمام افراد بتوانند سایت شما را در موبایل واضح مشاهده کنند باید به برنامه نویسی منطبق با استانداردهای ios نیز توجه کنید زیرا بسیاری از کاربران از تلفن های همراه شرکت اپل استفاده می کنند. در بسیاری از سایتها دیده شده که بارگزاری سایت در یک گوشی اپل با مشکلات فراوانی همراه است. 


فشرده کردن و حذف کدهای اضافه


بسیاری از کدها که مخصوص نسخه دسکتاپ سایت هستند باید با برنامه نویسی یا نصب افزونه ، در زمان اجرا در نسخه موبایل حذف شوند. اجرای این فرآیند نیاز به تخصص دارد و پیشنهاد می کنیم در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه برنامه نویسی وب را ندارید ، هرگز تغییر در کد قالب ندهید.

راه های ریسپانسیو کردن سایت


برای طراحی سایت های مخصوص موبایل باید راه های ریسپانسیو کردن سایت آگاه باشید.


1- طراحی ریسپانسیو و یا واکنش گرا


در این نوع طراحی، از یک یا چند نوع از فریم ورک های مطرح استفاده می شود و وب سایت طوری طراحی می گردد که متناسب با عرض صفحه نمایش لود شود و ممکن است در این نوع طراحی بسیاری از جزئیات که در صفحات دسکتاپ وجود دارند، در صفحات موبایلی وجود نداشته باشند و یا اینکه به شکل زیر هم لود شوند. همانطوری که عرض شد، روش های مختلفی برای لود ریسپانسیو وب سایت وجود دارد و اکثر افراد از این روش استفاده می نمایند. 

طراحی ریسپانسیو و یا واکنش گرا

2- نمایش داینامیک


در این روش اطلاعات براوزر در سمت سرور گرفته شده و تجزیه تحلیل می شود و وب سایت براساس عرض صفحه نمایش و نوع براوزر کاربر، به صورت اختصاصی و هوشمند تولید شده و  به سمت کاربر ارسال می گردد. 

3- تولید نسخه وب سایت موبایلی: 


معمولا در این روش کاربران موبایلی به طور کلی به دامنه و یاساب دامین مستقل ارجاع داده می شوند و نسخه موبایلی وب سایت به کاربر ارسال می گردد.
با پیشرفت browser  و افزایش روزافزون امکانات آنها، پدیده جدیدی به نام web app browser  پیدا کرده است که دراصطلاح به آنها pwa گفته می شود و این امکان به طراحان برای طراحی سایت داده شده است که سایت ها در گوشی های موبایل به شکل اپلیکیشن و همشکل اپلیکیشن ها لود شوند. برای داشتن وب اپلیکیشن و استفاده از امکانات آنها  شرط اول ریسپانسیو بودن سایت و نمایش مناسب و بدون اشکال و متناسب با صفحه نمایش کاربر می باشد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.