همانطور که می دانید یک مدیر، به دنبال گسترش کسب و کار و رساندن شرکت به نقطه بالاتر اقتصادی است اما این مهم، بدون واگذاری مسئولیت های کوچک میسر نیست. هیچ مدیری تمایل ندارد درگیر مسائل جزیی شده و زمان خود را برای ایده پردازی در راه ارتقا کسب و کارش از دست بدهد.
یک مدیر حتی اگر بسیار حرفهای هم باشد، به کمک دیگران نیاز دارد و این یک حقیقت انکارناپذیر است. درخواست کمک از دیگران کسر شأن نیست.تنها کافیست غرور خود را کنار بگذاریم و به استعدادهایی که دیگران دارند اعتماد کنیم.زیرا در غیر اینصورت اگر امور را به تنهایی عهده دار شوید هر چقدر هم که تلاش کنید، تنها قادرید میزان محدودی کارها را انجام دهید.چون بعنوان یک انسان تنها مدت زمان معینی را در طول روز می توانید کرده و میزان مشخصی از وظایف را عهده دار شوید و یا به تعداد معینی از افراد یاری رسانید. پس می بینید که موفقیت شما وابسته به این متغیرهاست
بنابراین موفقیت مدیران وابسته به یک کار تیمی و استفاده از دانش و مهارتهای تک تک اعضای اد تیم است.
اما باهمه این تفاسیر اکثر افراد از واگذاری مسئولیت ها فراری اند.شاید چون خودشان از کم و کیف کار مطلعند گمان می کنند انجام دادن آن کار توسط خودشان بمراتب سریعتر و آسانتر اززمانیست که بخواهند کار را به دیگری واگذار کنند
این یک اشتباه مدیریتی بارز است ، زیرا واگذاری مسئولیت به واقع سبب رشد دادن کارمندان است تا بتوانند در مواقع لزوم، از آنها کمک های بهتر و بیشتری بگیرند. کارمندان با دریافت مسئولیت های جدید، و نشان دادن استعدادهای خود، احساس مفید بودن خواهند کرد بنابراین، واگذاری کارها به نفع همه خواهد بود.
در این بین توضیح این نکته خالی از لطف نیست که بگوییم واگذاری یک مسئولیت بمعنی کنار کشیدن کامل نیست و پس از محول کردن کارحتما نیاز است زمانی را هم برای توضیح و تشریح آن و همچنین پیگیری کار در نظر گرفت. تصور نکنید با ارجاع دادن یک مسئولیت به دیگری، به طور کامل از دست آن خلاص می شوید. بلکه باید با توضیح کامل اولیه و تفهیم آن، کارمند را با موضوعی که قرار است با آن روبرو شود، آشنا کنید. بعد هم زمان بندی درستی برای پیگیری کارها و خروجی مورد نظرتان ا نیاز دارید تا کار از مسیر اصلی منحرف نشود.
از سوی دیگر به موضوع بنگریم ، فرض کنید قرار است یک کارمند شایسته انتخاب کنید تا مسئولیتی مهم را به او بسپارید ، چنانچه قبلا تقسیم وظایف صورت نگرفته باشد چگونه می خواهید شایستگی افراد را باهم قیاس کنید؟!
با واگذاری مسئولیت و آزادی دادن به کارمندان، اجازه میدهید تا لیاقت و توانایی هایشان را به شما نشان بدهند و خودشان را برای کارهای بزرگتر در شرکت آماده کنند.
برای دانستن چگونگی نحوه واگذاری امور پست های بعدی ما را دنبال نمایید....