Story telling و معجزه آن در اینستا گرام

مدیر سایت

 

حتما تا به حال این موضوع را تجربه کردید  که چنان درگیر جذابیت یک داستان شده اید که متوجه گذشت زمان نشده باشید.
بنابراین هرگز از قدرت داستان گویی یا استوری تلینگ در جذب فالور غافل نشوید.
داستانها چنان قدرتمندند که  که با ایجاد فرهنگی نوین و اتحاد در بین افراد  آنان را جذب خود کنند ، شما می توانید از این قابلیت برای پیشرفت فعالیت و حرفه ی خود و جذب کاربران بیشتراستفاده نمایید.
Story telling درواقع یک داستان و زبان جهانی است برای استفاده همگان بدور از زبان و ملیتهای مختلف.
در این مقاله قصد داریم  شما را با  استوری تلینگ (Story telling ) و نکات کلیدی آن بیشتر آشنا کنیم:


استوری تلینگ چیست؟

اگر بخواهیم بطور خلاصه تعریفی ارائه دهیم استوری تلینگ درواقع نوعی ارتباط گرفتن با مخاطب از طریق داستان پردازی در حیطه ی حرفه  و شغلتان است  که باعث افزایش تعامل  و جذب و حفظ مخاطبان شما می شود.
این داستان  می تواند بصورت متن، ویدئو، محتوای آموزشی یا صوتی منتشر گردد.


یک داستان (Story telling)  خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟


1)    برای مخاطب سرگرم کننده باشد: داستان شما باید آنقدر سرگرم کننده باشد و خواننده را مجذوب خود کند که مشتاقانه منتظر ادامه ماجرا باشد.

2)    جهانی بودن: یک داستان خوب به گونه ای است که بیشتر افراد از اقوام و ملیت های مختلف  آن را درک  و یا تجربه کرده باشند به گونه ای که احساسات آنها را درگیر کند. یا به دانش خوانندگان اضافه کند.نه اینکه تنها برای یک قشر خاص نوشته شود و سایر خوانندگان قادر به درک موضوع آن نباشند.


3)    به یاد ماندنی باشد و به خاطر سپرده شود: این موضوع می تواند از طریق قهرمان سازی ، شوخ طبعی  و یا الهام بخش بودن در خاطر خوانندگان این اثر را ایجاد کند و ماندگار گردد.
4)    باید در داستان هدف اصلی شما جلب توجه مخاطب و پاسخ به سوالات ذهن خواننده و برقراری  رابطه عاطفی با مخاطب باشد.

5)    داستان شما باید یکپارچه و منسجم و سازمان دهی شده باشد. و دارای فراز و فرودهای  به موقع باشد.تا خواننده بتواند منظور شما را به درستی درک کند.

6)    تا جایی که می توانید به گونه ای بنویسید که خواننده با شما هم ذات پنداری کند و خود را بجای شخصیت های داستان و در موقعیت آنها قرار دهد.

7)    به گونه ای بنویسید که خواننده همیشه منتظرشنیدن  ادامه داستان  باشد و دائم استوری شما را چک و دنبال  کند.

8)    بهترین نوع داستان داستانی است که در ذهن خواننده ایجاد سوال کند و کنجکاوی اورا بر انگیزد بطوریکه مخاطب در ذهن خود ادامه داستان را پیش بینی کند و در جستجوی آن باشد که بالاخره چه خواهد شد؟

9)    یکی از اصول حیاتی در نوشتن Story telling نوشتن یک داستان معتبر است :
هرگز کاری نکنید که مخاطب احساس کند هدف شما تنها بازاریابی و جلب اعتماد وی است.چون در این صورت نتیجه کاملا عکس می گیرید. بعلاوه داستان شما باید واقعی باشد و در گفتار خود صداقت و شفافیت داشرا رعایت کنید.
10)     در واقع داستان سرایی نباید شامل  موارد زیر باشد:
                  اول :  تنها یک مقاله چند کلمه ای
                  دوم :  ذکر اهداف فروش شما
                 سوم :  تبیلغ برندتان
               چهارم : کسالت آور و خسته کننده
                 پنجم : یک اتفاق تکراری
                 ششم :  بازار گرمی کردن

11)    آموزنده و هدفمند بودن داستان:
داستان شما باید با یک هدف و قصد خاص بیان شود.و بتواند خواننده را به سمت و سوی خاصی هدایت کند.
12)     باید داستانی را ارائه دهید که در آن یک مساله ، چالش و بحران عنوان شده باشد که مشکلات اکثریت مخاطبان است. مثلا : داستان سرایی پیرامون مشکلات پوست و مو!

13)     حتما در انتهای داستان باید به خواننده راه حل ارائه دهید.
مثلا راه حل مشکلات پوست و مو معرفی یک محصول شوینده مناسب و مرغوب و یا بیان شیوه های مختلف و استاندارد حفاظت و تامین سلامت پوست و مو است.
14)    مخاطب خود را ویروسی کنید!
اگر هدف شما از استوری تلینگ (Story telling  ) تبدیل شدن به یک برند و جذب فالوور است، باید طوری داستان سازی کنید و چنان تاثیری در ذهن مخاطب داشته باشد که داستان شما را در هر مجلسی نقل کنند وبا دوستان خود به اشتراک بگذارند،  دهن به دهن بچرخد و خودبخود مانند یک ویروس ذهن افراد را درگیرو آنها را تشویق به خواندن آن کند.
15)     چه خوب است که بتوانید تجربیات و مشکلات و شکست ها و موفقیت های خود را با خوانندگان به اشتراک بگذارید.هرچه خواننده بیشتر بتواند احساسات شما را درک کند بیشتر با داستانتان ارتباط عمیق تری برقرار کرده و شما را پیوسته دنبال خواهد کرد.

16)     بین تصاویر و عکس ها و رنگ ها و شخصیت های داستانتان  باید هماهنگی و هارمونی برقرار باشد.برای مثال  اگر برندی دارید که محصولات کودکان را ارائه می دهد باید از رنگهای شادتر در تصاویر و عکسها استفاده کنید.


انواع استوری تلینگ (Story telling ) :


    شیوه ی نوشتاری : که علاوه بر محتوای با فونت های مختلف  ممکن است از تصاویر هم استفاده کنید.
    شیوه ی گفتاری : در این روش شما بعنوان گوینده داستانتان را  برای مخاطب تعریف می کنید که در این روش باید روی نحوه ی فن بیان و لحن و کلامتان تسلط کافی داشته باشید.
    داستان به شیوه‌ی شنیداری : در این نوع داستان تلینگ داستان توسط یک نفر  خوانده و ضبط می شود و پس از ادیت های لازم به سمع شنونده می رسد. مثال بارز آن پادکست های صوتی است.
    شیوه ی دیجیتال : که صرف نظر از هزینه بر بودن نسبت به روش های قبل ، امروزه جدیدترین تکنیک است و در آن از ویدئو ، انیمیشن سازی و یا حتی بازی جهت انتقال منظور  به مخاطب استفاده می شود.
پس می بینید که داستان گویی هنری است که برای تمامی مشاغل و حرفه ها ارزشمند و مفید است. امروه مشتریان تنها بر اساس نیاز خود و کالا و محصول ارائه شده از جانب شما اقدام به خرید نمی کنند . بلکه این ذهنیتی که شما برایشان ایجاد کرده اید و اآنها را ترغیب به خرید کرده و  سبب می شود کالا و خدمات شما را انتخاب نمایند . حتی اگرچه هم اکنون آن محصول جز ضروریات  سبد  خریدشان نباشد!!

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.