نحوه کسب در آمد در شبکه اجتماعی یوتیوب:
اگر مدیریت یک کسبوکار اینترنتی را برعهده دارید و به دنبال افزایش فروش خود هستید، احتمالاً دوست دارید بدانید که چگونه میتوان در پرمخاطبترین شبکه اشتراکگذاری ویدئو فعالیت کرد! یوتیوب بزرگترین شبکه ویدئویی در سراسر دنیا است که حدود ۱۱ درصد از کل ترافیک مربوط به مشاهده ویدئو را به خود اختصاص داده است. جالبتر آنکه این شبکه بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد عدد بسیار قابل توجهی است.
طبق گزارشهای افراد فعال در این حوزه، ۲۰ درصد کاربران پس از مشاهده ۱۰ ثانیه از ویدئوها، صفحه آن را میبندند کانالهای زیادی وجود دارند که مقدمه جذابی برای ویدئوی خود ایجاد نمیکنند و نظر کاربران را در چند ثانیه اول جذب نمیکنند؛ در واقع این کانالها اطلاعات کافی ندارند.
استفاده از یوتیوب به کسبوکارهای مختلف کمک میکند تا بتوانند تعامل خوبی با کاربران داشته باشند؛ ویدئو مارکتینگ یکی از شاخههای بازاریابی اینترنتی است که با استفاده از آن میتوانید تصویر خوبی از برند خود در ذهن کاربران ایجاد کنید. مهمترین ابزاری که یوتیوب در اختیار کاربران قرار میدهد، کانال یوتیوب است که با استفاده از آن میتوانید ویدئوهای خود را به صورت کاملاً سازماندهیشده آپلود کنید و در اختیار کاربران قرار دهید. استراتژی تولید ویدئو در یوتیوب کمک زیادی به شما میکند تا بتوانید به افزایش رتبه کانال خود کمک کنید.

بهینهسازی کانال یوتیوب برای افزایش مشتریان کسبوکار اینترنتی
اولین قدم از آموزش یوتیوب را به آموزش بهینهسازی کانال یوتیوب میپردازیم! بهینهسازی کانال یوتیوب یعنی بتوانید کانال خود را در بخش جستجو به رتبههای بالاتر بیاورید و بازدید بیشتری بگیرید؛ هر چقدر بازدید شما بیشتر باشد، مخاطبان کسبوکارتان بیشتر میشود و با افزایش مخاطبان میتوانید به افزایش مشتریان کسبوکار خود بپردازید! طبیعتاً هر چقدر مشتریان شما بیشتر باشد، درآمد کسبوکارتان هم بیشتر میشود.
الف) یک صفحه حرفهای برای جذب کاربران ایجاد کنید: هنگامی که کاربران ویدئوهای شما را میبینند و از آن لذت میبرند، قطعاً وارد صفحه کانال شما میشوند! اگر کاربران وارد صفحه کانال شما شوند، پتانسیل بسیار بالایی برای اشتراک در کانال دارند و میتوانند به مخاطبان اصلی شما تبدیل شوند! اما شرط اصلی برای آن که به مخاطبان شما تبدیل شوند، این است که بتوانید نظر آنها را نسبت به صفحه خود جلب کنید. بنابراین لازم است تا وقت زیادی بر روی طراحی صفحه کانال خود بگذارید. مهمترین مواردی که به شما کمک میکند تا بتوانید یک صفحه جذاب داشته باشید:
• یک تصویر جذاب برای پروفایل خود انتخاب کنید
• یک تصویر بزرگ و جذاب برای هدر پروفایل خود آپلود کنید
• یک تریلر به کانال خود اضافه کنید
• پلیلیست ایجاد کنید
• کانالهای ویژه را اضافه کنید
• ایجاد صفحه درباره ما
ب) تحقیق کلمات کلیدی برای عنوان، توضیحات و برچسبهای ویدئو: کلمات کلیدی یکی از موثرترین موارد در رتبهبندی ویدئوها هستند! برخی کلمات کلیدی توسط کاربران بیشتر جستجو میشوند و برخی کمتر؛ بنابراین اگر میخواهید در رتبههای اول نتایج جستجوی یوتیوب باشید، حتماً از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده کنید. کلمات کلیدی نه تنها تعیینکننده رتبه ویدئوهای شما هستند، بلکه در افزایش رتبه کانال یوتیوب نیز تاثیر زیادی دارند.
بهینهسازی کانال برای افزایش مدت زمان مشاهده ویدئو و نگهداری کاربران:
یکی از موارد بسیار مهم در رتبهبندی کانالها مدت زمان مشاهده ویدئو است که هرچقدر بیشتر باشد، رتبه ویدئوهای شما در یوتیوب افزایش پیدا میکند. همچنین اگر بتوانید کاربران خود را بیشتر در ویدئوهای خود نگهدارید، مدت زمان مشاهده ویدئو در کانال شما بیشتر میشود. از طرفی اگر مدت زمان مشاهده ویدئوی شما در یوتیوب افزایش پیدا کند، یوتیوب ویدئوهای شما را به کاربران پیشنهاد میدهد. برای افزایش مدت زمان مشاهده ویدئو در یوتیوب، موارد زیر را انجام دهید:
• ایجاد پلیلیستی از بهترین ویدئوهای کانال خود
• استفاده از عنوان و تصاویر کوچک مرتبط و جذاب برای ویدئوهای یوتیوب
• استفاده از کارتهای یوتیوب برای پیشنهاد ویدئوهای دیگر به کاربران
• تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو در یوتیوب
۵ راهکار که به شما کمک میکند تا بتوانید مخاطبان خود را شناسایی کنید و مخاطبان هدف خود را افزایش دهید:
الف) نظارت بر روی مخاطبان هدف و پاسخ به سوالات آنها از طریق ویدئو: در کانالهای یوتیوب برخی کاربران جزء مخاطبان هدف شما هستند که میتوانند به مشتریان شما تبدیل شوند باید نظارت کافی بر روی تعامل این دسته از مخاطبان را داشته باشید؛ زیرا بسیاری از آنها سوالات مختلفی در حوزه کسبوکارتان دارند و اگر میخواهید به مشتریان شما تبدیل شوند، باید به سوالات آنها پاسخ دهید.
ب) تولید محتوای ویدئویی بر اساس موضوعات پرطرفدار و مرتبط با کسبوکار خود: برای آن که بتوانید تولید محتوای موفقی داشته باشید، موضوعاتی که همیشه طرفداران زیادی داشتهاند را انتخاب کنید و برای آنها تولید محتوا کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید مخاطبان هدف زیادی جذب کنید و یک جامعه هدف بسیار عالی برای ارائه خدمات یا محصولات داشته باشید.
ج) استفاده از ابزار کارت یوتیوب و صفحه پایان برای ویدئوها: برای آن که بتوانید با کاربران تعامل بیشتری داشته باشید، باید آنها را به انجام یک عمل دعوت کنید مثلاً از آنها بخواهید وارد سایت شما شوند و ایمیل خود را وارد کنند یا حتی ویدئوهای دیگر شما را مشاهده کنند. برای این کار یوتیوب دو ابزار بسیار عالی در اختیار شما قرار داده است؛ کارت یوتیوب و صفحه پایان ویدئو با استفاده از این دو ابزار میتوانید ویدئوهای مرتبط با ویدئویی که کاربران در حال مشاهده آن هستند، پیشنهاد کنید.
د) استفاده از بخش creator studio برای افزایش نرخ پیشنهاد ویدئوهای کانال به کاربران یوتیوب: ابزار creator studio در یوتیوب کمک بسیار زیادی به بهینهسازی کانال یوتیوب میکند؛ مثلاً اگر بخواهید با استفاده از کانال خود به کسب درآمد از یوتیوب دست بزنید، کافی است یک اکانت تجاری یوتیوب تهیه کنید سپس به ازای بازدیدهای دریافتی از ویدئوهای خود درآمد کسب کنید. البته این بخش کاربردهای دیگری هم دارد و میتوانید ترافیک خود را تحلیل کنید. با تهیه اکانت Partner Verified در یوتیوب، میتوانید ویدئوهای بیشتری آپلود کرده و از تصاویر کوچک سفارشی استفاده کنید.
ه) استفاده از تبلیغات یوتیوب برای افزایش مخاطبان هدف: استفاده از تبلیغات یوتیوب است با راهاندازی کمپین تبلیغاتی در یوتیوب، به راحتی میتوانید ویدئوهای خود را به تعداد زیادی از کاربران یوتیوب نمایش دهید؛ قابلیت کاربردی تبلیغات یوتیوب این است که میتوانید تبلیغ ویدئوهای خود را به کاربران موردنظر خود نمایش دهید و با این کار مطمئن شوید که ویدئوها را به جامعه هدف موردنظر نشان داده میشوند.
روشهای مختلفی برای هدفگیری مخاطبان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
• جذب مخاطبان بر اساس موقعیت جغرافیایی و زبان محلی
• هدفگیری بر اساس کلمات کلیدی و جذب کاربران از طریق آن
• هدفگیری بر اساس رفتار مخاطبان
• هدفگیری بر اساس علایق و رویدادهای کاربران
• نمایش تبلیغات در برخی صفحه ویدئوها یا کانالهای خاص
• و…
یکی دیگر از راههای افزایش مخاطبان، استفاده از بازاریابی بدون هزینه است در این روش میتوانید کاربران را با استفاده از کارتهای یوتیوب به سایت خود دعوت کنید و ایمیل آنها را به ازای ارسال هدیهای مثل یک کتاب الکترونیک (PDF) دریافت کنید. با این کار نه تنها هزینه نکردهاید، بلکه میتوانید محصولات یا خدمات پولی خود را هم از طریق ایمیل به کاربران اطلاعرسانی کنید. طبیعتاً هر چقدر تعداد بازدیدکنندگان شما بیشتر باشد، تعداد ایمیلهایی که میتوانید جمعآوری کنید، بیشتر است.
تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب
آنالیز یوتیوب به شما کمک میکند تا بتوانید کمپینهای تبلیغاتی خود را تجزیه و تحلیل کنید! از هزینه تبلیغات یوتیوب تنها به ازای نمایش ویدئوی تبلیغاتی به کاربران است و تا زمانی که کاربران ویدئوی تبلیغاتی شما را مشاهده نکنند، هزینهای برای شما نخواهد داشت. برای آن که بتوانید آنالیز یوتیوب خود را به درستی انجام دهید، باید از یوتیوب خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید تا بتوانید دادههای مربوط به ترافیک خود را ببینید.

فرمتهای تبلیغات ویدیویی یوتیوب
مردم محتوای موجود در یوتیوب را بازدید میکنند، بنابراین به روشنی مشخص است که تبلیغات ویدیویی موثرترین راه برای رسیدن به مخاطبانتان و ساخت یک نام تجاری در این پلتفرم است.
سه گروه تبلیغات ویدیویی در یوتیوب وجود دارد:
1. تبلیغات با بازدید درست (TrueView)
2. تبلیغات ویدیویی غیرقابل عبور
3. تبلیغات بومپر
قوانین آپلود ویدیو در یوتیوب
یوتیوب برای آپلود ویدیوهایش قوانینی تعیین کرده و ویدیوی شما نباید از این قوانین عبور کنند از جمله:
حدود سایز فایل ویدیویی شما نباید بیشتر از 2 گیگابایت باشد.
یوتیوب زمان هر فایل ویدیویی را تا 15 دقیقه تعیین کرده است اما اگر بخواهید ویدیویی بیشتر از 15 دقیقه آپلود کنید یکی از روش ها این است که شماره موبایلتان را در پروفایل یوتیوب تان قرار دهید و هم چنین اکانت یوتیوب شما دارای اعتبار خوب باشد و از خط مشی ها و قوانین یوتیوب عبور نکرده باشد. ( باید سعی کنید ویدیوهایی آپلود کنید که دارای کمترین امکان ریپورت از طرف کاربران باشد)
شش نکته که به شما جهت بهبود کسب درآمد در یوتیوب کمک می کند:
1. به روزرسانی محتوا
2. ترغیب به اقدام (call to action)
3. ارتقای کانال یوتیوب
4. نوشتن کانتنت مناسب و لید تیتر در یوتیوب
5. فراهم کردن امکان گفتگو با مشتریان
6. تبلیغات در یوتیوب
یوتیوب شبکه اجتماعی با پتانسیل بسیار برای کسب و کار ها است. قطعا درصدی از جمعیت میلیاردی که در YouTube وجود دارند می توانند بازار هدف شما باشند و باید به طرز هوشمندانه ای این جمعیت را به خودتان جذب کنید. این کار تنها با انجام تبلیغات در یوتیوب امکان پذیر نیست، اگر می خواهید رابطه ای طولانی مدت و عمیق با مشتریان تان ایجاد کنید باید خودتان تولید کننده محتوا باشید و برای مشتری ارزش ایجاد کنید.