طرح توجیهی چیست و چه تفاوتی با طرح کسب و کار دارد؟

مدیر سایت

طرح توجیهی که واژه انگلیسی معادل آن Feasibility Study Report  است به معنی بررسی و مطالعه ابعاد مختلف یک طرح در زمینه های گوناگون از  قبیل : بازار ، فنی و مالی و .. است.

توضیح بیشتر اینکه مثلا در بخش تجزیه و تحلیل مالی به بررسی و آنالیز ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی می پردازد.

یا در مبحث  مطالعه بازار ( Market Study )به بررسی ابعاد مختلف بازار فروش محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌گردد. مانند: کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و ...

و همچنین در بخش توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility ، به بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی مانند: فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح می پردازد

در حقیقت میتوان گفت هدف از یک طرح توجیهی شناسایی عواملی است که مانع موفقیت شما در بازار کار شود. به عبارتی، طرح توجیهی تعیین می کند آیا یک ایده کسب و کار ایده ای معقول است یا نه.

برای روشن شدن ذهن خوانندگان ذکر این نکته در اینجا خالی از لطف نیست که بگوئیم یک طرح توجیهی با طرح کسب و کار متفاوت است . چنانچه طرح توجیهی بیانگر این است که ایده کسب و کار شما محکم و مستدل است. طرح کسب و کار این تحلیل را در سطحی پیچیده تر و عمیق تر و بر پایه ای که طرح توجیهی ایجاد کرده ادامه می دهد.

هدف از یک برنامه کسب و کار به حداقل رساندن خطرات مرتبط با یک کسب و کار جدید و به حداکثر رساندن شانس موفقیت از طریق برنامه ریزی و تحقیق و تخمین های بلند مدت و جزئی نگرانه است

این در حالی است که یک طرح توجیهی باید تحلیلی بنیادی از متوازن نمودن درآمدها و هزینه ها باشد تا ببیند برای تامین هزینه عملیات شما چه میزان درآمدی ضروری است.

گرچه طرح های توجیهی و طرح های کسب و کارغالبا به عنوان بخشی از فرایند تقاضای وام به بانک ها ارائه می شوند، اما این مهمترین ویژگی آنها نیست. بلکه مهمترین ویژگی در این روند این است که آنها شما را به فکر وا می دارند وسندی از فرایند ذهنی شما را توصیف می کنند

با تمام این تفاسیر، برنامه ریزی به تنهایی ضامن موفقیت شما در کسب و کار نیست. در نظر داشته باشید که طرح ا باید واقع گرایانه و بر مبنای فرضیه های معتبر استوار باشد. در صورتیکه افراد خودشان طرح توجیهی  و یا طرح کسب کار را تنظیم کنند باید تلاش کنند تا جنبه عینی آنرا حفظ نمایند.اگر شما شدیدا مشغول سازماندهی یک کسب و کار هستید، پس حتما از عواطفتان در آن سرمایه گذاری کرده اید. افراد به راحتی در این موقعیت مشکلات و خطرات احتمالی را نادیده انگاشته یا آنها را کوچک می شمارند. به خاطر داشته باشید که برنامه ریزی، هرچند صحیح باشد، هرگز یک ایده غلط کسب و کار را معقول و امکان­پذیر نمی­سازد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
واتس آپ