چگونه توسط اینستاگرام بازاریابی کنیم؟
اینستاگرام با استفاده از امکانات مختلفی که در اختیار کاربران قرار میدهد، به یک ابزار فوقالعاده عالی برای بازاریابی تبدیل شده است. در گذشته هم، دیگر شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک مورد توجه بودند و از آنها به عنوان ابزارهای بازاریابی استفاده میشد. البته هنوز هم فیسبوک، توییتر، لینکدین و … اثرات خاص خود را دارند (نه به اندازه گذشته)، اما بحث اینستاگرام جدای از آنهاست.
اینستاگرام، با رابط کاربری بینظیری که دارد و قابلیتهای بیشماری که به کاربران و صاحبان کسبوکارها داده، باعث شده علاقهمندان بیشتری به آن روی بیاورند و تعداد کاربران و میزان استفاده از آن، بهشدت افزایش یافته است. در قسمت زیر که در مورد چرایی اینستاگرام مارکتینگ صحبت شده، آمارهایی جدید نیز در مورد اینستاگرام برای شما میآوریم تا دید بهتری نسبت به این ابزار خارقالعاده داشته باشید.

چرا بازاریابی از طریق اینستاگرام؟
• بیش از ۱ میلیارد کاربر فعال، بصورت ماهانه از اینستاگرام استفاده میکنند
• بیش از ۵۰۰ میلیون نفر کاربران فعال روزانه
• بیش از ۴۰۰ میلیون نفر روزانه استوری منتشر میکنند
• بیش از ۲۵ میلیون کسبوکار در اینستاگرام وجود دارد
• روزانه بیش از ۴ میلیارد عکس لایک میشود
• روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون پست ارسال میشود
• ۶۸ درصد از کاربران اینستاگرام را زنان تشکیل میدهند!
• ۳۲ درصد از کاربران اینترنت در اینستاگرام حضور دارند
• دارای بیش از ۱ میلیون تبلیغکننده ماهانه و ۸ میلیون اکانت بیزینسی است
• و …
اینستاگرام رفتهرفته قابلیتهای بیشتری را در دسترس کاربران خود قرار داد که باعث محبوبتر شدن آن گردید. مثلاً از زمانی که قابلیت استوری را اضافه کرد، کار را برای بازاریابی در اینستاگرام راحتتر کرد. یا مثلاً قابلیت بعدی، IGTV است که شاید بتوان آن را رقیبی برای یوتیوب دانست. در IGTV میتوان ویدیوهایی تا مدتزمان ۱ ساعت را قرار داد. فکر میکنم این موارد میتواند توجیهی برای اینستاگرام مارکتینگ باشد.
ساخت یک پرفایل حرفه ای در اینستاگرام:
موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ به عوامل زیادی بستگی دارد، یکی از آنها این است که یک پروفایل حرفهای داشته باشید. پروفایل شما در نگاه اول، باید نشاندهنده نوع فعالیت شما باشد. برای اینکار شما تنها میتوانید از ۱۵۰ کاراکتر استفاده کنید. یکی پروفایل، شامل موارد مختلفی میشود، تصویر، بیو، نام کاربری، نام و لینک.
1. تصویر: مرتبط با نوع فعالیتتان باشد، مثلاً اگر پیجتان در مورد کسبوکار یا برندتان است، لوگوی آن را قرار دهید، تصویری که کیفیت لازم را داشته باشد.
2. نام کاربری: در مورد انتخاب نام کاربری خود باید به اندازه کافی دقت کنید. چون در ادامه کسب و کار اینستاگرامی شما را به همین نام کاربری میشناسند و در واقع به برندتان تبدیل میشود و شما میخواهید با استفاده از همین نام کاربری و پیجتان، اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام را انجام دهید.
3. بیو: شامل ۱۵۰ کاراکتر است که باید خلاصهای از فعالیت کسبوکارتان را در آن بنویسید. بیو اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا بطور معمول، نشاندهنده نوع فعالیت شماست.
4. نام: در مورد نام هم باید توجه کنید که تنها میتوانید از ۳۰ کاراکتر استفاده کنید و باید نام خود را طوری بنویسید که هنگام جستجوی کاربران، نام پیج شما نیز دیده شود.
5. لینک: در اینجا نیز میتوانید لینک صفحهای از وبسایت، کانال تلگرام، کانال آپارات، شبکههای اجتماعی دیگر و موارد دیگری را قرار دهید. البته باید یک دعوت به اقدام مناسبی را برای این لینک بنویسید.
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام مارکتینگ
محتوا، یکی از اساسیترین شروط موفقیت در بحث اینستاگرام مارکتینگ است، اما منظور از محتوا، محتوای خوب است، نه اینکه هر محتوایی را به خورد مخاطبانتان بدهید. شما با استفاده از محتوای خوب و جذاب، میتوانید هم فالوورهای بیشتری را جذب کنید و هم تعاملتان را با مخاطبانتان افزایش دهید. اما ارسال محتوای ضعیف، ریزش زیاد فالوورهایتان را به همراه خواهد داشت.
محتواهای اینستاگرامی
1. محتواهای آموزشی: یکی از محبوبترین نوع محتوا محسوب میشود. بطور معمول هر کسبوکاری میتواند محتواهایی را در قالب آموزش تولید و منتشر کند. مثلاً کسب و کاری که کار آنها فروش گوشیهای موبایل است، میتوانند آموزشها و ترفندهایی را از کار با موبایل تهیه کنند و در اختیار فالوورهایشان قرار بدهند. هر کسبوکاری که داشته باشید، میتوانید محتواهای آموزشی تولید کنید.
2. محتواهای مربوط به معرفی محصولات/خدمات: یکی دیگر از محتواهایی که میتوان ساخت و منتشر کرد، مربوط به معرفی محصولات جدید یا قدیم است. اگر کسبوکاری دارید که محصولات زیادی را میفروشید، میتوانید محبوبترین یا پرفروشترین آنها را در صفحه خود به اشتراک بگذارید.
3. محتواهای سرگرمکننده: یکی دیگر از محتواهای محبوب، محتواهایی با موضوع سرگرمیها هستند. این نوع محتواها، مخاطبان زیادی دارند و هدف بسیاری از افراد از گشت وگذار در اینستاگرام نیز، همین مورد است.
4. محتواهای پشت صحنه: پشت صحنهها، همیشه جزء محتواهای بسیار محبوب هستند و معمولاً کاربران دوست دارند تا از پشت صحنه شرکت یا ساخت محصولات باخبر شوند. مثلاً میتوانید عکسها یا ویدیوهایی از تیم خود را، حین انجام کار یا ارسال یک محصول به اشتراک بگذارید.
5. محتواهای مربوط به مشتریان: در اینجا معمولاً مشتری رضایت خود را از خرید نشان میدهد و توصیه میکند که دیگران نیز از محصولات آنها استفاده کنند.
یکی از اصول اولیهی فعالیت در اینستاگرام این است که ابتدا آموزش دهید، سپس بفروشید. یعنی اینکه برای بازاریابی در اینستاگرام، لازم است تا در ابتدا محتواهای خوبی را منتشر کنید تا کاربران را به کسب و کار خود علاقهمند کنید و بتوانید فالوورهای زیادی را جذب کنید، سپس سعی کنید چیزی را به آنها بفروشید. اگر شما محتوای خوبی را در اختیار آنها قرار داده باشید، مطمئن باشید پس از معرفی محصول/خدمت، آنها تمایل زیادی پیدا میکنند تا از محصولات شما استفاده کنند.
اما فرض کنید که در همان ابتدای کار، شروع کنید به تبلیغ محصولاتتان. در اینجا هر شخصی که وارد صفحه شما میشود، میبیند که فقط دارید محصولات/خدماتتان را تبلیغ میکنید و به همین دلیل، علاقهای برای دنبالکردن صفحه شما نشان نمیدهد و در نتیجه نمیتوانید فروش خوبی داشته باشید.
نقش استوری در اینستاگرام مارکتینگ
همانگونه که در قسمتهای بالا به آن اشاره شد، استوری یکی از قابلیتهای بینظیری بود که در سال ۲۰۱۶ به اینستاگرام اضافه شد. در مورد استوری، آماری هم به شما ارائه شد (در بخشهای بالا ببینید). استوری، این قابلیت را در اختیار کاربران قرار میدهد تا تصاویر یا ویدیوهای خود را، به مدت ۲۴ ساعت از طریق استوری به اشتراک بگذارند و پس از گذشت ۲۴ ساعت، استوری بصورت خودکار حذف خواهد شد.
هر تصویر یا ویدیو، به مدت ۱۵ ثانیه به کاربر نمایش داده میشود و پس از گذشت ۱۵ ثانیه، به استوری بعدی میرود یا در نبود استوری دیگر، از بخش استوریها خارج میشود. در پایین هر استوری، تعداد دفعات دیدهشدن آن را به شما نشان میدهد و اگر صفحه هر استوری خود را به طرف بالا بکشید، آمارهای کاملتری را در اختیار شما قرار میدهد.
البته باید برای محتوایی که میخواهید از طریق استوری منتشر کنید نیز وقت بگذارید، البته نه در همه موارد، زیرا خود استوری نیز، قابلیتها و امکانات خوبی را برای تولید یک استوری جذاب به شما میدهد. به علاوه اینکه، گاهی نیاز است که خیلی ساده حرف خود را بزنید، بنابراین نیازی نیست همیشه استوریهای خود را در فتوشاپ بسازید. همچنین استوری، جایی برای خودمانی بودن است، تا حد امکان از جدیت در آن بپرهیزید!
البته یکی از قابلیتهای دیگری که به اینستاگرام اضافه شد، ارسال مستقیم پست به استوری بود. در اینجا شما براحتی میتوانید پستهایتان را به استوری ارسال کنید. پس از ارسال، زمانی که روی پست ارسال شده لمس کنید، دکمهای با نام See Post ظاهر میشود که با زدن آن، میتوانید پست مربوطه را ببینید. بطور کلی، در استوری محتوایی منتشر میشود که بطور معمول، کاربران تمایل ندارند برای مدت طولانی در صفحه اصلیشان باقی بماند، برای همین آن را از طریق استوری منتشر میکنند.
بهترین زمان ها برای ارسال پست
یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار زیادی در بحث اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی در اینستاگرام دارد، این است که چه زمانی پست ارسال شود که بیشترین بازدهی را داشته باشد، یعنی هم لایک زیادی بخورد، هم بازدید خوبی داشته باشد و هم اینکه نظرات زیاد و خوبی توسط کاربران ارسال شود. این مورد میتواند برای هر صفحه یا کسبوکار متفاوت باشد، یعنی اینکه باید براساس مخاطبینی که دارید، بهترین زمانتان را مشخص کنید. مثلاً امکان دارد برای یک صفحه، ارسال پست در ساعت ۸ صبح بسیار مناسب باشد، اما برای صفحهای دیگر، این زمان، هیچگونه بازدهی را برای آن به همراه نداشته باشد.
پس بسیار مهم است که بهترین زمان ها در طول روز یا هفته را برای ارسال پستهایتان پیدا کنید. برای اینکار میتوانید از ابزار فوقالعاده Insights خود اینستاگرام استفاده کنید که به شما اطلاعات کاملی را در مورد پستهایتان ارسالیتان میدهد.
نکاتی مهم در مورد هشتگ ها
یکی از بهترین راههای افزایش فالوور و پیشرفت در بحث اینستاگرام مارکتینگ استفاده از هشتگهاست. هشتگها میتوانند تأثیرات فوقالعادهای بر یک صفحه بگذارند، بهشرطی که از آنها، بهدرستی استفاده شده باشد. یعنی اول اینکه از هشتگهای مرتبطی استفاده شود، دوم استفاده از هشتگها، حالت اسپمگونه نداشته باشد، چرا که الگوریتم جدید اینستاگرام، حساسیت زیادی به این موضوع نشان داده است و امکان دارد صفحه شما با مشکلاتی مواجه شود.
همچنین میتوانید هشتگی از برندتان بسازید تا با استفاده از آن هشتگ، شهرت بیشتری پیدا کنید. میتوانید از فالوورهایتان بخواهید، در پستها و استوریهای خود، از هشتگ مخصوص برند شما استفاده کنند که اینکار، ارزش بالایی در اینستاگرام مارکتینگ دارد.
اما یکی از مهمترین کارهایی که میتوان با استفاده از هشتگها انجام داد، برگزاری کمپینهای بازاریابی است. مثلاً یکی از بهترین کمپینها، کمپین #حراجمعه بامیلو بود که به گفته آنها، برگزاری این کمپین، باعث فروش بیسابقهای شده است.
چند نکته بسیار مهم برای موفقیت در اینستاگرام مارکتینگ
۱. استفاده از تصاویر افراد مشهور
تصاویری که در آنها از چهره افراد استفاده میشود، بطور معمول ۳۸% بیشتر لایک میخورند. همین مورد، میتواند به بیشتر دیدهشدن پست شما از طریق اکسپلور کمک کند که در نهایت به افزایش فالوور میانجامد.
۲. استفاده از هشتگ در پست
پستهایی که در آنها، حداقل از ۱ هشتگ استفاده شده باشد، بطور متوسط ۱۲% کاربران را بیشتر درگیر میکنند.
۳. استفاده از ایموجی
بیش از ۵۰ درصد از کپشنها و کامنتها، حاوی ایموجی هستند. ایموجیها به زیباتر شدن پستها کمک میکنند، پس بهتر است در اکثر پستهایتان، از ایموجی استفاد کنید.
۴. ویدیوها
ویدیوها نیز تأثیرات بسیار خوبی را دارند. اگر اکثر پستهای شما را تصاویر تشکیل میدهند، بهتر است ویدیوهایی نیز منتشر کنید که باعث افزایش نرخ تعامل میشوند.
۵. فعالیت مداوم
یکی از شروط بسیار مهم در اینستاگرام مارکتینگ این است که فعالیتتان بصورت پیوسته باشد، مثلاً ارسال پستهایتان نظم خاصی داشته باشد. مطمئن باشید با انجام اینکار، فالوورهایتان نیز، بیشتر به شما علاقه نشان میدهند.
از Live غافل نشوید
یکی دیگر از امکانات خوبی که به اینستاگرام اضافه شد، Live است. با استفاده از این قابلیت، میتوانید بصورت آنلاین، با فالوورهایتان صحبت کنید یا اینکه مثلاً اگر در همایشی حضور دارید، در اینجا میتوانید براحتی با استفاده از این قابلیت، تصاویر را در اختیار فالوورهایتان قرار دهید. این مورد میتواند برای کسبوکار شما بسیار مفید باشد.