تنظیمات افزونه نقشه سایت Google XML Sitemaps

مدیر سایت

تمام تنظیمات و اعداد ارائه شده در این آموزش برای سایت های مختلف قابل تغییر هستند و اصلا هیچ روال کلی برای این تنظیمات وجود ندارد!

 

تمام تنظیمات و اعداد ارائه شده در این آموزش برای سایت های مختلف قابل تغییر هستند و اصلا هیچ روال کلی برای این تنظیمات وجود ندارد!

نقشه سایتی که اینجا در موردش صحبت میکنیم به نوعی بهترین راهنمای سایت برای موتورهای جستجو هست. افزونه ای هم که در این رابطه میخوایم در مورد توضیح بدیم، افزونه Google XML Sitemaps برای وردپرس هست. البته دوستان توجه کنند که مسائل مطرح شده در این مقاله برای تهیه دستی نقشه سایت برای سایر سیستم ها هم مفید هست.

آموزش تنظیمات افزونه نقشه سایت

اول از همه به یک نکته خیلی مهم توجه کنید:

تنظیماتی که در این افزونه اعمال میشه ارتباط نزدیکی با تنظیمات افزونه های سئو مثل all in one seo یا wordpress seo داره. چون مثلا اگه تو اونا گذاشتید تگ ها ایندکس بشه خوب تو نقشه سایتتون هم باید بیان. پس به این نکته خیلی دقت کنید!

خوب قطعا این افزونه را نصب کردید که الان اومدید در مورد تنظیماتش آموزش ببینید. پس دیگه نمیگن صبش کنید! این افزونه امکانات خوبی برای ساخت اتوماتیک نقشه سایت داره ولی همونطور که خود افزونه هم بیان کرده ممکنه گاهی اوقات به سرور فشار بیاره. در ضمن گاها دیده شده تو سایت هایی که تعداد مطالب و همچنین تگ ها زیاده، در اجرا به مشکل برخورده ولی خوب به هر حال بازم بهترین برای وردپرسه!

وقتی وارد قسمت تنظیمات افزونه میشید ۹ بخش را مشاهده می کنید.

بخش اول اطلاعات مربوط به ساخته شدن نقشه سایت و همچنین اطلاع رسانی به موتورهای جستجو را نشون میده که هیچ تنظیمی نداره، پس ما هم تو این آموزش کاری باهاش نداریم!

تنظیمات نقشه سایت

بخش دوم تنظیمات پایه افزونه هست که بهتره همش رو حالت پیش فرض بمونه مگر اینکه همونطور که در بالا گفته شد مثل بعضی از سایت ها با افزونه مشکل داشته باشید و مجبور باشید تعداد پست در نقشه سایت را محدود کنید و یا اینکه بتونید میزان memory limit را در حدی که سرورتون ست کرده بالا ببرید. به هر حال اگه مشکلی ندارید بزارید همونطور بمونه.

افزونه نقشه سایت

تو بخش سوم شما میتونید قسمت هایی از سایتتون که وردپرسی نیست را هم در نقشه سایت وارد کنید. به طور مثال شما اومدید و رو صفحه اصلی سایت یک صفحه ایستا html گذاشتید و بعد رو یک سابدامین مثل blog وردپرستون را نصب کرید. حالا اگه میخواهید تو نقشه سایت این قسمت وردپرستون، اون صفحه ایستا هم وارد بشه لازمه که از این قسمت بصورت دستی آدرسش را وارد کنید. تنظیمات مربوط به Last Changed و Change Frequency و Priority را هم در قسمت آخر در موردشون صحبت میکنیم که شما میتونید در این قسمت هم اعمال کنید.

نقشه سایت وردپرس

بخش چهارم مربوط به اینکه بیایید به پست ها حق تقدم بدید. یعنی اینکه بخواهید پست هایی که نظرات بیشتری دارند، امتیاز بیشتری بگیرند. بهتره که به پست ها به یک میزان امتیاز بدید و در نتیجه گزینه اول را انتخاب کنید.

افزونه XML Sitemap Generator

بخش پنجم هم مربوطه به محل قرارگیری نقشه سایت هست، که اون هم بزارید رو حالت پیش فرض بمونه.

تنظیمات افزونه sitemap

قسمت های اصلی تنظیمات افزونه از اینجا شروع میشه!

در بخش ششم شما مشخص می کنید که چه چیزهایی تو نقشه سایت بیاد و چه چیزهایی نیاد. این قسمت به چند عامل بستگی داره که حالا در ادامه بهشون اشاره میکنیم:

تنظیمات افزونه XML Sitemap Generator

Include homepage که میشه صفحه اصلی سایت که خوب باید تیک بخوره.

Include posts هم میشه نوشته های سایت که باید باشن.

گزینه سوم به هیچ عنوان تیک نخوره.

Include static pages  مربوط به برگه های سایت شماست که خوب خودتون باید ببینید آیا صفحات سایت شما ارزش قرار گرفتن در نقشه سایت را دارند یا نه؟ مثلا تو بعضی از سایت ها، برگه ها شامل مقالات و مطالب مفید میشن که باید ایندکس بشن. در کل ایندکس برگه ها بد نیست.

Include categories همونطور که از اسمش معلومه دسته ها را وارد نقشه سایت میکنه. اگه تو افزونه هایی مثل all in one زدید که دسته ها ایندکس نشن، اینجا هم نمیخواد تیک بزنید ولی اگه اونجا زدید ایندکس بشن که اینجا هم باید تیک بشه.

Include archives و Include author pages را هم اصلا نمیخواد تیک بزنید. یادتون باشه که تو افزونه های سئو هم جلوی ایندکسشون را بگیرید!

Include tag pages هم مربوط میشه به تگ ها، که اگه تو افزونه های سئو گذاشتید تگ ها ایندکس بشن، بزارید تو نقشه سایت بیان وگرنه که لزومی نداره.

گزینه Include the last modification time که در حالت پیش فرض تیک خورده و بزارید بمونه که آخرین تغییرات هر بخش را نشون میده و خیلی به کار موتورهای جستجو میاد.

در بخش هفتم می تونید استثناها را برای ایندکس نشدن مشخص کنید. مثلا اگه گذاشتید دسته ها تو نقشه سایت بیان و میخواهید یکسری از اون ها نیاد، تو این قسمت میتونید مشخص کنید. همچنین برای نوشته ها و برگه ها. فقط توجه کنید که استفاده از این قسمت فشار روی سرور را بالا میبره ولی خوب اگه واقعا به کارتون اومد ازش استفاده کنید.

ایندکس بهتر مطالب

این دو قسمت باقیمانده افزونه میتونه برای هر سایتی فرق کنه و ارائه یک فرم ثابت برای همه سایت ها غیر ممکن و کلا اشتباهه!

در بخش هشتم شما میتونید مشخص کنید که هر بخش چند وقت یکبار تغییرات داره و به نوعی به روبوت ها میگین چند وقت یکبار مراجعه کنند به اون بخش. ولی به این مسئله دقت کنید که این مسئله خیلی روی روال کاری روبوت ها تاثیر نداره!

نقشه سایت

اگه بخواهید این بخش را تنظیم کنید باید ۳ تا مورد را با هم در نظر بگیرید: اول اینکه تو سایت شما چند وقت به چند وقت نوشته جدیدی قرار میگیره؟ دوم اینکه آیا مطالب قدیمی را تغییرات توش میدید؟ سوم هم اینکه تو بخش ششم، انتخاب کردید که این قسمت (مثلا تگ ها) تو نقشه بیاد یا نه؟ چون اگه انتخاب نکرده باشید که اصلا این بخش هم برای اون قسمت مورد نظر لزومی نداره.

بعد باید ببینید شما از کدوم دست سایت ها هستید؟ سایت هایی که روزانه پست دارند؟ یا اونهایی که هفتگی و یا ماهانه  حتی سالانه پست میدن؟ درسته گفتیم که شاید روبوت ها زیاد به این قسمت توجه نکنند ولی خوب بهتره که بازه ها زمانی هم طولانی مدت نباشن. مثلا صفحه اصلی سایت را حتی اگه به روز نمیشه نزاریم روی هرگز. چون ممکنه این دفعه به حرف شما گوش کنه!

قسمت نهم افزونه هم برای اینکه شما نشون بدید اهمیت کدوم بخش از این موارد ایندکسی بیشتر از بقیست و به نوعی به کدوم باید بیشتر توجه بشه. تو این قسمت عدد در بازه های ۰٫۱ بین ۰ تا ۱ تغییر میکنه. کمترین حالت میشه ۰ و بیشترین حالت هم ۱٫ انتخاب حق تقدم تو این قسمت هم از سایتی به سایت دیگه متفاوته.

ساخت نقشه سایت

تو اکثر سایت ها صفحه اصلی عدد ۱ را میگیره. در مورد نوشته، برگه، دسته و تگ (هر کدام در صورت انتخاب برای ایندکس شدن) کاملا عدد انتخابی به سایت بستگی داره و به نوعی تجربی است و در کل باید دید اهمیت کدام بخش در سایت شما از همه بیشتر است؟ عنوان نوشته ها؟ برگه ها؟ تگ ها؟

 

موفق باشید

 در صورت داشتن هرنوع سوال با ما در قسمت نظرات در تماس باشید

دیدگاه های کاربران

ادریس

چهار شنبه 30 فروردین 1396 | 14:8
توضیح کامل و جامعی بود . سپاس فراوان

دانلود اینستاگرام

شنبه 26 فروردین 1396 | 14:2
hi. good web

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.