چرا گوگل میلیون‌ها دلار صرف خرید دامین‌های اینترنت می‌کند

مدیر سایت

شاید تعجب‌آور باشد‌ شرکتی با گستردگی گوگل، سرمایه‌های خود را صرف خرید دامین‌های اینترنت کند؛ شغلی که معمولا سیاست‌گذاران بخش تبلیغات در اینترنت بیش از همه به دنبال آن هستند

شاید تعجب‌آور باشد‌ شرکتی با گستردگی گوگل، سرمایه‌های خود را صرف خرید دامین‌های اینترنت کند؛ شغلی که معمولا سیاست‌گذاران بخش تبلیغات در اینترنت بیش از همه به دنبال آن هستند؛ اما اکنون می‌بینیم که شرکت گوگل، میلیون‌ها دلار را صرف خرید دامین‌های اینترنت می‌کند که شاید اغلب آن‌ها به کسب و کار گوگل نیز نمی‌خورند!
 


 

به گزارش «تابناک»، شگفت‌آور نیست که گوگل ۲۵ میلیون دلار‌ صرف خرید یک دامین gTLD (Generic Top Level Domain) می‌کند؛ خرید دامین: app که با بهایی چهار برابر قیمت آخرین رکورد ثبت شده در خر‌ید دامین‌ها چنانچه سیاست‌های آتی گوگل در نظر آورده شود، چندان تعجب‌آور هم نیست

نکته اینجاست که دامین ۲۵ میلیون دلاری. app تنها یکی از gTLD‌هایی است که جزو ۱۰۰ دامین بر‌تر دسته بندی شده است. گوگل پیش از این نیز حدود ۲۰ میلیون دلار برای خرید انواع gTLD سرمایه‌گذاری کرده است. گویا این شرکت در حال گسترش حضور خود در کسب و کار‌های مربوط به دامین‌های اینترنتی است و چالشی را با شرکت‌های مطرح در این حوزه همچون GoDaddy و Network Solutions آغاز کرده است. 

این موضوع خبر از استراتژی جدید شرکت گوگل دارد؛ هرچند بخش مهمی از دامین‌های خریداری شده از سوی گوگل مربوط به وب‌سایت‌ها و خدمات این شرکت است (همانند. google و. nexus) اما زمانی که به فهرست دامین‌های خریداری شده از سوی این شرکت نگاهی بیندازیم موضوع بسیار جالب‌تر می‌شود.

چرا گوگل میلیون ها دلار صرف خرید دامین های اینترنت میکند؟



گوگل هیچ توضیحی درباره چرایی خرید این دامین‌ها نداده است؛ اما برای مثال در درخواستی که برای ثبت دامین.‌ app به شرکت آیکان داده ‌به خوبی می‌توان دید که هدف اصلی از این خرید، کسب جمع‌آوری اطلاعات و کسب در‌آمد از طریق تبلیغات است. این دامین به تمامی طراحان برنامه امکان می‌دهد ‌با استفاده از لینک کردن تمامی اپلیکیشین‌های خود در زیر یک چتر واحد، محتوای آنلاین خود را‌ کلی متمایز سازند. 

البته گوگل اشاره کرده ‌که دامین. app هیچ ارتباطی با پروژه این شرکت و هدف آن در Paly Store ندارد. همچنین این شرکت اطمینان داده ‌که اقدام در راستای خرید دامین‌ها و همچنین دامین. app ‌اقدامی «خوش خیم» است که تهدیدی را علیه هیچ شرکتی متوجه نمی‌سازد.
 

چرا گوگل میلیون ها دلار صرف خرید دامین های اینترنت میکند؟


همه این اشارات گوگل البته به هیچ وجه مشخص نمی‌سازد که هدف نهایی این شرکت از خرید‌های میلیونی دامین‌ها به چه منظور و هدفی است؛ هر چند هدف اولیه آن یعنی کسب درآمد به روش خاص گوگلی کاملا بارز و مشهود است. 

اما زمانی که این حجم از خرید دامین‌ها یا آدرس‌های پایه‌ای اینترنت را در کنار سلطه بی‌چون و چرای این شرکت در جستجوی اینترنتی و تبلیغات آنلاین قرار دهیم، به خوبی می‌توان درک کرد که خرید این دامین‌ها، یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این شرکت برای کنترل جریان اطلاعاتی در اینترنت است. 

در اینجاست که مجله «فوربس» با هشیاری پیشنهاد می‌کند ‌کاربران اینترنت، سیاست‌گذاران و نهادهای نظارتی و تنظیمی باید پیش از هر چیز، از این موضوع اطمینان یابند که این استراتژی جدید گوگل «شرورانه» نخواهد بود.


منبع: تابناک

 

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.