زبان برنامه‌نویسی جدید اپل

مدیر سایت

شرکت اپل زبان برنامه‌نویسی جدیدی را با نام «سویف» (Swift) ابداع کرد.

در طول مراسم WWDC 2014، همانطور می‌دانید، شرکت اپل زبان برنامه‌نویسی جدیدی را با نام «سویف» (Swift) ابداع کرد. زبان سویفت قرار است که یک زبان ساده باشد و استفاده از آن به‌راحتی صورت گیرد تا فرآیند توسعه نرم‌افزار با سرعت بیشتری انجام شود و آن پیچیدگی‌های سابق XCode را نداشته باشد.
در طول سال‌های گذشته، شرکت اپل با استفاده از مستندات و ابزارهایی که در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار میداد، سعی بر آن داشت که برنامه‌نویسی را ساده‌تر نماید، اما بهرحال، زبان Objective-C و محیط XCode پیچیدگی‌های خاص به خودشان را داشتند. همه این‌ها با هم باعث می‌شد تا افرادی که گزینه‌های دیگری برای توسعه نرم‌افزار داشته باشند را از خود به دور کند. حتی اگر شما یک برنامه‌نویس وتوسعه‌دهنده حرفه‌ای نرم‌افزار باشید، ممکن است خود را در محیط مزاحم XCode ببینید.
 
دستورات نحوی زیاد در Objective-C:
قصد و هدف شرکت اپل از ابداع زبان Swift، از بین بردن نگرانی‌های ناشی از دستورات نحوی نگران‌کننده هست و بجای آن، بیشتر تمرکز خود را به بخش منطق برنامه‌نویسی منعطف کند. طبق گفته‌ی شرکت اپل، زبان Swift به منظور امنیت و مدیریت خودکار حافظه ایجاد شد. همچنین، این زبان بطور کامل از یونیکدها (Unicodes) در کارکترهای خود پشتیبانی می‌کند.
یکپارچه‌سازی با Objective-C:
اگر با زبان Objective-C آشنایی دارید، شما یک خوش‌شانس هستید! زبان Swift به‌نحوی ایجاد شده که با برنامه‌های نوشته شده توسط Objective-C نیز هماهنگ باشد، بنابراین می‌بایست که همه برنامه‌های شما را با پروژه‌های Objective-C یکپارچه شود.
 
اپل می‌گوید که ابداع این زبان حاصل ساعت‌ها تحقیق و مطالعه در رابطه با این که توسعه‌دهندگان چه چیزهایی را دوست دارند و نسبت به چه چیزهایی بی‌علاقه هستند.
سویفت، زبان برنامه‌نویسی مدرن برای توسعه‌دهندگان مدرن است.
 
اصلی‌ترین ویژگی جدید سویفت – Playground (=زمین بازی)
ویژگی جدید و زیبای زبان برنامه‌نویسی جدید اپل، یعنی سویفت، که باعث شد خیلی از توسعه‌دهندگان در مورد آن صحبت کنند، ویژگی Playground و یا همان زمین‌بازی است. این ویژگی به توسعه‌دهندگان این قابلیت را می‌دهد که در همان لحظه‌ای که در حال کدنویسی هستند، نتیجه کدهای خود را در در کنار کدهای خود ببینند؛ در واقع بصورت همزمان، کد بزنید و نتیجه را در همان آن مشاهده کنید. دیگر لازم نیست برنامه را مجدد و مجدد کامپایل (Compile) کنید.
 
 
سویفتامنیت و راحتی در کار
اپل اعلام کرده‌است که زبان برنامه‌نویسی خود، سویفت، اساساً در جهت امنیت بیشتر و مدیریت بهتر حافظه طراحی و ایجاد شده است. خیلی از توسعه‌دهندگان پس از استفاده از این زبان، صراحتاً اعلام کرده‌اند که سویفت قابلیت خوانایی بهتری داشته که آن هم بدلیل نحوه‌ی ارسال پارامترها به توابع می‌باشد.
به نمونه‌های زیر توجه کنید؛ برای تنها چاپ عبارت “Hello, World!” در زبان Objective-C، چند خط کد لازم است:
سویفت همچنین می‌تواند خطاهای موجود در کدها را پیش از آنکه به مرحله پایانی توسعه برسد، پیدا کند. اینکار باعث می‌شود که برنامه‌هایی که توسط توسعه‌دهندگان از این پس توسعه داده می‌شود، از پایداری بیشتری برخوردار باشد. توسعه‌دهندگان می‌توانند برنامه‌های مخصوص سیستم‌عامل‌های iOS و OS X را که توسط زبان سویفت ایجاد شده‌اند را برای بازبینی و ثبت در App Store ارسال نمایند؛ البته دقت کنید ثبت کردن برنامه‌ها بعد از انتشار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل‌های اپل که این پاییز می‌باشد، امکان‌پذیر خواهد بود.
 
افرادی که تمایل به یادگیری زبان سویفت هستند (خصوصاً توسعه‌دهندگان تازه واردشرکت اپل برای آن‌ها یک کتابچه راهنما در فروشگاه iBook خود بصورت رایگان قرار داده که از هم‌اکنون می‌توان آن را دریافت کرد.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.