مسنجری هوشمند گوگل به نام Google Allo

مدیر سایت

گوگل انتشار برنامه گوگل الو (Google Allo) را  برای رقابت با واتس اپ آغاز کرد. این برنامه که در کنفرانس گوگل آی/او ۲۰۱۶ (Google I/O 2016) معرفی شده بود، هم اکنون از طریق گوگل پلی استور (Google Play Store) و اپ استور (App Store) دستگاه‌های اندرویدی و آی او اسی قابل دانلود و استفاده است. با موبایل کمک همراه باشید.

 ابزار Allo در واقع یک اپلیکیشن پیام‌رسان هوشمند است که از قابلیت‌های پیشرفته‌ی یادگیری ماشینی و سرویس دستیار صوتی جدید گوگل بهره می‌برد. این اپلیکیشن کاربران را قادر می‌سازد تا علاوه بر چت با یکدیگر، بتوانند در بستر گوگل (و به زودی در اپلیکیشن‌های شخص ثالث) با هم تماس برقرار کرده و اقدام به اشتراک‌گذاری محتوا کنند؛ علاوه بر این امکان برنامه‌ریزی رویدادها، خرید اجناس و حتی فکر کردن در مورد آنچه که کاربران به یکدیگر می‌گویند از جمله دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن هوشمند است. گوگل اعلام کرده که نسخه‌ی اندرویدی و iOS اپلیکیشن Allo همین امروز معرفی می‌شود؛ ولی از تابستان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

اگر از جمله افرادی هستید که اخبار مرتبط با گوگل را دنبال می‌کنید، شاید Allo برایتان یک پروژه‌ی شگفت‌انگیز و جدید نباشد؛ زیرا در ماه دسامبر، وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد که گوگل در حال کار بر روی یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی است. حالا به نظر می‌رسد که این اپلیکیشن‌، همان Allo بوده است.

گوگل الو

این اپلیکیشن در زمان بسیار مناسبی توسط گوگل ارائه شده؛ چراکه تا کنون این شرکت بارها تلاش کرده تا در زمینه‌ی ارتباطات و ایجاد بسترهای اجتماعی یک محصول محبوب را ارائه کند، اما مواردی چون گوگل پلاس، Wave و گوگل باز، هیچگاه آنطور که باید نتوانستند در بین کاربران جایگاه مناسبی را به دست آورند و در این زمینه گوگل از دیگر رقبا چون فیسبوک و توییتر و اسنپ‌چت و ... عقب مانده است.

اما از سوی دیگر، در زمینه‌ی سرویس‌های مبتنی بر اطلاعات، از جستجو گرفته تا نقشه، گوگل یکی از قدرت‌های بی چون و چرا محسوب می‌شود. سرویس ایمیل این شرکت امروزه بسیار محبوب است و تیم‌های قدرتمندی در زمینه‌ی مهندسی یادگیری ماشینی در این کمپانی فعالیت می‌کنند. همچنین سیستم‌عامل اندروید گوگل هم اکنون محبوب‌ترین پلتفرم موبایلی دنیا است.

 

امکانات گوگل الو و رقابت با تلگرام

ین اپلیکیشن مانند سایر اپلیکیشن های پیامرسان این امکان را به کاربران خود داده تا با کسانی که شماره تلفن آنها را دارند ارتباط برقرار کنند.

نجوا با فریاد:‌همچنین در صفحه چت شما قادر خواهید بود تا با توجه به احساس خود از پیامی که ارسال میکنید فونت پیام خود را بزرگ کنید.

پاسخ هوشمند‌:‌علاوه بر این قابلیت جالب دیگر Allo امکان پاسخگویی هوشمند است.به این صورت که میتواند بر اساس پیام های شما ، پاسخ شما را حدس بزند و دیگر نیازی به نوشتن نباشد.البته گوگل الو فعلا فقط قابلیت پاسخ هوشمند به زبان انگلیسی را دارد و در آینده زبان های بعدی نیز اضافه خواهد شد.

امنیت و حریم خصوصی‌:‌پیام ها در Allo به صورت دوطرفه رمزنگاری می شود.

چت مخفی‌:‌کاربران میتوانند مانند پیامرسان تلگرام از قابلیت چت مخفی برای به اشتراک گذاشتن پیام های موقتی استفاده کنند و زمان انقضای مشخصی برای آن در نظر بگیرند.

موتور جستجوی درون برنامه ای‌:‌همچنین این برنامه از یک موتور جستجوی یکپارچه درون برنامه ای بهره میبرد که میتوان عبارات مورد نظر را در میان گفتگوها به جستجو پرداخت.

این پیامرسان در تابستان سال جاری منتشر شده و حال باید دید در رقابت با سایر اپلیکیشن های پیامرسان نظیر تلگرام و واتس آپ چه خواهد کرد.البته باید دید آیا Allo در رقابت با تلگرام از امکاناتی نظیر ربات و کانال استفاده خواهد کرد یا خیر ؟!

البته بستر گوگل الو و API های ورود و دسترسی در آن همان جیمیل میباشد که بعید است امکان ثبت و مدیریت آیدی در آن پدید بیاید.

انتقاد ها و بررسی ها در گوگل الو

با توجه به اینکه سیستم رمزنگاری در این نرم افزار در حالت پیش فرض خاموش می باشد ‌، مورد انتقاد کارشناسان امنیتی قرار گرفت.منتقدان بر این باور هستند که این حالت باعث نفوذ برخی دولت ها به حریم خصوصی افراد خواهدر شد.

ادوارد اسنودن کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و معروف ترین افشاگر حال حاضر جهان در صفحه توییتر خود به مردم هشدار داده تا Allo را از گوشی های خورد پاک کرده و دیگر سراغ آن نروند‌ ! وی این پیامرسان را ابزار نظارت همگانی گوگل خوانده است.

 

گوگل هنگام معرفی Allo به مخاطبان اطمینان داد که هیچ یک از پیام های خصوصی کاربران به سرورهای اهالیمانتین ویو راه نخواهند یافت.همچنین شرگت گوگل اعلام کرد که اطلاعات جمع آوری شده به صورت ناشناخته خواهد بود و هیچکس نمی‌تواند تولید کننده محتوا را پیدا کند.چنین وعده هایی باعث شد که Allo اپلیکیشنی با امنیت بالا برای کاربران خواهد بود.
با این حال ، دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی Allo ، برای درک خواسته های کاربران ، نیازمند آن است که پیام های کاربران را بخواند.و اگر دستیار اپلیکیشن پیام های شمارا بخواند ، پس گوگل نیز قادر به خواندن آنها است.به بیان واضح تر اطلاعات شما در دسترسی اهالی مانتین ویو قرار دارند و سازمان هایی مانند آزانس امنیت ملی ایالات متحده یا دریافت جواز لازم ، قادر به دسترسی یه این اطلاعات هستند.

طبیعتا اپلیکیشن Allo تفاوت چندانی با اپلیکیشن های پیامرسان فعلی ندارد و محتویات آنها از طریق اتصال امن HTTPS منتقل می‌شوند.بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که هکر‌ها احتمالا نمی‌توانند به این محتویات دست پیدا کنند.اما گوگل و بسیاری از سازمان های دولتی ، به آسانی قادر به بررسی اطلاعات شخصی شما هستند.

همانطور که ادوارد اسنودن اشاره کرد ، روند دریافت مجوز و بررسی اطلاعات کاربران ، کار چندان دشواری برای سازمان های دولتی نیست.

دیدگاه شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.