طراحی سایت-طراحی وب سایت-طراحی سایت در  شیراز

زئوس : طراحی سایت در شیراز | طراحی وب سایت در شیراز

تاریخ درج خبر : 1395/5/14
تعداد بازدیدها : 5879
آموزش سئو دامنه و فاکتور های سئو دامنه

سئو دامنه چیست؟

به تمامی اقداماتی که جهت قوی کردن زیرساخت یک دامنه صورت می گیرد سئو دامنه (دومین – دامین – Domain) گفته می شود.

یکی از مهم ترین تجربیات شخصی که من در طول این چند سال فعالیتم در حوضه سئو و بهینه سازی سایت بدست آوردم اینه که بهترین راه برای شروع بهینه سازی سایت های نوپا و جدید قوی کردن زیرساخت دامنه سایت از همان ابتدای ثبت دامنه است.

این یعنی چی؟ بزارید تا با ذکر یک مثال براتون توضیح بدم: فکر کنید 2 دامنه با آدرس های: zeus1.irو zeus2.irدر یک روز و توسط یک نفر ثبت و ایندکس شدند، هر دوی آنها محتوای بسیار مفید و تازه دارن و از نظر سئو داخلی هر دو دامین هیچ نقصی ندارن و هر دوی آنها قصد سئو سایت در کلمه کلیدی سئو را دارند، تا اینجای کار هر دو دامین ما  امتیازی مساوی دارند و هیچ کدوم از دیگری قوی تر نیست، اما ثبت کننده دامنه، دامنه اول رو 1 ساله و دامنه دوم رو 5 ساله ثبت کرده! اینجاست که دامنه ی دوم نسبت به دامنه دوم برتری پیدا می کنه و یکی از فاکتور های مهم در سئو دامین رو کسب می کنه.  در ادامه قصد معرفی فاکتور های مهم در سئو دامنه رو خدمت شما عزیزان دارم:

سئو و بهینه سازی دامنه

فاکتور های سئو دامنه

اول از همه باید بگم که بنده از صحت ترتیب ارزش فاکتور ها مطمئن نیستم و چیدمان فاکتور ها رو بر اساس اندک تجربه ای در زمینه سئو و بهینه سازی سایت دارم انجام دادم.

1- عمر دامنه

 به جرات میشه گفت که مهم ترین فاکتور در سئو و بهینه سازی دامنه سایت عمر دامنه ی سایته. ارزش یک  یک سایتی که عمر دامنه 2 ماهه داره با یک سایتی که عمر دامنه 1 ساله داره قابل قیاس نیست و قطعا سایت 1 ساله می تونه رتبه خیلی بهتری داشته باشه اما این به این معنی نیست که سایت هایی که عمر دامنه کمی دارند هیچ شانسی برای رتبه مناسب ندارند.

نکته:  یک اشتباه رایجی که بین مردم وجود داره اینه که فکر می کنن منظور از عمر دامنه زمان ثبت دامنه است، اما اصلا اینطور نیست. موتور های جستجوگر به خصوص گوگل عمر دامنه را از زمان ایندکس (Index) شدن سایت در خودشون حساب می کنن و هیچ توجهی به زمان ثبت دامنه ندارند، بهتره بگیم که زمان ثبت دامنه هیچ تاثیری بر روی سئو وب سایت ندارد.

2- تاریخ انقضای دامنه

دومین فاکتور مهم در سئو دامنه، تاریخ انقضای دامنه است، دامنه هایی تاریخ انقضای دیرتری دارند از ارزش بیشتری برخور دارند. اگر تاریخ انقضای دامین شما 2 تا 3 سال  از زمان حال باشد شما امتیاز کامل از این فاکتور رو می گیرد. اما بهتره تا دامنه های جدید رو به صورت 5 ساله ثبت کنید.

3- نام دامنه

به نظر من نام دامنه نه تنها یکی از فاکتور های مهم سئو دامنه ئه بلکه یکی از مهم ترین عوامل موفقیت یک وب سایته. از نظر سئو دامنه بهترین نام دامنه، نامی است که با موضوع وب سایت و کلمه کلیدی مورد نظر شما یکی باشه، به طور مثال اگر قرار سایتی رو در کلمه طراحی سایت سئو کنید، با دامنه Sitedesign.ir شانس خیلی خیلی بهتری نسبت به دامنه Sitecode.ir دارید (جهت اطلاع بیشتر باید بگم که این نوع دامنه ها که کلمات کلیدی عیننا در آن ها قرار داره به Exact Match Domain معروف هستند). اما اگر Exact Match Domain شما قبلا ثبت شده دلسرد نشید و به دنبال یک دامنه مخفف بگردید که بتونید کلمه کلیدیتون رو داخلش لحاظ کنید.  البته این رو هم اضافه کنم که گوگل فعلا درک زیادی از کلمات مخفف فارسی نداره و فقط مخفف کلمات کلیدی پایه رو می فهمه.

 

4- امنیت، نصب SSL و https بودن دامنه

گوگل عادت داره تا اکثر فاکتور های منفی و مثبت تاثیر گذار بر روی رتبه ی سایت ها رو اعلام نکنه اما خوشبختانه یکی از فاکتور های رتبه بندی ای که به صورت علنی به اون اعتراف کرده امن بودن دامنه و نصب SSL و تبدیل آدرس یک دامین از http به https است که یکی از فاکتور های مثبت در سئو و بهینه سازی سایت است.

 

5- پسوند دامنه و استفاده از پسوند های کشوری

پسوند دامنه در زمان های قدیم سومین فاکتور مهم در سئو دامنه بود اما این اواخر با اضافه شدن international targeting به گوگل وب مستر تولز تاثیرش خیلی کم شده یا از بین رفته. نحوه کارکرد این فاکتور هم به این صورت بود که سایت هایی که پسوند مربوط به کشور خودشون رو داشتن رتبه بهتری در کاربرانی که با ip اون کشور جستجو می کردن به دست می آوردن اما همان طور که گفتم گوگل بخشی با عنوان international targeting به وب مستر تولز خودش اضافه کرده که شما در اون بخش می تونید target country مورد نظر خودتونو مشخص کنید.

نکته دیگه ای هم که باید درباره تاثیر پسوند دامنه بر سئو دامنه بدونید اینه که این فاکتور اصلا داخل ایران کار نمیکنه چرا که گوگل هیچ سایت مخصوصی برای ایران نداره، اگر بخوام واضح تر بگم اینجوری میشه که اگر شما مثلا با ip فرانسه google.com رو داخل مرورگر خودتون بزنید به طور اتوماتیک وارد سایت google.fr که سایت مخصوص کشور فرانسه و فرانسوی زبانان است هدایت می شید و در اونجا سایت هایی رتبه بهتری می گیرند یا می گرفتند که پسوند دامنه آن ها .fr بود یا هست. اما همانطور که گفتم در حال حاضر گوگل فارسی ما ایرانیا این لینکه https://www.google.ru/?hl=fa که نتایجش هیچ فرقی با گوگل آمریکا که گوگل Default (پیش فرض) دنیا هست نداره.

6- کیفیت دامنه

کیفیت نام دامنه هم یکی از عوامل تاثیر گذار همیشگی بر روی سئو سایت هست و بر اساس دانسته های من تاثیرش توی این چند ساله کم و یا زیاد نشده، کیفیت یک دامنه در سئو دومین به عوامل مختلفی بستگی داره که اون ها رو به ترتیب براتون لیست می کنم:

  • کوتاه بودن تعداد حروف دامنه
  • یک سره بودن و نداشتن خط فاصله (-) در دامنه
  • Public بودن Whois دامنه
  • خرید و فروشی نبودن دامنه
  • سابقه نداشتن صاحب امتیاز دامنه
 نویسنده : پرهام هادیخانی
 
 

منبع : مرکزطراحی وب زئوس
تاریخ درج : 

تعداد بازدیدها : 5879
 
برچسب ها

اخبار مرتبط

دیدگاه شما